Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää nuo "Mikä sun tekosyy on?" jutut himoliikkujilta

Vierailija
08.11.2013 |

Ihan samoin voisi näiltä kysyä, että mikä sun tekosyy on, ettet ompele lapsellesi vaatteita. Miksi ostat niitä Kiinassa pikkukätösin tehtyjä rättejä etkä ompele itse. On vain tekosyitä, kun et niin tee!

Raivostuttavaa ja saa aikaiseksi vain päinvastaisen reaktion kuin pitäisi.

Kommentit (115)

Vierailija
101/115 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En liiku niin paljon kuin pitäisi, koska kaiken muun aikataulutuksen ja stressin takia liikunnastakin on tullut yksi stressitekijä: pitäisi, pitäisi ja pitäisi, et ole hyvä tällaisena, et liiku tarpeeksi, et panosta itseesi tarpeeksi, annat huonoa mallia lapsille jne. jne. Missä se liikkumisen ilo? Siinäkö, kun pakosta lähdet klo 22 lenkille räntäsateeseen, kun olet saanut tenavat sänkyyn? Tai heräät sianpieremän aikaan joogaamaan, että ehdit seiskaksi töihin? Tai poljet pyörällä pimeässä sateessa päiväkodin kautta töihin ja takaisin kaupan kanssa kun "niin hyvää se mulle tekee". Mua ahdistaa liikkumattomuus mutta myös se, että siitä on tehty pakko. En tiedä, mistä liikunnasta nauttisin ja milloin sen ehtisin tekemään. Jo kaiken suunnittelu stressaa. 

Vierailija
102/115 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otan itteeni (en paljon, mutta vähän) siksi, että tykkään liikkua, nautin siitä ja saan siitä energiaa ja hyvää oloa. Mutta elämässäni on valitettavasti ajoittain jaksoja, jolloin en saa sovitettua liikuntaa arkeeni kuten normaalisti. Ja koska tämä surettaa itseäni ihan tarpeeksi jo niinkin, kuppi menee välillä nurin näistä tekosyy-kiekujista.

Olisitte onnellisia siitä, että teidän elämässänne on sillä hetkellä asiat hyvin. Toivoisitte sitä samaa hyvää muillekin. Ettekä potkisi jo valmiiksi maassa makaavaa. Vai onko niin, että asia on vaatinut teiltä niin suuria uhrauksia ja ponnisteluja, että teitä ärsyttää, kun joku näyttää ottavan liian rennosti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/115 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rakastan liikkumista, en ole mikään rääkkitreenaaja mutta tykkään tehdä monipuolisesti kaikkea. Minulla on myös fyysinen työ, ei olisi edes "pakko" liikkua. Ja tekosyitä kyllä keksisin, aikaa on vähän ja liikkumisen takia en voi ikinä esim. katsoa telkkua tai lukea kokonaista kirjaa.

Mutta silti ärsyynnyin tuosta tekosyy-kampanjasta, heti tuli mieleen että se trikoomamma on vain yksi sofiaruusila jonka mielestä kaikkien kuuluu olla hänenlaisiaan hottispimuja ja jos joku ei halua, on oltava tekosyy. Mietin myös mikä on hänen tekosyynsä sille, ettei hän tee tähdellisempiä asioita kuin käy jumppaamassa.

mutta en tiedä, kai joku sitten ihan tosissaan luulee että ihmiset haluaisivat sina olla hänenlaisiaan. Itse en todellakaan ajattele että minun elämäntyylini olisi kovin tavoiteltava asia, eikä kukaan tarvitse tekosyytä siihen, että ei ole samanlainen kuin minä.

Vierailija
104/115 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 13:00"]

Edelleenkään tarkoitukseni ei ole haukkua ketään, mutta vielä en ole saanut selvennystä siihen, mitä ne syyt liikkumattomuuten on, ettei mitään pysty tekemään?  

[/quote]

Mitä jos ajattelisit itsenäisesti? Tai koettaisit perehtyä asioihin?

Vierailija
105/115 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä lähtien, kun joku multa tivaa tekosyytä siihen, kun en käy salilla, sanon, että en ehdi. Mä en tykkää liikunnasta, teen luovia juttuja ennemmin, mutta ihan teidän tekosyiden tivaajien kiusaksi sanon EN EHDI.

Siinäpähän kihisette raivosta. >:)

Vierailija
106/115 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 13:12"]

Ompelu tekee aika harvasta vartalosta kauniin tai kunnosta hyvän.

[/quote]

Älä viitsi. Joillakin on kaunis vartalo ja hyvä kunto luonnostaan. Ja eivät kaikki saa kaunista vartaloa, vaikka kuinka liikkuisivat. Toisaalta, onko sillä väliä?

Vierailija
107/115 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 13:43"]

Tästä lähtien, kun joku multa tivaa tekosyytä siihen, kun en käy salilla, sanon, että en ehdi. Mä en tykkää liikunnasta, teen luovia juttuja ennemmin, mutta ihan teidän tekosyiden tivaajien kiusaksi sanon EN EHDI.

[/quote]

Sepä se, mä kun en koskaan tuollaisia kysele. Ärsyttävää kyllä, ne kahvipöydän tantat pulla suussa selittävät kilojaan ja liikkumattomuuttaan sillä kun "ei ehdi" ja ihmettelevät miten minä ehdin.

Vierailija
108/115 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 13:47"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 13:12"]

Ompelu tekee aika harvasta vartalosta kauniin tai kunnosta hyvän.

[/quote]

Älä viitsi. Joillakin on kaunis vartalo ja hyvä kunto luonnostaan. Ja eivät kaikki saa kaunista vartaloa, vaikka kuinka liikkuisivat. Toisaalta, onko sillä väliä?

[/quote]

Omien mittojen mukaan tehdyt, istuvat vaatteet tekevät jokaisesta vartalosta kauniimman.

Vierailija
109/115 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 13:51"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 13:43"]

[/quote]

Sepä se, mä kun en koskaan tuollaisia kysele. Ärsyttävää kyllä, ne kahvipöydän tantat pulla suussa selittävät kilojaan ja liikkumattomuuttaan sillä kun "ei ehdi" ja ihmettelevät miten minä ehdin.

[/quote]

Miksi sinun pitää siitä ärsyyntyä?

Vierailija
110/115 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 10:50"]

No ensinäkin, kuinka usein nämä "himoliikkujat" todella kyselevät, että mikä on tekosyysi? Minä tiedän tasan yhden tapauksen, sen joka oli lehdessä. Itse liikun 3-6 krt/viikossa ja nautin siitä suunnattomasti. Silti en koskaan ikinä milloinkaan, kommentoi muiden liikkumattomuutta.

Myönnän kyllä ajattelevani, että "tekosyy" jos joku väittää, ettei ehdi liikkua. Sitähän se nimittäin on. Parempi on vaan myöntää, ettei huvita/kiinnosta/jaksa/pidä tärkeänä. Kaikki jotka haluavat pystyvät ja ehtivät kyllä harrastaa liikuntaa. Myös sairaudet/fyysiset vammat ovat useimmiten tekosyy. Okei, jos olet neliraajahalvaantunut tai terminaalivaiheen syöpäpotilas, niin silloin liikunta ei onnistu. Mutta useimmille fyysisistä rajoitteista kärsivillekin löytyy sopiva liikuntamuotio jos halua on. Moni sairaus tai vaiva jopa helpottuu liikunnalla.

[/quote]

Toisaalta kukaan ei ole velvollinen kertomaan sairauksistaan toiselle. Itse olen normaalipainoinen ja varmaan oikein liikuntaan sopivan näköinen. Tosin minulla on niin paha anemia, että menen toista kertaa rautainfuusioon ja lääkäri hämmästelee, että olen ylipäätänsä tolpillani. En huutele asiaa muille, eikä vaiva parane liikunnalla. 

Onneksi kukaan ei tule kyselemään, ja etten voi lukea muiden ajatuksia.

Vierailija
111/115 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 10:31"]

Paljon enemmän hyvinvointiin vaikuttaa se, miten ottaa elämän vastaan. On positiivinen, on sosiaalistaelämää ja kaikenkaikkiaan on onnellinen ja tyytyväinen elämäänsä. Sehän on tutkitusti tehokkaampi lääke pitkään ikään kuin se, että liikut vastentahtoasi pakon edestä.

Mutta ei, kaikkien on tykättävä juoksemisesta klo 5 aamulla ja on vain tekosyitä, kun näin ei tee.

[/quote]

Ei se ihan näinkään mene. Juuri kesällä 50v täyttänyt ystäväni sairastui paksunsuolensyöpään. On todella positiivinen ja iloinen.

Mutta on ylipainoinen ja ei liiku ja polttaa.

Tällä hetkellä on avanne ja ennustetta ei tiedetä.

Eli ei se pelkkä elämänasenne riitä, jos elintavat on perseestä

Vierailija
112/115 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin ärsyttää. Se on ärsyttävintä, että liikunta nostetaan kaikkea muuta elämänlaatua lisäävän toiminnan edelle ilman kyseenalaistamista. Yritän pitää jonkinlaisen tasapainon harrastusteni välillä. Liikunta on minulle yhtä kuin lenkkeily ystävän kanssa, pyöräily tai hiihto, joita voi tehdä ilman kiinteää aikataulua. Mutta kun haluan, että vapaa-aikaani mahtuu myös niitä asioita, jotka ovat oikeasti minulle tärkeitä ja merkittäviä ja samalla niiiiin paljon tärkeämpiä kuin liikuntaharrastus - siis käsityöt, taide ja lukeminen. Suorastaan suutun, jos jonkun mielestä ne ovat niitä tekosyitä. Eivät ole, vaan näkyvät suoraan henkisessä hyvinvoinnissani. Ugh.

Vierailija
113/115 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaisin harrastaa liikuntaa esim käydä salilla 3xviikossa, minun pitäisi viedä päiväkotipäivän jälkeen lapsi lapsiparkkiin salille. Eli kotona klo 17. Ruoka lapselle klo 1730. Klo 1830 salilla ja kotona klo 20. Jolloin pistäisin lapsen nukkumaan. Tätä siis kolme kertaa viikossa?

Tällä hetkellä elämä on sellaista, että liikunta jää väkisinkin vähemmälle. Yritän tehdä jtn pientä ja harrastaa hyötyliikuntaa, mutta saisi lisää stressiä siitä, että minun olisi pakko suorittaa jokin liikuntaharraste jonain tiettynä päivänä.

Olen entinen kilpaurheilija, olen liikkunut paljon elämäni aikana. Nyt vain on sellainen aika elämässäni, että en vain pysty tekemään kaikkea, mitä haluaisin. Sekin aika tulee vielä takaisin ja silloin liikunnan määrä kasvaa.

Lapsen päivät ovat pitkät pk:ssa. Olen iltaisin ja vknloppuisin mieluiten hänen kanssaan. Juu ja isä on olemassa. Tekee 12 tunnin työpäiviä IT-alalla ylityökorvauksitta. Tervetuloa nyky-Suomeen!

Vierailija
114/115 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnalla voi estää jossain määrin läskin kertymistä ja pitää huolta lihaksistaan ja verenkieroelimistöstä, mutta on täysin itsepetosta uskotella sillä tavalla suojautuvansa syövältä.

Vierailija
115/115 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajana kyllä joskus vituttaa käännellä näitä läskejä, liikkumattomia mammoja sängyssä. Haluttaisi kyllä kysyä, että mikä oli sinun tekosyysi, että et harrastanut liikuntaa ja päästit itsesi tähän kuntoon.

Mutta jokainen tavallaan. Viiskymppisenä alkaa nähdä selkeän eron, kuka on liikkunut, kuka ei. Omaa elämäänsähän itse kukin elää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme