Paljonko kasvaa kuukautisten alettua? Jääkö lapsemme pätkäksi?
Tyttäreni on juuri täyttänyt 12 v. ja vain 157 cm lyhyt ja kuukautiset alkoivat juuri. Miten paljon voi kasvua vielä toivoa? Kasvaako tyttö enää lainkaan yleensä kuukautisten alettua?
Onko teillä kokemuksia?
Kommentit (196)
Mä olin kuukautisten alkaessa ehkä 160-163cm, nykyään 170cm, kasvoin vielä 2cm sen jälkeen kun täytin 18-v :)
En usko, että tulee kasvamaan enään kuin korkeintaan pari senttiä. Itte oon 183 cm pitkä, 14 v. tyttö (joo ihan sika pitkä), menkkanu alkoivat 12 v ja sen jälkeen olen kasvanut tasan 0,5 cm. Kaverinikaan eivät ole kasvaneet kahteen vuoteen menkkojen alettua kuin korkeintaan sen sentin, vaikka ovat minun näkökulmastani "vain" 140- 170 senttisiä kaikki. Ja sit no, sit oon minä isäni geenien kanssa ylpeänä pituudestani :D
Kasvoin reilun sentin kutosluokan aikana. Kuukautiset alkoivat edellisenä kesänä. Nopea kasvu oli pari edeltävää vuotta.
Sittehän ne kasvu vuodet vasta alkavat. Murrosikä kun oli itselläni kasvoin 15 senttiä vuodessa, sitä ennen yleensä n.8 senttiä per vuosi
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 17:12"]Sittehän ne kasvu vuodet vasta alkavat. Murrosikä kun oli itselläni kasvoin 15 senttiä vuodessa, sitä ennen yleensä n.8 senttiä per vuosi
[/quote] Hyvin harvoin käy näin. Nopea kasvu on yleensä ennen kuukautisten alkua. Terv kouluterkka.
Minä olin kuukautisteni alkaessa kymmenen ja puoli. Kasvupyrähdykseni oli tullut juuri ennen niiden alkua ja silloin olin luokkani kymmenestä tytöstä kolmanneksi pisin. Taisin kasvaa vain sentin verran sen jälkeen, joten toiset tytöt painelivat viidennellä luokalla ohitseni niin, että minusta tuli luokan toiseksi lyhin - ja sille tielle jäin. Pituutta minulla on ollut 11-vuotiaasta tämä sama mitta, eli 152 senttiä. Mielelläni olisin kymmenen senttiä pitempi, mutta kun ei niin ei.
Itselläni kuukautiset alkoivat 11-vuotiaana, kun olin n. 165-167 cm pitkä. Kasvoin koko yläasteen ja lukion ja 18-vuotiaana olinkin jo 176-senttinen. Tosin kasvuennuste lupasi vielä pari senttiä enemmän, mutta aika paljonhan sitä tuli venyttyä silti.Tämä on varmasti melko yksilöllistä.
Tärkeintä on siis, että tytöllä alkaa myöhemmin kuukautiset. Tähän auttaa hoikkuus, mutta ei sekään aina. Lyhyys ja hoikkuus auttaa siihen, että kuukautiset alkaa vasta myöhemmällä iällä. Siten on enemmän aikaa pituuskasvullekin.
Mutta itselläni ei kyllä ole mitään vastaan lyhyitä naisia. Usein kivemman näköisiä vartaloita heillä, jos vertaa todella pitkiin naisiin. Mutta on pitkä ja hoikka nainenkin komean näköinen.
Minulla alkoivat menkat 13v. ja sen jälkeen kasvoin 2cm eli olen 160cm.
Tyttärellä alkoivat menkat vasta 15v. ja ei ole kasvanut enää pituutta eli hän on nyt 164cm.
Isän pituus 185cm ei siis paljoa vaikuttanut tytön pituuteen mutta toivottavasti poika olisi perinyt isän pituusgeenit...nähtäväksi jää.
Jos kasvuspurtti on selkeästi ollut jo, ei pituutta ole enää paljon luvassa. Useimmiten kuukautiset alkavat, kun kasvu on jo hidastunut spurtin jälkeen - mutta ei se ihan säännönmukaista ole, niin kuin tästäkin ketjusta voi lukea.
Jäljellä olevaa pituuskasvupotentiaalia voi arvioida siitäkin, millä tasolla muu fyysinen kehitys on kuukautisten alkaessa. Jos vartalo on jo muodoltaan ja karvoitukseltaan lähellä aikuistyyppiä, pituutta ei todennäköisesti enää tule kymmentä senttiä lisää.
Itselläni kuukautiset alkoivat 13-vuotiaana, kun olin 163 cm pitkä. (Kropaltani olin silloin jo ihan nainen ja kasvuspurttikin oli ollut jo n. 10-vuotiaana, joten olin jo vähän ihmetellyt, missä kuukautiset viipyvät.) Kasvaa kitkuttelin tuon jälkeen vielä kahtena vuonna peräkkäin noin sentin vuodessa eli aikuispituudekseni tuli 165 cm.
