Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys naisilta naisille: miksi haluamme yleensä seksiä niin vähän?

Vierailija
10.11.2013 |

Istuin perjantaina iltaa ystävättärieni (kaikki akateemisesti koulutettuja, 30-40 vuotiaita, 1-3 lasta) kanssa ja keskustelu jossain vaiheessa iltaa meni seksiin. Totesimme yhdessä yllättävän, ja ehkäpä huolestuttavankin seikan: seksihalut meillä jokaisella ovat dramaattisesti vähentyneet viimeisen 5-10 vuoden aikana ja seksin harrastaminen parisuhteissamme on suurimmalla osalla vähäistä (keskimäärin kerran kuussa) tai joillakin hyvinkin satunnaista (muutaman kerran vuodessa).

Vaikka itse olenkin seksielämääni ja sen vähyyteen tyytyväinen (rakastelemme mieheni kanssa 1-2 kertaa kuukaudessa), jäin miettimään, mistä johtuu oikein johtuu, että tämän päivän suomalaisnaisille seksi ei tunnu enää olevan kovinkaan tärkeää ja myös suoranainen haluttomuus naisten keskuudessa on kovin yleistä.

Mitä muut naiset olette tästä mieltä?

Jos oman näkökulmani asiaan sanon, pidän kyllä seksistä sitä harrastaessani usein hyvinkin paljon, mutta sopivaan mielentilaan pääseminen on minulle usein raskaan työ- ja kotityöpäivän jälkeen sen verran työlästä (tämän vuoksi en esim. ole koskaan harrastanut ns. yhden yön suhteita), että usein yksinkertaisesti mieluummin teen jotakin muuta. Usein olen miettinyt, että haluaisin haluta enemmän, mutta jotenkin en vain osaa.

Kiitos kommenteista jo etukäteen kaikille!

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen reippaasti nuorempi ja väittäisin että naiset eivät saa (aina) samaa irti seksistä kuin miehet.

miehet usein kiihottuvat "nollasta sataan sekunneissa" ja siksi jää esileikit vähiin kun on niin kiire päästä tosi hommiin.... 

Ja sitten kehdataan vielä vongata että "Eiks ees nopeesti?"

Enkä nyt siis väitä että olisin se joka aina jää ilman huipennusta. Jos seksi on kiireetöntä ja muten laadullista on itselleni aivan sama miten se päättyy...

Onko muunlaistakin seksiä;)?

Vierailija
42/65 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä harrastetaan seksiä harvoin, ja syy on enimmäkseen minussa. Syy on se, että miehelläni ei seiso muuten kuin lääkkeiden avulla (paitsi runkatessa kuulemma onnistuu kyllä), enkä minä jaksa sitä, että seksi ei voi olla ihanan spontaania vaan se pitää suunnitella tuntikausia etukäteen. Joskus jaksan, yleensä en.

Onneksi seksi ei ole koskaan ollut mulle mikään erityistärkeä juttu, eihän tästä muuten mitään tulisi. Mutta pienesti joskus harmittaa, sitä en voi kieltää. Ja sivuhuomautuksena: en ole mikään rumilus enkä painoindeksiltäni epänormaali kumpaankaan suuntaan, joten siitä miehen erektiohäiriö ei johdu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 16:57"]

Minusta seksi on nykymaailmassa niin kulunutta ja sitä käytetään myymään asioita, jotka eivät mitenkään liity siihen, etten vain enää jaksa kiinnostua tai nähdä siinä mitään kaunista. Joka paikassa on alastomuutta ja tuputetaan kuvia tietynlaisesta "hyväksyttävästä" nais- ja miestyypistä, että olen vain tympääntynyt koko seksiin. Usein mediassa esitetään myös olettamus, että seksiä pitää haluta jatkuvasti ja sen haluamattomuudesta on tehty suuri ongelma. Nautin seksistä ja fantasioista silloin, kun se ei ollut niin "in your face" kuin nykyään (eli vielä 10 vuotta sitten), mutta enää mikään siihen liittyvä ei vain oikein tunnu miltään. Samat liikkeet, samat asennot, samaa suorituskeskeistä jyystämistä vain kaikkialla. jollei saa orgasmia, sen pitäisi olla kauhea ongelma yms.

Minua inhottaa myös se, että moni mies tuntuu haluavan edetä todella nopeasti vain, koska he pitävät minua viehättävänä. Mieluummin olen ilman ja keskityn henkisempiin asioihin.

