Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei synnytyksiä voitaisi hoitaa suoraan sektiolla?

Vierailija
04.11.2013 |

Kun luin noita synnytyksissä revenneiden kertomuksia, niin tuli mieleen että jos synnyttäminen olisi miesten hommaa niin ei todellakaan yksikään mies synnyttäisi alateitse ja ottaisi samalla sitä riskiä, että menettää olennaisia kehonsa toimintoja loppuiäkseen (mm. pidätyskyky, normaali seksielämä)!

Onko se sektiokin sitten jotenkin riskialtis ja huono homma, vai mikä siihen on syynä ettei suurin osa vauvoista nykyisin synny sektiolla? Kertokaa enemmän aiheesta tietävät. Itselläni ei vielä lapsia ja mietityttää onko moisten hankkimisessa järjen hiventäkään, jos on itse sen jälkeen loppuelämäksi pilalla fyysisesti (ja kai henkisestikin, sillä eihän moinen voi olla jättämättä psyykeenkin jälkiä).

Kommentit (150)

Vierailija
81/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 15:26"]

Ihme jankkaaja :D

Turhaan sille enää vastaa, jos se ei usko niin ei usko.

[/quote]

Voi huoh. Akateemisesti koulutetut ihmiset nyt vaan osaavat lukea tilastoja ja ymmärtävät mikä on oleellista asian kannalta ja mikä ei. Heille ei myöskään kelpaa mitkään perustelemattomat "totuudet". 

Vierailija
82/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

109, noista resursseista tässä on juuri kyse, sekä kätilöiden asemasta Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 16:20"]

109, noista resursseista tässä on juuri kyse, sekä kätilöiden asemasta Suomessa.

[/quote]

Kätilöiden asemasta? Kätilöille ei riitä töitä, jos monet valitsisivat sektion?

Vierailija
84/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja myöskin siitä että sektion riskit on suuremmat kun alatiesynnytyksessä. 

Vierailija
85/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen syntyi sektiolla, perätila-vauva. leikkausta seuranneet, järjettömän kivuliaat ilmavavat, joista kukaan ei ollut sanonut mitään sekä pari vuotta myöhemmin ilmenneet, kipuja aiheuttavat kiinnikkeet pistivät katumaan päätöstäni! olisin varmaan selvinnyt vähemmällä, kun olisin pusertanut sen vauvan ulos vaikka väärinpäin! :(

lapsella on myös paljon allergioita sekä astma

Vierailija
86/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 16:07"]

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 16:01"]

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 15:50"]

Ei ne riskit taida olla ihmisillä tiedossa kun siitä jankataan täälläkin niin paljon. Eikä siinä mitään, jos maksavat sektionsa itse. Isoihin leikkauksiin pitää olla järkevät syyt. Alatiesynnytyksessä tulee lähes aina jonkun asteisia vaurioita mutta ne todella pahat on sen 1% luokkaa eli ei sen takia kannata kaikkia sektoida että av-mamman alapää säilyy koskemattomana. Eikä tässä olla kiistelty siitä kuka on parempi äiti, ei synnytystapa siihen vaikuta. Ne jotka eivät sitä alatiesynnystä missään nimessä halua niin voivat sitten hakea sen pelkosektion. Vai ottaako luonnolle tollanen pelkodiagnoosi? Pitäis ehkä olla joku muu diagnoosinimike näille tapauksille, kuten "haluaa säilyttää perseensä ehjänä"-diagnoosi? 

[/quote]

Olet juuri tällainen "minä tiedän mikä on kaikille parhaaksi" epäempaattinen naisihminen. Jos oma perseesi ei revennyt ei se tarkota etteikö jollekin näin kävisi. Itse kehtaan reilusti myöntää, että lapseni syntyy sektiolla. Se miksi tähän päädyn kuuluu vain minulle ja miehelleni eikä siihen paljon jonkun tuntemattoman AV-äitylin mielipde vaikuta.

[/quote]

No voi voi, nyt av-mamma pahoitti mielensä. Taitaa olla ittelles kova paikka mennä sektioon turhan takia. Mä ymmärrän sua jos sun perse on aiemmin revennyt mutta jos ei niin sä et mitään empatiaa tarvii. Enkä edes usko että ketään kiinnostaa ne syyt miksi sä menet sektioon. 

