Paljonko kasvaa kuukautisten alettua? Jääkö lapsemme pätkäksi?
Tyttäreni on juuri täyttänyt 12 v. ja vain 157 cm lyhyt ja kuukautiset alkoivat juuri. Miten paljon voi kasvua vielä toivoa? Kasvaako tyttö enää lainkaan yleensä kuukautisten alettua?
Onko teillä kokemuksia?
Kommentit (196)
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 18:37"]Mitä väliä?? Mun äiti on 167, isä jotain 175 ja mä oon 161. Isän sisko ja äiti on mua lyhyempiä, että saattaa ne geenit tulla sieltäkin.
[/quote]
korjaan, isä on yli 180.
Mutta oikeesti, miksi käytät tyttärestäsi sanoja "157 lyhyt" ja "pätkä"??? Ihmekään kun harmittelee pituuttaan!!
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 18:45"]
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 18:37"]Mitä väliä?? Mun äiti on 167, isä jotain 175 ja mä oon 161. Isän sisko ja äiti on mua lyhyempiä, että saattaa ne geenit tulla sieltäkin.
[/quote]
korjaan, isä on yli 180.
Mutta oikeesti, miksi käytät tyttärestäsi sanoja "157 lyhyt" ja "pätkä"??? Ihmekään kun harmittelee pituuttaan!!
[/quote]
Vanha ketju, mutta sattui silmään
Minusta sanat lyhyt ja pätkä ei ole haukkumasanoja. En tosiaan tarkoita ainakaan niin.
Itse olen siis 170cm ja haluaisin jopa olla lyhyempi.
Tytär on muodokas pikkunainen, ehkä enemmän sitä harmittaa nykyään se, kun toiset aikuiset kyselee (en minä), että miksei ole kasvanut varrattuna heidän lapsiinsa ja lupaavat, että kyllä tyttö vielä kasvaa....
Tytön kaverit on jo monet päätä pidempiä kuin hän.
ap.
"jotenkin olen antanut itselleni kertoa että lapset kasvavat usein vanhempiaan pidemmäksi tai joksikin keski-arvoksi, joten tuntuu että jotain olisi pielessä jos yli 170-senttisten lapsi jääkin huomattavasti vanhempiaan lyhyemmäksi. Eikö sitä ole ruokittu tarpeeksi hyvin vai mikä kumma siinä mättäisi, kun ei kropassa edes mikään anna olettaa että olisi varsinaisesti hento ja pienikokoinen, vaan on yhtä rotevaharteinen kuin äitinsäkin."
Tarkkaan ottaen lapset eivät kasva aina vanhempiensa pituisiksi tai pitemmiksi: siitähän seuraisi, että ihmisten keskipituus nousisi jo aika reippaasti muutamassa sukupolvessa. Aikaisemmin ravitsemus- ja terveystilanteen parantuessa näin on saattanutkin käydä, mutta nykyisin tuskin on odotettavissa enää kymmenien senttien muutoksia keskipituuksissa.
Kannattaa katsella myös lähisuvun pituuksia. Löytyykö lyhyitä naisia? Itse olen 157 cm pitkä, ja kuukautiset alkoivat 12-vuotiaana. Sen jälkeen en enää kasvanut kuin sentin tai kaksi. Äitini on kymmenen senttiä minua pitempi ja isä keskimittainen. Suvusta kuitenkin löytyy hyvinkin lyhyitä naisia kummaltakin puolelta, joten oma pituus tuli sitten sieltä.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2013 klo 18:55"]
"jotenkin olen antanut itselleni kertoa että lapset kasvavat usein vanhempiaan pidemmäksi tai joksikin keski-arvoksi, joten tuntuu että jotain olisi pielessä jos yli 170-senttisten lapsi jääkin huomattavasti vanhempiaan lyhyemmäksi. Eikö sitä ole ruokittu tarpeeksi hyvin vai mikä kumma siinä mättäisi, kun ei kropassa edes mikään anna olettaa että olisi varsinaisesti hento ja pienikokoinen, vaan on yhtä rotevaharteinen kuin äitinsäkin."
Tarkkaan ottaen lapset eivät kasva aina vanhempiensa pituisiksi tai pitemmiksi: siitähän seuraisi, että ihmisten keskipituus nousisi jo aika reippaasti muutamassa sukupolvessa. Aikaisemmin ravitsemus- ja terveystilanteen parantuessa näin on saattanutkin käydä, mutta nykyisin tuskin on odotettavissa enää kymmenien senttien muutoksia keskipituuksissa.
