Mikä oikeus "kakkosperheen lapsella" asua "ydinperheessä"?
Mikä oikeus eroperheeseen tulleella uudella vauvalla on asua niinsanotusti "ydinperheessä" jossa on isä ja äiti aina läsnä, ja jossa hän on vanhemmilleen se tärkein? Minulla ja entisellä miehellä on kaksi lasta, miehelle ja hänen uudelle naiselle syntyi vauva ja nyt meidän lapset on siirretty isänsä luona samaan huoneeseen uuden vauvan tieltä. Yllättäin vauvan myötä isä ei otakkaan lapsia enää hoitoon lyhyellä varoitusajalla niinkuin ennen, ja muutenkin, meidän lapset ovat vain käymäseltään siellä kun tuo uusi vauva on kaiken keskipiste. Oikein oksettaa tuollainen järjestelmä.
Kommentit (152)
Miten isän perheen pitäisi tuossa tilanteessa toimia? Tottakai isompien lasten pitäisi olla isälle yhtä tärkeitä kuin vauvakin. Haluaisin tietää mikä on sinun ratkaisusi asiaan? Isommat lapsetkin muuttaisivat isän perheeseen pysyvästi niin olisivat melkein ydinperheessä?
Onhan se epäreilua kaikin puolin, minun eksäni uudella lapsella on aina jotain uutta vaatetta, lelua, pelejä yms. Minun ja exän yhteiset lapset saavat isältään harvoin mitään. Esimerkiksi viime kesänä lapsi ole kaksiviikkoa belgiassa kumminsa luona, ei kukaan ollut kysynytkään meidän lapsilta haluaisiko kenties heistä joku sinne lähteä. Eli asetelma meillä sama, tuo uusi lapsi on aikaisempia lapsia tärkeämpi, vaikka kohtuullista olisi liene että jos isä ostaa yhdelle uudet talvivaatteet niin ostaa sitten kaikille.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 09:33"]
Mutta mikä etuoikeus vauvalla on omaan huoneeseen ja minun lapseni siirtämiseen samaan huoneeseen, heille kun rakentivat omat huoneensa? Ja miksi pitää tehdä vauva kun on jo lapset?
[/quote]
Kyllähän moneessa ns. ydinperheessäkin vanhemmat lapset siirretään vauvan synnyttyä samaan huoneeseen, koska isoja lapsia ei kannata laittaa vauvan kanssa, joka herättäisi heidät monta kertaa yössä. Joten huonejärjestelyn muuttuminen ei sinänsä ole mitenkään outoa. Se taas on kovin ikävää, jos lapsesi tuntevat itsensä ulkopuoliseksi isänsä luona, kuten saattaa usein vauvan tultua tapahtua. Tässä pitäisi isän ja uuden vaimon toimia aktiivisesti sen eteen, että lapsilla säilyisi turvallisuudentunne.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 09:42"]
Onhan se epäreilua kaikin puolin, minun eksäni uudella lapsella on aina jotain uutta vaatetta, lelua, pelejä yms. Minun ja exän yhteiset lapset saavat isältään harvoin mitään. Esimerkiksi viime kesänä lapsi ole kaksiviikkoa belgiassa kumminsa luona, ei kukaan ollut kysynytkään meidän lapsilta haluaisiko kenties heistä joku sinne lähteä. Eli asetelma meillä sama, tuo uusi lapsi on aikaisempia lapsia tärkeämpi, vaikka kohtuullista olisi liene että jos isä ostaa yhdelle uudet talvivaatteet niin ostaa sitten kaikille.
[/quote]
Siis jos uusi lapsi on kumminsa luona, miten sinne voisi tosta vaan lähettää kummilapsen sisarpuolet mukaan matkaan??? Eri asia on se, että jos itse haluaisivat ottaa, mutta ei tuollaista voisi mitenkään olettaa.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 09:35"]
Voi sinua katkeruuden kyllästämää säälittävää exää... :'(
[/quote]
Juuri näin. Reppana yrittää tunkea kakaroitaan uuteen perheeseen, vaikka on selvästi käynyt ilmi, että kukaan niitä ei kaipaa ja miehellä on uusi elämä ja uusi vaimo ja uusi lapsi. Kukaan ei kuule kaipaa ap sun kakaroita enää siihen suhteesen. Jätä miehes rauhaan, äläkä sekaannu mustasukkaisena niiden elämään
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 09:45"]
[/quote]
Siis jos uusi lapsi on kumminsa luona, miten sinne voisi tosta vaan lähettää kummilapsen sisarpuolet mukaan matkaan??? Eri asia on se, että jos itse haluaisivat ottaa, mutta ei tuollaista voisi mitenkään olettaa.
[/quote]
Miks ei voisi? Jos lapset ovat tasa-arvoisia niin sillonhan jokaisen pitäisi vuorollaan päästä reissuun?
[/quote]
ehkä kannattais jutella sen iskän kanssa jos rahaa ei riitä vanhempien lapsien tarpeisiin, kenties hän olettaa, että elatusavusta ostetaan lapsille myös vaatteita yms...
[/quote]maksaako eksäsi sinulle elatusapua? silloinhan hän osallistuu niihin kustannuksiin, joita sinulla lapsista on. jopa siihen talvivaatehankintaan. hän ei vain anna sitä rahaa erikseen siihen, vaan elatusapuna.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 09:36"]
Ydinperhe on perhe, jossa lapset ovat äidille ja isälle ensimmäisiä. Jos he eroavat ja perustavat uuden perheen / uudet perheet, eivät nämä perheet enää ole ydinperheitä, vaan uusioperheitä. Ap:n mainitsemassa tapauksessa ei voi olla mitään ydinperhettä.
Mutta ap:n ongelmaan, eli mielestäni tietysti se lapsi joka siinä taloudessa eniten viettää aikaa, saa isoimman huoneen, tottakai.
Eli tietysti vauvalla on oikeus omaan huoneeseen, koska vauva on talouden MOLEMPIEN vanhempien lapsi. Sinun lapsellasi asuu siellä vain isä, eli ei sinun lastasi voi mitenkään verrata tähän vauvaan, hän on vain vieraileva lapsi. Toivottavasti selvitin asian tarpeeksi yksinkertaisesti.
[/quote]
melkein samaa mieltä tän kans, mutta on se isän koti niiden isänkin lasten koti. mutta, koska sielä vähemmän kuin vakituisesti asduva niin ottakai huonejärjestely on oikein.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 09:46"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 09:35"]
Voi sinua katkeruuden kyllästämää säälittävää exää... :'(
[/quote]
Juuri näin. Reppana yrittää tunkea kakaroitaan uuteen perheeseen, vaikka on selvästi käynyt ilmi, että kukaan niitä ei kaipaa ja miehellä on uusi elämä ja uusi vaimo ja uusi lapsi. Kukaan ei kuule kaipaa ap sun kakaroita enää siihen suhteesen. Jätä miehes rauhaan, äläkä sekaannu mustasukkaisena niiden elämään
[/quote]
Mene sinä spede leikkimään kylmää ihmistä ihan muualle, oikeastihan itket itsesi aina uneen.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 09:47"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 09:45"]
[/quote]
[/quote]
Miks ei voisi? Jos lapset ovat tasa-arvoisia niin sillonhan jokaisen pitäisi vuorollaan päästä reissuun?
[/quote]
Siis tasa-arvon nimissä eri perheen lapset mukaan toisen perheen lapsen kummin luo? Ei tajua ei, eikä kannata laskea sen varaan että se kummikaan olisi tajunnut.
tässäkin ketjussa on useita vastauksia, joista käy ilmi miksi niin monella lapsella ja nuorella on nykyään paha olla.
On traagista että rakkauden kuihtuminen vanhempien väliltä ajaa tilanteen sellaiseksi, joissa vertaillaan sisarpuolien huoneita, talvivaatteita, matkoja... Ei ihme että lapset kärsivät. Miksi talvivaatteiden ostamisesta tehdään joku huomion ja rakkauden mitta... ja siirretään oma katkeruus uudesta kurahaalarista lapsen tunteeksi (lapselle tulee muka paha mieli).
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 09:58"]
tässäkin ketjussa on useita vastauksia, joista käy ilmi miksi niin monella lapsella ja nuorella on nykyään paha olla.
On traagista että rakkauden kuihtuminen vanhempien väliltä ajaa tilanteen sellaiseksi, joissa vertaillaan sisarpuolien huoneita, talvivaatteita, matkoja... Ei ihme että lapset kärsivät. Miksi talvivaatteiden ostamisesta tehdään joku huomion ja rakkauden mitta... ja siirretään oma katkeruus uudesta kurahaalarista lapsen tunteeksi (lapselle tulee muka paha mieli).
