Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tällaista voi nykyaikana sairaalassa tapahtua?!?

Vierailija
11.11.2013 |

Synnyttäneen naisen pahat, peräaukkoon asti tulleet repeämät ommeltiin ilman puudutusta. Miten tämä on nykypäivän Suomessa mahdollista, että edelleen niin moni nainen kärsii ihan turhaan kipua ja saa elinikäiset traumat synnytyksessä? Ihan kauheaa. Alla oleva ote on sivulta http://synnytysloukkaus.wordpress.com/kertomukset/

"Kysyin kätilöltä tuliko repeämiä. Hän sanoi, ettei hänen mielestään, mutta että hän tarkistaa. Sitten tarkasti ja lähti mitään sanomatta hakemaan lääkäriä. Saan kuulla, että minulla on pahat repeämät ja sulkijalihasta myöden vaurioitunut kaikki (myöhemmin luin, että alle 1% vuodessa saa Suomessa näin pahat repeämät, luin myöhemmin myös, että VKS on kärkipäässä repeämistapauksissa). Sitten se alkaa. Lääkäri pistää minuun paikallispuudutetta ja alkaa ommella. Puudute ei auta yhtään mitään ja huudan tuskasta. Anelen armoa. Anelen lääkäriä pitämään edes pienen tauon. Huudan, meinaan pyörtyä, kiljun ja edelleen anelen lääkäriä lopettamaan. Kysyn toistuvasti, että kestääkö vielä kauan. Lääkäri tiuskii minulle, että kyllä tässä nyt vielä menee aikaa. Loppujen lopuksi toimenpide kesti reilun tunnin. Mieheni on mukana synnytyksessä, mutta hänkään ei osaa tehdä mitään. Luotamme lääkäriin. Luulen, että näin tämän kuuluu mennä ja että se on vain kestettävä. Kätilö roikkuu jaloissani ja pitää niitä paikallaan. Minulle sanotaan, että pakko pysyä paikalla tai operaatio menee pieleen. Tunnen kuinka repeämää levitetään auki ja kuivataan pumpulilla tms. tunnen kuinka instrumentteja tukitaan joka paikkaan, tunnen neulojen pistot, tunnen lankojen kiristykset. Meinaan pyörtyä. Lopulta toimenpide on ohi ja minua kehoitetaan menemään suihkuun virtsaamaan. En pääse pediltä ylös, koska jalat ei kannata. Minut uhataan katetroida, josta panikoidun jälleen. Pakotan mieheni raahaamaan minut suihkuun, jossa saan puolitajuissani virtsattua. Meidät “unohdetaan” huoneeseen moneksi tunniksi.

Lopulta soitamme taas kelloa ja pyydämme päästä osastolle, sillä en enää pysy hereillä. Osastolla kerron tapauksestani ja ihmettelen, miten nykyaikana ei anneta mitään kunnon kivunlievitystä tälläisessä tapauksessa. Kätilö hämmästyy. Hän sanoo ihmetelleensä, että miksi tiedoissani lukee, että “ommellaan poikkeuksellisesti synnytyssalissa, koska potilas niin hyvin puuduttunut”. Kerron, että näin ei ole ollut ja että se ei ole jäänyt keneltäkään epäselväksi. Kätilö osastolla kertoo minulle, että näin pahat repeämät ommellaan leikkaussalissa anestesiassa tai spinaalipuudutuksessa. Pelkolääkäri tulee tapaamaan minua. On pahoillaan tapahtuneesta ja vihainen puolestani, kehottaa tekemään valituksen.

Teen kirjallisen huomautuksen asiasta. Toimenpiteen tehnyt lääkäri ei enää työskentele siinä vaiheessa VKS vaan yksityisellä lääkäriasemalla Vaasassa. Hän ei siis joudu vastaamaan minulle, vaan minulle vastaa gyn. ylilääkäri ja hallintoylilääkäri. Molemmat pahoittelavat tapausta ja myöntävät kivunlievityksessä tapahtuneen virheen. En vie asiaa eteenpäin silloin, harkitsen edelleen vienkö.