Kannattaa katsella myös lähisuvun pituuksia. Löytyykö lyhyitä naisia? Itse olen 157 cm pitkä, ja kuukautiset alkoivat 12-vuotiaana. Sen jälkeen en enää kasvanut kuin sentin tai kaksi. Äitini on kymmenen senttiä minua pitempi ja isä keskimittainen. Suvusta kuitenkin löytyy hyvinkin lyhyitä naisia kummaltakin puolelta, joten oma pituus tuli sitten sieltä.
[/quote]
Näin se menee. Mieheni suku on pätkiä :) ja mun puoli hongankolistajia.
Poika meillä tuli minun sukuun ja ilmeisesti sitten tytär miehen.
Ruumiinrakennekkin on selkeesti erilainen.
ap.
olen 14 vuotias, n. 154cm ja miulla on ollut 8kk kuukautisten alusta. täytän 14 viikon päästä. en kasva tästä enää paljoa. tissini ovat todella pienet mutta niin. painan n. 50kiloa. jään tod.näk alle 160cm.
Nyt en ymmärrä, mikä ongelma on jäädä 157-senttiseksi? Ei sen mittainen ole mitenkään silmiinpistävän lyhyt. Vaatteet voi ostaa normaaliosastolta, eikä lyhyys ole niin merkittävää, että työelämässäkään tulisi uskottavuusongelmia. Olen itse 159 cm ja 14-vuotias tyttäreni, jonka pituuskasvu pysähtynyt, pari senttiä lyhyempi. En ole teinivuosien jälkeen kokenut lyhyyttä lainkaan ongelmalliseksi, ja tuolloinkin häiritsi vain se, että minua luultiin nuoremmaksi.
Mulla alkoi kuukautiset 11 v., ja aika lailla kaikin puolin oli kehitys tuolloin jo "valmista", pituutta oli ehkä pari senttiä enää lisää.
Tärkein asia kuitenkin on: et missään nimessä saa ajatella lapsesi olevan "pätkä", saatika sanoa sitä hänelle! Ei pituus ole mikään prioriteetti elämässä, varsinkaan tytön elämää ei pituus varmaan tule ikinä haittaamaan, ellet itse tule sitä tekemään. Ihmisillä on ihme tapa kommentoida toistensa pituuksia, asettaa ihmisiä sen mukaan johonkin järjestyksiin ja lokeroihin. itsekin olen saanut tästä kärsiä: jäin 152 cm pitkäksi, vanhemmat ja sisarukset ovat pidempiä. Aina saa kuulla, että enkö syönyt pienenä puuroa tarpeeksi ja miten mahdan ylettyä minnekin ja miten näytän niin pieneltä jne...
Olen 150cm pitkä ja kuukautiset alkoi 11 vuotiaana...sen jälkeen en ole kasvanut... mieskin on vain noin 160... meidän lapsista tulee varmaan kääpiöitä jos näitä oletuksia uskoo... lyhyydestä on ollut haittaa töissä jos on tarvinnut ylhäältä nostaa lavoja missä lasia... tai kantaa painavia kuormia.. sisulla olen kuitenkin pärjännyt.
Hei!
Oon ite 13-vuotias ja menkat alko 2kk sitten. Oon vast 168 cm ja oon lyhyt. Mun vanhemmat on 180 cm ja 195 cm nii luuletteko et jään näin lyhyeks? Harastan viel Korista Oulussa
12-vuotiaana alkoi, olin 152 cm. Lopullinen mittani 155-156 cm. Tuntuu vaihtelevan mittaajasta riippuen. 154 olin pitkään yläasteella, raskausaikana kuitenkin muka 155 kun mitattiin. Seuraava mittaus oli vuosia myöhemmin työterveydessä ja silloin hoitaja väitti, että kyllä se 156 on. Mutta kaverini kasvoi vielä n. 10 senttiä, hän taas oli aina pienikokoisempi kuin minä. Me olimme luokkamme pienimmät aina.
Vierailija kirjoitti:
12-vuotiaana alkoi, olin 152 cm. Lopullinen mittani 155-156 cm. Tuntuu vaihtelevan mittaajasta riippuen. 154 olin pitkään yläasteella, raskausaikana kuitenkin muka 155 kun mitattiin. Seuraava mittaus oli vuosia myöhemmin työterveydessä ja silloin hoitaja väitti, että kyllä se 156 on. Mutta kaverini kasvoi vielä n. 10 senttiä, hän taas oli aina pienikokoisempi kuin minä. Me olimme luokkamme pienimmät aina.
Niin siis hän oli vielä 13-vuotiaana minua pienempi, mutta kasvoi 162-senttiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin 12v ja 159cm kun menkat alkoivat, ja saman pituinen olen edelleen nyt 22 vuotiaana. Muutama kaverini on kasvanut vielä jopa 10cm, mutta kyllä suurin osa on kasvanut enää korkeintaan muutaman sentin. Mutta mitä sen on väliä? Ei lyhyenä olemisessa ole mitään vikaa, voin sanoa kokemuksesta :)
Minä olen tuotakin lyhyempi. Silti olen aina ollut tyytyväinen pituuteni.
