Ärsyttää nuo "Mikä sun tekosyy on?" jutut himoliikkujilta
Ihan samoin voisi näiltä kysyä, että mikä sun tekosyy on, ettet ompele lapsellesi vaatteita. Miksi ostat niitä Kiinassa pikkukätösin tehtyjä rättejä etkä ompele itse. On vain tekosyitä, kun et niin tee!
Raivostuttavaa ja saa aikaiseksi vain päinvastaisen reaktion kuin pitäisi.
Kommentit (115)
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 13:47"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 13:12"]
Ompelu tekee aika harvasta vartalosta kauniin tai kunnosta hyvän.
[/quote]
Älä viitsi. Joillakin on kaunis vartalo ja hyvä kunto luonnostaan. Ja eivät kaikki saa kaunista vartaloa, vaikka kuinka liikkuisivat. Toisaalta, onko sillä väliä?
[/quote]
Omien mittojen mukaan tehdyt, istuvat vaatteet tekevät jokaisesta vartalosta kauniimman.
[/quote]
Olikohan torstaina kun Liv kanavalta tulil Liv D: Roskaruokaäidit. Siinä oli nainen joka oli iso. http://static.telkku.com/telkku/programimages/venetsia/15087966.jpg
Tuossa kuva hänestä. No kuitenkin. Hän teetti itselleen hääpuvun ja vaikka oli kuinka mittojen mukaan tehty ja istuvakin vielä, niin ei hänen kroppansa näyttänyt yhtään kauniimmalta.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 11:31"]
Lähti mielikuvitus laukkaamaan...
Kuvittelin että joku himoliikkuja tulee kasvotusten tiukkaamaan minulta mikä on tekosyyni. Käyn ostamassa jäätelön, ja alan syödä sitä nautiskellen ja kysyn himoliikkujalta mikä on hänen tekosyynsä olla nauttimatta elämän pienistä iloista. Minä syön jäätelöäni ja himoliikkuja vetää rääkkitreeniään, kumpaakohan meistä mahtaa vituttaa katsellessa toisen toimintaa?
[/quote]
Luultavasti ei kumpaakaan. Minä en ensinnäkää huomaisikaan sinua jäätelöinesi, koska keskityn täysillä siihen "rääkkitreeniini", enkä siis tuijottele kaikkia muita. Sinä varmaan naureskelisit minulle kun juoksen intervalliani naama punaisena, hiki roiskuen jokaisesta osasta kroppaani ja huohottaen kuin kiimainen hevonen. Mutta pointti on siinä että minua ei vituttaisi sinun jäätelösi, eikä sinua minun treenini mulla on vielä laktoosi-intoleranssikin, joten jäätelöt ja suklaat on olleet aina kiellettyjä). Sinulle ne elämän pienet ilot ovat niissä herkuissa (ilmeisesti) ja minulle ne ovat onnistuineissa liikuntasuorituksissani sekä perheessäni. Miksi luulet että minä nauttisin siitä jäätelöstä samalla tavalla kuin sinä?
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 13:38"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 12:46"]
No voisitteko sitten ystävällisesti kertoa niitä oikeita fyysisiä rajoitteita jotka niitä tiedätte? En minä täällä tahto haukkua ketään, en vaan oikeasti keksi syitä täyelliseen liikkumattomuuteen kuin muutamia ääritapauksia?
[/quote]
Ainakin anoreksia (tietyssä vaiheessa), vakava sydämen vajaatoiminta, tietyt neurologiset sairaudet (joissa potilaalta puuttuu sairaudentunto) jne. Voit varmaan myös kuvitella, että jos ihmisellä on jatkuvia kipuja, niin liikkuminen en välttämättä onnistu. Minulla on eräs ystävä, joka ei kykene liikkumaan käytännössä ollenkaan. Hän näyttää kenties päällepäin terveeltä, muttaon vakavasti monisairas ihminen.
[/quote]
Lisäksi lisämunuaisten sairaudet estävät liikunnan tehokkaasti. Niitä on ihmisillä paljon enenmmän kuin diagnosoidaan, koska niitä on vaikea tunnistaa epämääräisten oireiden vuoksi. Eikä "pelkkää" lisämunuaisten uupumustilaa monet lääkärit suostu edes hoitamaan mitenkään.
Liikunta vie ihan jumalattomasti aikaa. Tiedän tämän siitä, että harrastan itse aika paljon liikuntaa (n. 4-5krt/vko). Kyllä se on paljon muusta pois. Sen jälkeen kun lisäsin liikuntaa nykyiseen määrään, mies on vähentänyt omaansa. Myös kotitöitä jää joko tekemättä tai ne kasaantuvat miehelle. Näen myös lapsiani vähemmän. Lisäksi olen koko ajan menossa, mikä tavallaan on sekin rasittavaa, ja aikaa jää vähemmän lukemiselle, jota sitäkin rakastan paljon.
