Miksei synnytyksiä voitaisi hoitaa suoraan sektiolla?
Kun luin noita synnytyksissä revenneiden kertomuksia, niin tuli mieleen että jos synnyttäminen olisi miesten hommaa niin ei todellakaan yksikään mies synnyttäisi alateitse ja ottaisi samalla sitä riskiä, että menettää olennaisia kehonsa toimintoja loppuiäkseen (mm. pidätyskyky, normaali seksielämä)!
Onko se sektiokin sitten jotenkin riskialtis ja huono homma, vai mikä siihen on syynä ettei suurin osa vauvoista nykyisin synny sektiolla? Kertokaa enemmän aiheesta tietävät. Itselläni ei vielä lapsia ja mietityttää onko moisten hankkimisessa järjen hiventäkään, jos on itse sen jälkeen loppuelämäksi pilalla fyysisesti (ja kai henkisestikin, sillä eihän moinen voi olla jättämättä psyykeenkin jälkiä).
Kommentit (150)
minulle tehtiin hätäsektio, nukutuksessa, pahaksi menneen raskausmyrkytyksen takia viikolla 32. ilman sektiota olisimme molemmat voineet kuolla, joten olen toki hemmetin kiitollinen mutta:
olin sairaalassa tarkkailussa (maksa-arvot) 2vkoa & sain joka HEMMETIN ILTA vatsaan piikkinä jotain, joka esti veritulppia
pari päivää sektion jälkeen koin niin kivuliaat ilmavaivat, että luulin umpisuoleni puhjenneen ! putosin tuskissani melkein sängystä ja hoitajat vain tyrkyttävät jotain cuplatonea..
kotona mies tai kuka tahansa kylässä ollut kantoi laatikkoa & siinä pötköttelevää vauvaa perässäni pitkin taloa, sain nostaa vauvan mutten mitään muuta
pystyin käyttämään pitkän aikaa pelkkiä verkkareita
sain ripulin, koska pelkäsin ulostamista ja söin hysteerisenä vedessä pehmennettyjä luumuja
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 16:47"]
Itse synnytin esikoiseni alateitse, sisareni omansa suunnitellulla sektiolla.
Pelkäsin joutuvani sektioon istukan paikan takia, mutta onneksi se nousi ja sain synnyttää alateitse. Pelotti että leikkauksessa kohtuni vaurioituisi enkä saisi enempää lapsia, eikä olisi mukavaa hoitaa vastasyntynyttä kipeän arpivatsan kanssa.
Vaikka synnytys kestikin noin vuorokauden ottaisin sen uudestaan mieluummin kuin leikkauksen. Sain epiduraalin ja välilihaa leikattiin jottei tarvinnut imukuppia. Silti olin paremmassa kunnossa kuin leikattu sisareni, jolla jalat toimivat vasta seuraavana päivänä, itse kävelin synnytyksestä suihkuun ja osastolle. Alapään arpi ei ollut kovin kipeä ja parani melko nopeasti, sisarellani mahan arpi oli tosi kipeä pitkään. Hänellä myös vatsanahka roikkuu edelleen huomattavasti enemmän kuin omani vaikka synnytyksiemme välillä oli vain puoli vuotta.
Lapsistamme omani on perusterve parivuotias, vaikka olikin napanuora kaulassa syntyessään, sisareni lapsi sensijaan kuoli 2kk iässä.
[/quote]
Et kai väitä, että sisaresi lapsi kuoli sen takia, että se syntyi sektiolla?
Minua olisi pelottanut alatiesynnytys. Tuli kiireellinen sektio ja en ehtinyt edes jännittää. Helppo oli ja vauvan näin vähän aikaa ja aika pian simahdin ja heräsin seuraavan aamuna. Ei tullut mitään ikävää, hyvin meni. Kiitos osaavalle naistenklinikan henkilökunnalle.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 18:45"]
Mikään leikkaus ei ole vaaraton. Lisäksi alatie on sekä lapsen että äidin toipumisen kannalta se nopeampi ja parempi tapa, kompöikaatiot ovat kuitenkin erityistapauksia.
[/quote]
Niinpä juuri erikoistapauksia, kaikki synnyttäneet tuttuni siis. On se alatie hieno tapa, perinteinen. Jos ajateltaisiin lääketieteenkannalta kaikkea muutakin sairaanhoitoa samalla periaatteella, niin jätettäisiin moni sairaus hoitamatta samalla logiikalla.
Harva alatien synnyttäjä synnytää luomusti kotonaan, vaan aivan sairaala olosuhteissa henkilökunnan ja lääkkeiden avustuksella. Hyvin monenlaista lääketieteellistä toimenpidettä yleisesti suoritetaan. Kyse ei ole mistään luonnollisesta tapahtumasta todellakaan, itseasiassa ei niin kovin kaukana edes sektiosta, kun esiliha leikataan ja ommellaan. Haavaa molemmissa parannellaan, ja jos on peräsuoleen saakka revennet niin toipuinen on pidempi kuin sektiosta.
Minä olen synnyttänyt kaksi lasta ilman toimenpiteitä tai haavoja. Ajatuskin sektiosta pelottaa, siinähän viilletään maha auki!
Se on kallista, tarvitsee paljon enemmän henkilökuntaa. synnyttäkää vaan alakautta, itse en tiedä siitä mitään koska sain sektiolla sattuneista syistä. Halusin myös mutta sitä ei tehdä mukavuussyistä. Minulle se oli positiivinen kokemus ja ei ollut mitään komplikaatioita, ylimääräisiä verenvuotoja, tulehduksia. Ihan riskitönhän se ei ole.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 23:04"]
minulle tehtiin hätäsektio, nukutuksessa, pahaksi menneen raskausmyrkytyksen takia viikolla 32. ilman sektiota olisimme molemmat voineet kuolla, joten olen toki hemmetin kiitollinen mutta:
olin sairaalassa tarkkailussa (maksa-arvot) 2vkoa & sain joka HEMMETIN ILTA vatsaan piikkinä jotain, joka esti veritulppia
pari päivää sektion jälkeen koin niin kivuliaat ilmavaivat, että luulin umpisuoleni puhjenneen ! putosin tuskissani melkein sängystä ja hoitajat vain tyrkyttävät jotain cuplatonea..
kotona mies tai kuka tahansa kylässä ollut kantoi laatikkoa & siinä pötköttelevää vauvaa perässäni pitkin taloa, sain nostaa vauvan mutten mitään muuta
sain ripulin, koska pelkäsin ulostamista ja söin hysteerisenä vedessä pehmennettyjä luumuja
[/quote]sektio tehtiin ja viikko naistenklinikalla. Kävin kaupassa, hoidin vauvan sun muut työt tein ja ei mitään tullut. Miehellä oli taas iltaan painottuva työ että ei siitä juuri apua ollut.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 18:37"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 18:47"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 18:45"]
Mikään leikkaus ei ole vaaraton. Lisäksi alatie on sekä lapsen että äidin toipumisen kannalta se nopeampi ja parempi tapa, kompöikaatiot ovat kuitenkin erityistapauksia.
[/quote]
Mistä sitten johtuu, että mm. jenkeissä sektio on hyvin yleinen synnytystapa? Näin olen ainakin ymmärtänyt. Mitä varakkaampi synnyttäjä, sitä todennäköisemmin synnytystavaksi valitaan sektio.
ap
[/quote]
USA:ssa nyt on näitä ylilyöntejä vähän joka asian suhteen, niin myös synnytyksenkin. Sektio ei missään nimessä ole turvallisempi tapa synnyttää vaan alatiesynnytys. Jos nainen on terve ja hyvässä kunnossa ja lapsellakaan ei ole mitään hätää, alatiesynnytys on turvallisin. Eri asia on sitten, jos jommankumman terveys ja henki on vaarassa.
Nämä repeämis-, ym. tapaukset ovat todella ikäviä, mutta suhteutettuna kaikkiin synnytyksiin ne ovat poikkeustapauksia. Sinänsä on ihan hyvä, että äidit purkavat huonoja synnytyskokemuksiaan keskustelupalstoilla, mutta pelkästään niiden perusteella ei pidä vetää sitä johtopäätöstä, että kaikki synnytykset menisivät pieleen. Hienosti sujuneita synnytyksiä tuskin halutaan jakaa kaikkien kanssa.
Minulla itselläni on kaksi alatiesynnytystä takana ja pyrin mahdollisimman luonnonmukaisiin synnytyksiin. Kummallakaan kerralla en harkinnut hetkeäkään sektiota, koska en tuntenut tarvetta moiseen. Mielestäni myös synnytyspelkoa pystyy hallitsemaan niin kuin kaikenlaisia pelkoja. En kuitenkaan paheksu ihmisiä, jotka ovat päätyneet sektioon, sillä jokainen ratkaisee nämä asiat tilannekohtaisesti lääkärinsä kanssa.
[/quote]sun ei tarvi harkita sektiota vaan sen tekee lääkäri.
Tilastot: äidin vakavat, kuolemaan johtaneet komplikaatiot yleensä sektiosynnytyksissä. Lapsen synnytyksestä johtuvat kuolemat tai vammautumiset alatiesynnytyksissä poikkeuksitta. Jos sikiö terve ja häntä ei yritetäkään synnyttää alakautta niin sektiossa ei voi lapsi vammautua, keuhko-ongelmia voi olla mutta ne hoidettavissa. Sektio lapselle turvallisempi, äidille vaarallisempi. Ja äiti on potilaspriorisoinnissa ykkönen, lapsi kakkonen.
[/quote]Sektio tehtiin kiireellisenä. Vauva tuli rääkyen maailmaan ja terveenä. Naistenklinikalla viikko (viihdyin suihkussa piti käydä 3 päivässä haavaa suihkutella, ei tullut tulehduksia, ei komplikaatiota, ei pierettänyt enempää mitä tavallisestikaan, ainoa miinus oli että maitoa en juuri saanut tulemaan. Hyvinpä tuo on kasvanut poika, nyt 178
[/quote]luumuthan auttaa siihen että gagga tulee paremmin, naistenklinikalla naiset olivat syöneet luumut että en saanut kun 4.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 11:08"]
Tilastot: äidin vakavat, kuolemaan johtaneet komplikaatiot yleensä sektiosynnytyksissä. Lapsen synnytyksestä johtuvat kuolemat tai vammautumiset alatiesynnytyksissä poikkeuksitta. Jos sikiö terve ja häntä ei yritetäkään synnyttää alakautta niin sektiossa ei voi lapsi vammautua, keuhko-ongelmia voi olla mutta ne hoidettavissa. Sektio lapselle turvallisempi, äidille vaarallisempi. Ja äiti on potilaspriorisoinnissa ykkönen, lapsi kakkonen.
[/quote]ei ollut missään vaiheessa hengenvaaraa mulla, tässä oon ja tapauksesta kulunut kohta 18 v
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 22:43"]
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 18:53"]
Mun kuopukseni syntyi suunnitellulla sektiolla. Ja oli ensimmäiset päivänsä vastasyntyneiden teholla, koska kärsi Wet Lung Syndroomasta. Eli lapsivettä keuhkoissa, koska ei joutunut pusertelemaan vesiä ulos synnytyskanavan tiukissa paikoissa :-). Eli kannattaa synnytystapoja vertaillessa miettiä myös lapsen kannalta, ei vain äidin.
[/quote]Mulle tehtiin kiireellinen sektio. Kaikki meni hienosti. Kiitos.
[/quote]turha alapeukuttaa koska asia oli just niin kun tuossa ylläolevassa kirjoitin. Lääkäri määräsi ja en pullikoinut vastaan.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 18:50"]
Koska suurin osa lääkäreistä on miehiä eikä itse synnytä. Siinäpä se lyhyesti. Jos miehet synnyttäis, ihmiselle olis jo sata vuotta sitten kehitetty geeniteknologialla jonkinlainen vetoketju vatsanpeitteisiin ja lapsi vain plop! poimittaisiin sieltä sitten aikanaan ilman kipuja ja särkyjä. Kaiken pohjalla on miesten tarve alistaa naista ja tehdä synnytyksestä sairaus ja synnyttäjästä sairastaja.
[/quote]
ihme feministi sinäki... :D t. paula
Eräs kysymys näille ehdottomille sektionvastustajille: Miksi nainen ei saisi itse valita synnytystapaansa?
Monilla täälläkin kirjottaneista on alatiesynnytys mennyt hyvin ja tekisi sen uudestaan. Moni pelkää sektiota, osa pelkää alatiesynnytystä. Moni ei ottaisi synnytystavakseen sektiota mistään muusta seikasta kuin pakosta.
Suomessa on hienoa, että puututaan äidin synnytyspelkoihin ja pyritään ehkäisemään niitä ja ohjaamaan naista synnyttämään alateitse, joka on oikeastaan kiistattomasti turvallisin tapa synnyttää. Äidille tarjotaan faktat molemmista synnytystavoista ja tehdään selväksi sektion riskit, niin miksi äiti ei saisi itse loppupeleissä tehdä valintaa siitä, miten juuri hänen synnytys hoidetaan.
Joku tuossa ketjun alussa mietti, onko kukaan kuollut suunnitellussa sektiossa. Tiedän ainakin yhden tapauksen, jossa lapsi kuoli suunnitellussa sektiossa. Raskaus oli tosin monikkoraskaus, joten muita riskejäkin siihen varmaan liittyi. Kauhea tapaus :'(
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 19:01"]
Sektio on kalliimpi kuin tavallinen synnytys, eli ihan puhtaasti kustannussyistä Suomessa sektion saaminen on niin vaikeaa. Jenkeissä ja muualla Euroopassa voi synnyttää yksityisesti joko omalla kustannuksella tai vakuutuksen maksamana, tämän takia lääkäreillä ei ole niin suurta tarvetta pihtailla sektioita äitien hyvinvoinnin kustannuksella.
Suunniteltu sektio on turvallinen sekä äidille että lapselle, riskitilastoja rumentavat hätäsektiot (eli pieleen menneet normisynnytykset).
[/quote]kohtu repesi, ja ikuisesti kipuja....oli se suunniteltu sektio peratilan vuoksi. Suunniteltu ei takaa sita turvallisuutta. Muistan vilkaisseeni neljannessa sektiossani verenpainemittaria ja se naytti 70/30.....valot pimeni. Spinaalista tuli viimeisella kerralla kauheat sivuvaikutukset ja oksensin loppupaivan ja kuivuin. Kittasin vetta seuraavan paivan maidon nousunavuksi.....
Kysytkö sä tätä nyt ihan tosissas?
Tulee kalliiksi sektio yhteiskunnalle, tarvitaan enemmän henkilökuntaa. Synnyttäkää niinku aina ennenkin on synnytetty alateitse. Lääkäri korjailee suurimmat vauriot alapäästä. Sektio hätätapauksille.