Paljonko kasvaa kuukautisten alettua? Jääkö lapsemme pätkäksi?
Tyttäreni on juuri täyttänyt 12 v. ja vain 157 cm lyhyt ja kuukautiset alkoivat juuri. Miten paljon voi kasvua vielä toivoa? Kasvaako tyttö enää lainkaan yleensä kuukautisten alettua?
Onko teillä kokemuksia?
Kommentit (196)
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 22:34"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 21:42"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 17:45"]
Aivan höpöhöpöä, minä ainakin sain vasta 13 vuotiaana kasvuspurtin, vaikka oli 11 vuotiaana alkanut kuukautiset, omituinen ajatus että ala-asteikäinen lapsi olisi jo koko aikuisuuden mitassaan. Kyllä sen ikäiset ovat vielä lapsia, ja lapsen kokoisia, en tiedä ketään jonka kasvu olisi kuukautisiin pysähtynyt. Minä kasvoin yli 10cm kasvuspurtin aikana, ja senkin jälkeen vielä muutaman sentin, en muista kuinka pitkä minä olin kun kuukautiset alkoin, mutta 172cm musta tuli, luulen että kasvoin lähes parikymmentä senttiä kuukautisten alkamisen jälkeen.
[/quote]
Sinun kehityksesi on ollut epänormaalia. Normaalissa murrosiän kehityksessä kasvuspurtti on ennen kuukautisia. Suuri osa tytöistä ei kasva ala-asteen jälkeen.
[/quote]
Ei kyllä pidä paikkaansa, kyllä meidän luokalla kaikki kasvoi yläasteella, en ollut pisin koskaan, vaan keskipituinen, jos olisi muut jääneet ala-astepituuteensa, olisin ollut yläasteella kaikista pisin. Mun tyttärellä alkoi kuukautiset todella myöhään, ja jäi sitten pari senttiä mua lyhemmäksi, vaikka isänsä on aika pitkä 182cm. Tosin tytärkin on kasvanut silti muutaman sentin kuukautisten alkamisen jälkeen, muistan kun hänellä oli yläasteen alkupuolella joku terkkarikäynti että munkin piti olla paikalla, ja täti ennusti että tytär jää tosi lyhyeksi, en nyt muista oliko peräti 164cm, ja olin aika ihmeissäni, mutta niin vaan on kasvanut, enää ei varmaan kasva kun on jo 19v.
[/quote]
Täh 164cm on "peräti" ja silti esim miehesi on vain keskimittainen eli 182cm.
AP:lle: ei pituudella ole oikeasti MITÄÄN väliä. Ei edes toisessa päässä, olen 186-senttinen nainen ja minua on kyllä haukuttu hirveksi/kirahviksi/ties miksi vuosien varrella, mutta mitä sitten. Yhtä hyvin voisin olla 159-senttinenkin.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 15:00"]
Tärkeintä on siis, että tytöllä alkaa myöhemmin kuukautiset. Tähän auttaa hoikkuus, mutta ei sekään aina. Lyhyys ja hoikkuus auttaa siihen, että kuukautiset alkaa vasta myöhemmällä iällä. Siten on enemmän aikaa pituuskasvullekin.
Mutta itselläni ei kyllä ole mitään vastaan lyhyitä naisia. Usein kivemman näköisiä vartaloita heillä, jos vertaa todella pitkiin naisiin. Mutta on pitkä ja hoikka nainenkin komean näköinen.
[/quote]
Geenit ne vaikuttavat, elätkö 60-luvun tiedoilla?
Itse kasvoin n. 10cm vielä menkkojen alun jälkeen. :)
Kyllä se pituuskasvu on geeneistä kiinni, jos muut olosuhteet ovat edes nykyaikaiset. Lisäksi kyllä ihmettelen, mitä merkitystä pituudella oikeasti on? Miksi lapsille luodaan mahdollisesti jopa paineita, että tämän tarvitsisi "kasvaa pitkäksi"? Tämä väittämä "pitkä nainen on näyttävä" on todella mustavalkoinen, esimerkiksi minä, 178 senttiä pituudeltani oleva nainen, olen kaikkea muuta kuin näyttävä. En voisi oikeasti kuvitella, että lapseni pituudella olisi mitään merkitystä, siis yhtään mitään. Eiköhän ole tärkeämpää rakentaa tämän itsetuntoa ihan muiden asioiden varaan.
Olen 172 ja kuukautiset alkoivat 15-vuotiaana. !4-vuotiaana olin 163 cm, kuukautisten jälkeen kasvoin vielä hieman. Ne ala-asteen pisimmät tytöt, eli aikaisemmin kehittyneet jäivät lopulta päätä lyhyemmäksi.
Mulla alkoi 11-vuotiaana kuukautiset. Kasvoin sen jälkeen hyvin vähän, noin sentin. Lopullisessa mitassani, 172 cm, olin 12-vuotiaana.
Nämä ovat aina yksilöllisiä juttuja, ja on turha luulla että jonkun toisen yksittäinen kokemus merkitsisi yhtään mitään. Tilastollisia todennäköisyyksiä voidaan laskea, ja niiden mukaan pituuskasvu keskimäärin hidastuu ja päättyy pian kuukautisten alkamisen jälkeen. Yksittäiset poikkeustapaukset ovat todennäköisyyksien kannalta merkityksettömiä.
Älä nyt ainakaan ruoki lapsesi näkemystä siitä, että hän olisi toivottoman lyhyt.
Täällä on suurin osa vastaajista näitä pätkiä, kuitenkin naisten keskipituus oli ennen jotain 165cm ja nykyään jo enemmän, koska ihmiset kasvaa koko ajan pidemmäksi. Kyllä sata vuotta sitten ihmiset oli huomattavasti lyhyempiä kuin nykyään, kyllä siinä on suurin osa ollut sitten aina pidempiä kuin vanhempansa.
Itse olen noin 159cm pitkä ja olen ihan tyytyväinen, vaikka nuorempana harmitti olla aina luokan lyhyin!
Googlettakaa lapsen kanssa lyhyitä julkkiksia! Madonna, Shakira, Kylie Minogue, Lady Gaga ja Kim Kardashian muunmuassa ovat 157cm tai alle. Ei pituus ole elämälle este, päin vastoin. TODELLA monet pojat/miehet tykkäävät lyhyistä tytöistä!
Olen 157-senttinen, enkä oikein ymmärrä, miksi joku surisi tämän pituiseksi jäämistä? Ei minulle ainakaan ole koskaan ollut mitään haittaa tästä pituudesta, enkä varmaan koskaan ole ollut edes lyhyin missään ryhmässä tai työyhteisössä.
Kuukautiset alkoivat 11-vuotiaana ja kasvamisen lopetin ennen kuin täytin 13. En tiedä, kuinka paljon kasvoin tuossa välissä.
Ja muuten, nykyään ei todellakaan pidä paikkaansa, että lapsista tulisi yleensä vanhempiaan pidempiä.
Itse muistan kasvaneeni 16-v17 vuotiaana (siis vuodessa) n. sentin. Tämän tiedän siitä kun kesämökin seinällä on "kasvuviivat" ovenpielessä. Minullakin alkoi kuukautiset 12-vuotiaana. Tuon jälkeen en kyllä enää tainnut kasvaa.
En jaksanut selata tarkkaan oliko joku jo linkannut tämän kasvukäyräsivuston, mutta tässä joku tapauksessa:
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 19:43"]
Mulla alkoi 11-vuotiaana kuukautiset. Kasvoin sen jälkeen hyvin vähän, noin sentin. Lopullisessa mitassani, 172 cm, olin 12-vuotiaana.
Nämä ovat aina yksilöllisiä juttuja, ja on turha luulla että jonkun toisen yksittäinen kokemus merkitsisi yhtään mitään. Tilastollisia todennäköisyyksiä voidaan laskea, ja niiden mukaan pituuskasvu keskimäärin hidastuu ja päättyy pian kuukautisten alkamisen jälkeen. Yksittäiset poikkeustapaukset ovat todennäköisyyksien kannalta merkityksettömiä.
Älä nyt ainakaan ruoki lapsesi näkemystä siitä, että hän olisi toivottoman lyhyt.
[/quote]
Just näin!
Johan mä ajattelinkin etten ole tätä ihan omasta päästä keksinyt
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/lapset-kasvavat-vanhempiaan-pidemmiksi/2011/09/1398518
Kaikkiaan suomalaiset lapset kasvavat noin kaksi senttiä pidemmiksi kuin 1950 - 1970-luvuilla syntyneet, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Aika monessa paikkaa hoetaan tota että noin kymmenen senttiä olisi maksimi kuukautisten alkamisen jälkeen.
Itse en kasvanut hirveästi sen jälkeen, mutta mulla oli huomattava kasvupyrähdys 12-14 -vuotiaana, jolloin luokan lyhimpien joukossa olleesta kasvoi luokan pisin. Kuukautiset taas alkoivat vasta 14-vuotiaana, kun taas tyttärelläni on alkanut jo 11-vuotiaana.
Kyllä mä jotenkin vain odotan sitä samaa venähtämistä lapselle kuin itsellä oli.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 19:50"]
Täällä on suurin osa vastaajista näitä pätkiä, kuitenkin naisten keskipituus oli ennen jotain 165cm ja nykyään jo enemmän, koska ihmiset kasvaa koko ajan pidemmäksi. Kyllä sata vuotta sitten ihmiset oli huomattavasti lyhyempiä kuin nykyään, kyllä siinä on suurin osa ollut sitten aina pidempiä kuin vanhempansa.
[/quote]
No ei ole, mutta ei ole automaatio, että lapsesta tulee vanhempiaan pidempi. T. nainen, joka 175cm pitkä, mutta äitiään 5cm lyhyempi.
Höpö höpö, meidän 22v. tyttö on 143cm, ei motään todettua "kasvusairautta", ihan luonnollisesti vain kasvoi lyhyeksi, joistain tulee pitkiä ja joistain lyhyitä.
Mitä väliä?? Mun äiti on 167, isä jotain 175 ja mä oon 161. Isän sisko ja äiti on mua lyhyempiä, että saattaa ne geenit tulla sieltäkin.
Mun menkat alkoi 12 vuotiaana ja yläasteen lopussa olin 167 cm ja sen jälkeen on tullut 3 cm pituutta.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 19:50"]
Täällä on suurin osa vastaajista näitä pätkiä, kuitenkin naisten keskipituus oli ennen jotain 165cm ja nykyään jo enemmän, koska ihmiset kasvaa koko ajan pidemmäksi.
[/quote]
Suomalaisten naisten keskipituus on 163 cm.
Maailmanlaajuinen naisten keskipituus on 154 cm.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 22:34"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 21:42"]
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 17:45"]
Aivan höpöhöpöä, minä ainakin sain vasta 13 vuotiaana kasvuspurtin, vaikka oli 11 vuotiaana alkanut kuukautiset, omituinen ajatus että ala-asteikäinen lapsi olisi jo koko aikuisuuden mitassaan. Kyllä sen ikäiset ovat vielä lapsia, ja lapsen kokoisia, en tiedä ketään jonka kasvu olisi kuukautisiin pysähtynyt. Minä kasvoin yli 10cm kasvuspurtin aikana, ja senkin jälkeen vielä muutaman sentin, en muista kuinka pitkä minä olin kun kuukautiset alkoin, mutta 172cm musta tuli, luulen että kasvoin lähes parikymmentä senttiä kuukautisten alkamisen jälkeen.
[/quote]
Sinun kehityksesi on ollut epänormaalia. Normaalissa murrosiän kehityksessä kasvuspurtti on ennen kuukautisia. Suuri osa tytöistä ei kasva ala-asteen jälkeen.
[/quote]
Ei kyllä pidä paikkaansa, kyllä meidän luokalla kaikki kasvoi yläasteella, en ollut pisin koskaan, vaan keskipituinen, jos olisi muut jääneet ala-astepituuteensa, olisin ollut yläasteella kaikista pisin. Mun tyttärellä alkoi kuukautiset todella myöhään, ja jäi sitten pari senttiä mua lyhemmäksi, vaikka isänsä on aika pitkä 182cm. Tosin tytärkin on kasvanut silti muutaman sentin kuukautisten alkamisen jälkeen, muistan kun hänellä oli yläasteen alkupuolella joku terkkarikäynti että munkin piti olla paikalla, ja täti ennusti että tytär jää tosi lyhyeksi, en nyt muista oliko peräti 164cm, ja olin aika ihmeissäni, mutta niin vaan on kasvanut, enää ei varmaan kasva kun on jo 19v.
[/quote]
Täh 164cm on "peräti" ja silti esim miehesi on vain keskimittainen eli 182cm.
AP:lle: ei pituudella ole oikeasti MITÄÄN väliä. Ei edes toisessa päässä, olen 186-senttinen nainen ja minua on kyllä haukuttu hirveksi/kirahviksi/ties miksi vuosien varrella, mutta mitä sitten. Yhtä hyvin voisin olla 159-senttinenkin.