Ärsyttää nuo "Mikä sun tekosyy on?" jutut himoliikkujilta
Ihan samoin voisi näiltä kysyä, että mikä sun tekosyy on, ettet ompele lapsellesi vaatteita. Miksi ostat niitä Kiinassa pikkukätösin tehtyjä rättejä etkä ompele itse. On vain tekosyitä, kun et niin tee!
Raivostuttavaa ja saa aikaiseksi vain päinvastaisen reaktion kuin pitäisi.
Kommentit (115)
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 12:39"]
Hassu ilmiö kyllä tämäkin, että kunnostaan ja ulkonäöstään huolta pitäviä ihmisiä kyllä saa arvostella ja haukkua, syyttää jopa lastensa laiminlyönnistä, mutta heti jos liikkumattomuudesta vähänkin sanotaan jotain negatiivista, niin... Mä en oikeesti vaan kykene ymmärtämään, mikä siinä niin hirveästi ärsyttää niin monia, että jotkut arvostavat hyvää kuntoa ja jopa sitä hyvää ulkonäköä... Heti tuomitaan täydeksi kusipääksi! Aina sanotaan, että kyse ei ole kateudesta, mutta kertokaa sitten mistä muusta!!??
[/quote]
Minua ei ärsytä, mutta tämä, niin kuin kaikki muukin muiden elämän ja valintojen moralisointi, minusta kertoo siitä, että nämä moralisoijat eivät ole oikein tyytyväisiä omaan elämäänsä. Muita arvostelemalla he yrittävät saada oman elämänsä näyttämään paremmalta.
Totuus on kuitenkin, että kukaan ei elä täydellistä elämää, kaikissa meissä on puutteemme. Jokainen voi myös tehdä valintoja vain omasta puolestaan. Ja jos tavoite olisi tosiaan saada muut tekemään parempia valintoja, niin tuskin kukaan oikeasti kuvittelee sen tapahtuvan niin, että tehdään tuollaisia ilkeitä hyökkäyksiä toisia kohtaan. Mistä muusta siis edes voisi olla kyse, kuin pyrkimyksestä korostaa omaa paremmuutta?
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 12:13"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 11:09"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 10:50"]
No ensinäkin, kuinka usein nämä "himoliikkujat" todella kyselevät, että mikä on tekosyysi? Minä tiedän tasan yhden tapauksen, sen joka oli lehdessä. Itse liikun 3-6 krt/viikossa ja nautin siitä suunnattomasti. Silti en koskaan ikinä milloinkaan, kommentoi muiden liikkumattomuutta.
Myönnän kyllä ajattelevani, että "tekosyy" jos joku väittää, ettei ehdi liikkua. Sitähän se nimittäin on. Parempi on vaan myöntää, ettei huvita/kiinnosta/jaksa/pidä tärkeänä. Kaikki jotka haluavat pystyvät ja ehtivät kyllä harrastaa liikuntaa. Myös sairaudet/fyysiset vammat ovat useimmiten tekosyy. Okei, jos olet neliraajahalvaantunut tai terminaalivaiheen syöpäpotilas, niin silloin liikunta ei onnistu. Mutta useimmille fyysisistä rajoitteista kärsivillekin löytyy sopiva liikuntamuotio jos halua on. Moni sairaus tai vaiva jopa helpottuu liikunnalla.
[/quote] Minä en liiku koska en ehdi liikkua. Olen yh ja töistä pitää kiirehtiä kotiin tekemään lapsille ruokaa ennenkuin heidän treeninsä alkavat. Vien treeneihin ja haen, sillävälin käyn kaupassa, imuroin tai siivoan tai istun luottamustehtäväkokouksissa ja muissa kissanristiäisissä. Joka toinen viikonloppu lapset ovat isällään jolloin olen vapaaehtoishommissa kävelemässä ympäri kaupunkia tai mökillä kaatamassa ja pilkkomassa puita tai kaverilla tekemässä remonttia tai muuttoapuna jne. Hyvin harvoin ehdin istua ennen klo 20 illalla muualla kuin autossa lyhyitä pätkiä. Kasin jälkeen en lähde enää ulos liikkumaan, illat on pyhitetty lapsille. Yleiskuntoni on kuitenkin aika hyvä kuntotestien perusteella.
[/quote]
Anteeksi vaan, mutta nyt on kyllä ihan pakko sanoa: tekosyitä. Siis ihan naurattaa millainen määrä niitä. Kyllä sinä ehdit. Et vaan halua, sinua ei huvita tai et pidä sitä riittävän tärkeänä. Ja sehän on ihan okei. Mutta miksi hitossa luettelet tuollaisen litanian tekosyitä, ei mene hetkeäkään läpi. Meneekö todella edes itsellesi?
Jos HALUAISIT voisit esim. siivota ja käydä kaupassa lasten kanssa ja mennä heidän treeniensä ajaksi liikkumaan (vaikka lenkille jos muut aikataulut eivät osu yksiin). On ihan normaalia, että vanhemmat siivoavat tai käyvät kaupassa lasten kanssa tai lasten ollessa kotona. Ja jopas sinulla on kavereita, jos joka toinen viikko joku on muuttamassa tai tarvitsee remonttiapua! Ihan tosissako väität? Ehkä kannattaisi opetella sanomaan joskus ei, tuo vaikuttaa jo hyväksikäytöltä, jos olet joka toinen viikonloppu jollakin talkoovoimana. Ja vaikka niinä viikonloppuinakin kun lapset ovat kotona, miksette lähde yhdessä lenkille/uimaan tms.? Puolentunnin kotijumpan voi vetästä iltasella hyvin näppärästi. Anteeksi vaan, mutta olet oikea stereotypia tekosyiden keksijästä :D Sanoisit vaan suoraan, vaikka ettet koe tässä elämäntilanteessa ajankohtaiseksi.
[/quote]
Kuka sinä olet määrittelemään, mikä on tekosyys ja mikä ei? Miksi tuomitset täysin tuntemattoman ihmisen ratkaisuja? Miksi roikut av-palstalla, etkä tee jotain muuta? Elä ja anna toisten elää.
[/quote]
Ei tuossa paljon mitään määrittelyä tarvita. Kirjoittaja sanoo, ettei ehdi ja selvästikään se ei ole totta=kyseessä on tekosyy. Enkä minä tuomitse. Sanonpahan vaan, että kyseessä on tekosyy.
No voisitteko sitten ystävällisesti kertoa niitä oikeita fyysisiä rajoitteita jotka niitä tiedätte? En minä täällä tahto haukkua ketään, en vaan oikeasti keksi syitä täyelliseen liikkumattomuuteen kuin muutamia ääritapauksia?
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 12:41"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 12:35"]
Täysi liikkumattomuus on kyllä erittäin harvinaista syistä, ettei muka mitenkään pysty. Jos oletetaan ettei makaa neliraajahalvaantuneena sängyssä tai kärsi rajusta syövästä, pystyy todennäköisesti harrastamaan jotain terveyttä tukevaa liikuntaa kuitenkin.
Esimerkiksi pyörätuolissa istuvat voivat liikkua monipuolisesti vaikka eivät pysty kävelemään, samoin rankasti ylipainoiset voivat uida, vesijuosta ja tehdä kevyitä ylävartalon lihaskuntoliikkeitä sekä venyttelyä ihan istualtaankin. Oikeastaan en keksi tähän hätään yhtäkään fyysistä rajoitetetta, joka estäisi kaiken liikkumisen kokonaan, ellei yllä mainittuja ääriesimerkkejä lasketa??
[/quote]
Se, ettet sinä moisia keksi, ei valitettavasti tarkoita, etteikö sellaisia olisi. Mikä osoittaa sen, että olen kyvytön asettumaan toisen ihmisen asemaan.
[/quote]
*olet* kyvytön asettumaan toisen ihmisen asemaan
piti siis kirjoittaa
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 11:16"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 10:39"]
Tuo ompeluun ym. vertaaminen on kyllä aika kaukaa haettua. Oletko kuullut jonkun valittavan kun vaatteet on pakko ostaa kaupasta?
[/quote]
"Vaatteet on niin kalliita", "Surkea laatuisia, mutta eipä ole muuhunkaan varaa", "Mistä oikein löydätte lapsillenne kivoja vaatteita?!" jne. jne. Kuulostaa varmaan tutulta?
Hitto vie, ompele itse! Saat sen hemmetin takin halvemmalla, saat just niin laadukasta kuin viitsit tehdä ja juuri sellaisen kuin haluat. Joten lopeta kitinä! Vai mikä sun tekosyy on?
[/quote]
Mitenkäs tuo nyt sitten liittyy valittamiseen, jos joku ihailee sinun tekemiä vaatteita? Ole siitä ylpeä!
Kaikki jotka ei osaa neuloa tai ommella tiedostavat sen kyllä itse hyvin, ja ostavat omat ja lastensa vaatteet kaupasta. Edelleenkin olen sitä mieltä, että kyse ei ole läheskään samasta asiasta. Liikkumaan pystyy kaikki siinä kyse on vain ja ainoastaan tahtomisesta.
Ja itse olen opiskeluaikana mm. elättänyt itseni tekemällä muille vaatteita. Ammatti kyllä ihan muulta alalta. Ja aina olen myös itselleni saanut haluamani vaatteet. Eli tekosyytä en tarvitse, kiitos vaan:)
Huooohhh...
No jos ei halua liikkua ja elää terveesti, ei sitten kannata märistä siitä miten ei laihdu tai miten vain lihoo. Sille löytyy kyllä tekosyitä. Juuri että aika ei riitä jne.
Jos kerran on omaan ulkonäköönsä ja -muotoonsa tyytyväinen, miksi sitten välittää edes siitä että jotkut vain näyttävät paremmilta? ;) Ja tekevät sen eteen töitä. Ulkonäön lisäksi kun siitä saa todella pirteän ja hyvän mielen.
Ja toiseksi, liikuntahan vaikuttaa painonpudotuksessa vain noin 20%, se on siis huono tekosyy olla paksu ettei ehdi liikkua. Se on se ruokavalio.
[/quote]
Ettekö te läskit nyt oikeasti kykene ymmärtämään, että me himoliikkujat oikeasti nautimme siitä liikunnasta, myös siitä rääkkitreenistä! Nuole sinä lapsiesi kanssa ihan rauhassa niitä lisäainetötteröitäsi, minä lähden salille! (Ja hui kauheaa, 6kk:n ikäinen vauvani on sen ajan kotona oman isänsä kanssa, traumojahan siitä varmaan tulee...) Ainut asia mikä minua toiminnassasi vituttaa on se, että opetat lapsillesi, ettei elämästä voi nauttia muuten kuin syömällä paskaa!!
[/quote] Minä en liiku kuin hyötyliikuntaa, olen erinomaisessa kunnossa, jaksan hoitaa kaikki työt/tehtäväni ja paljon ylikin, nukun kunnolla, BMI 22, syön juuri sitä mitä haluan ja kaiken lisäksi olen onnellinen. Lapset harrastavat ohjattua liikuntaa monta kertaa viikossa ja kuitenkin osaamme myös maata sohvalla ja nauttia elämästä täysiä syyllistämättä muita. t.yh
3 lasta: 2, 7 ja 10 v. Kokopäivätyö vanhemmilla. Ei isovanhempia tai muita apuja. Liikuntani runko on ympärivuotinen työmatkapyöräily 10 km suunta. Vien tai haen lapsentarhasta pyörällä. Lisäksi lasten harrastusten aikana käyn läheisellä kuntosalilla tai juoksemassa. Jos mies kuskaa harrastukset (ja käy itse liikkumassa sillä välin) teen lihaskuntotreenin kotona käsipainojen ja kahvakuulien avulla. Olen myös joskus käynyt ennen töitä kuntosalilla. Tekee tiukkaa, koska olen aamu-uninen.
En harrasta muuta, enkä katso ollenkaan telkkaria. Aikaa jää näin ihan hyvin yli, ja sen käytän perheen kanssa puuhailuun.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 11:11"]
Te, jotka liikutte paljon, voisitteko hieman laittaa liikunta-aikatauluanne tänne? Siis siten, että monelta ja kuinka usein ja kuinka kauan kerralla. Entä montako lasta ja minkä ikäisiä, onko isovanhempia apuna ja teettekö töitä kokopäiväisesti, onko yöherätyksiä, teettekö vapaa-ajallenne muuta jne.
Yhteen päivään ei kuitenkaan mahdu kaikkea, joten siinä mielessä aika on rajallinen käsite. Uskon, että pienet detaljet lopulta ratkaisee, jaksaako ihminen liikkua vai ei. Niitä voi olla ihan aamu-unisuus, lasten vaikea nukkumaan meneminen, lasten suuri harrastusten määrä tai esim. jokin muu kiinnostuksen kohde, joka on tärkeämpää kuin liikunta.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 12:25"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 12:16"]
Tässä ketjussa on hassuja yleistyksiä ja puhutaan vain ääripäistä. Joko olet liikkumaton sohvalla makaava läski tai koskaan herkuttelematon himoliikkuja, ihan kuin ne olisi ainoat vaihtoehdot?
Vaatteiden ompelua ei voi verrata liikuntaan, koska vain toinen näistä on terveyden ja fyysisen hyvinvoinnin kannalta välttämätöntä, toinen ei juuri siihen vaikuta. Psyykkiseen hyvinvointiin vaikuttaa toki kaikki harrastaminen ja kyllä neulomisella voi olla sama rentouttava vaikutus kuin liikkumisella.
Himoliikkujakin voi herkutella ja juhlia jos näin tykkää, ei nämäkään kaksi sulje toisiaan pois. Samalla tavalla säännöllisesti ja monipuolisesti hyötyliikuntaa harrastava voi olla hyvässä kunnossa kuin se himoliikkujakin, tapoja terveyden ylläpitämiseen on monia. Täysi liikkumattomuus on kuitenkin vain laiskuutta ja typerää, ei ole pakko ei, mutta terveys siitä kärsii ennemmin tai myöhemmin.
[/quote]
Syyllistyt siihen kyllä myös itse: "Täysi liikkumattomuus on kuitenkin vain laiskuutta ja typerää [...]" Höpö höpö! Kuinka liikut, jos et vain pysty?
[/quote]
No tuskinpa täällä kukaan neliraajahalvaantunutta saattohoitopotilasta liikkumattomuuden takia arvosteleekaan! Suurin osa näistä "en pysty liikkumaan"-kommenteista vaan tuppaa olemaan niitä tekosyitä.
Hassu ilmiö kyllä tämäkin, että kunnostaan ja ulkonäöstään huolta pitäviä ihmisiä kyllä saa arvostella ja haukkua, syyttää jopa lastensa laiminlyönnistä, mutta heti jos liikkumattomuudesta vähänkin sanotaan jotain negatiivista, niin... Mä en oikeesti vaan kykene ymmärtämään, mikä siinä niin hirveästi ärsyttää niin monia, että jotkut arvostavat hyvää kuntoa ja jopa sitä hyvää ulkonäköä... Heti tuomitaan täydeksi kusipääksi! Aina sanotaan, että kyse ei ole kateudesta, mutta kertokaa sitten mistä muusta!!??
[/quote]
Mistä sinä sen tiedät? Aivan, et mistään. Tässä tapauksessa taitaa olla, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Onko se muuten hyvä syy haukkua muita, kun "ne muutkin haukkuu"? Enemmän minua ainakin ärsyttää muiden valintojen tuomitseminen ja toisten elämäntapojen arvosteleminen. En todellakaan ole ärsyyntynyt, että jotkut saavat liikunnasta iloa jne.
Edelleenkään tarkoitukseni ei ole haukkua ketään, mutta vielä en ole saanut selvennystä siihen, mitä ne syyt liikkumattomuuten on, ettei mitään pysty tekemään?
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 12:45"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 12:13"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 11:09"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 10:50"]
No ensinäkin, kuinka usein nämä "himoliikkujat" todella kyselevät, että mikä on tekosyysi? Minä tiedän tasan yhden tapauksen, sen joka oli lehdessä. Itse liikun 3-6 krt/viikossa ja nautin siitä suunnattomasti. Silti en koskaan ikinä milloinkaan, kommentoi muiden liikkumattomuutta.
Myönnän kyllä ajattelevani, että "tekosyy" jos joku väittää, ettei ehdi liikkua. Sitähän se nimittäin on. Parempi on vaan myöntää, ettei huvita/kiinnosta/jaksa/pidä tärkeänä. Kaikki jotka haluavat pystyvät ja ehtivät kyllä harrastaa liikuntaa. Myös sairaudet/fyysiset vammat ovat useimmiten tekosyy. Okei, jos olet neliraajahalvaantunut tai terminaalivaiheen syöpäpotilas, niin silloin liikunta ei onnistu. Mutta useimmille fyysisistä rajoitteista kärsivillekin löytyy sopiva liikuntamuotio jos halua on. Moni sairaus tai vaiva jopa helpottuu liikunnalla.