[/quote]

Lapsia on 0 tällä hetkellä ja jos niitä joskus tulee niin ne tulevat sektiolla. Itse voit ihan vapaasti reväyttää perseesi ja muut paikat ja kiillottaa "parempi äiti koska perseeni repesi"-kruunuasi. (minulle tämä ei ole syy miksi sektion valitsen joskus, vaikka tämäkin kirjoittaja ja suurin osa niin tuntuu luulevan, olette vain niin huvittavia)

Vierailija
87/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 18:47"]

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 18:45"]

Mikään leikkaus ei ole vaaraton. Lisäksi alatie on sekä lapsen että äidin toipumisen kannalta se nopeampi ja parempi tapa, kompöikaatiot ovat kuitenkin erityistapauksia.

[/quote]

Mistä sitten johtuu, että mm. jenkeissä sektio on hyvin yleinen synnytystapa? Näin olen ainakin ymmärtänyt. Mitä varakkaampi synnyttäjä, sitä todennäköisemmin synnytystavaksi valitaan sektio.

ap

[/quote]

No jenkeissähän tunnetusti on maailman kallein ja tehottomin terveydenhuoltojärjestelmä. Jenkkiläistä synnytyskulttuuria on kritisoitu laajasti, ei ole turvallinen sen enempää äideille kuin vauvoillekaan.

Vierailija
88/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan haluaisi sektiota. Enkä ymmärrä naista joka sellaisen haluaa mieluummin kuin synnyttää alakautta normaalisti jos vain mahdollista. Alapää kyllä paranee suurimmalla osalla ihan käyttökelpoiseksi. Eiväthän ne sektiotkaan aina onnistu. Jopa suunniteltuun sektioon voi kuolla. Sellainen tapahtui jokin aika sitten.

Vierailija
89/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 16:42"]

En minä ainakaan haluaisi sektiota. Enkä ymmärrä naista joka sellaisen haluaa mieluummin kuin synnyttää alakautta normaalisti jos vain mahdollista. Alapää kyllä paranee suurimmalla osalla ihan käyttökelpoiseksi. Eiväthän ne sektiotkaan aina onnistu. Jopa suunniteltuun sektioon voi kuolla. Sellainen tapahtui jokin aika sitten.

[/quote]

No ei kai kukaan ole väittänytkään, ettei sektioon voi kuolla. Riski ei ole esim. ensisynnyttäjällä sen suurempi sektiossa kuin alateitse synnytyksessäkään.

Vierailija
90/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse synnytin esikoiseni alateitse, sisareni omansa suunnitellulla sektiolla.

Pelkäsin joutuvani sektioon istukan paikan takia, mutta onneksi se nousi ja sain synnyttää alateitse. Pelotti että leikkauksessa kohtuni vaurioituisi enkä saisi enempää lapsia, eikä olisi mukavaa hoitaa vastasyntynyttä kipeän arpivatsan kanssa.

Vaikka synnytys kestikin noin vuorokauden ottaisin sen uudestaan mieluummin kuin leikkauksen. Sain epiduraalin ja välilihaa leikattiin jottei tarvinnut imukuppia. Silti olin paremmassa kunnossa kuin leikattu sisareni, jolla jalat toimivat vasta seuraavana päivänä, itse kävelin synnytyksestä suihkuun ja osastolle. Alapään arpi ei ollut kovin kipeä ja parani melko nopeasti, sisarellani mahan arpi oli tosi kipeä pitkään. Hänellä myös vatsanahka roikkuu edelleen huomattavasti enemmän kuin omani vaikka synnytyksiemme välillä oli vain puoli vuotta.

Lapsistamme omani on perusterve parivuotias, vaikka olikin napanuora kaulassa syntyessään, sisareni lapsi sensijaan kuoli 2kk iässä.

Vierailija
91/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 16:36"]

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 16:07"]

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 16:01"]

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 15:50"]

Ei ne riskit taida olla ihmisillä tiedossa kun siitä jankataan täälläkin niin paljon. Eikä siinä mitään, jos maksavat sektionsa itse. Isoihin leikkauksiin pitää olla järkevät syyt. Alatiesynnytyksessä tulee lähes aina jonkun asteisia vaurioita mutta ne todella pahat on sen 1% luokkaa eli ei sen takia kannata kaikkia sektoida että av-mamman alapää säilyy koskemattomana. Eikä tässä olla kiistelty siitä kuka on parempi äiti, ei synnytystapa siihen vaikuta. Ne jotka eivät sitä alatiesynnystä missään nimessä halua niin voivat sitten hakea sen pelkosektion. Vai ottaako luonnolle tollanen pelkodiagnoosi? Pitäis ehkä olla joku muu diagnoosinimike näille tapauksille, kuten "haluaa säilyttää perseensä ehjänä"-diagnoosi? 

[/quote]

Olet juuri tällainen "minä tiedän mikä on kaikille parhaaksi" epäempaattinen naisihminen. Jos oma perseesi ei revennyt ei se tarkota etteikö jollekin näin kävisi. Itse kehtaan reilusti myöntää, että lapseni syntyy sektiolla. Se miksi tähän päädyn kuuluu vain minulle ja miehelleni eikä siihen paljon jonkun tuntemattoman AV-äitylin mielipde vaikuta.

[/quote]

No voi voi, nyt av-mamma pahoitti mielensä. Taitaa olla ittelles kova paikka mennä sektioon turhan takia. Mä ymmärrän sua jos sun perse on aiemmin revennyt mutta jos ei niin sä et mitään empatiaa tarvii. Enkä edes usko että ketään kiinnostaa ne syyt miksi sä menet sektioon. 

[/quote]

Lapsia on 0 tällä hetkellä ja jos niitä joskus tulee niin ne tulevat sektiolla. Itse voit ihan vapaasti reväyttää perseesi ja muut paikat ja kiillottaa "parempi äiti koska perseeni repesi"-kruunuasi. (minulle tämä ei ole syy miksi sektion valitsen joskus, vaikka tämäkin kirjoittaja ja suurin osa niin tuntuu luulevan, olette vain niin huvittavia)

[/quote]

Sulla nyt av-mamma on vaikeuksia lukutaidossa. Justhan mä tuolla ylempänä sanoin että synnytystapa ei ole mikään äitiyden mittari! Opettele lukemaan!

Vierailija
92/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua hankkia lapsia tämän keskustelun jälkeen. Aloin pelkäämään synnytyksiä, niin alatie kuin sektiota. No kids.

n17

Vierailija
93/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on aivan sama kuinka muut synnyttävät, mutta minä en halua vatsan alueen leikkausta kun vaihtoehtona on sekin, että voi kävellä synnytyksestä kotiin ilman isompia naarmuja. Kaksi lasta olen synnyttänyt ja ilman tikkejä selvinnyt.

Vierailija
94/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta syystä, kuin etteivät ihmiset muutenkaan voi marssia lääkärille ja kertoa lääkärille, että minulle muuten tehdään tämä jä tämä toimenpide.

Vierailija
95/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 18:07"]

Samasta syystä, kuin etteivät ihmiset muutenkaan voi marssia lääkärille ja kertoa lääkärille, että minulle muuten tehdään tämä jä tämä toimenpide.

[/quote]

Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että jo nyt sektio on osittain vaihtoehtoinen alatiesynnytykselle. Ihmiselläkin on muutenkin oikeus vaikuttaa omaan hoitoonsa.

Miksi se ei voi mennä näin:

Tavoite: lapsi ulos äidin kehosta

operaatio 1)alateitse synnytys

operaatio 2)sektio

Oletko sinä se sama, joka sanoi kätilön asemasta? Mitä sillä tarkoitit (siis perusteluna, että ei sektiota "mukavuussyistä")?

Vierailija
96/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektio sopii heille jotka eivät halua useampaa lasta. Sellaiset 1-3 lasta. 

Mutta jos haluaa enemmän, ei kannata valita sektiota kohdun repeämisriskin takia. Aikuiset ihmiset sen verran tiedostavat, että eivät vaaranna toistuvilla sektioilla itseään ja lasta.

Vierailija
97/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 18:47"]

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 18:45"]

Mikään leikkaus ei ole vaaraton. Lisäksi alatie on sekä lapsen että äidin toipumisen kannalta se nopeampi ja parempi tapa, kompöikaatiot ovat kuitenkin erityistapauksia.

