Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joulunvietosta, minkä näistä vaihtoehdoista valitsisit tässä tilanteessa?

Vierailija
05.11.2013 |

"vieras"
Vierailija

Perheessä neljä lasta, vauva, alle kouluikäinen ja 2 kouluikäistä, isovanhemmat asuvat n.20 km päässä. Isovanhemmat jo iäkkäitä ja toisella neurologinen sairaus joka vaikuttaa niin liikkumiseen kuin henkiseenkin puoleen eli muistiin ja mielialaan eivätkä jaksa ja halua itse lähteä jouluna mihinkään. Ja yksi aikuinen tyttärensä miehineen joilla ei itsellään lapsia tulee aatoksi isovanhemmille.
Miten tämän lapsiperheen asemassa tekisit,

A) Menisit aattona isovanhemmille, söisitte jouluaterian alkuillasta ja sitten lähtisitte kotiin jossa vasta jaettaisiin lahjat. Eli tässä vaihtoehdossa aattona liikkuisitte edestakas mutta lahjojen kuljettelua ensin salassa paketoituna mummolaan ja sitten taas takaisin ei olisi, tuo lahjarumba edestakas on kaikkea muuta kuin rentouttavaa jouluaaton puuhaa.

B) Menisitte aattona isovanhemmille, söisitte aterian ja jakaisitte siellä osan lahjoja, lähinnä siellä jo olevia eli sisarusten ja isovanhempien ostamia ja sitten kotiin jossa jakaisitte loput lahjat. Tässä vaihtoehdossa isovanhemmat pääsisivät osallisiksi lasten pakettiriemusta mutta toisaalta tuntuu että lahjoja siellä ja täällä tekee aatosta taas lapsiperheen osalta aika hajanaisen ja levottoman.

C) Menisitte isovanhemmille aattona kera lahjojen ja siellä vietettäisiin aatto aterioineen ja lahjoineen. Tämä vaihtoehto isovanhempien, etenkin tuon sairaan isovanhemman mielestä ainoa oikea ja kaikki muut vaihtoehdot aiheuttavat itkua ja syyllistämistä kun "ei saa lastenlasten kanssa jouluna=aattona olla eikä lasten riemua nähdä". Tähän vaihtoehtoon kuuluu sitten se lahjarumba sinne ja takaisin.
Mainittakoon vielä että kaikissa vaihtoehdoissa perhe tulee omaan kotiin yöksi.

D) Viettäisitte aaton kotona omalla perheellä ja vasta joulupäivänä isovanhemmille jossa voisi sitten rauhassa syödä vielä jouluruokia ja lapset saisivat esitellä lahjoja.
Eikä olisi kiirettä mihinkään kuten aattona aikatauluineen. Isovanhemmilla olisi aattona kuitenkin seuraa toisesta tyttärestään miehineen. Mutta kuten sanottu isovanhempien etenkin tämän sairaan mielestä joulu on pilalla jos ei aattona ole lapsenlapset paikalla ja koko päivän ja syyllistää kyllä perheen äidin eli tyttärensä siitä varsin tehokkaasti itkullaan.
Muuten tämä viimeinen vaihtoehto tuntuisi lapsiperheen kannalta parhaalta.

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on vuosikausia roudannut viisihenkisen perheen, kissan ja lavallisen lahjoja jouluksi 1000km päähän niin en oikein löytänyt ap:n viestistä sitä ongelmaa ;D No joo, me ollaan siis kuitenkin oltu aina pidempään reisussa eli itse en tykkäisi aattona suhata sinne ja tänne, vaan mielummin vaikka jäätäisiin sinne isovanhemmille yökyläänkin, jos tilaa vain olisi. Tai kutsuisin koko poppoon meille.

Vierailija
42/81 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 08:35"]

Kun on vuosikausia roudannut viisihenkisen perheen, kissan ja lavallisen lahjoja jouluksi 1000km päähän niin en oikein löytänyt ap:n viestistä sitä ongelmaa ;D No joo, me ollaan siis kuitenkin oltu aina pidempään reisussa eli itse en tykkäisi aattona suhata sinne ja tänne, vaan mielummin vaikka jäätäisiin sinne isovanhemmille yökyläänkin, jos tilaa vain olisi. Tai kutsuisin koko poppoon meille.

[/quote]

Lisään tähän vielä, että me ollaan tosiaan ajeltu ihan vapaaehtoisesti mun vanhempien luo,koska ollaan kaikki sinne aina haluttu. Mitään syyllistämistä ei onneksi kummankaan suvulta ole tullut, välillä on joulua vietetty anoppilassakin tai meillä kotona ja aina on ollut tosi ihana joulu. Tänä vuonna mennäänkin omalle loma-asunnolle 200km päähän jouluksi, uutta ja kivaa sekin :)

Minä en suostuisi toisten käskyjen mukaan tekemään, oma perhe päättää mitä haluaa tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

B. Muutama lahja isovanhempien luo ja loput avataan kotona.

Vierailija
44/81 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 15:48"]

Miksi ette pyydä isovanhempia ja muita teille aatoksi?

Muutoin vaihtoehto D.

[/quote]

Häh? Aloittaja sanoi että isovanhemmat eivät halua lähteä jouluna mihinkään. Etkö osaa lukea?

Vierailija
45/81 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä heitän vielä sellaisen näkökulman, että jos vanhemmat ovat jo iäkkäitä niin kannattaa muistaa että ikuisesti hekään eivät ole täällä joulua viettämässä. Onko se nyt niin kauheaa muutaman tunnin jouluna "uhrata" siihen että käy lapsineen vanhempien luona. Niitä omia jouluja tulee sitten taatusti tulevaisuudessa. Itse muistelen serkkujen kanssa aina lapsuuden mummolassa vietettyjä jouluja, kun koko suku oli koolla. Aivan mahtavia muistoja.

Vierailija
46/81 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 17:10"]

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 17:01"]

tässä on aika monta outoa kohtaa, ekaks isovanhemmat ovat rakkaita, koska siellä käydään jatkuvasti, mutta samaan aikaan sanotaan tuo lahjarumba edestakas on kaikkea muuta kuin rentouttavaa jouluaaton puuhaa.

matka on siis 20 km ja sitä väliä mennään usein. Miksei lahjoja voida viedä sinne hyvissä ajoin ? Esim ensi lauantaina ostatte lahjat ja seuraavalla viikolla ne sinne viette.

Minun äitini ilahtuu meidän perheestä ja nousee vaikka kuumeisena sängystä, mikä on tämän isovanhempien tilanne, kuinka paljon he haluavat viettää lasten kanssa joulua ?

Mulla jotenkin menee välillä yli tämä suomalaisten tarve nostaa joku juhannus ja joulu yli muiden. Ok, juhlia ovat, mutta eikö joulua voi viettää niin että teette miehesi kanssa ja tämä toinen sisarus yhdessä ruuat ja viette ne mukananne imlman hirveetä hössötystä ja sitten juhlitte joulua ja tulette takaisin. Jos lapsiesi lahjamäärä on törkeän suuri, silloin osa himaan. Jos on normaali, sitten viette ne hyvissä ajoin mummolaan.

Minulle on tärkeää että vanhempani näkevät lasten joulun, se on parasta joulussa. Niin kauan kun vanhempani haluavat nähdä meidät, niin kauan me sinne mennään,

20 km menee vaikka pulkalla, oikeesti nainen.

[/quote]

Kuten kirjoitin minä ne ruuat teen ja heille vien oltiin aatto sitten missä vaan, eivät itse pysty niitä laittamaan.

Ja kyseessä siis neurologinen sairaus joka vaikuttanut jo aika paljon muistiin ja ajattelukykyyn joten ei ihan voi verrata johonkin kuumeeseen.

Eli sanotaan vaikka  näin jos se vähän selventäisi, odottaa lapsenlapsia mutta sitten kun ovat paikalla eivät lapset saisi näkyä eivätkä kuulua, väsyy ja hermostuu. Ja ehkä meillä sitten oudot lapset mutta jouluaattona jos koska nuo käyvät kierroksilla kun odottavat ja jännittävät, ja on siis jo aiemminkin nähty että tuo jouluaaton hälinä tahtoo olla tälle sairaalle isovanhemmalle liikaa.

Tuota lahjojen roudausta en sen enempää tässä ala enää erittelemään, sanotaanko vaikka näin että jokainen joka on ison perheen lahjat joita tullut siis sieltä ja täältä sukulaisilta, kummeilta ym. kuljettanut edestakas niin tietää mitä se on..

[/quote]

tiedän mikä on ison perheen lahjamäärän kuljettaminen edestakas ja kyllä, tiedän ettei se ole mikään ongelma. Kun käytte siellä usein, yleensä teillä on auto tyhjä, vai ? Järjestelykysymys toi on, eikä mikään muu.

Taidat lahjojen kohdalla tehdä kärpäsestä härkäsen.

Vierailija
47/81 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap:n mies ja lapset haluaisivat joulun viettää? Vai eikö heiltä kysytä?

Vierailija
48/81 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo vaihtoehto B olisi hyvä kompromissi. Ei teidän tarvitse etukäteen hehkuttaa sairaalle vanhemmalle, että kotona on vielä lisää lahjoja. Saattaa jopa käydä niin, että lapset ovat tyytyväisiä siihen mitä saavat mummolassa. Meillä on jaettu joululahjoja vielä Tapaninakin, kun ei ole viitsitty ruveta lähettelemään. Sanottu vaan pienimmille, että pukki huomasikin mummolassa käydessään, että muutama teidän paketti oli jäänyt pussinpohjalle. Täydestä on mennyt!

Itselläni on neurologisesti muistisairas vanhempi.

Vierailija
49/81 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsisin ja valitsenkin aina D:n. Vaikka ei ole muistisairasta isovanhempaa. Olemme aaton kotona, vietämme normaalit joulut ruokineen ja lahjoineen. Joulupäivänä menemme äidilleni joulukahville ja lapset saavat siellä pari pientä pakettia mammalta. Asumme kuitenkin samassa kaupungissa, ettei ees-taas ajelu haittaa.

Vierailija
50/81 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 09:08"]

Mä heitän vielä sellaisen näkökulman, että jos vanhemmat ovat jo iäkkäitä niin kannattaa muistaa että ikuisesti hekään eivät ole täällä joulua viettämässä. Onko se nyt niin kauheaa muutaman tunnin jouluna "uhrata" siihen että käy lapsineen vanhempien luona. Niitä omia jouluja tulee sitten taatusti tulevaisuudessa. Itse muistelen serkkujen kanssa aina lapsuuden mummolassa vietettyjä jouluja, kun koko suku oli koolla. Aivan mahtavia muistoja.

[/quote]

Mieti, että lapsilla on yksi ainoa lapsuus. Heille jää jouluista muistoksi, että oltiin mummolassa, missä piti jännittää ja olla kusi sukassa, ettei neurologista sairautta kärsivä isovanhempi hermostu ja väsy.

Sekö on se oikea ratkaisu, että jatketaan ahdistavien joulumuistojen kierrätystä sukupolvesta toiseen. Miksi yhden ihmisen takia pitää kuuden ihmisen kärsiä. Ja  miksi näiden neljän lapsen täytyy kantaa loppuelämänsä muistona joulusta ikäviä muistoja.

Itse kärsin jouluahdistusta ja inhoan jouluja juuri siksi, että joulut mentiin aikuisten ehdolla eli kiidettiin kilpaa isovanhemmilla ja vietimme joulua takapenkillä. Pappa oli vihainen ja kärtty ja piti olla kusi sukassa ja sitten mentiin toiseen mummolaan, missä mummo syyllisti, että taas on tämmösiä lahjoja. Lapsena vaistosin myös äidin pahan mielen ja yritin olla hiljaa ja äärimmäisen kiltti, että aikuisilla olisi hyvä mieli.

Tämänkö te haluatte lapsillenne?

Vierailija
51/81 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuiko ap jossain että muistisairas isoäiti rietastelee ja raiskaa kaikkimiespuoliset? Vain av-palstalla voidaan liioitella näin komeasti. ainakin ketju saatiin nopeasti pilalle

Vierailija
52/81 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 11:40"]

Puhuiko ap jossain että muistisairas isoäiti rietastelee ja raiskaa kaikkimiespuoliset? Vain av-palstalla voidaan liioitella näin komeasti. ainakin ketju saatiin nopeasti pilalle

[/quote]

Ei kun ap kirjoitti, että neurologisesta sairaudesta kärsivä isovanhempi ei oikein jaksa lapsia ja siellä pitäisi olla hiljaa.

Eli kyseinen ihminen haluaa lapset viettämään joulua luokseen, mutta ei silti jaksa niitä.

Vierailija
53/81 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 11:40"]

[/quote]

Onko ap sanonut, että muistisairas isovanhempi olisi nimenomaan nainen?

Vierailija
54/81 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti D.

Vierailija
55/81 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm..minusta on täysin ok vaihtoehto olla kotona aatto ja joulupäivä mummolassa. Aatto ja joulupäivä ovat molemmat tärkeitä, en ymmärrä miksi tämä ei kelpaisi mummolle. Toisaalta voisi harkita myös toisinpäin tekemistä, jos mummolle aatto on niin tärkeä. Aattopäivän voisi tehdä omia joulupuuhia kotona ja illaksi mennä syömään isovanhemmille. Joulupäivä sitten omassa rauhassa kotona.

Me tehdään aina vaihtoehdon A/B mukaan, jopa niin, että aattona mennään syömään toisen vanhemmille ja joulupäivänä toisen, ja se on minusta mukavaa. Kun on pieni lapsi ja työ, en oikein jaksaisi itse järjestää joulua, ja pidän kuitenkin "ison" joulun tunnelmasta. Ja lapselle on kiva leikkiä serkkujen kanssa. Tosin meillä on vain 1 lapsi.

Lapsuudessani vanhemmat halusivat viettää ydinperhejoulua aina ja se oli minusta toki ihan kivaa, mutta jotenkin yksinäistä ja toivoin, että mekin olisimme menneet mummolaan ja nähneet serkkuja kuten kaverini. Mutta se mitä lapset toivovat tietysti vaihtelee ja muakin häiritsisi todella paljon tuo, että lapsista ei saa lähteä mitään ääntä eikä liikettä.

Vierailija
56/81 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

B
eli osa lahjoista jaetaan isovanhempien luona ja osa kotona.

Vierailija
57/81 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 09:34"]

[/quote]

Mieti, että lapsilla on yksi ainoa lapsuus. Heille jää jouluista muistoksi, että oltiin mummolassa, missä piti jännittää ja olla kusi sukassa, ettei neurologista sairautta kärsivä isovanhempi hermostu ja väsy.

Sekö on se oikea ratkaisu, että jatketaan ahdistavien joulumuistojen kierrätystä sukupolvesta toiseen. Miksi yhden ihmisen takia pitää kuuden ihmisen kärsiä. Ja  miksi näiden neljän lapsen täytyy kantaa loppuelämänsä muistona joulusta ikäviä muistoja.

Itse kärsin jouluahdistusta ja inhoan jouluja juuri siksi, että joulut mentiin aikuisten ehdolla eli kiidettiin kilpaa isovanhemmilla ja vietimme joulua takapenkillä. Pappa oli vihainen ja kärtty ja piti olla kusi sukassa ja sitten mentiin toiseen mummolaan, missä mummo syyllisti, että taas on tämmösiä lahjoja. Lapsena vaistosin myös äidin pahan mielen ja yritin olla hiljaa ja äärimmäisen kiltti, että aikuisilla olisi hyvä mieli.

[/quote]

Ja jatkan vielä. Äitini on perinyt sitten saman mallin ja kiristää meitä, että kyllä meidänkin täytyy aina heille mennä, koska hänhän kuolee kohta ja sitten itketään haudalla, kun emme häntä rakastaneet.

Minä olen kylmästi pistänyt sukupolvien välisen ketjun poikki. Me vietämme joulun kotona ja sukuloimme välipäivinä. Ihan sen takia, että minä en suostu emotionaaliseen kiristämiseen, enkä halua lapsille samaa jouluahdistusta, että oli pakko tehdä sitä ja tätä ja tuota toisten miellyttämiseksi.

Omille lapsille aion sanoa, että minä aikuisena ihmisenä kyllä mieheni kanssa osaan viettää jouluaaton kahdestaan. Meille saa tulla, mutta vain vapaaehtoisesti ja minä osaan olla itseohjautuva ja viettää hyvän joulun, ilman, että lasten ja lastenlasten täytyy tulla minua viihdyttämään

Vierailija
58/81 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Niin, puhuin yleisesti, en vain ap:n hankalista vanhemmista tms. Itselläni on ihanat muistot, ei kiidetty paikasta toiseen vaan vietettiin joulua mummolassa isolla porukalla.

Vierailija
59/81 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 09:39"]

[/quote]

[/quote]

Niin, puhuin yleisesti, en vain ap:n hankalista vanhemmista tms. Itselläni on ihanat muistot, ei kiidetty paikasta toiseen vaan vietettiin joulua mummolassa isolla porukalla.

[/quote]

Eli jos sinulla on ihanat muistot, niin silloin täytyy kaikkien suostua isovanhempien pompotukseen ja lähteä sinne viettämään joulua. 

Vierailija
60/81 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

B-jouluja oli mulla lapsuudessa, enkä muista niitä levottomina, vaan ihanina. Isovanhemmilla saatiin heidän ja sen suvun lahjat, syötiin, seurusteltiin ja mentiin kotiin, josssa omat lahjat ja oma joulu. Vanhemmat varmaan stressas enemmän.

Teidän tilanteessa tuo olisi toimivin kompromissi: isovanhemmat saavat nähdä lasten riemua ja päin vastoin, mutta sopivalla annoksella ja sitten kotona saatte rentoutua aattoillan ja loput pyhät. Eniten tästä kärsit sinä ap, jos vanhempasi oikeesti vielä tästäkin ratkaisusta syyllistävät. Sinuna sanoisin lopulta, että näin olemme päättäneet, jos ei kelpaa, niin nähdään uutena vuotena. Kiitos hei. Vaikka olisi miten sairas ja vanha, niin joku tolkku, eniten olet vastuussa lastesi joulumielestä etkä vanhempiesi.

Ihan uteliaisuudesta, mites toinen mummola suhtautuu jouluunne, onko sellaista, käyttekö milloin siellä?