N26

[/quote]

Näinpä juuri.

Vierailija
44/65 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pitkään ilman, niin on helppo olla ilman. Minulla oli raskausaikana kipuja ja kaikenlaisia ongelmia ja seksiä emme harrastaneet melki koko raskausaikana. Minun on pakko sanoa,että ei kyllä sit tehnyt mielikään. Siihen jotenkin tottui, että seksiä ei ole. 

No sitten kun vauva syntyi ja minä olin taas kunnossa oli seksiä ikään kuin pakko alkaa taas harrastamaan. Muutamat ekat kerrat tein sen vain vastuuntunnosta, mutta siitä se sit taas lähti. Halut palasi kun seksiä vaan alkoi harrastamaan "väkisin". Nyt panettaa jatkuvasti ja seksiä meillä on jälleen useita kertoja viikossa. Huh, onneksi. 

Televisiostakin on tullut yksi ohjelma missä suhteen ongelmia on paikattu sillä, että pariskunnan on PAKKO harrastaa seksiä viikon ajan jokainen päivä. Kummasti sen viikon lopussa pariskunta on kuin eri ihmiset ja seksin ilokin on löytynyt taas uudestaan. Että joku vinha perä tossa on. 

Kokeile ap.

Vierailija
45/65 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän väsymyksen, mutta kun mulla sekään ei poista

sitä että hormonit jyllää. En tarvitse mitään esiaikaa.

Ymmärrän miehiä.

Vierailija
46/65 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kokeillut tuota pakkoseksiäkin joskus. Ei se toimi, jos kaikki muut edellytykset puuttuvat. Seksi käy kipeää, se pelottaa ja turhauttaa. Olen mennyt joka puolelta pilalle lasten saamisen jälkeen, seksuaalinen itsetunto on täysin poissa. En keksi enää mitään kuvitelmia, jotka kiihottaisivat, joten en ole koskaan kiihottunut. Olen niin stressaantunut töistä ja rahahuolista, että päätäni ihan oikeasti särkee melkein joka päivä, en saa nukuttua, siksi olen väsynyt ja haluaisin koko ajan vain nukkua. Ei pakkoseksi palauttanut yhteyttä mieheeni, oli vain sitä epämiellyttävältä tuntuvaa jyystöä hetki ja sitten molemmat jatkoi iltaa omalla koneellaan.

Vierailija
47/65 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei kiinnosta eikä ole ikinä kiinnostanut. Avioeron jälkeen vapauduin ja opin  ymmärtämään, ettei mussa oikeasti olekaan ollut mitään vikaa. Olen vaan aseksuaalinen ja olen aina ollutkin.

Nyt olen elänyt 13v ilman mitään seksuaalisuhteita ja se on hienoa, että tajuaa ettei tarvitse edes olla hetero, bi eikä lesbo. Ei tarvitse tarvita olla kuin oma itsensä..

Vierailija
48/65 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 41 v akateeminen nainen ja mulla on ollut seksuaalinen halukkuus pakkasen puolella jo noin 10 vuotta. Kaikki seksin ajatteleminenkin vain inhottaa. En tiedä mistä johtuu. Osittain ehkä lasten saannin jälkeen pahenneesta itseinhosta, olen aina tiennyt etten ole kaunis enkä seksikäs ja raskaudet js synnytykset ovat vain pahentaneet tilannetta.

Vierailija
49/65 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on työ, pikkulapsi, harrastuksia yms.

Kaipaisin todella seksiä, mutta miestä ei kiinnosta. Koitan tyytyä olemaan ilman. Seksiä on noin 1 - 2 krt vuodessa. Mulle sopisi vähint. kerran viikossa. Ehtisin hyvin ja jaksaisin ja haluaisin useamminkin.

Olen ollut vuosia puutteessa. Mietin jäänkö loppuiäkseni kokonaan ilman. Vieraat miehet alkavat kiinnostaa koko ajan enemmän. Ja vastakaikua tulee kysymättäkin.

Onko alle nelikymppisenä hyvä ikä luopua seksistä kokonaan, koska mies ei ole kiinnostunut ainakaan minusta? En haluaisi rikkoa lapseltani perhettä seksin takia, mutta en myöskään elää selibaatissa avioliitossa loppu ikääni!

Vierailija
50/65 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ihme ongelmia, täytyy sanoa.