[/quote]

Mistä sitten johtuu, että mm. jenkeissä sektio on hyvin yleinen synnytystapa? Näin olen ainakin ymmärtänyt. Mitä varakkaampi synnyttäjä, sitä todennäköisemmin synnytystavaksi valitaan sektio.

ap

[/quote]

USA:ssa nyt on näitä ylilyöntejä vähän joka asian suhteen, niin myös synnytyksenkin. Sektio ei missään nimessä ole turvallisempi tapa synnyttää vaan alatiesynnytys. Jos nainen on terve ja hyvässä kunnossa ja lapsellakaan ei ole mitään hätää, alatiesynnytys on turvallisin. Eri asia on sitten,  jos jommankumman terveys ja henki on vaarassa. 

Nämä repeämis-, ym. tapaukset ovat todella ikäviä, mutta suhteutettuna kaikkiin synnytyksiin ne ovat poikkeustapauksia. Sinänsä on ihan hyvä, että äidit purkavat huonoja synnytyskokemuksiaan keskustelupalstoilla, mutta pelkästään niiden perusteella ei pidä vetää sitä johtopäätöstä, että kaikki synnytykset menisivät pieleen. Hienosti sujuneita synnytyksiä tuskin halutaan jakaa kaikkien kanssa. 

Minulla itselläni on kaksi alatiesynnytystä takana ja pyrin mahdollisimman luonnonmukaisiin synnytyksiin. Kummallakaan kerralla en harkinnut hetkeäkään sektiota, koska en tuntenut tarvetta moiseen. Mielestäni myös synnytyspelkoa pystyy hallitsemaan niin kuin kaikenlaisia pelkoja. En kuitenkaan paheksu ihmisiä, jotka ovat päätyneet sektioon, sillä jokainen ratkaisee nämä asiat tilannekohtaisesti lääkärinsä kanssa. 

Vierailija
98/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 18:07"]

[/quote]

No aika pitkälti kyllä voi, jos yksityiselle puolelle menee.

Moni hammaslääkäriä pelkäävä käy yksityisellä hammaslääkärillä nukutuksessa. Tämähän on täysin "turha" riski, koska hammaslääkärissä ei ole oikeastaan mitään muuta pelättävää kuin hetkellinen kipu, joka sekin on aika mitätön verrattuna synnytyskipuihin. Mutta silti sitä tehdään.

Entäpä kauneusleikkaukset sitten? Silikonitissit ja kasvonkohotukset ovat täysin turhia riskejä sektioon verrattuna. Puhumattakaan leikkauksista, joissa leikataan luuta: niissä on aina esim. veritulpan riskin moninkertainen. Mutta silti niitä tehdään.

Vierailija
99/150 |
05.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kommentoi sitä että kätilöiltä loppuis hommat jos kaikki synnyttäis sektiolla.. On se kätilöiden työ muutakin kuin synnytysten hoitamista. Kätilöt ovat mukana myös sektioissa jos ette tienneet. Lapsivuodeosastoilla hoitojaksot ovat pidempiä sektion jälkeen ja sielläkin on kätilöitä töissä. Myös imetysongelmat sektion jälkeen ovat yleisempiä ja nekin pidentävät hoitojaksoja joten eiköhän niille kätilöille työtä riitä..

Ja mitä aiheeseen muuten tulee. Miksi että usko faktoja faktoina. Sitten täällä kiistellään siitä että milloin sektio on oikeutettu ja milloin ei. Lääketieteellisellä syyllä mielestäni ei ole mitään nokan koputtamista ja samoin jos on pelkosektio ja asiaa käsitellyt ja siihen päätynyt. Täysin eri asia on se että haluaa vaan sektioon ottamatta asiasta mitään selvää tai punnitsematta edes alatiesynnytystä.

Vierailija
100/150 |
11.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 18:53"]

Mun kuopukseni syntyi suunnitellulla sektiolla. Ja oli ensimmäiset päivänsä vastasyntyneiden teholla, koska kärsi Wet Lung Syndroomasta. Eli lapsivettä keuhkoissa, koska ei joutunut pusertelemaan vesiä ulos synnytyskanavan tiukissa paikoissa :-). Eli kannattaa synnytystapoja vertaillessa miettiä myös lapsen kannalta, ei vain äidin.

[/quote]Mulle tehtiin kiireellinen sektio. Kaikki meni hienosti. Kiitos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän