Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vanhempasi sanonut sinulle ikinä että rakastaa sua?

Vierailija
10.09.2020 |

Itse tajusin juuri että omani ei ole. Olen 30v ja jotenkin pysäyttävää tajuta että ei ole koskaan kuullut tätä omilta vanhemmiltaan...

Kommentit (622)

Vierailija
121/622 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen "rakastaa" ei ole ihan sama asia kuin englannin "love". Jenkeissä voi ihan hyvin sanoa työkaverille tai mukavalle naapurille I love you mutta Suomessa "minä rakastan sinua" liittyy enemmän romanttiseen rakkauteen. Siksi myös vanhemman ja lapsen välistä kiintymystä on perinteisesti osoitettu ihan muulla tavalla kuin tuolla hokemalla.

Suomalaisissa perheissä ei ole perinteisesti osoitettu kiintymystä mitenkään. Tunnevammaisten ihmisten maa.

Vierailija
122/622 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen "rakastaa" ei ole ihan sama asia kuin englannin "love". Jenkeissä voi ihan hyvin sanoa työkaverille tai mukavalle naapurille I love you mutta Suomessa "minä rakastan sinua" liittyy enemmän romanttiseen rakkauteen. Siksi myös vanhemman ja lapsen välistä kiintymystä on perinteisesti osoitettu ihan muulla tavalla kuin tuolla hokemalla.

Näinhän se on. "Love" on miedompi, käännetäänkin monesti "tykkään".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/622 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, että olisivat sanoneet, olisi varmaan jäänyt mieleen, jos olisivat. Vanhemmat jo kohta 8kymppisiä, eivät koskaan tunteilleet liikaa.

Itse olen pyrkinyt poisoppimaan tuollaisesta mallista mutta vaikeaahan se on ollut... mutta kyllä viimeksi viikko sitten sanoin 4v pojalleni rakastavani häntä, kun hän sanoi, että "iskä on tyhmä" :) Tuntui hyvältä sanoa asia ääneen pojalleni, vaikka sisimmässäni tiedän sen olevan juuri noin sanomattakin.

Jotkut vanhemmathan sanovat rakkeudentunnustuksia lapsia päiväkotiin jättäessäkin, mutta se ei tunnu ainakaan vielä omalta.

M42

Vierailija
124/622 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisissa perheissä ei ole perinteisesti osoitettu kiintymystä mitenkään. Tunnevammaisten ihmisten maa.

Kyllä lasten sylittely ja halaaminen hyvin tavallista on. Tuo jenkkihokema taas on varsin ulkokultaista yksinään.

Vierailija
125/622 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itse halua omien lasten kohdalla jättää sen ilmaisemista vain tekojen varaan. Haluan että he todella tiedostavat sen että rakastan heitä. Siinä ei saa olla pienintäkään epäilystä. Tulee mieleen tämä biisi.

Sometimes late at night

I lie awake and watch her sleeping

She's lost in peaceful dreams

So I turn out the lights and lay there in the dark

And the thought crosses my mind

If I never wake in the morning

Would she ever doubt the way I feel

About her in my heart

If tomorrow never comes

Will she know how much I loved her

Did I try in every way to show her every day

That she's my only one

And if my time on earth were through

And she must face this world without me

Is the love I gave her in the past

Gonna be enough to last

If tomorrow never comes

'Cause I've lost love ones in my life

Who never knew how much I loved them

Now I live with the regret

That my true feelings for them never were revealed

So I made a promise to myself

To say each day how much she means to me

And avoid that circumstance

Where there's no second chance to tell her how I feel

If tomorrow never comes

That she's my only one

Gonna be enough to last

If tomorrow never comes

So tell that someone that you love

Just what you're thinking of

If tomorrow never comes

Argh. Just tämä. Apinoidaan toisen kulttuurin maneerit.

Kyllä ne teot ihan oikeasti on tärkeämpiä. Lapsuudesta muistan että se yksi ainoa kaveripiirin isä joka hoki rakkautta lapsilleen, olikin sairas pedofiili ja lastensa hyväksikäyttäjä. Siis oikeasti kaikkea muuta kuin rakastava isä.

Jos toisessa kulttuurissa on jotain parempaa se kannattaa apinoida. Suomalainen ei puhuta eikä pussata eikä halata myöskään -kulttuuri ei ole mikään kulttuurillisen kehityksen huippu, vaan jäänne siitä että elämä on ollut täällä niin kovaa ettei tunteita ole saanut edes olla, saati että niitä olisi näytetty. Nyt kun on päästy vähän pois tuosta jatkuvasta selviytymistaistelusta niin voidaan vähän löysätä ja keskittyä myös henkiseen hyvinvointiin.

Vierailija
126/622 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lasten sylittely ja halaaminen hyvin tavallista on. Tuo jenkkihokema taas on varsin ulkokultaista yksinään.

Tavallista nyt. Ei ollut sekään tavallista omassa lapsuudessani.

Vierailija
127/622 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itse halua omien lasten kohdalla jättää sen ilmaisemista vain tekojen varaan. Haluan että he todella tiedostavat sen että rakastan heitä. Siinä ei saa olla pienintäkään epäilystä. Tulee mieleen tämä biisi.

Sometimes late at night

About her in my heart

If tomorrow never comes

That she's my only one

Gonna be enough to last

If tomorrow never comes

If tomorrow never comes

That she's my only one

Gonna be enough to last

If tomorrow never comes

If tomorrow never comes

Kyllä ne teot ihan oikeasti on tärkeämpiä. Lapsuudesta muistan että se yksi ainoa kaveripiirin isä joka hoki rakkautta lapsilleen, olikin sairas pedofiili ja lastensa hyväksikäyttäjä. Siis oikeasti kaikkea muuta kuin rakastava isä.

Jos toisessa kulttuurissa on jotain parempaa se kannattaa apinoida. Suomalainen ei puhuta eikä pussata eikä halata myöskään -kulttuuri ei ole mikään kulttuurillisen kehityksen huippu, vaan jäänne siitä että elämä on ollut täällä niin kovaa ettei tunteita ole saanut edes olla, saati että niitä olisi näytetty. Nyt kun on päästy vähän pois tuosta jatkuvasta selviytymistaistelusta niin voidaan vähän löysätä ja keskittyä myös henkiseen hyvinvointiin.

Tuosta hokemasta on tullut sellainen tekojen mitätöijä, ei ollenkaan tervetullut ilmiö. Voit olla välinpitämätön ja jopa väkivaltainenkin vanhempi mutta sitten hokemalla "rakastan sinua" puhdistat omaatuntoasi. Niinhän ne jenkitkin tekee piiskattuaan lapsensa.

Vierailija
128/622 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sometimes late at night

About her in my heart

If tomorrow never comes

That she's my only one

Gonna be enough to last

If tomorrow never comes

If tomorrow never comes

That she's my only one

Gonna be enough to last

If tomorrow never comes

If tomorrow never comes

Tuosta hokemasta on tullut sellainen tekojen mitätöijä, ei ollenkaan tervetullut ilmiö. Voit olla välinpitämätön ja jopa väkivaltainenkin vanhempi mutta sitten hokemalla "rakastan sinua" puhdistat omaatuntoasi. Niinhän ne jenkitkin tekee piiskattuaan lapsensa.

Aika kaukaa haettu selitys sille ettei tarvitsisi vaan sanoa omille lapsille että rakastaa heitä.

Vierailija
129/622 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Ja olen 33v.

Vierailija
130/622 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on sanonut ja sanoo edelleen välillä.  En muista, että isä olisi sanonut. Kerran lapsena kysyin, että rakastatko minua ja siskoani. Isä oli hetken hiljaa ja vastasi, että "no kyllä mä teistä tykkään". Tuntui ihan järkyttävän pahalta lapsena tajuta ettei rakasta. 

Vierailija
131/622 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole asiasta puhuttu. Minusta olisi outoa jos sanoisivat ja tuntuisi vielä oudommalta sanoa itse. 

Vierailija
132/622 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa mielenkiintoinen kysymys. Olen 45-vuotias, äitini on sanonut tuon monta kertaa, aikuisenakin, mutta isäni ei milloinkaan. Silti ihan hyvät välit vanhempien kanssa, lapsuus oli hyvä jne. 

133/622 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ET ole rakastettu piste

Vierailija
134/622 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on muistaakseni sanonut yhden kerran (kun olin n. 7v ja todella sairas), isäni taas ei ole ikinä sanonut.

N26

Vierailija
135/622 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen moneenkin kertaan. Eli aivan pienenä ja sitten äiti kännipäissään pitää huolen, että me varmasti tiedetään, että hän on silkasta rakkaudesta lapsiinsa uhrannut oman elämänsä.

Muistan teini-ikäisenä kysyin, että miksei äiti koskaan meitä isompia muksujaan halaa ja puhu meille pehmoisia. Halit ja jutut kuuluu vain pienille lapsille. Ei isommat niillä mitään enää tee.

Vierailija
136/622 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole asiasta puhuttu. Minusta olisi outoa jos sanoisivat ja tuntuisi vielä oudommalta sanoa itse. 

Sama mulla, outoa olisi. On mun äiti sanonut joskus tykkäävänsä musta ja sanonut isänikin tykkäävän (isä ei ole itse sanonut), ja mun mielestä se tarkottaa just käytännössä rakastamista.

Vierailija
137/622 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti ei ole ikinä noilla sanoilla mutta on sanonut usein että äiti tykkää susta ja teoillaan on osoittanut rakastavansa. Isä on suoraan sanonut että ei ole ikinä rakastanut minua eikä tule rakastamaan ja ei halua että olisin olemassa.

Vierailija
138/622 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti on sanonut ja sanoo edelleen välillä.  En muista, että isä olisi sanonut. Kerran lapsena kysyin, että rakastatko minua ja siskoani. Isä oli hetken hiljaa ja vastasi, että "no kyllä mä teistä tykkään". Tuntui ihan järkyttävän pahalta lapsena tajuta ettei rakasta. 

Älä hyvä ihminen niin luule, varsinkin vanhemman polven miehiltä se sana ei luonnistu millään. Se ei kerta kaikkiaan sovi suuhun ja silti tunteet lasta kohtaan ovat juuri sitä rakkautta.

Mun isäni olisi mennyt noloksi jos sellaista olisi puhuttu puolin tai toisin eikä silti koskaan tarvinnut epäillä hänen rakkauttaan. Se ilmeni tekoina ja kömpelöinä hellyydenosoituksina. Hänen ikäluokkansa tuskin puhui keskenään isänmaan tai perheen rakastamisesta etulinjassa mutta henkensä antoi moni. Ihminen tietää milloin sitä rakastetaan ja milloin ei, varsinkin vanhempien suhteen. Tykätä on ihan riittävä sana.

Ja kyllä, sanon pojalleni joka kerta tavatessa että on rakas. Tiedän olevani rakas hänelle vaikken sitä usein kuule 18v suusta.

Vierailija
139/622 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole sanoneet, mutta ostivat minulle asunnon, se riittää todisteeksi varmaan teillekin.

Vierailija
140/622 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua lukemalla ymmärrän nyt miksi jotkut ihmiset ovat niin kylmiä, välinpitämättömiä...

En nyt tarkoita niitä ketkä tähän ovat kirjoittaneet vaan enemmän osan vanhempia?

Ymmärrän nyt paremmin esimerkiksi sen että miksi ihmiset kulkevat ohitse vaikka toinen ihminen olisi hädässä tms.

Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.

Kirjasta jota moni sanoo satukirjaksi. En ala sen kummemmin siitä väittelemään mutta tuo lause pitää ainakin paikkansa. Jos se lausahdus: Olet rakas tai Rakastan sinua jää pelkästään lauseen tasolle niin silloin se on yhtä tyhjän kanssa, pelkkää sananhelinää.

Onhan se heikkoutta kun 13v tyttöni kysyy että miksi me ei enää halata niinkuin ennen?

- no siksi koska olet pitänyt sitä ällönä jne. Voidaan tietenkin halata, olet mulle rakas.

Tuon heikkouden kääntää välittämisellä, sillä että halaa, älyttömän isoksi vahvuudeksi.

Ja näyttämällä sen välittämisellä, on kiinnostunut mitä lapselle kuuluu, mitä hän haluaisi yhdessä tehdä, onko murheita ja jos on niin haluaisitko keskustella niistä jne..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan