Paljonko kasvaa kuukautisten alettua? Jääkö lapsemme pätkäksi?
Tyttäreni on juuri täyttänyt 12 v. ja vain 157 cm lyhyt ja kuukautiset alkoivat juuri. Miten paljon voi kasvua vielä toivoa? Kasvaako tyttö enää lainkaan yleensä kuukautisten alettua?
Onko teillä kokemuksia?
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkoi ollessani 11.v, silloin olin noin 150 cm pitkä, nykyään 150 cm.
155 cm piti kirjoittaa...
No nythän ap voisi tulla kertomaan, että kasvoiko vai ei. Sen verran aikaa on jo kulunut. Mutta itse en kyllä 157cm aikuisena naisena tunne itseäni mitenkään erityisen lyhyeksi. Normaali pituus mielestäni. Mulla myös alkoi kuukautiset 12-vuotiaana ja pituuskasvu tyssäsi siihen.
Taitaa olla yksilöllistä tyttöjen pituuskasvu. Kolme tyttöä, kahdella loppui pituuskasvu pian kun menkat alkoi. Kolmas iltatähti kasvoi vielä paljon menkkojen alun jälkeen.
mä olin ton pitunen sillon ku mun kuukautiset kasvo, olin 12 v. :D ja mun pituudeks veikattiin neuvolassa sillon joskus pienenä että tulisin n. 165-166 cm pitkäks.
sisko on 170 cm pitkä ja sen pituudeks veikattiin 167-169 cm.
äiti on joku 166cm ja iskä oli 174 cm. :)
nyt oon 28 v ja oon 163 cm.
olin vielä joskus 24 vuotiaana 161 cm, mut ehkä treenaamisen takia sit kasvanu vielä 2 senttiä aikuisena, jos ryhti esim oikeni tms, en tiedä. :D
Mulla alkoi kuukautiset kun olin 12-vuotias, alle 160cm. No, olen 174cm pitkä hujoppi nykyään. :-)
Minulla kasvu loppui 160 senttiin 13-14-vuotiaana ja kuukautiset alkoivat vasta 16-vuotiaana. Että mieluummin noin, että edes alkavat ajallaan. Vaikka kuukautiset eivät ehkä yhtä juhlaa olekaan niin on aina kiva tietää olevansa "normaali".
Itse kasvoin yli 10 senttiä vielä kuukautisten alkamisen jälkeenkin, vaikka alkoivat myöhään, 14-vuotiaana. Vasta lukiossa tuli nykyinen pituusmitta (168 cm) täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Mun kuukautiseni alkoivat melko myöhään, olin 15-vuotias, mutta kasvoin sen jälkeen vielä kymmenisen senttiä. Olen 183 cm pitkä.
Minulla alkoi 14,5 v ja minusta tuli 182 cm pitkä. Kukaan ei usko, että tyttö voi kasvaa vielä lukion jälkeen, mutta olin koulun loppuessa 179 cm.
Mulla alkoi kuukautiset, kun olin 12 ja 152 cm. Seiskaluokalla pituus oli 155 cm ja sen jälkeen en kasvanut enää. Olin vielä aika laihakin, joten erikoista, että alkoi noin ajoissa.
Mulla alkoi kuukautiset 9-vuotiaana, olin jo silloin 158cm enkä ole sen jälkeen kasvanut. Mutta taisin olla aika poikkeustapaus.
Minulla alkoi 11-vuotiaana kuukautiset ja taisin kasvaa viitisen senttiä sen jälkeen päätyen 161 cm pituiseksi. Äitini on saman pituinen, isäni parikymmentä senttiä pidempi.
Tokihan nämä on makukysymyksiä, mutta oikein hyvin olen viihtynyt näin lyhyenä, ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa omaan pituuteen liittyen. Tai no, autoillessa on ratti sylissä, mutta noin muuten ei hankaluuksia.
Likka oli 157,5 cm 12 v, kun kk alkoivat. Nyt kaksi vuotta myöhemmin on jotakin 159 cm. Kouluterveydenhoitaja oli juuri sanonut, että odottavissa 165 cm. Kumpikin vanhempi ~170 cm. Vuotta nuorempi pikkusiskonsa on pyyhältänyt ohi, hänellä minun kroppani. Vanhin tyttö tulee isäänsä. Ne geenit 👌
Vanha keskutelu, mutta meidän tytölle on tullut n. 5 cm pituutta kuukautisten alkamisen jälkeen. En tiedä, kasvaako edelleen (nyt on reilu vuosi menkkojen alkamisesta). Ikää tytöllä kuitenkin jo 14,5 v.
Se on niin yksilöllistä! Mulla alkoi kuukautiset 11-vuotiaana. 12-vuotiaana olin 158cm pitkä ja terkka sanoi, että en enää kasva, kuin max. pari senttiä. Äitini on 160cm. Kasvoin vielä 13 senttiä. Viimeiset sentit tuli vielä 17-vuotiaana. Olen tupakoinut 11-vuotiaasta saakka ja silti kasvoin vielä. Siskoni ovat 155cm ja 160cm ja veljeni on 197cm. (Isä on 175cm, mutta äidin puolelta suvussa on pitkiä miehiä.) Olen siis 171cm.
Olin 7-vuotiaaksi saakka alakäyrillä. 7-9-vuotiaana tuli kasvupyrähdys ja 13-15-vuotiaana toinen. 17-vuotiaana vielä ne viimeiset sentit. :D
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Laittakaa mielellään lisää kokemuksianne!
Lasta itseään harmittaa kovasti, kun pelkää jäävänsä hyvin lyhyeksi.
ap
Ei tuo nyt niin mahottoman lyhyt edes ole. Sitä paitsi naisen lyhyys on vaan hyvä asia paitsi kaupan ylähyllylle kurkottaessa.
ei toi ny mikään lyhyt oo. sun lapsihan on tosi pitkä ikäisekseen!!!!
mun 12 vuotias poika on 135cm, kyllä sun lapsi vaan jättiläiseltä tuntuu mun lapsen rinnalla
Lapsella alkoi kuukautiset kesällä ja sen jälkeen on kasvanut tässä ajassa sen 10 cm. Ei varmasti ole nykypituuteenkaan jäämässä!