Vierailija
51/65 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans yks joka haluaa seksiä vähintään kerran viikossa! Mieluiten vaikka joka päivä! Onneks miehen kanssa samanlaiset halut, vaikka on meilläkin kuivempia kausia ollut.

t. nainen 30v.

Vierailija
52/65 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mulla syynä on se, että jostain syystä itselläni kestää aikansa, että voin virittäytyä sopivaan tunnelmaan ja heittäytyä. Usein tämä edellyttää esim. sitä, että meillä on mieheni kanssa mahdollisuus illalla vaikka rauhassa keskustella, hieroa toisiamme jne. Tähän kun taas lapsiperheessä on aiempaa vähemmän aikaa, myös seksi on alkanut vähentyä. Valitettavasti samalla myös mieheni kiinnostus hieromiseen on alkanut vähentyä... Syyksi hän on rehellisesti sanonut ettei aina jaksa nähdä vaivaa seksin eteen, kun se on kanssani niin suuren työn takana.

Joskus kateellisena kuuntelen kavereideni juttuja pikapanoista tai yhden yön jutuista - itseltäni nuo eivät koskaan onnistuisi. Itsekin tavallaan haluaisin haluta enemmän ja kyetä antautumaan helpommin.

Vierailija
53/65 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä niin,että jos ei huvita juuri sillä hetkellä sanon sen miehelle suoraan...virittelee sitten pitkin päivää pienillä jutuilla ja kyl aina ne omat halut on sieltä löytynykkin ja monasti mies onkin ollu se sit lopulta se joka "otetaan"..tälle se jaksaa aina myhäillä..ja sanoo muuten itekki välillä,että "nyt ei kyllä jaksa" ja sit miä virittelen tai annan nukkuu päikkärit ja taas jaksaa :) Seksiä on senkin takia paljon,että molemmilla se tehoaa niin päänsärkyyn,töiden jälkeiseen väsymykseen/yleiseen vitutukseen ja miun menkkakipuihin. Yhessä myös tultiin siihen tulokseen,että pienessä nälässä tekee seksiä enempi mieli kun se että alkaisit ruuan päälle ehdotteleen :p Ja viimeisenä hyvä syy, miks meillä harrastetaan paljon seksiä/rakastellaan on orgasmi. Mä saan 75% meidän seksikerroista tosi hyvän orgasmin ja tästä mies on sanonutkin olevansa joka kerta ylpeä kun näin käy. Seksiä harrastettu vuoden verran 3-5 päivänä viikosta ja asutaan vielä eri katon alla..nyt on ollut viimeaikoina lähes päivittäistä,kun koitetaan tarkoituksella saada oma rakkauspakkaus alulle:)

Vierailija
54/65 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

30-40v on tosiaan monelle ruuhkavuosia, ei mitään teinien perään stressailua. Mullakin on 30v:nä yksi 3-vuotias lapsi, joskin myös 10v ja yksi siltä väliltä. Jossain välissä ne teinijutut varmasti tulee vastaan,  mutta en todellakaan odota niitä vielä. 

Mutta seksin vähyydestä ja sen syistä siis omia ajatuksiani. Mun lapsiluku on ehdottomasti täynnä, ja niin sanoo mieskin olevan. Olemme puhuneet miehen kanssa, että hän teettäisi vasektomian, mutta mitään asian eteen ei ole tapahtunut. Hiljattain minulta jouduttiin poistamaan hormonikierukka terveydellisestä syystä, toisin sanoen mitään ehkäisyä ei ole. Olen sanonut miehelle, että ennenkuin ehkäisy on hoidossa, seksiä ei ole, mutta mies ei ole ostanut edes kondomeja. Minä käyn kaupassa vain lasten kanssa, enkä ala 1- ja 4v:lle selittämään, mitä kondomit ovat. 

