Miten tällaista voi nykyaikana sairaalassa tapahtua?!?
Synnyttäneen naisen pahat, peräaukkoon asti tulleet repeämät ommeltiin ilman puudutusta. Miten tämä on nykypäivän Suomessa mahdollista, että edelleen niin moni nainen kärsii ihan turhaan kipua ja saa elinikäiset traumat synnytyksessä? Ihan kauheaa. Alla oleva ote on sivulta http://synnytysloukkaus.wordpress.com/kertomukset/
"Kysyin kätilöltä tuliko repeämiä. Hän sanoi, ettei hänen mielestään, mutta että hän tarkistaa. Sitten tarkasti ja lähti mitään sanomatta hakemaan lääkäriä. Saan kuulla, että minulla on pahat repeämät ja sulkijalihasta myöden vaurioitunut kaikki (myöhemmin luin, että alle 1% vuodessa saa Suomessa näin pahat repeämät, luin myöhemmin myös, että VKS on kärkipäässä repeämistapauksissa). Sitten se alkaa. Lääkäri pistää minuun paikallispuudutetta ja alkaa ommella. Puudute ei auta yhtään mitään ja huudan tuskasta. Anelen armoa. Anelen lääkäriä pitämään edes pienen tauon. Huudan, meinaan pyörtyä, kiljun ja edelleen anelen lääkäriä lopettamaan. Kysyn toistuvasti, että kestääkö vielä kauan. Lääkäri tiuskii minulle, että kyllä tässä nyt vielä menee aikaa. Loppujen lopuksi toimenpide kesti reilun tunnin. Mieheni on mukana synnytyksessä, mutta hänkään ei osaa tehdä mitään. Luotamme lääkäriin. Luulen, että näin tämän kuuluu mennä ja että se on vain kestettävä. Kätilö roikkuu jaloissani ja pitää niitä paikallaan. Minulle sanotaan, että pakko pysyä paikalla tai operaatio menee pieleen. Tunnen kuinka repeämää levitetään auki ja kuivataan pumpulilla tms. tunnen kuinka instrumentteja tukitaan joka paikkaan, tunnen neulojen pistot, tunnen lankojen kiristykset. Meinaan pyörtyä. Lopulta toimenpide on ohi ja minua kehoitetaan menemään suihkuun virtsaamaan. En pääse pediltä ylös, koska jalat ei kannata. Minut uhataan katetroida, josta panikoidun jälleen. Pakotan mieheni raahaamaan minut suihkuun, jossa saan puolitajuissani virtsattua. Meidät “unohdetaan” huoneeseen moneksi tunniksi.
Lopulta soitamme taas kelloa ja pyydämme päästä osastolle, sillä en enää pysy hereillä. Osastolla kerron tapauksestani ja ihmettelen, miten nykyaikana ei anneta mitään kunnon kivunlievitystä tälläisessä tapauksessa. Kätilö hämmästyy. Hän sanoo ihmetelleensä, että miksi tiedoissani lukee, että “ommellaan poikkeuksellisesti synnytyssalissa, koska potilas niin hyvin puuduttunut”. Kerron, että näin ei ole ollut ja että se ei ole jäänyt keneltäkään epäselväksi. Kätilö osastolla kertoo minulle, että näin pahat repeämät ommellaan leikkaussalissa anestesiassa tai spinaalipuudutuksessa. Pelkolääkäri tulee tapaamaan minua. On pahoillaan tapahtuneesta ja vihainen puolestani, kehottaa tekemään valituksen.
Teen kirjallisen huomautuksen asiasta. Toimenpiteen tehnyt lääkäri ei enää työskentele siinä vaiheessa VKS vaan yksityisellä lääkäriasemalla Vaasassa. Hän ei siis joudu vastaamaan minulle, vaan minulle vastaa gyn. ylilääkäri ja hallintoylilääkäri. Molemmat pahoittelavat tapausta ja myöntävät kivunlievityksessä tapahtuneen virheen. En vie asiaa eteenpäin silloin, harkitsen edelleen vienkö.
Hartain toiveeni oli saada tällä toisella kertaa lapsi heti rinnalle ja saada kokea se tunne, että kipu on ohi, kun synnytys on ohi. Synnytys on niin herkkä ja kaunis ja henkilökohtainen asia, että en ikinä anna anteeksi tapahtunutta. En sitä, että joku omalla sadistisella käytöksellään vei minulta ainutlaatuisen kokemuksen. Jätti jälkeensä trauman, joka tuskin koskaan poistuu. Trauma koskee tällä hetkellä koko sairaalaympäristöä ja myös luottoa lääkäreihin, jonka menetin. Valitin myös kätilöstä, jonka olisi ammattilaisena pitänyt tietää kuinka asiat hoidetaan, eikä roikkua jaloissani kiinni ilman empatiaa. Hän on jälkeenpäin myöntänyt, että minä olin erittäin kivulias.
En koskaan anna anteeksi."
Kommentit (119)
Itse sain keskimmäisen lapsen synnytyksessä jonkinlaisen panikkikohtauksen. Sanoin kätilölle että tekisi mieli huutaa ja kätilö sanoi että huuda vain, mutta sitten se huutaminen ja kirkuminen lähti aivan lapasesta. Siinävaiheessa kun panikointini alkoi vaikuttaa sikiön hapetukseen, mieskätilö alkoi rauhoitella minua ja lopulta veti avokämmenellä poskelle että sai minuun taas puheyhteyden. Teknisesti ottaen pahinpitely ja ties mitä, mutta kyllä se oli toimiva tapa, synnyttys olisi voinut mennä ihan perseelleen ellei hän olisi ottanut ohjia määrätietoisesti.
Hoitajana kyllä tiedän että osa varsinkin lääkäreistä on ihan täysiä kusipäitä ihmisinä ja voivat varmasti järkyttää potilasta teoillaan ja sanomisillaan. Mutta joskus potilaan etu ei ole se mitä potilas haluasi tehtävän.
Lääkärin, kätilön ja sairaanhoitajan ammatit vetävät puoleensa myös sadisteja. Jos ammattilainen ei osaa käsitellä työhön liittyviä tunteita, hänsestä voi myös työn myötä kasvaa sadisti, vaikka ei alunperin olisikaan. Vallan tunne humalluttaa.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 06:43"]
ihan kamalaa:( . Itse sain kanssa erittäin pahat neljännen asteen repeämät synnytyksessä, molemmat sulkijalihakset katkesivat. Onneksi oli epiduraali, joten en tuntenut mitään. Epiduraalista huolimatta sain spinaalipuudutusen kun minua kutsuttiin kasaan leikkaussalissa kahden kirurgin voimin. Toimenpide kesti 1,5t ja tikkejä tuli kuulemma 180. Potkut pitäisi ehdottomasti antaa tollaiselle lääkärille joka lähtee pelkän puudutuksen avuin ompelemaan tollaisia vammoja:(
[/quote]
Tiedän ettei tähän saisi av-mammojen mielestä todeta tätä, mutta tuossa on juuri esimerkki siitä, mitä tapahtuu kun ponnistusvaiheessa on umpipuuduksissa. Ei tunne edes sitä, kun ponnistaa niin väärin, että sulkijalihakset katkeaa.
On kyllä puudute ollut täysin väärin ajoitettu, kun noin on päässyt tapahtumaan.
Täyttä höpöä, 76. Epiduraalipuudutus ei aiheuta sulkijalihaksen katkeamista.
102, en tarkoita sitä epiduraalia, jonka sait synnytyksessä vaan ihan leikkaussalissa annettavaa, koko alavartalon puuduttavaa. Se puuduttaa niin, ettet tunne mitään, vaikka leikattaisiin vatsa auki kuten sektiossa. Pahat repeämät ommellaan kuitenkin vieläpä usein nukutuksessa.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 09:15"]
102, en tarkoita sitä epiduraalia, jonka sait synnytyksessä vaan ihan leikkaussalissa annettavaa, koko alavartalon puuduttavaa. Se puuduttaa niin, ettet tunne mitään, vaikka leikattaisiin vatsa auki kuten sektiossa. Pahat repeämät ommellaan kuitenkin vieläpä usein nukutuksessa.
[/quote]No vaikea sanoa miksi ap:n tapaus meni kuten meni mutta mun pointtti oli joka tapauksessa se, että MINUAKIN SATTUI vaikka oli puudutettu. Ehkäpä sairaaloissakin on erilaisia käytäntöjä.
Ei, vaan et ymmärrä mistä on kyse. Pahoja repeämiä ei pidä lähteä ompelemaan lainkaan synnytyssalissa vaan leikkaussalissa kunnon puudutteilla/nukutuksessa. Sinun repeämäsi ei varmaan ulottunut sulkijalihakseen, kun kätilö ompeli synnytyssalissa. Silloinkin jos kipu on sietämätöntä, voidaan ompelu tehdä leikkaussalissa. Sinun kipu toivottavasti ei ollut kuitenkaan niin järkyttävää kuin tuon tapauksen.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 09:29"]
Ei, vaan et ymmärrä mistä on kyse. Pahoja repeämiä ei pidä lähteä ompelemaan lainkaan synnytyssalissa vaan leikkaussalissa kunnon puudutteilla/nukutuksessa. Sinun repeämäsi ei varmaan ulottunut sulkijalihakseen, kun kätilö ompeli synnytyssalissa. Silloinkin jos kipu on sietämätöntä, voidaan ompelu tehdä leikkaussalissa. Sinun kipu toivottavasti ei ollut kuitenkaan niin järkyttävää kuin tuon tapauksen.
[/quote]
Jaahas. Ai, että mun kipu ja repeämät eivät olleet pahoja kun muakaan ei ommeltu leikkaussalissa. Asia selvä. No, en yhtään ihmettele jos terveydenhuoltohenkilöt vähättelevät kun keskustelupalstallakin sitä tehdään.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 23:42"][quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 23:24"]
Onko joku saanut puudutetta kun ommeltu? Mulla oli vain toisen asteen repeämä eikä puuutettu.
[/quote]
On todellakin. En tuntenut kummallakaan kerralla mitään, kun tikattiin. Varmistin, että tuleehan puudutetta, ennen kuin annoin luvan aloittaa. Hoitaja pahoitteli kovasti, kun ensin laitettu spray-puudute kirveli haavalla hetken. Vasta sen jälkeen laitettiin pistoksena puudutteet, jotteivat ne sattuisi. Lisäksi sanottiin, että voi ottaa ilokaasua, jos haluaa. Minulla oli pienet, pinnalliset repeämät. Koen saaneeni erinomaista hoitoa. MUTTA - olen aina varmistanut puudutteen ja sanonut, että olen kipuherkkä ja toimenpidekammoinen. Vastaus on kyllä ollut, että totta kai puudutetaan, aina puudutetaan.
T. 23
[/quote]
Sama täällä. Mulla tikattiin episiotomia ja vaikka ennen epparia oli tietenkin puudutettu, niin kätilö suihkutti haavasprayta ja laittoi lisää paikallispuudutetta. (Tikkauksen ja synnytyksen välillä ehti sitten kuitenkin kulua jokin aika kun lepäsin, vauva oli rinnalla jne.)
Minäkin kaikista kauhukertomuksista pelästyneenä nimenomaan kysyin, että kai ennen tikkausta puudutetaan. Ja kätilön vastaus oli, että tietenkin ja kerrot jos rupeaa sattumaan niin puudutetaan lisää.
Todella vaikea uskoa, että synnytyksen tikkausta ei puudutettaisi kunnolla ja uskottaisi ihmisen kipua kun jo vaikkapa luomen poistonkin vaatima yksi tikki laitetaan puudutettuna.
Et selvästikään ymmärrä mistä on kyse. Jos repeämäsi olisi ulottunut sulkijalihakseen saakka, sinut olisi parsittu leikkaussalissa. Normaalit repeämät ommellaan synnytyssalissa ja kätilö ompelee. Miten tämä voi olla niin vaikea ymmärtää? Alkuperäisen siteeraamassa tapauksessa kuitenkin vaikeat repeämät ommeltiin synnytyssalissa, mitä ei olisi pitänyt tapahtua.
Aika sairaalta kuulosti tuo kokemus VKS:stä. Itselläni on myös kokemus tyksistä v. 2007. Synnytin ilman kivunlievitystä ja lopussa käytetyn imukupin seurauksena sain toisen asteen repeämät. Sulkijalihaksia ei siis katkennut, mutta nopean ulosvedon seurauksena repeämä ulottui poikkeuksellisen syvälle emättimeen. Tikkaus tehtiin siinä salissa puudutteita. Olin "liian kiltti" potilas: en kiljunut, karjunut enkä kiroillut sen enempää tikkauksen aikana kuin synnytyksen aikana muutenkaan. Tikkauksen ajan vauva oli rinnallani ja jälkeenpäin ajatellen tajunnan tasoni ei tainnut olla kovin korkea. Kysyin kauanko vielä ja paljonko niitä tikkejä oikein tarvitaan, vastaus oli vain "tässä ei määrää nyt lasketa vaan katsotaan että tulevat oikeisiin paikkoihin". Kesti puoli vuotta ennenkuin pystyin tekemään tunnin kävelylenkin ilman että alapää kipeytyi ja särki jälkikäteen. Kiputrauma jäi ompelusta, ei itse synnytyksestä jonka koin positiivisen tavoitteellisena kokemuksena.
Toisen lapsen synnytin niin ikään ilman kivunlievitystä, mutta jo sairaalaan tullessa tein erittäin selväksi, että lukevat aiemman epikriisini ja yhtäkään tikkiä minuun ei laiteta ilman puudutusta. Repeämäkin jäi toisella kertaa pieneksi ja pinnalliseksi ja muutamat tarvitut tikit laitettiin paikallispuudutuksessa. Jo pelkän puudutuspiikin laittamista varten puudutettiin suihkeella.
Yhteenvetona siis todettakoon, että en koe lääkärin ensimmäiselläkään kertaa toimineen epäinhimillisesti: en itse vaatinut puudutusta vaan purin hammasta. Toki järjellä ajatellen jokaisen luulisi tajuavan, että kipeää se teki.
Minä sain 1. asteen repeämät synnytyksessä (eli hyvin vähällä pääsin) silti kätilö puudutti ja kysyi: "Sattuuko? Sano jos sattuu."
Miten tuollaista voi tapahtua? Olisin varmaan huutanut täysillä: "APUA! APUA! APUA!" Ehkä joku ulkopuolinen olisi tullut katsomaan...
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 02:02"]
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 01:15"]
Hoitovirheitä sattuu. Niitä sattuu jokaisessa maassa, ja Suomessa ei todellakaan eniten. Niitä sattuu, koska ihmiset tekevät tätä työtä ja ihmiset eivät koskaan voi olla niin tarkkoja kuin koneet. Tätäkin tapausta on heti pahoiteltu sairaalassa, hoitovirheen tehnyt on saanut potkut ja on kehotettu tekemään valitus. Kätilö on pahoitellut. Mitä vielä vaaditte? Mutta ei, haluatte jyllätä ja myllätä perinpohjin hoitohenkilökunnan huonoudessa.
[/quote]
Me vaadimme muutosta tähän asenneilmapiiriin, jossa synnyttävä nainen on kuin teuraseläin. Tai ei sittenkään, teuraseläimetkin tainnutetaan armollisesti ennen teurastusta. Synnytystä ei saa kivuttomaksi, mutta äidin kohtelun saa inhimillisemmäksi. Miksi toimenpiteissä lapsia tai vanhuksia ei saa rääkätä, mutta juuri synnyttänyt (tai synnyttävä äiti) on ihan vapaata riistaa kaikelle kivuliaalle ja sadistiselle toiminnalle? Kyllä nykyaikana kipua tulisi pystyä hoitamaan niinkin elämään kuuluvassa asiassa kuin synnytys (huom! hoitaa kipua, ei poistaa sitä). On se kumma ettei synnyttäjiä vieläkään kohdella muuten kuin kakkosluokan kansalaisina.
Terveisin (toistaiseksi) lapseton.
[/quote]
Mulla on kyllä sellainen kuva, että kaikkia saa rääkätä.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 12:32"]
Terveydenhoidosta on helppo kirjoittaa paskaa, koska he eivät koskaan lähde salassapitovelvollisuuden vuoksi oikomaan asioita ja tuo esille toista näkökulmaa tapahtumiin.
[/quote]
Ja tästä voimmekin päätellä, että kaikki terveydenhuoltoa koskeva kritiikki on paskaa...?
Miettikääpä, millaisiin toimenpiteisiin joudutte vanhoina ja raihnaisina ilman puoltanne pitävää puolisoa, kun tuollaista tapahtuu nuorelle naiselle puolison läsnäollessa. Jokainen toimenpide sairaalassa pitäisi viedeoida mahdollisten hoitovirheiden ja kidutusten varalta!
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 12:35"]
]Jonku mielestä synnytys on lähtökohtaisesti jo kamala ja traumaattinen tapahtuma. Kyse on omasta suhtautumisesta ja omista peloista, eikä se ole synnärin henkilökunnan syytä. Minusta tuo kertoo paljon että jos katetrointi tuntui pelottelulta ja uhkailulta, niin on ihan sama mitä hänelle olisi tehty tai jätetty tekemättä niin se olisi aivan hirveää ja kamalaa.
[/quote]
Tässä taas malliesimerkki huomion kääntämisestä potilaan otaksuttuihin puutteisiin. "Se on vaan itsestä kiinni miten suhtautuu!" on vähän typerä, koska jos noin ajateltaisiin niin mitään vääryyksiä ei olisi olemassakaan. Kai sama logiikka pätee muissakin tilanteissa, joissa ihminen tulee kohdelluksi väärin?
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 12:44"]
71. luitko tuota juttua ollenkaan? Onko sinun mielestäsi katetroinnin pelkääminen peruste mitätöidä järkyttävä hoitovirhe? Saako sinun mielestäsi umpilisäkkeen leikata pois ilman nukutustas tai tehdä jalkaleikkauksen ilman puudutusta, jos potilas pelkää katetrointia? Hieno asenne, toivottavasti et ole terveydenhuollon ammattilainen.
[/quote]
Älä muuta sano. Kai sen jalkaleikkauksen voisi tuolla logiikalla tehdä ilman puudutusta, koska kysehän on vain siitä omasta suhtautumisesta asiaan. Mitäs suhtautuu ahdistuneesti ja pelokkaasti, ottais rennosti vaan eikä valittais joka asiasta.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 12:48"]
Täyttä höpöä, 76. Epiduraalipuudutus ei aiheuta sulkijalihaksen katkeamista.
[/quote]
Missähän helvetissä siinä niin luki? Mutta jos ymmärrys on tätä tasoa, en ihmettele ettei av-mammat mistään mitään tajua.
Kyllä se on ihan tiedostettu asia, minkä takia puudutusta ei pitäisi olla tuolla tavalla ponnistusvaiheessa: jos et tunne mitä ponnistaessa tapahtuu, on mahdollista synnyttää todella vakavia vaurioita, juuri em. kuvattuja. Varsinkin jo kätilökään ei osaa siinä samalla ohjeistaa ottamaan iisisti.
Ymmärrätkö ylipäänsä miten puudute toimii? Itse pureskelin yhden hammasoperaation jälkeen kieleni tohjoksi, kun luulin että suussani oli pumpulituppo... Kas kun sitä ei tunne mitä vahinkoa syntyy.
80-luvulla synnytin esikoisen ja piti aika paljon leikata (episitomia). Se ommeltiin ilman puudutusta. Menetin synnytyksessä verta paljon ja olin heikkona. Osastolla kukaan ei tullut auttamaan aamupesuille. Kun pyysin alusastiaa, tuli riuska hoitaja komentamaan ylös. Sanoin, etten saa nousta yksin, niin sanottiin synnytyssalissa. Hoitaja vaan sanoi, että itse sitä pitää lähteä liikkeelle. Meinasin pyörtyä ja vasta sitten tämä hoita tajusi ottaa selvää asiasta ja todeta, että puhuin ihan totta. Mutta siihen aikaan kyllä ainakin tavalliset repeämät ja episitomiat ommeltiin ilman puudutusta. Eikö nykyään enää ollenkaan tehdä noita välilihan leikkauksia, kun pääsee tulemaan noin pahoja repeämiä?
71. luitko tuota juttua ollenkaan? Onko sinun mielestäsi katetroinnin pelkääminen peruste mitätöidä järkyttävä hoitovirhe? Saako sinun mielestäsi umpilisäkkeen leikata pois ilman nukutustas tai tehdä jalkaleikkauksen ilman puudutusta, jos potilas pelkää katetrointia? Hieno asenne, toivottavasti et ole terveydenhuollon ammattilainen.