Paljonko kasvaa kuukautisten alettua? Jääkö lapsemme pätkäksi?
Tyttäreni on juuri täyttänyt 12 v. ja vain 157 cm lyhyt ja kuukautiset alkoivat juuri. Miten paljon voi kasvua vielä toivoa? Kasvaako tyttö enää lainkaan yleensä kuukautisten alettua?
Onko teillä kokemuksia?
Kommentit (196)
Mä itse olen 12v ja mulla alko menkat 2.7. Ja oon n. 155cm (ei ol mitattu aikoihin vimeks mitatessa 153cm) pitkä. Mun äiti on mua vähän lyhyempi ja täysi-ikäinen sisko EHKÄ vähän pidempi kun mä. Toivon etten jää pätkäks:/ tällähetkellä oon varmaa luokan 3 tai 4 pisin tyttö (luokalla 8 tyttöä).
Kysyitkö jo äidiltäsi, paljonko hän kasvoi menkkojen alkamisen jälkeen? Koriksessa voi onneksi pärjätä alle 180-senttisenäkin.
Vierailija kirjoitti:
Meidän 12-vuotias on 158 cm, kuukautiset olleet jo vuoden. Onko siis tosiaan odotettavissa ettei saavuta edes 170 pituutta, vaikka molemmat vanhemmat ovat ~174 cm?
Naisen ja miehen keskimääräinen pituusero on 13cm.
Odotettavissa oleva pituus
tyttö
(isän pituus -13cm + äidin pituus)/2 = tytön pituus
poika
(isän pituus + äidin pituus -13cm)/2=
pojan pituus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän 12-vuotias on 158 cm, kuukautiset olleet jo vuoden. Onko siis tosiaan odotettavissa ettei saavuta edes 170 pituutta, vaikka molemmat vanhemmat ovat ~174 cm?
tyttö
poika
pojan pituus
Korjaus
Poika
(isän pituus + äidin pituus +13cm)/2 =
pojan pituus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tyttö
poika
pojan pituus
Tällä kaavalla minun pitäisi olla 168,5cm mutta oikeasti pituuta löytyy 180cm. Aina siis löytyy poikkeuksia.
Vierailija kirjoitti:
(174-13 + 174)/2= 167,5 cm
Olen 13-vuotias (just täytin) tyttö ja menkat alko 11-vuotiaana kasvoin menkkojen jälkeisenä vuotena 8cm ja pituutta tulee kyllä lisää. Oon nyt 168cm toivon ja uskon pääseväni yli 170cm.
Minulle tuli 4 cm. Olin 12-vuotiaana 164 ja kasvoin vielä 4 cm. Olen siis 168 nyt.
Olipas hauskaa lukea aloituksesi näin 150-senttisenä... Ei tämä nyt ihan maailman kamalin kohtalo ole ollut.
Minö kasvoin vielä noin sen 10cm, olin 11v 155cm ja nyt reilu 165cm
Suomalaiset ovat persjalkasta porukkaa.. onneksi en itse kuulu tähän ryhmään. 179cm!
Miksi lastasi harmittaa jos jäisikin 157cm? Eihän se edes ole mikään aivan hirveän lyhyt. Mietin vain mistä tuo ajatus tulee. Itsellä alkoi kuukautiset 11v, ja en sen jälkeen kasvanut kun muutaman sentin, olen 162cm, eikä minua yhtään haittaisi olla 5cm lyhempi. Sen sijaan pidempi en missään nimessä haluaisi olla.
Ei ole mikään häpeä ja voivottelun aihe olla lyhyt! Älä nyt ap tytöllesi voivottele pituuskasvua vaan sano
että hän on juuri sopiva sellaisena ja sen mittaisena kuin tulee olemaan! Vahvista hänen itsetuntoaan äläkä
ollenkaan mene mukaan harmitteluun- olemme mitä olemme. Tärkeintä on löytää omat vahvuutensa ja
kasvaa rakastavaksi ihmiseksi.
Itse olen 153 cm ja hyvinpä olen paikkani löytänyt ja elänyt jo yli kuusikymmentä vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lastasi harmittaa jos jäisikin 157cm? Eihän se edes ole mikään aivan hirveän lyhyt. Mietin vain mistä tuo ajatus tulee. Itsellä alkoi kuukautiset 11v, ja en sen jälkeen kasvanut kun muutaman sentin, olen 162cm, eikä minua yhtään haittaisi olla 5cm lyhempi. Sen sijaan pidempi en missään nimessä haluaisi olla.
Lisään että oma tyttöni täytti juuri 11v ja on vain hieman yli 140cm pitkä. Tosin hänen kasvuspurtti on vielä tulematta, mutta tuskin kasvaa edes minun mittaiseksi. Isänsä on lyhyt mieheksi, vain 169cm, ja isänsä äiti vain 150cm, joten ei liene pituutta kovin paljon odotettavissa. Mitä sitten?
Suunnilleen vuoden verran vielä kasvaa menkkojen alkamisen jälkeen.
Mulla alkoi ollessani 11.v, silloin olin noin 150 cm pitkä, nykyään 150 cm.
Minäkään en juuri kasvanut kuukautisten alkamisen jälkeen, ne alkoivat 11-vuotiaana ja olin silloin 174cm. Siitä tuli enää sentti lisää, nyt aikuisena 175cm. Siskollani sama juttu, vaikka kuukautiset alkoivat hänellä vasta 13-vuotiaana, hän oli silloin muistaakseni n. 170cm ja nyt aikuisena niin ikään 175cm. Veli kasvoi joskus 13-14-vuotiaana ihan valtavasti, meni hujahtaen meistä siskoista ohi, mutta jatkoi hidasta pituuskasvua lähes armeijaikäiseksi saakka. Veli on nyt aikuisena 194cm.
Pituusennusteet pitivät aika hyvin paikkansa minun ja sisaruksieni kanssa, meistä tytöistä odotettiin n.170-senttisiä ja veljestä 190-senttistä :)
Äitimme on 166cm ja isämme 185cm, mutta pituus lienee periytynyt toisen mummin suvusta. Hän on 1920-luvulla syntyneeksi poikkeuksellisen pitkä nainen, ennen vanhuudenkumaraa lähes 190cm ja molemmat mummin veljet olivat yli kaksimetrisiä.