Sitten se vakiintunut parisuhde, olemme olleet 10v yhdessä. Toisen mieltymykset ja halut, myös ne turn-offit on tiedossa ja osataan yhdessä tuottaa juuri oikeanlaista nautintoa toisillemme, eikö niin? Jos olisikin, mutta kun ei. Mies tietää turn-offini, mutta on silti jatkuvasti ehdottelemassa jotakin niihin liittyvää. Se on kuulemma hänestä vain vitsailua... ja jos vertaan suhteen alkua tähän päivään,  niin eroja on. Mies tosiaan syttyy sekunnissa, minä tarvitsisin lämmittelyä, jota ei usein ole ollenkaan. Lapset voivat herätä, aamulla on aikainen herätys ja niin edelleen, pitää hoitaa homma nopeasti. Alkusuhteessa mies silitti, halasi, kosketteli, suukotteli ihan muuten vaan, ohimennen. Nykyään hän koskee vain seksiä halutessaan, ei ollenkaan ohimennen. Minä saan kyllä koskea häntä, mutta en saa vastakaikua. Nuorempana seksiin liittyi myös spontaaniutta, niin että seksiä harrastettiin jos tilanne johti siihen (kun se oli mahdollista), nykyään sellaista ei enää tapahdu. Jos seksiä harrastetaan, se alkaa sillä, että mies kysyy: "et sä haluais jotain tänään?" Yleensä tämä kysytään nukkumaan mennessä,  mutta joskus jo aiemmin päivällä. Tämä kaikki on johtanut siihen, että mun seksuaalinen itsetunto on hävinnyt kokonaan, en tunne itseäni ollenkaan seksuaaliseksi. Minä olen vain miehen seksilelu, jonka tunteista ja fiiliksistä ei tarvitse välittää edes. Suoraan sanottuna minä masturboin mieluummin kuin harrastan seksiä mieheni kanssa. 

Ja aiheesta olen puhunut miehelle, joka vain sanoo, että "ei se niin ole". Käytännössä sama meno vain jatkuu. Luultavasti parin vuoden päästä kuulen vieraisiin eksymisestä, jota perustellaan sillä, että "no kun sinä olet niin kylmä ja frigidi muija". 

Vierailija
55/65 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan tehty jo seurustelun alkuaikoina miehen kanssa sopimus, että toista ei torjuta, kuin painavista syistä. Siis aina kun toinen ehdottaa seksiä, toinen vastaa myöntävästi. En ole ikinä kieltäytynyt, eikä se ole ollut minulle minkäänlainen ongelma. Seksi on kivaa ja siihen liityvä läheisyys tärkeää, vaikka en olisikaan alunperin niin kovin halukas. En ymmärrä niitä, jotka pihtaa. Eihän seksin oman puolison kanssa pitäisi olla mitenkään vastenmielistä saati työlästä. 

Vierailija
56/65 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mietitte liikaa miltä minusta nyt tuntuu ja haluaisinko vai enkö halua ja olenko nyt viehättävä/hoikka /haluttava tai onko tuo mies oikeastaan  se jota todella juuri nyt rakastan... Tälläistä olen ollut havaitsevani omien 30-40v naisystävien parissa. itsellä on ikää jo 45v ja lapset ovat teinejä. Tuossa pienten lasten vaiheessa oli jonkunmoista haluttomuutta , mutta sitten tajusin opetella ajattelemisen vähentämistä eli rentoutumista. Kun kunnolla antautuu sille , miltä toisen ihon kosketus tuntuu , ei lainkaan mieti miltä näyttää tai mitä ajatuksissa liikkuu , kas kummaa alkaakin haluttamaan enemmän . 

Jos on aikaa roikkua netissä tunteja päivässä , on kai aikaa 30min laittaa seksiin?

Se on totta , että harvaan seksiin voi tottua. Mutta voi myös päättää , että kerran viikossa hakee läheisyyttä , keskittyy toisen kosketukseen ja hakee omaa mielihyvää. Lähtökohtaisesti joskus tuntuu , että naiset miettivät enemmän miehen tyydytystä kuin omaansa. Minun mieheni kokee kiihottavan sen , että keskityn omaan nautintooni ja haluan tiettyjä asioita ja osallistun aktiivisesti seksiin.

Minä luulen , että kyse on siitä, ettei keskitytä mihinkään kunnolla ja ollaan aina muka kiireisiä. Kuitenkin hyvästä seksistä saa valtavasti energiaa.

Meillä on seksiä kerran viikossa ja siihen tahtiin olemme molemmat erittäin tyytyväisiä. Ja yhdessä olemme olleet 26 vuotta.

Vierailija
57/65 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 22:08"]

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 16:57"]

Minusta seksi on nykymaailmassa niin kulunutta ja sitä käytetään myymään asioita, jotka eivät mitenkään liity siihen, etten vain enää jaksa kiinnostua tai nähdä siinä mitään kaunista. Joka paikassa on alastomuutta ja tuputetaan kuvia tietynlaisesta "hyväksyttävästä" nais- ja miestyypistä, että olen vain tympääntynyt koko seksiin. Usein mediassa esitetään myös olettamus, että seksiä pitää haluta jatkuvasti ja sen haluamattomuudesta on tehty suuri ongelma. Nautin seksistä ja fantasioista silloin, kun se ei ollut niin "in your face" kuin nykyään (eli vielä 10 vuotta sitten), mutta enää mikään siihen liittyvä ei vain oikein tunnu miltään. Samat liikkeet, samat asennot, samaa suorituskeskeistä jyystämistä vain kaikkialla. jollei saa orgasmia, sen pitäisi olla kauhea ongelma yms.

Minua inhottaa myös se, että moni mies tuntuu haluavan edetä todella nopeasti vain, koska he pitävät minua viehättävänä. Mieluummin olen ilman ja keskityn henkisempiin asioihin.

N26

[/quote]

Näinpä juuri.

[/quote]

Minäkin komppaan tätä.

Tämän lisäksi minua häiritsee se, miten erilainen seksin merkitys on minulle ja miehelle. Minä haluaisin sen olevan osa hyvää parisuhdetta ja minulla siihen liittyy paljon tunteita. Haluan pitää toista hyvänä ja tulla hyvänä pidetyksi, halailla, kosketella jne. ja se kaikki on ihan yhtä merkityksellistä kuin seksikin. Mies taas näkee seksin päämääränä, kaikki muu, mitä hän tekee, tähtää vain siihen seksiin. Hänelle se halailu ja koskettelu on tavallaan uhraus, jonka palkinnoksi hän ansaitsee seksin. Kärjistetysti sanottuna, jos hän ajattelee saavansa seksiä, millään tämän hetken ja sen seksin välisenä aikana ei ole mitään muuta merkitystä, kuin toimia välineenä sen seksin saamiseksi. Jos jostain syystä ei päästä siihen seksiin asti, kaikki se lempeys ja läheisyys onkin siis arvotonta, ja jäljellä on pelkkä turhautuminen.

Samoin, jos on ollut riitaa jostakin, niin seksin jälkeen miehen mielestä kaikki ongelmat ovat poispyyhkiytyneet, vaikka se erimielisyyden aihe ei ole muuttunut miksikään.

Minua ei siis kiinnosta seksi siksi, että minulle sen pitäisi tarkoittaa yhteistä kokemusta, ja nykyään minusta tuntuu, että seksiä harrastaessamme olemme ihan eri maailmoissa.

Vierailija
58/65 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 16:47"]

Ainut haitta mikä tulee mieleen, on lapset. 30-40-vuotiailla ei ole mitään pienokaisia enää, vaan teinejä jotka kukkuvat pikkutunneille tai saattavat aamustakin olla ylhäällä.

[/quote]Tuo on ainakin meillä ongelma seksin suhteen. Kolme teini-ikäistä lasta, jotka vielä viihtyy hyvin kotona, tuskin koskaan on niiin että kaikki kolme olisi jossain poissa kotoa ja saatasiin olla siipan kanssa ihan kaksistaa.

Vierailija
59/65 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä toi on ihan normalitila. Kuka sen on määrännyt kuinka paljon seksiä pitää olla?

Minua rajoittaa raskauden pelko kun ei ole löytynyt ihan sopivaa ehkäisyä. Muuten haluaisin seksiä paljon useammin.

Vierailija
60/65 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 09:21"]

--

Samoin, jos on ollut riitaa jostakin, niin seksin jälkeen miehen mielestä kaikki ongelmat ovat poispyyhkiytyneet, vaikka se erimielisyyden aihe ei ole muuttunut miksikään.

--

[/quote]tähän on ihan pakko vastata, vaikka meneekin vähän jo off-topiciksi. meillä oli mieheni kanssa vuosia sitten aivan järjetön riita, johon jotenkin kulminoitui kaikki pettymykset ja loukkaukset monen vuoden ajalta. lopulta hengähdin syvään ja sanoin miehelle, että haluan avioeron. ja mitä tähän sanookaan mies? "okei, mutta mitä jos pantais ensin?" 

repesin nauramaan niin, että riita loppui siihen. mentiin sänkyyn ja pystyimme puhumaan seuraavana päivänä asiat aivan eri tavalla kuin aikaisemmin. 

joskus toi siis toimiikin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän