Mummo haukkuu ja arvostelee lapsenlapsiaan
Minun äitini siis. Aina jotain negatiivista kuinka villejä, kuinka äänekkäitä, kuinka tuppisuita, kuinka sitä ja tätä. Meidän lapset ON hyväkäytöksisiä, tavallisia lapsia. Meillä ei kuriteta fyysisesti tai pelotella lapsia näkymättömiksi, kuten hän teki meidän lapsuudessamme. Ei ole edes joutunut hoitamaan heitä... Miehen äiti ei ole ikinä sanonut mitään negatiivista heistä.
Muilla samaa?
Kommentit (28)
Minulla on tuollainen isä. Sitten ihmettelee, kun ei haluta kauhea useasti käydä kylässä.
Hankala persoonallisuus, vaikea tehdä mitään.
En kommentoi millään tavalla lapsenlapsia, pyrin olemaan näkymätön, hajuton ja hiljaa. Sillä tavalla vierailut ovat lyhyitä ja kivuttomia. Itsekseni mietin, että toisen kotia tulisi kunnioittaa, mutta se ei näköjään koske minun kotiani.
Joillakin tuo arvostelu on ainoa tapa kommunikoida. Äitisi on siis kasvattanut sinut noin ja samaa tapaa käyttää lapsenlapsiin.
Luultavasti myös äitisi on kasvatettu tuolla tyylillä.
Toivotaan, että sinä katkaiset perinteen.
Tulevat tänne syömään ja sotkemaan. Käyttävät minua ilmaisena lastenhoitajana.
Vinkuvat vielä rahaakin jonnekkin Linnanmäkimatkaan.
Joululahjatoiveet on satojen eurojen arvoisia...
Vierailija kirjoitti:
En kommentoi millään tavalla lapsenlapsia, pyrin olemaan näkymätön, hajuton ja hiljaa. Sillä tavalla vierailut ovat lyhyitä ja kivuttomia. Itsekseni mietin, että toisen kotia tulisi kunnioittaa, mutta se ei näköjään koske minun kotiani.
Miten näkyy se, että kotiasi ei kunnioiteta?
Rääkyviä lapsenlapsia. Hyi. Pysyisivät poissa.
Vierailija kirjoitti:
Melko passiivisaggressiivista ja msrttyyrimaista. Tuo ei ole yhtään sen parempi tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riehumisena, sotkemisena, tavaroiden heittelynä, sängyllä hyppimisenä, ruualla leikkimisenä, kaappien tyhjentämisenä. Komentaa ei saa, koska lapset ovat hyväkäytöksisiä tavallisia lapsia, joita ei saa lannistaa. Vanhempansa ovat paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen sinäkin olet ollut. Ja täyspaska olet edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko passiivisaggressiivista ja msrttyyrimaista. Tuo ei ole yhtään sen parempi tapa.
Kun ei saa komentaa olemaan kunnolla, ei saa estää tekemästä pahojaan, niin mitä keinoja sinulla olisi saada vierailuista siedettäviä. Kun yrittää olla olematta, niin vierailut ovat lyhyitä.
Vierailija kirjoitti:
Avaa suusi ja sano, mikä on pielessä. Eivät he voi tietää, että toimivat sinua loukkaavasti, jos et mitään sano.
Et halua olla huono mummi, joten päästät heidät kotiisi.
Et halua olla huono mummi, joten et kiellä heitä, kun käyttäytyvät huonosti.
Et sano mitään, koska pelkäät, että he eivät enää tule, jos sanot jotain.
Kuka opetti sinut alistumaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen sinäkin olet ollut. Ja täyspaska olet edelleen.
Huonoa käytöstä haukkua.
Minulla on suloiset lapsenlapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei saa komentaa olemaan kunnolla, ei saa estää tekemästä pahojaan, niin mitä keinoja sinulla olisi saada vierailuista siedettäviä. Kun yrittää olla olematta, niin vierailut ovat lyhyitä.
Ohjata voi myös positiivisella tavalla. Ehkä kommunikointityylisi on ollut liian jyrkkää ja olet saanut siitä sanomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riehumisena, sotkemisena, tavaroiden heittelynä, sängyllä hyppimisenä, ruualla leikkimisenä, kaappien tyhjentämisenä. Komentaa ei saa, koska lapset ovat hyväkäytöksisiä tavallisia lapsia, joita ei saa lannistaa. Vanhempansa ovat paikalla.
No sano niille pennuille ja heitä koko sakki pihalle. Tuollaisten edes minuun kotiin tarvitse tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sano niille pennuille ja heitä koko sakki pihalle. Tuollaisten edes minuun kotiin tarvitse tulla.
Ja edelleen yhtä mahtavaa kommunikaatiota...
Mun äiti ei suoraan hauku mun lapsia, mutta vihjailee ja päivittelee jatkuvasti. Tuo alkoi jo ihan vauvana tyyliin, miten se ei vieläkään käänny, eikö se muka jo kävele, eikö edelleenkään nuku täysiä öitä? Mikään näistä asioista ei ole ollut ongelma minulle eikä neuvolassa koskaan oltu huolissaan, lapset kehittyivät ihan normaalin rajoissa.
Sama meno jatkuu kuitenkin edelleen nyt kun ovat päiväkoti ja kouluikäisiä: eikö se vieläkään käy potalla, osaa lukea, aja pyörällä jne. Sitten kun lapset odoteusti jonkun taidon oppivat, kuten esim. Eskarilainen oppi lukemaan niin näistä taidoista ei koskaan tule mitään iloa vaan äiti lähinnä toteaa että no olipa jo aikakin.
Nykyään olen hyväksynyt tämän, enkä jaksa asiaa sen kummemmin miettiä mutta varsinkin kun esikoisen äitinä huolehdin vähän kaikesta, tuollainen oli todella raskasta. Koin että oma äiti jotenkin petti minut, kun en saanut häneltä tukea. Samaan aikaan mieheni vanhemmat, erityisesti anoppi jaksoi aina kehua uusien taitojen oppimista ja lohdutteli minua, kun pelkäsin että lapsessani on jotain vikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avaa suusi ja sano, mikä on pielessä. Eivät he voi tietää, että toimivat sinua loukkaavasti, jos et mitään sano.
Et halua olla huono mummi, joten päästät heidät kotiisi.
Et halua olla huono mummi, joten et kiellä heitä, kun käyttäytyvät huonosti.
Et sano mitään, koska pelkäät, että he eivät enää tule, jos sanot jotain.
Kuka opetti sinut alistumaan?
En tietenkään avaa suutani ja sano, mikä on pielessä, koska sehän olisi lapseni lannistamista! Hän tietää, että lapsensa ovat normaaleja hyväkäytöksisiä lapsia, minä olen isoäiti, joka yrittää lannistaa ja pelotella lapsenlapset hiljaisiksi. Olen sanonut kerran, että voisivat olla vähän rauhallisemmin ja sain kuulla tuhonneeni jo oman lapseni lapsuuden, lapsenlapsia en ryhdy kieltämään ja estämään, heillä on oikeus elää.
Joten joka kerta kun tullaan mummolaan, he todella elävät eikä heitä kielletä.
Miksi altistat lapsesi isoäidille joka ei hyväksy heitä? Miksi altistat äitisi lapsenlapsille joita hän ei hyväksy?