Ärsyttää nuo "Mikä sun tekosyy on?" jutut himoliikkujilta
Ihan samoin voisi näiltä kysyä, että mikä sun tekosyy on, ettet ompele lapsellesi vaatteita. Miksi ostat niitä Kiinassa pikkukätösin tehtyjä rättejä etkä ompele itse. On vain tekosyitä, kun et niin tee!
Raivostuttavaa ja saa aikaiseksi vain päinvastaisen reaktion kuin pitäisi.
Kommentit (115)
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 10:50"]
No ensinäkin, kuinka usein nämä "himoliikkujat" todella kyselevät, että mikä on tekosyysi? Minä tiedän tasan yhden tapauksen, sen joka oli lehdessä. Itse liikun 3-6 krt/viikossa ja nautin siitä suunnattomasti. Silti en koskaan ikinä milloinkaan, kommentoi muiden liikkumattomuutta.
Myönnän kyllä ajattelevani, että "tekosyy" jos joku väittää, ettei ehdi liikkua. Sitähän se nimittäin on. Parempi on vaan myöntää, ettei huvita/kiinnosta/jaksa/pidä tärkeänä. Kaikki jotka haluavat pystyvät ja ehtivät kyllä harrastaa liikuntaa. Myös sairaudet/fyysiset vammat ovat useimmiten tekosyy. Okei, jos olet neliraajahalvaantunut tai terminaalivaiheen syöpäpotilas, niin silloin liikunta ei onnistu. Mutta useimmille fyysisistä rajoitteista kärsivillekin löytyy sopiva liikuntamuotio jos halua on. Moni sairaus tai vaiva jopa helpottuu liikunnalla.
[/quote] Minä en liiku koska en ehdi liikkua. Olen yh ja töistä pitää kiirehtiä kotiin tekemään lapsille ruokaa ennenkuin heidän treeninsä alkavat. Vien treeneihin ja haen, sillävälin käyn kaupassa, imuroin tai siivoan tai istun luottamustehtäväkokouksissa ja muissa kissanristiäisissä. Joka toinen viikonloppu lapset ovat isällään jolloin olen vapaaehtoishommissa kävelemässä ympäri kaupunkia tai mökillä kaatamassa ja pilkkomassa puita tai kaverilla tekemässä remonttia tai muuttoapuna jne. Hyvin harvoin ehdin istua ennen klo 20 illalla muualla kuin autossa lyhyitä pätkiä. Kasin jälkeen en lähde enää ulos liikkumaan, illat on pyhitetty lapsille. Yleiskuntoni on kuitenkin aika hyvä kuntotestien perusteella.
Olin himoliikkuja kunnes meni nivelet. Turha tulla selittämään miten voin liikkua nivelistä huolimatta. Teen kaikkea mitä pystyn. Katson mitä suuhun laitan, mutta kiloja kertyy pikkuhiljaa. Olen katkera. Sitten vielä osuu joku urputtaja kohdalle.
Te, jotka liikutte paljon, voisitteko hieman laittaa liikunta-aikatauluanne tänne? Siis siten, että monelta ja kuinka usein ja kuinka kauan kerralla. Entä montako lasta ja minkä ikäisiä, onko isovanhempia apuna ja teettekö töitä kokopäiväisesti, onko yöherätyksiä, teettekö vapaa-ajallenne muuta jne.
Yhteen päivään ei kuitenkaan mahdu kaikkea, joten siinä mielessä aika on rajallinen käsite. Uskon, että pienet detaljet lopulta ratkaisee, jaksaako ihminen liikkua vai ei. Niitä voi olla ihan aamu-unisuus, lasten vaikea nukkumaan meneminen, lasten suuri harrastusten määrä tai esim. jokin muu kiinnostuksen kohde, joka on tärkeämpää kuin liikunta.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 10:39"]
Tuo ompeluun ym. vertaaminen on kyllä aika kaukaa haettua. Oletko kuullut jonkun valittavan kun vaatteet on pakko ostaa kaupasta?
[/quote]
"Vaatteet on niin kalliita", "Surkea laatuisia, mutta eipä ole muuhunkaan varaa", "Mistä oikein löydätte lapsillenne kivoja vaatteita?!" jne. jne. Kuulostaa varmaan tutulta?
Hitto vie, ompele itse! Saat sen hemmetin takin halvemmalla, saat just niin laadukasta kuin viitsit tehdä ja juuri sellaisen kuin haluat. Joten lopeta kitinä! Vai mikä sun tekosyy on?
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 10:48"]
Oma keho pysyy hyvännäköisenä ja terveenä, kun liikkuu. Minä käyn treenaamassa yhtä lajia 3 kertaa viikossa. Sen lisäksi saatan liikkua muutoinkin, mutta tuo 3 kertaa viikossakin riittää pitämään todella hyvässä kunnossa. Minusta on vähintäänkin outoa, ettei joku halua olla terveennäköinen ja tuntea itseään terveeksi.
[/quote]
Minusta on vähintään outoa, jos joku ei halua kehittää älyllistä ajatteluaan ja harrasta kieliä. Nehän tutkitusti vähentävät muistisairauksia ja minusta on outoa, jos joku ei halua pitää huolta aivojensa terveydestä. Minusta on myös vähintään outoa, jos joku ei harrasta jonkun instrumentin soittamista, se parantaa myös aivojen toimintaa, samoin kuin kulttuuriharrastukset parantavat henkistä hyvinvointia ja jopa pidentävät elinikää. Elinikää pidentävä vaikutus on tutkitusti myös kirkossa käymisellä, minä en tajua, miksi joku ei haluaisi pidentää elinikäänsä. Sama juttu sosiaalisilla läheisillä kontakteilla, joten en ymmärrä miksi joku ei käy ole aktiivisesti päivittäin läheisillään kylässä.
Minusta on vähintäänkin outoa, miksi jotkut eivät harrasta päivittäistä meditointia. Sen on havaittu edistävän sekä fyysistä että henkistä terveyttä monin eri tavoin.
Minä en myöskään ymmärrä, miten joku ei välitä yhteiskunnasta ja sen parantamisesta sen vertaa, että ei ole aktiivinen politiikassa tai vapaaehtoistoiminnassa. Miksi joku antaisi jättäisi sen huolehtimatta, kun poliittiset päätökset vaikuttavat omaan, lasten ja läheisten elämään ja terveyteen todella paljon.
Minä en ymmärrä miten joku voi olla niin holtiton tulevaisuuden vanhuuden turvastaan, ettei ota lisätöitä ja harrasta sijoittamista sekä talouden seuraamista aktiivisesti. Haluaako joku viettää köyhempää vanhuutta kuin olisi pakko.
Minusta on hyvin hyvin outoa miten ihmiset elävät, eivätkö he halua parasta itselleen ja läheisilleen?
t. 14
Nämä himotreenaajat ja tekosyyllä syyllistäjät näkevät maailman kovin mustavalkoisesti. Sinulla on joko sixpack tai tekosyy. Tähän väliin ei mahdu mitään muuta. Tavallisena jumppaaja/lenkkeilijänä minulla ei ole selvästi näkyvää sixpäkkiä. Jotain vatsalihaksia tuolla pienten mahamakkaroiden takana taitaa olla. En tiedä mikä minun tekosyyni on. Ehkä se, että haluan elämältä muutakin kuin fitnessiä 24/7. Tämä olkoon syntini. Sori.
Anteeksi, mutta pakko:
Minä liikun ahkerasti ja pidän itsestäni huolta. Minulla on kolme lasta, työ, iso okt tontteineen, mutta silti pystyn pitämään itsestäni huolta.
Minua syyllistetään itseni kunnossa pitämisestä sanomalla että olen pinnallinen ja itsekeskeinen, sekä huono äiti, koska luonnollisestikin itseeni käyttämä aika on lapsiltani pois.
No näinhän asia ei ole. Liikun lasten kanssa. Jopa siinä vaiheessa kun minulla oli kaksi huonosti nukkuvaa lasta, liikuin säännöllisesti heidän kanssaan, sain nimittäin virkeyttä elämääni vaikka olinkin väsynyt, siitä että kävin lenkillä ja jumppailin kotona. Lapsetkin tarvitsevat liikuntaa ja itsestään huolehtiminen onnistuu mainiosti lasten kanssa. Mielestäni lasten käyttäminen syynä liikkumattomuuteen on vain ja ainoastaan tekosyy.
Ja rakkaat mammat, ymmärrän täysin että pyörätuolissa oleminen, nivelrikko jne. ovat sellaisia asioita jotka vaikeuttavat liikkumista, ne eivät siis ole tekosyitä. En ole aivoton vaikka sellaiseksi minua syytätte.
Te tiedätte itsekin mitkä asiat ovat tekosyitä. Siksihän te meitä liikkuvia haukuttekin, koska tunnette piston omassa rinnassanne kun tiedostatte että se liikunta ja liikkuminen on mahdollista vaikka toisin uskottelettekin.
Ja mikäs siinä jos se sohvalla makaaminen maistuu. Tiedätte kuitenkin että mikä tulevaisuus on esim. verisuonienne, luustonne ja lihaksienne suhteen.
Myöntäkää kuitenkin itsellenne että suurin osa ns. syistänne liikkumattomuutenne on tekosyitä, ehkä sitten teidän ei tarvitse haukkua meitä jotka liikumme.
Ottakaa rauhassa itseenne tuo kirjoitukseni. Niin minäkin tein silloin kun olin se sohvamato.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 10:39"]
No jos kerran ei tykkää liikunnasta vaan sohvalla makoilusta, niin älkää valittako läskeistänne.
Tuo ompeluun ym. vertaaminen on kyllä aika kaukaa haettua. Oletko kuullut jonkun valittavan kun vaatteet on pakko ostaa kaupasta?
Läskistä valitetaan, mutta niistä eroon pääsemisen eteen ei kuitenkaan olla valmiita tekemään mitään. Hikoilu on niin typerää, liikkuminen ei kiinnosta, .. vali, vali, vali.
[/quote]
Läskeistä pääsee eroon helpommin kylläkin muuttamalla syömistään kuin liikunnalla.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 10:51"]
Puhumattakaan siitä, kuinka kalliiksi liikkumattomuus ja lihavuus tulee yhteiskunnalle.
[/quote]
Nykytutkimusten mukaan mm. läheisten sosiaalisten kontaktien vähäisyys, stressi sekä unen puute altistavat erittäin pahasti monille sairauksille. Ovat jopa vaarallisempia kuin tupakointi. Näidenkin kustannuksista yhteiskunnalle voitaisiin puhua ja alkaa syyllistämään ihmisiä, joilla on huonot sosiaaliset verkostot, univaikeuksia tai stressaava työ.
t. 14
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 10:50"]Kaikki jotka haluavat pystyvät ja ehtivät kyllä harrastaa liikuntaa.
[/quote]
Ei ihan noin yksiselitteistä. Jos esim. vapaa-aikaa on vain klo 23-05, niin minusta on kohtuutonta sanoa ihmiselle, että menisit lenkille, etkä nukkumaan. Okei, ääriesimerkki, mutta kuitenkin.
Kaikki liikkumattomat eivät muuten ole lihavia ensinkään, eivätkä kuluta yhteiskunnan varoja sen seurauksina (viittaus nr. 29 kommenttiin).
Minä en kuitenkaan ole täysin eri mieltä ap:n kanssa, vaikka harrastuksiini nimenomaan kuuluu ompeleminen eikä liikuntaa yhtään. Kävelyillä käyn, mutta en hengästymiseen asti.
Kyllä minä tiedän, että liikunta olisi hyväksi, mutta se ei kiinnosta. Toisaalta nuorempana kun sentään kävin kerran viikossa jumpassa tai tanssitunnilla, niin kärsin kivuista usein. Kun lopetin liikunnan, olo muuttui nopeasti paremmaksi. Vartalo on hieman kangistunut ja tiedän, että mitä vanhemmaksi tulen, liikkumattomuus voi aiheuttaa kremppoja. Minä olen kuitenkin mieluummin kivuton nyt nelikymppisenä.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 11:24"]
Puhumattakaan siitä, kuinka kalliiksi liikkumattomuus ja lihavuus tulee yhteiskunnalle.
[/quote]
Nykytutkimusten mukaan mm. läheisten sosiaalisten kontaktien vähäisyys, stressi sekä unen puute altistavat erittäin pahasti monille sairauksille. Ovat jopa vaarallisempia kuin tupakointi. Näidenkin kustannuksista yhteiskunnalle voitaisiin puhua ja alkaa syyllistämään ihmisiä, joilla on huonot sosiaaliset verkostot, univaikeuksia tai stressaava työ.
t. 14
[/quote]
Oletko koskaan kuullut että liikunta on hyvä apuväline stressin karkoittamiseen/helpottamiseen? Minulla on kiireinen ja vaativa työ ja sen vastapainona on todellakin liikunta eikä sohvalla makaaminen. Nukun paremmin kun liikun ja tätä kautta olen virkeämpi myös töissä. Jos lopetan liikkumisen, nukkuminen huonontuu, työasiat pyörivät koko ajan mielessä jne
.
Mutta mehän ollaan av-palstalla niin eihän tällainen tietenkään ketään muuta auta...
Lähti mielikuvitus laukkaamaan...
Kuvittelin että joku himoliikkuja tulee kasvotusten tiukkaamaan minulta mikä on tekosyyni. Käyn ostamassa jäätelön, ja alan syödä sitä nautiskellen ja kysyn himoliikkujalta mikä on hänen tekosyynsä olla nauttimatta elämän pienistä iloista. Minä syön jäätelöäni ja himoliikkuja vetää rääkkitreeniään, kumpaakohan meistä mahtaa vituttaa katsellessa toisen toimintaa?
Voisinkin viikonloppuna lähteä taas lapseni kanssa nauttimaan hyvästä seurasta ja herkuista kahvilaan. Nykyisessä painossani tunnen itseni terveeksi, veriarvoni ovat normalisoituneet, olo todella hyvä, joten eipä kiinnosta jos jonkun päivä menee pilalle näkiessään minut. 10kg laihempana olin jatkuvasti huonossa kunnossa, en jaksanut mitään, veriarvoni olivat kauheat, eipä kiinnosta palata tuohon, lapsikin tykkää kun äiti on jaksava.
Onko jossain sanottu, että ne liian vähän liikkuvat viettävät aikansa sohvanpohjalla? Vai lasketaanko kaikki muu kuin sohvailu liikunnaksi?
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 11:27"]
[/quote]
t. 14
[/quote]
Oletko koskaan kuullut että liikunta on hyvä apuväline stressin karkoittamiseen/helpottamiseen? Minulla on kiireinen ja vaativa työ ja sen vastapainona on todellakin liikunta eikä sohvalla makaaminen. Nukun paremmin kun liikun ja tätä kautta olen virkeämpi myös töissä. Jos lopetan liikkumisen, nukkuminen huonontuu, työasiat pyörivät koko ajan mielessä jne
.
Mutta mehän ollaan av-palstalla niin eihän tällainen tietenkään ketään muuta auta...
[/quote]
Ja oletko sinä kuullut, että siihen stressin karkoittamiseen on monia muitakin yhtä hyviä ja tehokkaita keinoja kuin liikunta? Ei tarvitse mennä salille, että saa stressin pois. Voi ottaa vaikka sukkapuikot käteen ja neuloa villasukat. Tai lukea kirja. Tai syödä pari palaa suklaata ja katsoa lempi tv-ohjelma. Tai mennä kansalaisopiston maalauskurssille.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 11:31"]
Lähti mielikuvitus laukkaamaan...
Kuvittelin että joku himoliikkuja tulee kasvotusten tiukkaamaan minulta mikä on tekosyyni. Käyn ostamassa jäätelön, ja alan syödä sitä nautiskellen ja kysyn himoliikkujalta mikä on hänen tekosyynsä olla nauttimatta elämän pienistä iloista. Minä syön jäätelöäni ja himoliikkuja vetää rääkkitreeniään, kumpaakohan meistä mahtaa vituttaa katsellessa toisen toimintaa?