Kannattaa kannustaa tyttöä olemaan tyytyväinen sellaisena kuin on. Ei se lyhyeksi jääminen mitenkään kamalaa ole. Lyhyet naiset ovat monista pieniä ja söpöjä :)
Vierailija kirjoitti:
Hei!
Oon ite 13-vuotias ja menkat alko 2kk sitten. Oon vast 168 cm ja oon lyhyt. Mun vanhemmat on 180 cm ja 195 cm nii luuletteko et jään näin lyhyeks? Harastan viel Korista Oulussa
Vastauksii
Ei 157 ole lyhyt 12-vuotiaaksi. Itse olin 13 ja noin 150 senttiä pitkä, kasvoin vielä 9 senttiä. Se nyt on aika yksilöllistä.
Minä kasvoin pituutta paljon juuri ennen kuukautisten alkua. Ne alkoivat kun olin 10,5-vuotias ja noin 146 cm pitkä. Kasvoin vuodessa 6 cm ja seuraavana vuonna 5 cm ja 12-vuotistarkastuksessa todettiin, että tuskin kasvan enää montaa senttiä. Olen nyt 158 cm pitkä ja ikääkin 40 vuotta.
Mun pituuskasvu ainakin jämähti 160cm ala-asteen lopulla menkkojen alettua.
Minulla oli nopeimmillaan monta vuotta tasainen 7 cm/vuosi. 10-vuotiaana 151 cm, 11-vuotiaana 158 cm, 12-v 165 cm, 13-v 171,5 cm. Sitten ei mitattu kuin vasta työterveyden 40-vuotistarkastuksessa, jossa 175 cm. Ja kuukautiset alkoivat 11-vuotiaana, joten olen sen jälkeen kasvanut vielä jotain 15 cm tai vähän enemmän. Olenko luonnonoikku?
Mutta nämä "ala-asteen pisimmät tytöt jäivät lopulta lyhyimmiksi" -jutut kyllä ihmetyttävät. Vai oliko meidän luokka täynnä luonnonoikkuja, kun 4. luokan kolme pisintä tyttöä olivat myös 9. luokalla kolme pisintä?
Vierailija kirjoitti:
Voi jessus, "vain 157 cm lyhyt". Kauniisti puhut tyttärestäsi. Minä en ole kuin 150cm ja kyllä sanon olevani 150cm pitkä! Törkeää vähättelyä
157 on lyhyt. Todella lyhyt, varsinkin kun keskipituus nousee koko ajan. Oma 14 vee tyttöni on nyt 160 ja toivon että vielä muutaman sentin tiristää. On todella kärsinyt siitä lyhyydestään ja aina ollut luokan lyhin.446
Meidän vanhimmaisella alkoi myös kuukautiset 12-vuotiaana, jolloin pituutta oli 152 cm. Nyt ikää 15 ja pituus 167.
Itse olen ihan tappi, 155 cm, ja kasvoin myös kymmenisen senttiä kuukautisten alkamisen jälkeen (myös 12-vuotiaana). Omat vanhempani ovat reilusti minua pisempiä, kuten myös sisarukseni. Ei lyhyys ole omaan elämääni vaikuttanut sitten mitenkään, paitsi ehkä siltä kantilta, että pitkänhuiskeat miehet tuntuvat tykkäävän taskuvenuksista ;). Tuntuu kurjalta, että ap:n tyttö suree/pelkää lyhyeksi jäämistä. Toivottavasti osaatte perheessä suhtautua pituuteen kuitenkin sen verran luonnollisesti, että tytöstä kasvaa terveen itsetunnon omaava nuori nainen, pituudesta/lyhyydestä riippumatta.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 17:34"]
Tuo, että lapsista kasvaisi aina vähintään vanhempien mittaisia tai jopa hieman pitempiä, on kyllä tosi outo ajatus. Silloinhan ihmisten keskimääräinen pituus kasvaisi muutamassa vuosikymmenessä jopa kymmenen senttiä. Toki se nouseekin jonkin verran, mutta tuohan olisi ihan järjetön kasvuvauhti.
Tämä nyt ihan ohi aiheen tällaiselta viisi senttiä äitiään lyhyemmältä 155-senttiseltä :) jonka kaikki lapset ovat jo kasvaneet minusta ohi.
[/quote]
Samoin outo ajatus, että lapsen pituudeksi tulee jonkinlainen vanhempien pituuksien keskiarvo. Siitähän seuraisi, ettei sukupuolten välillä enää olisi pituuseroja.