Hartain toiveeni oli saada tällä toisella kertaa lapsi heti rinnalle ja saada kokea se tunne, että kipu on ohi, kun synnytys on ohi. Synnytys on niin herkkä ja kaunis ja henkilökohtainen asia, että en ikinä anna anteeksi tapahtunutta. En sitä, että joku omalla sadistisella käytöksellään vei minulta ainutlaatuisen kokemuksen. Jätti jälkeensä trauman, joka tuskin koskaan poistuu. Trauma koskee tällä hetkellä koko sairaalaympäristöä ja myös luottoa lääkäreihin, jonka menetin. Valitin myös kätilöstä, jonka olisi ammattilaisena pitänyt tietää kuinka asiat hoidetaan, eikä roikkua jaloissani kiinni ilman empatiaa. Hän on jälkeenpäin myöntänyt, että minä olin erittäin kivulias.
En koskaan anna anteeksi."

Kommentit (119)

Vierailija
81/119 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun haava ommeltiin ilman puudutusta. En ymmärrä miksi. 

Vierailija
82/119 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on nyt sitä luomua, mitä kaikki kovaan ääneen haluaa. Se on se synnytyksen kokonaisvaltainen kokemus mitään pois jättämättä. Ei pidä medikalisoida liikaa, tätähän nykynainen haluaa.

(oikeasti kaikki sympatia tuolle kovia kärsineelle naiselle, on kova muija)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/119 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En meinannut pystyä hengittämään, kun luin tuon kertomuksen. Omani syntyi pari kuukautta sitten ja pelkäsin repeämistä yli kaiken (tuon lukeneena onneksi meni lopulta sektioon). Hyvä, että luin tämän kertomuksen vasta nyt enkä ennen synnyttämistä, olisin pelännyt repeämistä tuhat kertaa enemmän. Oma mieheni olisi kyllä uskonut minua ja pakottanut lääkärin lopettamaan, vaikka fyysisesti uhaten.

Järkyttävää mielestäni on, että tuo kauhulääkäri on nyt yksityisellä puolella, jota pidetään vähän parempana, koska palvelusta maksetaan. Pitäisi saada nimi tietoon, jotta kaikki osaisivat välttää tuollaista sadistia!

Vierailija
84/119 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa hallintoalamaisen kuuluu vain kärsiä nöyrästi hiljaa ettei vaivaa lääkäriä tarpeillaan kivunlievitykseen. Voi kysyä eikö todella voitu antaa vaikka epiduraali puudutusta, ilokaasua tai vaikka morfiinia tms. Jos aikuinen nainen kertoo huutaneensa tuskasta kun revenneitä paikkoja on ronkittu ovat kivut olleet hirvittäviä. Enkä minä usko että kirjoittaja liioittelee kokemuksiaan vaikka tänne taatusti kohta ilmestyy terveyden huolon ammattilaisia vähättelemään potilaan kokemaa silkkaa kidutustusta joka ei taatusti ole hyvää hoitoa.

Vierailija
85/119 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei minuakaan puudutettu. Taas joku hysteerikko luulee, että yhteiskunnan pitää kumarrella hänen typerän äitiytensä edessä.

Vierailija
86/119 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei puudutettu erikseen, kun ommeltiin. Olin saanut kolmesti epiduraali-annoksen eli maksimiannoksen puudutteita/kipulääkkeitä. Valtaosaa naisista ei taideta puuduttaa erikseen, vaan tikataan suoraan synnytyksen jälkeen salissa niiden lääkkeiden vaikutuksen alaisena, millä synnytys on menty. 

Oma synnytykseni oli äärimmäisen kivulias kaikista mahdollisista kipulääkkeistä huolimatta, mutta en silti olisi ottanut mieluummin sektiota.

Vierailija
87/119 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis pakkohan se on katetroida, jos ei pissaa ala tulemaan ettei rakko halkea. Itse veikkaan, että tuossa tapauksessa sekä lääkärille ja kätilölle on vasta tikkausvaiheessa paljastunut repeämien todellinen laajuus. Ja ehkä puudute ei ole toiminut odotetulla tavalla.

Vierailija
88/119 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut herkästä ja kauniista asiasta? Synnytys on kyllä yleensä täynnä kiroilua, verta, kipua ja huutoa, ihminen tulee aika väkivaltaisesti maailmaan.

Mitä sitten olette odottaneet? Sitä kaunista, herkkää ja henkilökohtaista?

Sektio on oikeasti riskialtis juttu, kun siinä leikataan mahasi auki ja jos tulee verenvuoto voit kuolla alle minuutissa ilman että mikään hälyttää tilanteesta. Lisäksi olet kuukauden sitten kipeä synnytyksen jälkeen.

Vierailija
89/119 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös aika vaikeaa erottaa synnytykseen kuuluvaa kipua ja ääretöntä tuskaa toisistaan, varsinkin jos lääkäri ei ole kokenut. Ilmeisesti tuossa oli kuitenkin pistetty paikallispuudute, joka yleensä toimii ainakin jollakin tasolla. Onneksi lääkäri oli saanut potkutkin selvästi. Jos synnytyksessä tuli noin pahat repeämät, niin varmasti itse synnytyskin oli kivulias ja kivunlievitystä on käytetty. Jos on vaikka annettu maksimiannokset epiduraalia, niin voi olla aika riski nukuttaa yleisanestesiassa.

Vierailija
90/119 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei tarvitse enää synnyttää, kun ikää 48v. Niin tuo kirjoitus tuntuu kokokaan kehossa. Kauheata kidutusta.

Vierailija
91/119 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minut uhataan katetroida, josta panikoidun jälleen. "

Tämä kertoo hiukan kyllä tyylilajista ja millä tunteella kirjoittaja on hehkuttanut juttunsa...

Vierailija
92/119 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihan vähän aikaa sitten oli tällainenkin juttu uutisissa

http://yle.fi/uutiset/potilas_operoitiin_vastoin_tahtoaan__oikeusasiamiehelta_huomautus_ja_hyvitysesitys/6896457

"Potilas itki ennen toimenpidettä ja toimenpiteeseen vietäessä. Hänen käskettiin mennä leikkauspöydälle ja kun hän kieltäytyi, häneen tartuttiin kiinni ja kaadettiin väkisin leikkauspöydälle.

Hänelle annettiin selkäydinpuudutus vastoin hänen tahtoaan. Tämän jälkeen hän yritti estää alapäähänsä kajoamisen ja piti alushousuistaan kiinni, mutta hänen otteensa irrotettiin."

Ei mitään uutta auringon alla, ainakaan Suomen auringon. Mä olen ollut jo pitkään sitä mieltä, että Suomen asenneilmastossa ja terveydenhuollon arvomaailmassa on jotain tosi pahasti pielessä, liittyen juuri tällaisiin tapauksiin jotka ovat todennäköisesti vain jäävuoren huippu. Noista pitäisi oikeasti nostaa kunnon meteli eikä alistua sille ajatukselle, että "pitäisi olla kiitollinen kun edes hoidetaan". Kyllä sivistysvaltiossa pitäisi voida luottaa siihen, ettei joudu sadistiseen kidutukseen mennessään sairaalaan.

Vierailija
93/119 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 23:03"]

Tämä kertoo hiukan kyllä tyylilajista ja millä tunteella kirjoittaja on hehkuttanut juttunsa...

[/quote]Joo, kyllä siinä oikein piiskataan itseä hysteriaan.

Vierailija
94/119 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

""Potilas itki ennen toimenpidettä ja toimenpiteeseen vietäessä. Hänen käskettiin mennä leikkauspöydälle ja kun hän kieltäytyi, häneen tartuttiin kiinni ja kaadettiin väkisin leikkauspöydälle.

Hänelle annettiin selkäydinpuudutus vastoin hänen tahtoaan. Tämän jälkeen hän yritti estää alapäähänsä kajoamisen ja piti alushousuistaan kiinni, mutta hänen otteensa irrotettiin."

Tuossa jutussa on varmaankin ollut kyse muistisairaasta, jolle pitänyt tehdä katetrointi, ettei tule pahempia vammoja. Olisiko pitänyt jättää virtsaumpi?

Kuinka tuskallista se olisi ollut?

Nukuttaminen ei aina ole mahdollista tai turvallista.

Vierailija
95/119 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 23:08"]

Juurihan vähän aikaa sitten oli tällainenkin juttu uutisissa

http://yle.fi/uutiset/potilas_operoitiin_vastoin_tahtoaan__oikeusasiamiehelta_huomautus_ja_hyvitysesitys/6896457

"Potilas itki ennen toimenpidettä ja toimenpiteeseen vietäessä. Hänen käskettiin mennä leikkauspöydälle ja kun hän kieltäytyi, häneen tartuttiin kiinni ja kaadettiin väkisin leikkauspöydälle.

Ei mitään uutta auringon alla, ainakaan Suomen auringon. Mä olen ollut jo pitkään sitä mieltä, että Suomen asenneilmastossa ja terveydenhuollon arvomaailmassa on jotain tosi pahasti pielessä, liittyen juuri tällaisiin tapauksiin jotka ovat todennäköisesti vain jäävuoren huippu. Noista pitäisi oikeasti nostaa kunnon meteli eikä alistua sille ajatukselle, että "pitäisi olla kiitollinen kun edes hoidetaan". Kyllä sivistysvaltiossa pitäisi voida luottaa siihen, ettei joudu sadistiseen kidutukseen mennessään sairaalaan.

[/quote]Jos ei olisi hoidettu, niin sitten siitä olis juttu lehdessä. Pitäkää vittu tunkkinne, parasta kun lopetaan sairaalat, poliisi ja pelastuslaitos. Jokainen pärjäilköön omillaan ja tehköön kuten parhaaksi näkee.

Vierailija
96/119 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko koko juttua. Olen kätilö. Veikkaan, että joku hermoheikko draamakuningatar, jolla on oma blogi on halunnut huomiota. Näitä draamaan taipuvaisia huomiohuoria on synnärit pullollaan. Synnytys sattuu. Tikkaamisen ei tarvitse sattua, mutta joillakin menee puurot ja vellit helposti sekaisin hormoonihuuruissa!

Vierailija
97/119 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallispuudutus ei juurikaan toimi pahoin revenneessä alapäässä, se on ihan varmasti jokaisen kätilön ja gynen tiedossa.

Vierailija
98/119 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 23:13"]

[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 23:03"]

[/quote]Joo, kyllä siinä oikein piiskataan itseä hysteriaan.

[/quote]

Ja teräsmamma ei tietenkään olisi yhtään hysteerinen vaikka tehtäsiin jotain äärimmäisen tuskallista vastoin tahtoa, väkisin ja kiinni pitäen. Olisi vaan hyvä ymmärtää, että jokainen joka ei ole kaiken viilipyttynä kestävä teräsmamma ei kuitenkaan ole joku seko, joka on itse syyllinen siihen että saa virheellistä kohtelua.

Ihmeellistä perkeleen venkoilua, kun nämä asiat tupataan aina kääntämään potilaan syyksi! Tai vähintäänkin huomio käännetään potilaan heikkouksiin (mm. että jostain iiiiihmeen syystä on hysteerinen), siitäkin huolimatta että hoitohenkilökunta olisi toiminut väärin.

Vierailija
99/119 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi toimenpidettä ei ole keskeytetty, kun on selvinnyt tuhojen laajuus. Miksi ihmiset eivät puolusta itseään, miksi mies ei tehnyt mitään - heittänyt vaikka lääkäriä pihalle ja vaatinut toista paikalle?? Toki kaameaa, jos puolustuskyvyttömiä kohdellaa noin tilaisuuden tullen, mutta suurin osa ihmisistä on kuitenkin kykeneviä avaamaan suunsa.

Vierailija
100/119 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku saanut puudutetta kun ommeltu? Mulla oli vain toisen asteen repeämä eikä puuutettu.