2-15 cm, joskus enemmänkin. Jos näkisin kasvukäyrän, voisin ennustaa tarkemmin. Mitä vanhempana kuukautiset alkavat, sitä vähemmän yleensä pituutta enää tulee mutta tämäkinvain suuntaa antavaa
Minun kuukautiset alkoi 12 vuotiaana ja kasvoin sen jälkeen vielä melkein 20cm.
Itse taisin olla 142 cm pitkä 10-vuotias kun kuukautiset alkoivat ja kasvoin sen jälkeen tasaisen hitaasti. Olen nykyään 160 cm pitkä.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 15:00"]
Tärkeintä on siis, että tytöllä alkaa myöhemmin kuukautiset. Tähän auttaa hoikkuus, mutta ei sekään aina. Lyhyys ja hoikkuus auttaa siihen, että kuukautiset alkaa vasta myöhemmällä iällä. Siten on enemmän aikaa pituuskasvullekin.
[/quote]
Ihminen kasvaa sen pituiseksi, kuin hänen geeninsä määräävät. Myöhäinen kuukautisten alkamisikä ja hoikkuus ei auta mitään, jos ihmisestä on tarkoitus tulla lyhyt.
Jos ihmisen on tarkoitus kasvaa pitkäksi, silloin hänestä tulee pitkä, vaikka kuukautiset alkaisivat 9-vuotiaana. Jos ihmisestä on tarkoitus tulla lyhyt, hänestä tulee lyhyt, vaikka kuukautiset alkaisivat 16-vuotiaana.
Tuo, että lapsista kasvaisi aina vähintään vanhempien mittaisia tai jopa hieman pitempiä, on kyllä tosi outo ajatus. Silloinhan ihmisten keskimääräinen pituus kasvaisi muutamassa vuosikymmenessä jopa kymmenen senttiä. Toki se nouseekin jonkin verran, mutta tuohan olisi ihan järjetön kasvuvauhti.
Tämä nyt ihan ohi aiheen tällaiselta viisi senttiä äitiään lyhyemmältä 155-senttiseltä :) jonka kaikki lapset ovat jo kasvaneet minusta ohi.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 17:43"]
Kiitos vastauksista. Laittakaa mielellään lisää kokemuksianne!
Lasta itseään harmittaa kovasti, kun pelkää jäävänsä hyvin lyhyeksi.
ap
[/quote]
voe luoja mitä pelkoja!!
itse olen "vain" 159 pätkä ja iloinen siitä olen töissä muihin nähden keskipituinen samoissa meen muiden kanssa, hyvää tässä on se että itse löysin pitkän miehen (186) eikä tuoli tarvitse kaivaa =) ! omat tädit ja mummoni ovat oikeasti pätkiä n.154 cm tai alle sen eikä se heitä ole yhtään haitannut, miksi haittaisi?? pituus on vain numero!
Meidän 14 vuotiaalla alkoi kuukautiset vuosi sitten ja sen jälkeen tuli kasvupyrähdys, kasvoi 8 senttiä. Uskoisin että kasvaa vielä pari senttiä, on nyt 167, odotuspituus on 170.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 21:57"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 18:42"]
Minulla alkoi aika tasan 12-v menkat ja kasvoin max 2-3cm sen jälkeen. Muutenkin oli trendi luokallani, että ne tytöt, jotka olivat aina olleet pisimpiä, niin heillä alkoi menkat aikaisimmin, eikä kukaan kasvanut enää sen koommin montaa senttiä, lopulta näistä koko ala-asteen ajan pitkistä jäi häthätää keskipituisia. Ne keskimittaiset sitten jatkoivat venymistään ja heistä tuli niitä 170cm+ mittaisia.
[/quote]
kiusattiinko sinua? Vaikutat katkeralta ja ivakkaalta vaikka puhut lapsista. Lapsi ei ole ollut erityisen pitkä vaikka onkin ollut 150-160 12 vuotiaana :D
[/quote]
Hä? Miksi minua olisi kiusattu? Ihan vain kerroin, kuinka meidän luokalla homma meni. Itse olen 168cm ja ihan tyytyväinen niin nyt kuin silloinkin.
Jos 5-6lk tytöllä on ns nuppuvaiheesta kypsiksi kehittyneet rinnat ja pituuspyrähdys ollut, karvaa kasvaa kainaloissakin ja säärissä, niin ei yleensä kasva juurikaan kuukautisten alkamisen jälkeen. Mutta aina on näitä yksittäisiä tapauksia, jotka kasvavat eri järjestyksessä.
Minä olin menkkojen alkaessa täyttämässä 12 ja olin 159-160cm ja nyt 22-vuotiaana olen 1
62cm.Olisi ihanaa olla pidempi mutta enemmän tää persjalkaisuus häiritsee :(