Joulunvietosta, minkä näistä vaihtoehdoista valitsisit tässä tilanteessa?
"vieras"
Vierailija
Perheessä neljä lasta, vauva, alle kouluikäinen ja 2 kouluikäistä, isovanhemmat asuvat n.20 km päässä. Isovanhemmat jo iäkkäitä ja toisella neurologinen sairaus joka vaikuttaa niin liikkumiseen kuin henkiseenkin puoleen eli muistiin ja mielialaan eivätkä jaksa ja halua itse lähteä jouluna mihinkään. Ja yksi aikuinen tyttärensä miehineen joilla ei itsellään lapsia tulee aatoksi isovanhemmille.
Miten tämän lapsiperheen asemassa tekisit,
A) Menisit aattona isovanhemmille, söisitte jouluaterian alkuillasta ja sitten lähtisitte kotiin jossa vasta jaettaisiin lahjat. Eli tässä vaihtoehdossa aattona liikkuisitte edestakas mutta lahjojen kuljettelua ensin salassa paketoituna mummolaan ja sitten taas takaisin ei olisi, tuo lahjarumba edestakas on kaikkea muuta kuin rentouttavaa jouluaaton puuhaa.
B) Menisitte aattona isovanhemmille, söisitte aterian ja jakaisitte siellä osan lahjoja, lähinnä siellä jo olevia eli sisarusten ja isovanhempien ostamia ja sitten kotiin jossa jakaisitte loput lahjat. Tässä vaihtoehdossa isovanhemmat pääsisivät osallisiksi lasten pakettiriemusta mutta toisaalta tuntuu että lahjoja siellä ja täällä tekee aatosta taas lapsiperheen osalta aika hajanaisen ja levottoman.
C) Menisitte isovanhemmille aattona kera lahjojen ja siellä vietettäisiin aatto aterioineen ja lahjoineen. Tämä vaihtoehto isovanhempien, etenkin tuon sairaan isovanhemman mielestä ainoa oikea ja kaikki muut vaihtoehdot aiheuttavat itkua ja syyllistämistä kun "ei saa lastenlasten kanssa jouluna=aattona olla eikä lasten riemua nähdä". Tähän vaihtoehtoon kuuluu sitten se lahjarumba sinne ja takaisin.
Mainittakoon vielä että kaikissa vaihtoehdoissa perhe tulee omaan kotiin yöksi.
D) Viettäisitte aaton kotona omalla perheellä ja vasta joulupäivänä isovanhemmille jossa voisi sitten rauhassa syödä vielä jouluruokia ja lapset saisivat esitellä lahjoja.
Eikä olisi kiirettä mihinkään kuten aattona aikatauluineen. Isovanhemmilla olisi aattona kuitenkin seuraa toisesta tyttärestään miehineen. Mutta kuten sanottu isovanhempien etenkin tämän sairaan mielestä joulu on pilalla jos ei aattona ole lapsenlapset paikalla ja koko päivän ja syyllistää kyllä perheen äidin eli tyttärensä siitä varsin tehokkaasti itkullaan.
Muuten tämä viimeinen vaihtoehto tuntuisi lapsiperheen kannalta parhaalta.
Kommentit (81)
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 09:40"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 09:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 09:34"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 09:08"]
Mä heitän vielä sellaisen näkökulman, että jos vanhemmat ovat jo iäkkäitä niin kannattaa muistaa että ikuisesti hekään eivät ole täällä joulua viettämässä. Onko se nyt niin kauheaa muutaman tunnin jouluna "uhrata" siihen että käy lapsineen vanhempien luona. Niitä omia jouluja tulee sitten taatusti tulevaisuudessa. Itse muistelen serkkujen kanssa aina lapsuuden mummolassa vietettyjä jouluja, kun koko suku oli koolla. Aivan mahtavia muistoja.
[/quote]
Mieti, että lapsilla on yksi ainoa lapsuus. Heille jää jouluista muistoksi, että oltiin mummolassa, missä piti jännittää ja olla kusi sukassa, ettei neurologista sairautta kärsivä isovanhempi hermostu ja väsy.
Sekö on se oikea ratkaisu, että jatketaan ahdistavien joulumuistojen kierrätystä sukupolvesta toiseen. Miksi yhden ihmisen takia pitää kuuden ihmisen kärsiä. Ja miksi näiden neljän lapsen täytyy kantaa loppuelämänsä muistona joulusta ikäviä muistoja.
Itse kärsin jouluahdistusta ja inhoan jouluja juuri siksi, että joulut mentiin aikuisten ehdolla eli kiidettiin kilpaa isovanhemmilla ja vietimme joulua takapenkillä. Pappa oli vihainen ja kärtty ja piti olla kusi sukassa ja sitten mentiin toiseen mummolaan, missä mummo syyllisti, että taas on tämmösiä lahjoja. Lapsena vaistosin myös äidin pahan mielen ja yritin olla hiljaa ja äärimmäisen kiltti, että aikuisilla olisi hyvä mieli.
Tämänkö te haluatte lapsillenne?
[/quote]
Niin, puhuin yleisesti, en vain ap:n hankalista vanhemmista tms. Itselläni on ihanat muistot, ei kiidetty paikasta toiseen vaan vietettiin joulua mummolassa isolla porukalla.
[/quote]
Eli jos sinulla on ihanat muistot, niin silloin täytyy kaikkien suostua isovanhempien pompotukseen ja lähteä sinne viettämään joulua.
[/quote]
sanoinko jossain että on pakko suostua? Kuten sanoin, heitin toisenlaisen näkökulman, turha hermostua.
Ihan yhtälailla aloituksesta näkee ettei kirjoittaja tahdo lähteä.
Meillä on aina ollut perinteenä matkata mummolaan jouluksi. Sinne lahjat ja sieltä ne raahataan pois. Joskus on lapset tahtoneet jäädä yöksi ja kun lapsia syntyy sisarruksille niin osa lahjoista on pukki vienyt kotiin. Näin lahjamäärä pienenee siellä juhlapaikalla.
Et sinäkään tahtoisi viettää joulua kuin kotona. Mitä sitten? Miksi siihen tarvitset täältä tukea ratkaisuun? Ei sinun mielestäsi paras lapsiperheelle ole mitä sinä sanot, minä olen päinvastaisella kannalla ja meillä on 4 lasta: vauva, leikki-ikäinen ja kaksi ala-asteikäistä. Jos en tahtoisi viettää mummolassa joulua niin avaisin suuni ja ratkaisu asiasta tehdään todellakin ajoissa niin siellä ehtii muutkin hyväksyä ratkaisun.
Mutta älä hyvä ihminen sano että sinun ratkaisu on paras ja kävele muiden yli. Oman perheen valintoihin liittyy myös muiden perheenjäsenien mielipiteet: lapset ehdottomasti tahtovat mummolaan.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 09:42"]
Jouluahdistusta lapsille? :D Ei hitto, kyllä te saatte niille pilteillenne sitten traumoja vaikka mistä, jopa joulunvietosta sairaan isovanhemman seurassa...
Voin kertoa että kodin alkoholismista ja hankeen karkuun juoksuista huolimatta mulla ei ole traumoja, pystyn juomaan alkoholia tappelematta ja kirvestä hakematta, joten en usko että "muistisairaan ja hieman hermostuneen mummin seura saa kenenkään perusterveen lapsen mieltä järkkymään, saati jouluahdistusta syntymään." Paitsi tietysti jos kyseessä on pesunkestävä av-mamma pesueineen...
[/quote]
Eli kun olet isovanhempi, tulet vaatimaan, että luoksesi on kaikkien tultava, haluavat he miitä tahansa ja saat ryypätä ja heittää lapsesi hankeen, koska sinulle ei tullut mitään ahdistusta siitä.
'
'Näinhän se on, että sukupolvet jatkavat samaa käytöstä seuraavalle. Kuten syrjäytyminen periytyy, alkoholismi ja lasten huonosti kohtelu myös ja kyvyttömyys kuunnella muiden tunteita.
Olet tyypillinen alkoholistin lapsi, kuka on itsekin alkoholisti. Insestistä kärsinytki usein käyttää omia lapsia hyväkseen,
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 09:51"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 09:42"]
Jouluahdistusta lapsille? :D Ei hitto, kyllä te saatte niille pilteillenne sitten traumoja vaikka mistä, jopa joulunvietosta sairaan isovanhemman seurassa...
Voin kertoa että kodin alkoholismista ja hankeen karkuun juoksuista huolimatta mulla ei ole traumoja, pystyn juomaan alkoholia tappelematta ja kirvestä hakematta, joten en usko että "muistisairaan ja hieman hermostuneen mummin seura saa kenenkään perusterveen lapsen mieltä järkkymään, saati jouluahdistusta syntymään." Paitsi tietysti jos kyseessä on pesunkestävä av-mamma pesueineen...
[/quote]
Eli kun olet isovanhempi, tulet vaatimaan, että luoksesi on kaikkien tultava, haluavat he miitä tahansa ja saat ryypätä ja heittää lapsesi hankeen, koska sinulle ei tullut mitään ahdistusta siitä.
'
'Näinhän se on, että sukupolvet jatkavat samaa käytöstä seuraavalle. Kuten syrjäytyminen periytyy, alkoholismi ja lasten huonosti kohtelu myös ja kyvyttömyys kuunnella muiden tunteita.
Olet tyypillinen alkoholistin lapsi, kuka on itsekin alkoholisti. Insestistä kärsinytki usein käyttää omia lapsia hyväkseen,
[/quote]
Oletko sä vähän sekaisin juttuinesi? Hirvittävän hyökkäävä asenne ja puhut ihan asian vierestä.
Meillä on aina ollut perinteenä matkata mummolaan jouluksi. Sinne lahjat ja sieltä ne raahataan pois. Joskus on lapset tahtoneet jäädä yöksi ja kun lapsia syntyy sisarruksille niin osa lahjoista on pukki vienyt kotiin. Näin lahjamäärä pienenee siellä juhlapaikalla.
Et sinäkään tahtoisi viettää joulua kuin kotona. Mitä sitten? Miksi siihen tarvitset täältä tukea ratkaisuun? Ei sinun mielestäsi paras lapsiperheelle ole mitä sinä sanot, minä olen päinvastaisella kannalla ja meillä on 4 lasta: vauva, leikki-ikäinen ja kaksi ala-asteikäistä. Jos en tahtoisi viettää mummolassa joulua niin avaisin suuni ja ratkaisu asiasta tehdään todellakin ajoissa niin siellä ehtii muutkin hyväksyä ratkaisun.
Mutta älä hyvä ihminen sano että sinun ratkaisu on paras ja kävele muiden yli. Oman perheen valintoihin liittyy myös muiden perheenjäsenien mielipiteet: lapset ehdottomasti tahtovat mummolaan.
[/quote]
Mutta jos lapset eivät halua, kun mummolassa pitää olla hiljaa, kun sairas mummo ei jaksa lapsia
Mutta toisaalta ymmärrän näitä mielipiteitä, koska jos yleinen mielipide on se, että on heitetty hankeen ja ryypätty joulut ja siitä ei lapselle voi tulla mitään traumoja, niin ei muuta kuin aavemammojen wt-joulua viinoineen ja foliovuokineen
[/quote]
Ajatustenlukijako olet kun tiedät mitä ap:n lapset tahtovat??
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 09:53"]
[/quote]
Mutta jos lapset eivät halua, kun mummolassa pitää olla hiljaa, kun sairas mummo ei jaksa lapsia
Mutta toisaalta ymmärrän näitä mielipiteitä, koska jos yleinen mielipide on se, että on heitetty hankeen ja ryypätty joulut ja siitä ei lapselle voi tulla mitään traumoja, niin ei muuta kuin aavemammojen wt-joulua viinoineen ja foliovuokineen
[/quote]
Ei, kerroin että minulle ei tullut tuollaisesta traumoja, onneksi. Vertasin sitä vain siihen että joutuu viettämään joulun muistisairaan vanhuksen kanssa samassa talossa. Ovatko nämä asiat yksi yhteen? Sanoinko jossain että kannattaa ryypätä ja tapella? Tykkäätkö muutenkin keksiä merkityksiä rivien välistä?
Jaaha, palstajankkaaja on palannut. Kiva että löysit tämän ketjun ja pääsit hyökkäykseen.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 09:58"]
Jaaha, palstajankkaaja on palannut. Kiva että löysit tämän ketjun ja pääsit hyökkäykseen.
[/quote]
:)
No en ole kyllä jankkaaja, mutta huvittaa kieltämättä aina kun tällä palstalla käy. Huokaisen aina helpotuksesta, että oikeassa elämässä ei ole näin tyhmiä ihmisiä, kun tällä palstalla :)
Mutta jatkakaa, olette tuottaneet taas suurta hupia minulle kahvitauolla :D
ps. joskus vain pelottaa, että ovatko ihmiset ihan oikeasti näin tyhmiä, kuin täällä
D vaihtoehto. Ihan vain vittuillakseni.
Eli vielä yhteenveto palstamammoista ja jouluista
Kun minulla on hyviä muistoja jouluista mummolassa ja minä lapsena halusin mummolaan, on ap.nkin lähdettävä sinne.
Jos lapset pelkäävät muistisairasta mummoa, sitä ei tarvitse välittää, koska palstamamma on alkkisperheestä kotoisin ja siksi hänellä on pahemmat kokemukset, joten muiden lapset ei saa välittää pienemmistä jutuista.
Joten ap, nyt sinun on vain pakattava lapset ja ruoat ja lahjat matkaan ja mentävä mummolaan, vaikka et haluaisi. Näin on aihevapaa päättänyt:)
Ja jos lapset ei halua, niin sanot, että ei saa inistä, koska joku pieni lapsi saattaa saada känniseltä isältä turpaan aattona ja sekään ei siitä välitä
Lopettakaa nyt aikuiset (?) ihmiset ja menkää muualle tappelemaan. Älkää pilatko hyvää ketjua, eihän noit juttuja jaksa hullukaan lukea!
Menkää lahjoinenne päivinenne mummolaan aattona, sitten voitte olla rauhassa kotona oman perheen kanssa joulupäivänä. Älä moisesta ota stressiä.
Mä tekisin mitä tahansa jos voisin vielä viettää joulua vanhempieni kanssa, kuolivat joitakin vuosia sitten. Onneksi muistot jäivät sekä mulle että lapsille. Nyt jälkikäteen ajatellen välillä otin minäkin ihan suotta paineita sukujouluista.
Mentäisiin aattona mummolaan.
Kun elämässä on oikeitakin ongelmia niin muistisairaan vanhuksen seura kuulostaa kyllä minunkin korvaani aika naurettavalta tavalta saada traumoja.
Onneksi on vielä ihmisiä joiden kanssa viettää sitä joulua.
Ehdotin jo aikaisemmin tuota vaihtoehtoa D. Kun eihän tässä vanhukset kuitenkaan joudu olemaan yksin aattona (mitä sitäkään en pidä pahana vaihtoehtona), vaan saisivat olla rauhassa, ja näkisivät sitten lyhyemmän kaavan mukaan lapsiakin joko joulupäivänä tai tapanina.
Tuota kuolemaa voi tietysti aina ajatella, mutta kukapa meistä tietää kenen joulu on viimeinen. Lapsuus on kuitenkin aika lyhyt aika, sen ajan voisi viettää lasten ja oman perheen ehdoilla, toki isovanhemmat huomioiden.
Sitten täytyy ottaa huomioon myös toiset isovanhemmat, siis tarkoitan tällä että täytyyhän toisten ymmärtää (joo, tiedän, eivät aina ymmärrä), että on olemassa ne toisetkin isovanhemmat. Ihan mahdotonta, jos aina vaaditaan yhteen paikkaan.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 10:10"]
muistisairaan vanhuksen seura kuulostaa kyllä minunkin korvaani aika naurettavalta tavalta saada traumoja.
[/quote]
niitä muistisairauksiakin on monenlaisia ja ne aiheuttavat erilaisia käytöshäiriöitä.
mutta ei, jos mummo/pappa puhuu vaan seksiasioita ja kopeloi jokaisen ohikulkijan jalkovälin kovakouraisesti niin mummolaan on vaan mentävä kun on sentään joulu
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 10:25"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 10:10"]
muistisairaan vanhuksen seura kuulostaa kyllä minunkin korvaani aika naurettavalta tavalta saada traumoja.
[/quote]
niitä muistisairauksiakin on monenlaisia ja ne aiheuttavat erilaisia käytöshäiriöitä.
mutta ei, jos mummo/pappa puhuu vaan seksiasioita ja kopeloi jokaisen ohikulkijan jalkovälin kovakouraisesti niin mummolaan on vaan mentävä kun on sentään joulu
[/quote]
Älä nyt liioittele. Minun mummollani oli dementia ja ei se kyllä haitannut. Nautin jouluista lapsena mummolassa ja ei tulisi mieleenkään olla mikään pullamössökakara, joka vinkuisi, ettei voi mennä mummolaan, kun mummolla on huono muisti.
Miltä itsestänne tuntuisi, kun teidät hyljättäisiin yksin, kuten ap on tekemässä vanhemmilleen. Perintö kyllä kelpaa, mutta mitään ei viitsitä tehdä. Vanhukset viettää joulun kahdestaan, kun pienet beibit on niin arkoja, että hui kamalaa, pelkää mummoa, joka ei muista.
Mummo kuolee varmaan kohta ja sitten seisot ap haudalla ja leikit surevaa, mutta et viistinyt edes kerran vuodessa käydä katsomassa vanhempiasi.
Onko missään näin kylmiä ihmisiä, kuin Suomessa. Toivottavasti itse koet saman, että lapsesi eivät halua luoksesi, kun iiik, mummo vaatii kotonaan tapoja ja siellä ei saa riehua ja mummi ei muista kaikkea.
Minä valitsisin viimeisen vaihtoehdon..ja niin meillä on tehtykin kun lapsett kasvoivat, tosin silloin alkoivat sitten isovanhemmat tulla myös meillepäin, joko aattona- tai päivänä, silloin myös kutsuttu joulupöytään aina joku yksinäinen perheetön sukulainen joskus tuttavakin, se on ollut ihan parasta joulumieltä.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 10:46"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 10:25"]
[/quote]
[/quote]
Älä nyt liioittele. Minun mummollani oli dementia ja ei se kyllä haitannut.[/quote]
kuten jo äsken kirjoitin niitä muistisairauksiakin on monenlaisia ja ne aiheuttavat erilaisia käytöshäiriöitä.
sun sun mummolla oli mukava versio niin kivat sulle, kaikilla ei ole. ja mä työskentelen dementikkojen parissa joten olen saattanut nähdä pari erilaistakin versiota kun sun mummos