En käy lenkillä, sillä vihaan sitä yli kaiken. Olen yrittänyt monta kertaa aloittaa juoksemisen, mutta aina se lopahtaa siihen, että se on niin kamalan tylsää. Ehkä jos voisi juosta miehen kanssa, asia olisi toisin, mutta tällä hetkellä se ei ole mahdollista, koska lapset ovat pieniä. Hyötyliikuntaa minusta ei ole aamuisin pyöräilyn muodossa harrastamaan. Kesällä vielä menisi, mutta muut vuodenajat ovat minulle liian kylmiä pyöräilyyn. Siitä tulisi vain ja ainoastaan ahdistava tekijä. Käveleminen taas on itselleni aika yhtä tyhjän kanssa, koska haluan liikunnalla hien pintaan. Lasten kanssa touhuaminen taas ei mielestäni ole sellaista liikuntaa, mitä itse liikunnalta kaipaan. Niinpä ainoa vaihtoehto on käydä ohjatussa ryhmäliikunnassa ja kuntosalilla. Tähän menee aikaa matkoineen n. 1,5-2h kerrallaan eli noin 7-10h/vko. Tuo on aika, joka on pois lapsilta, mieheltä, kotitöiltä ja muulta tekemiseltä ja se on todella paljon. Jos vielä ajatellaan, että miehellä on oikeus harrastaa yhtä paljon, niin kyllä vuorokauden ja viikon tunnit loppuvat kesken.
Joskus poden huonoa omaatuntoa, kun jätän mieheni yksin nukuttamaan kolmea lasta (vanhin 5v) tietäen itse, miten raskasta se on. Toisaalta olin pitkään liikkumatta, joten nyt on minun vuoroni. Kun lapset kasvaa, toivon, että aikaa on enemmän ja voi hyvällä omalla tunnolla lähteä lasten nukkumaan menon aikaan liikkumaan.
Ymmärrän siis hyvin jos joku priorisoi muut asiat liikunnan edelle. Kaikki eivät myöskään pidä samanlaisesta liikunnasta, jolloin aikaa voi mennä enemmän kuin peruskävelylenkkiin. Toisaalta vastenmielinen liikuntamuoto aiheuttaa varmaan enemmän haittaa kuin hyötyä.
Nyt on kyllä pakko kommentoida.. En miellä itseäni himoliikkujaksi, mutta liikuntaa harrastan muutaman kerran viikossa. Joillakin liikunta on pääasia elämässä mutta enimmäkseen ihmiset liikkuvat "normaalisti".
Suosittelen ehdottomasti kaikkia liikkumaan edes muutaman kerran viikossa!! Eihän mikään ompelu ole terveydelle elinehto mutta ihminen on luotu liikkumaan! Kyllä se vain vaikuttaa terveyteen. Ei välttämättä nyt mutta tulevaisuudessa.
Ja eikö se jäätelökin maistu sitten paremmalle kun on käynyt lenkillä tms. ;)
Itse juoksen neljä kertaa viikossa, uin kerran viikossa ja käyn zumbassa ja pilateksessa kerran viikossa. Juoksulenkille menen ennen seitsemää aamulla, muihin juttuihin iltaisin.
Mutta silti, minä en lähde mukaan mihinkään naurettavaan "mikä on sinun tekosyysi" - juttuun. En koe muiden olevan velvolissia selittämään minulle, miksi eivät tee samoin kuin minä teen liikunnan (tai minkään muun) suhteen. Jos vastaani tulisi ihminen joka olisi ylipainoinen ja valittaisi siitä, mutta ei tekisi asialle mitään, niin voin jutella aiheesta hänen kanssaan, mutta en painosta enkä ota stressiä toisen puolesta. Se ei vaan kuulu minulle, mitä muut vapaa-aikanaan tekee tai jättää tekemättä.
Jos joku haluaa liikkua ja haluaa laihtua, mutta kokee ettei pysty/osaa/jaksa/ehdi niin siihen nuo jutut EHKÄ sopii. Mutta silti näen tuon enemmän oman egon nostatuksena, kuin minään huolehtimisena kansanterveydestä tai vilpittömänä haluna saada muutkin nauttimaan liikunnasta.
Olen 43 ja kaikki minun ne tutut (4 kpl) jotka aloittivat himoliikkumisen ja tuon saman toitottamisen n.10 vuotta sitten, ovat kuolleet sydänkohtauksiin!
Minä olen terve ja normaalipainoinen, enkä stressaa liikkumisen takia, en omani enkä muiden :)
Samaa mieltä. Ei se ole mikään tekosyy vasn ihan oikea syy, että vihaan hikiliikuntaa ja rakastan maata sohvalla katselemassa elokuvia. Neljän lapsen äidillä, kahden koiran omistajalla, omakotitalossa asuvalla työssäkävijällä aika ei vain riitä kaikkeen. Piste. Ja jos jostain pitää luopua niin minun kohdallani se on liikunta.
Samaa mieltä. Ei se ole mikään tekosyy vasn ihan oikea syy, että vihaan hikiliikuntaa ja rakastan maata sohvalla katselemassa elokuvia. Neljän lapsen äidillä, kahden koiran omistajalla, omakotitalossa asuvalla työssäkävijällä aika ei vain riitä kaikkeen. Piste. Ja jos jostain pitää luopua niin minun kohdallani se on liikunta.
Näin on. Kun ei kiinnosta naama irvessä hikoileminen, niin ei kiinnosta. (Itselläni ainakin olisi naama irvessä, koska vihaan hikiliikkumista ; )
Minä kyllä tykkään liikunnasta ja sitä harrastan siinä mittakaavassa, minkä elämäntilanne milloinkin antaa myöten. Joskus se on nolla ja joskus 5 krt/ vko.
On vähän epätasapainoista täyttää elämänsä pelkällään yhdellä asialla ja tehdä siitä kaiken keskipiste.
hahhah joo toi oli hyvä pointti. saman tekosyyn voisi minulle joku ladella miksei neulo itse sensijaan että ostaa kalliin pipan urheilukaupasta tai miksei lue viittä kirjaa viikossa, tekosyitä kehiin!!
se on kyllä tekosyy miksei syö terveellisesti. ei meidän tarvi näyttää fitnessprinsessoilta mutta kyllä jokaisen pitäisi tietää ettei ole mitään syytä eikä tekosyytä mättää napaan majoneesikyllästettyjä hampurilaisia, levyllisiä suklaata ja pussikaupalla sipsejä. pullukaksi pääsee kyllä terveellisemmälläkin ruualla.
t sopivasti lihava kuntosaliahkeroija joka on kasvissyöjä jos on hyvää kasvisruokaa :)
Liikkumaan pystyy jokainen jo luonnostaan, mutta ompeliminen on vaatii jo lahjakkuutta ja taitoa, jota kaikille ei ole suotu.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 10:29"]
Liikkumaan pystyy jokainen jo luonnostaan, mutta ompeliminen on vaatii jo lahjakkuutta ja taitoa, jota kaikille ei ole suotu.
[/quote]
Ei muuten pysty. Oletko kuullut sairauksista, vammoista jne? Syyllistävä himoliikkuja siellä taisi ottaa itseensä.
Paljon enemmän hyvinvointiin vaikuttaa se, miten ottaa elämän vastaan. On positiivinen, on sosiaalistaelämää ja kaikenkaikkiaan on onnellinen ja tyytyväinen elämäänsä. Sehän on tutkitusti tehokkaampi lääke pitkään ikään kuin se, että liikut vastentahtoasi pakon edestä.
Mutta ei, kaikkien on tykättävä juoksemisesta klo 5 aamulla ja on vain tekosyitä, kun näin ei tee.
Ihminen on luotu liikkumaan, ja sen oppii itsestään. Ompelimisen, joutuu jokainen opettelemaan ja tarvitsee siihen opettajan.
Naurettavaa että aikuiset naiset esittelevät vatsalihaksiaan kuin parikymppiset pojat ja sitten kyselevät muilta että mikä on sun tekosyy, häh niinku oikeesti?!? Lapsiraukat istuvat tuntitolkulla lapsiparkeissa ja hoidossa kun äiti vähän treenaa. Kysyisin niiltä että miksi et vietä aikaasi lapsiesi kanssa. Mikä on siihen tekosyy?
Munkin tekisi mieli kysyä mikä sun tekosyy on, kun et opiskele venäjää? Entä mikä tekosyy voi olla sille, ettei käy auttamassa vanhuksia? Ihan takuulla lähistöllä, on vanhainkoteja, joissa on yksinäisiä vanhuksia, jotka kaipaisivat seuraa? Entä mikä on tekosyy, ettei rakenna itselleen taloa? Seuraa politiikkaa? Saati osallistu siihen? Lue maailmankirjallisuutta ja harrasta teatteria? Ettei tee kaikkea ruokaa alusta lähtien itse? Entä mikä ihmeen tekosyy voi olla sille, ettei harrasta säästämistä ja sijoittamista, sehän on suorastaan vastuutonta, ettei pyri pitämään omasta taloudellisesta tilanteesta mahdollisimman hyvää huolta! Ja miksi, ette käy täysipäivätöissä ja opiskele samalla toista tutkintoa lasten ollessa pieniä? Ai miten niin, et voi lähteä töihin 200 km:n päähän kotoa, eihän matkaan mene kuin neljä tuntia päivä?
Niin niin, kyllä minä tiedän, tekosyitä, tekosyitä. Kyllä löytyy aikaa, jos haluaa, ette vaan osaa priorisoida ja olette vain laiskoja vätyksiä, jotka vain löhöätte perseellänne sohvalla.
(Niin ja minähän tykkään liikkua, mutta määrätyissä elämäntilanteissa olen silti tehnyt päätöksen, että on asioita, jotka ovat ajaneet myös se ohi.)
Minua kiusaa toisten ihmisten tuomitseva asenne. Miksi pitää suhtautua muihin ylimielisesti ja pitää omaa elämäntyyliään parempana?