Voisinkin viikonloppuna lähteä taas lapseni kanssa nauttimaan hyvästä seurasta ja herkuista kahvilaan. Nykyisessä painossani tunnen itseni terveeksi, veriarvoni ovat normalisoituneet, olo todella hyvä, joten eipä kiinnosta jos jonkun päivä menee pilalle näkiessään minut. 10kg laihempana olin jatkuvasti huonossa kunnossa, en jaksanut mitään, veriarvoni olivat kauheat, eipä kiinnosta palata tuohon, lapsikin tykkää kun äiti on jaksava.
[/quote]
Mikä saa sut luulemaan että treenaava ihminen ei voi syödä jäätelöä?
Miten ihmeessä himoliikkkuminen estää nauttimasta samalla tavalla siitä jäätelöstä ja herkuista kahvilassa? Minä liikun ja herkuttelen, ei ole mikään ongelma.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 11:27"]
[/quote]
t. 14
[/quote]
.
[/quote]
Ja oletko sinä kuullut, että siihen stressin karkoittamiseen on monia muitakin yhtä hyviä ja tehokkaita keinoja kuin liikunta? Ei tarvitse mennä salille, että saa stressin pois. Voi ottaa vaikka sukkapuikot käteen ja neuloa villasukat. Tai lukea kirja. Tai syödä pari palaa suklaata ja katsoa lempi tv-ohjelma. Tai mennä kansalaisopiston maalauskurssille.
[/quote]
Onko jossain tutkimus, jossa sukankutojat nukkuvat sukankutomisen myötä paremmin? Liikunnasta on aika montakin tutkimusta. Ja onko sun mielestäsi suklaansyöminen este liikkumiselle: et ehdi liikkumaan kun pitää syödä pari palaa suklaata?
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 10:50"]
No ensinäkin, kuinka usein nämä "himoliikkujat" todella kyselevät, että mikä on tekosyysi? Minä tiedän tasan yhden tapauksen, sen joka oli lehdessä. Itse liikun 3-6 krt/viikossa ja nautin siitä suunnattomasti. Silti en koskaan ikinä milloinkaan, kommentoi muiden liikkumattomuutta.
Myönnän kyllä ajattelevani, että "tekosyy" jos joku väittää, ettei ehdi liikkua. Sitähän se nimittäin on. Parempi on vaan myöntää, ettei huvita/kiinnosta/jaksa/pidä tärkeänä. Kaikki jotka haluavat pystyvät ja ehtivät kyllä harrastaa liikuntaa. Myös sairaudet/fyysiset vammat ovat useimmiten tekosyy. Okei, jos olet neliraajahalvaantunut tai terminaalivaiheen syöpäpotilas, niin silloin liikunta ei onnistu. Mutta useimmille fyysisistä rajoitteista kärsivillekin löytyy sopiva liikuntamuotio jos halua on. Moni sairaus tai vaiva jopa helpottuu liikunnalla.
[/quote]
Tuomitsetko useinkin tuntemattomien ihmisten syitä ja motiiveja? Mitä saat siitä?
Tiedoksesi vain, että valitettavasti hyvinkin monet sairaudet tai vammat rajoittavat liikkumista tai estävät sen kokonaan. Muutkin kuin terminaalivaiheen syöpä tai neliraajahalvaus. Empatiakyvyttömyys on paha ongelma.
Itseasiassa jossain on ollut tutkimusta siitä, että neulominen edesauttaa aivojen ja mielen hyvinvointia. Valitettavasti en tähän hätään saa linkkiä todisteeksi. On kyllä muuten ihan äärimmäisen tuhoisaa, jos muutenkin istuu päivät töissä.
t. yksi, joka haluaisi ehtiä sekä neuloa että liikkua enemmän kuin vuorokauden tunnit sallii
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 10:29"]
Liikkumaan pystyy jokainen jo luonnostaan, mutta ompeliminen on vaatii jo lahjakkuutta ja taitoa, jota kaikille ei ole suotu.
[/quote]
Vitut. Ompeleminen vaatii ainoastaan viitsimistä ja opettelua. Eli ihan on laiskuudesta kiinni.