[/quote] Minä en liiku koska en ehdi liikkua. Olen yh ja töistä pitää kiirehtiä kotiin tekemään lapsille ruokaa ennenkuin heidän treeninsä alkavat. Vien treeneihin ja haen, sillävälin käyn kaupassa, imuroin tai siivoan tai istun luottamustehtäväkokouksissa ja muissa kissanristiäisissä. Joka toinen viikonloppu lapset ovat isällään jolloin olen vapaaehtoishommissa kävelemässä ympäri kaupunkia tai mökillä kaatamassa ja pilkkomassa puita tai kaverilla tekemässä remonttia tai muuttoapuna jne. Hyvin harvoin ehdin istua ennen klo 20 illalla muualla kuin autossa lyhyitä pätkiä. Kasin jälkeen en lähde enää ulos liikkumaan, illat on pyhitetty lapsille. Yleiskuntoni on kuitenkin aika hyvä kuntotestien perusteella.
[/quote]
Anteeksi vaan, mutta nyt on kyllä ihan pakko sanoa: tekosyitä. Siis ihan naurattaa millainen määrä niitä. Kyllä sinä ehdit. Et vaan halua, sinua ei huvita tai et pidä sitä riittävän tärkeänä. Ja sehän on ihan okei. Mutta miksi hitossa luettelet tuollaisen litanian tekosyitä, ei mene hetkeäkään läpi. Meneekö todella edes itsellesi?
Jos HALUAISIT voisit esim. siivota ja käydä kaupassa lasten kanssa ja mennä heidän treeniensä ajaksi liikkumaan (vaikka lenkille jos muut aikataulut eivät osu yksiin). On ihan normaalia, että vanhemmat siivoavat tai käyvät kaupassa lasten kanssa tai lasten ollessa kotona. Ja jopas sinulla on kavereita, jos joka toinen viikko joku on muuttamassa tai tarvitsee remonttiapua! Ihan tosissako väität? Ehkä kannattaisi opetella sanomaan joskus ei, tuo vaikuttaa jo hyväksikäytöltä, jos olet joka toinen viikonloppu jollakin talkoovoimana. Ja vaikka niinä viikonloppuinakin kun lapset ovat kotona, miksette lähde yhdessä lenkille/uimaan tms.? Puolentunnin kotijumpan voi vetästä iltasella hyvin näppärästi. Anteeksi vaan, mutta olet oikea stereotypia tekosyiden keksijästä :D Sanoisit vaan suoraan, vaikka ettet koe tässä elämäntilanteessa ajankohtaiseksi.
[/quote]
Kuka sinä olet määrittelemään, mikä on tekosyys ja mikä ei? Miksi tuomitset täysin tuntemattoman ihmisen ratkaisuja? Miksi roikut av-palstalla, etkä tee jotain muuta? Elä ja anna toisten elää.
[/quote]
Ei tuossa paljon mitään määrittelyä tarvita. Kirjoittaja sanoo, ettei ehdi ja selvästikään se ei ole totta=kyseessä on tekosyy. Enkä minä tuomitse. Sanonpahan vaan, että kyseessä on tekosyy.
[/quote]
Sinä et ole hän. Jos hän ei ehdi, niin hän ei ehdi. Sinä et voi tietää, vain oman elämäsi perusteella, onko kyseessä tekosyy vai ei. Ja kyllä, sinä tuomitset.
Ompelu tekee aika harvasta vartalosta kauniin tai kunnosta hyvän.
Koominen ketju :D Yksi väittää tietävänsä mikä on oikea syy ja mikä ei xD Et muuten voi tietää, koska sinulla ei ole hajuakaan millainen on nettikeskustelussa kirjoittavan elämä :)
Siis miksi himoliikkujat kilahtavat tällaisesta? Ja tuomitsevat kokonaan sellaiset ihmiset joilla ei ole samanlainen päämäärä?
En oikeasti ymmärrä. Vaikka itsekin olen yhdenlainen "himoliikkuja".
En minä voi koskaan sanoa jollekin muulle, että se on TEKOSYY. Vain omasta elämästäni voisin. En muiden.
Jos haluaa, ehtii. Se on fakta. Jos ei halua ehtiä, niin se on tekosyy. Silloin muut asiat ovat tärkeämpi ja kannattaa kertoa se ääneen eikä väittää ettei ehdi.
Näen tässä paljon yhtäläisyyksiä vapaaehtoisesta lapsettomuudesta käytyyn keskusteluun. Kun kysytään, että miksi et halua lapsia, kaikki vastaukset kuten "liian työlästä", "haluan harrastaa seksiä mieheni kanssa koska ja missä vain", "geenini ovat surkeat, en halua jatkaa niitä", "maapallolla on jo nyt liikaa väkeä", "lapset ovat kovaäänisiä ja räkäisiä" jne. ovat kyllä tekosyitä. Perimmäinen syy kaikille olla hankkimatta lapsia on se, että he EIVÄT HALUA tehdä sitä.
Ihan sama liikunnan kanssa.
t. himoliikkuva vela
Miksi te otatte näin paljon itteene noi jutut jos ei koske teitä noi tekosyyt? Herrranjestas miten kiukkusia mammoja täällä on... taidatte kaikki olla ylipainoisia valittajia joilla ei muka ikinä ole aikaa liikkua. Mitä nyt teette? Nostakaa perse penkistä ja menkää urheilemaan!! Yhtälailla koneella olo on lasten kanssa olosta pois kun urheilu. Tosin urheilu on hyvästä, istuminen pahasta.
Ja te jotka ette suosi lapsiparkkeja puoleksitoistatunniksi
Pata kattilaa soimaa 88 :D
Iskikö pahastikin nokkaan herne?
88 jatkaa... helvetin tabletti...
Niin jotka pitää sitä puoltatoistatuntia kamqla asiana lapselle olla muiden lasten kanssa hoitajan kaitsemana, niin ette varmaan ikinä halua lapsillenne kavereita? Tai viedä päiväkotiin? Onhan se nyt ihan kamalaa lspsen sosislisoitua muutaman kerran viikossa puoltoistatuntia. Eikä varmaan isäkään voi paria tuntia muutaman kerran viikossa hoitaa lasta?
TEKOSYITÄ!!!!!
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 12:46"]
No voisitteko sitten ystävällisesti kertoa niitä oikeita fyysisiä rajoitteita jotka niitä tiedätte? En minä täällä tahto haukkua ketään, en vaan oikeasti keksi syitä täyelliseen liikkumattomuuteen kuin muutamia ääritapauksia?
[/quote]
Ainakin anoreksia (tietyssä vaiheessa), vakava sydämen vajaatoiminta, tietyt neurologiset sairaudet (joissa potilaalta puuttuu sairaudentunto) jne. Voit varmaan myös kuvitella, että jos ihmisellä on jatkuvia kipuja, niin liikkuminen en välttämättä onnistu. Minulla on eräs ystävä, joka ei kykene liikkumaan käytännössä ollenkaan. Hän näyttää kenties päällepäin terveeltä, muttaon vakavasti monisairas ihminen.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 12:35"]
Täysi liikkumattomuus on kyllä erittäin harvinaista syistä, ettei muka mitenkään pysty. Jos oletetaan ettei makaa neliraajahalvaantuneena sängyssä tai kärsi rajusta syövästä, pystyy todennäköisesti harrastamaan jotain terveyttä tukevaa liikuntaa kuitenkin.
Esimerkiksi pyörätuolissa istuvat voivat liikkua monipuolisesti vaikka eivät pysty kävelemään, samoin rankasti ylipainoiset voivat uida, vesijuosta ja tehdä kevyitä ylävartalon lihaskuntoliikkeitä sekä venyttelyä ihan istualtaankin. Oikeastaan en keksi tähän hätään yhtäkään fyysistä rajoitetetta, joka estäisi kaiken liikkumisen kokonaan, ellei yllä mainittuja ääriesimerkkejä lasketa??
[/quote]
Se, ettet sinä moisia keksi, ei valitettavasti tarkoita, etteikö sellaisia olisi. Mikä osoittaa sen, että olen kyvytön asettumaan toisen ihmisen asemaan.