[/quote]
Niinpä. Olen itse isäni eron myötä hylkäämä ja se, että minusta ei ole pidetty taloudellisesti huolta on vain 5 % kokonaissurun määrästä. Ilman rahaa on kyllä pärjätty, se muu oli vaikeinta.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 10:01"]
[/quote]
Niinpä. Olen itse isäni eron myötä hylkäämä ja se, että minusta ei ole pidetty taloudellisesti huolta on vain 5 % kokonaissurun määrästä. Ilman rahaa on kyllä pärjätty, se muu oli vaikeinta.
[/quote]
Mulla oli sama tilanne. Enkä voi kuin ihmetellä näitä kirjoituksia. Ap, olet katkera pienelle vauvalle! Se vauva on sinunkin lastesi sisarus ja siten RIKKAUS. Itselläni on kaksi ihanaa pikkusiskoa, tosi rakkaita ja läheisiä nyt aikuisena. Minä olen ollut isäni luona "joskus ja jouluna" sen jälkeen kun siskoni syntyi, mutta ei se heidän vika ole!
Oletko nyt varmaan selvittänyt, onko se exäsi nykyinen rouva, kuka on maksanut ehkä Belgian tripin? pitäisikö hänen myös maksaa lasten trippi, jonka lähivanhempi sinä olet?
Maksaako ex sinulle elareita ja mihin mahdollisesti menee lapsilisät?
Laita eo asioista myös vähän tietoa, niin käsitellään tää sun tapaus samalla...
Ps. Jos olen väärässä näissä, pyydän jo etukäteen anteeksi, ettei mulla ollut kaikkea infoa.
Niin ja sen sijaan en vielä nytkään voi ymmärtää omia vanhempiani miten eron "hoitivat" silloin aikoinaan. Äitini haukkui isääni ihan suoraan minulle, mutta sillä käytöksellä vahingoitti eniten minun ja äitini välejä.
-33
[/quote]
Tätä mekin ollaan miehen kanssa ihmetelty.
Lasten äiti ei ole koskaan tyytyväinen maksettuun elatusmaksuun (350e/lapsi) vaikka mies kuitenkin vain keskituloisen alarajoilla tienaava, ostaa lapsille myös vaatteita, puhelimia yms. Vaatteet ovat väärää merkkiä (lapset itse valinneet), puhelimet liian halpoja (kolme puhelinta, ei ole varaa ostaa jokaiselle satojen eurojen luureja)...
Ja koska tavara on siis huonoa ja elareitakin tulee niin vähän, että ei voi edes sanoa, että saisi elareita, haukkuu lasten äiti näiden isää näille, kiukuttelee ja osoittaa mieltään, kun lapset tapaavat isäänsä, estää tapaamisia...
Mutta kun hän on säälittävä ja köyhä yksinhuoltaja (keskipalkkaisessa työssä hänkin), jonka mies julmasti hylkäsi (nainen itse halusi erota), niin hän saa tehdä mitä vain ja pyrkiä myrkyttämään lastensa mielen isäänsä vastaan (onneksi lapset ovat fiksuja ja enintään kääntyvät koko ajan enemmän ja enemmän äitiään vastaan).
Niihin lapsiin pitäisi sitoutua kun niitä tekee. Aikuisella on aina suurempi vastuu lapsistaan kuin puolisostaan, koska lapset on puolustuskyvyttömiä ja täysin aikuisten armoilla. On sillä tavalla epäreilua, että uusi lapsi saa olla isän kanssa aina ja "vanhat" lapset vain sovitusti, mutta sellaistahan se erotessa on.
Isän pitäisi olla 100%sitoutunut KAIKKIIN lapsiinsa, antaa aikaa, huomiota, huolenpitoa.. Sillä ei pitäis olla väliä mitkä teidän välit on.
Itse elän ydinperheessä ja toivonkin, etten eroaisi enkä ainakaan ottaisi uutta puolisoa ennenkuin lapset täysi-ikäisiä. On niin paljon ongelmia näissä uusperheissä. En haluaisi sitä omille lapsilleni
Onko ydinperheen määritelmä: Vanhemmat eivät ole olleet ennen naimisissa?
Jos molemmat vanhemmat ovat olleet tahoillaan naimisissa, ilman lapsia, menevät naimisiin ja saavat lapsen. Eikö ole ydinperhe? Entä jos olivat avoliitossa, ennen naimisiin menoa. Ydinperhe?
Jos toinen vanhempi on ollut avoliitossa, toinen ei, menevät naimisiin ja saavat lapsen, ydinperhe?...missä se raja on....
Olisiko toinen lapsistasi halunnut jakaa huoneen mielummin vauvan kuin sisaruksensa kanssa?