Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen lähihoitaja, joka on katkeroitunut kun palkan netto-osuudesta lähes puolet menee vuokraan, mutta samaan aikaan tuilla elävä kaverini saa samanhintaisen asunnon tuilla ja hänelle jää sen jälkeen käteen melkein yhtä paljon.

Vierailija
10.09.2020 |

Ei voi olla oikein, todella rasittavaa. Tiputtakaa tukia tai nostakaa palkkoja. Tai no: nostakaa palkkoja. Tämä tilanne on ihan järjetön. Tyyppi on asunut kämpässä viisi vuotta ja aina on kehoitettu hakemaan pienempää asuntoa. On tehnyt jotakin hakemuksia, joita sitten pitää Kelaan/sossuun toimittaa todisteina, mutta eihän luottotiedoton mitään uutta asuntoa saa ja saa jatkaa asumistaan ylihintaisessa asunnossa ilmaiseksi ja vielä hyvällä paikalla Helsingissä.

Ei pidä käsittää väärin: en halua häntä asunnottomaksi. Mutta se, että hän ei tee mitään, korkeintaan polttelee ja dokailee ja surffaa netissä, on väärin. Itse väännä niska limassa hommia, pyyhin takapuolia ja kuuntelen haistattelua ja saan nyrkistä aina joskus. Ja miksi? Saman saisi olemalla tekemättä mitään. Mutta minä en saa jäädä työttömäksi, minut pakotetaan töihin. Häntä ei ahdistella, saa jatkaa touhua ilman että kukaan jaksaa puuttua.

Jossakin menee raja ja minulla se on lähellä. Heka ei asuntoja anna, työsuhdekämpät menee ulkopaikkakunnilta muuttaville. Siksi pitää olla markkinahintaisessa kämpässä, eikä lainaa saa ikinä omaan. Edes Aso-asuntoja ei ole mahdollista saada, kun jononumerot on pitkät. Ja mihinkään asumistukiin en ole oikeutettu (mistä sellainen kuvitelma ihmisillä edes on?)

Kommentit (902)

Vierailija
181/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän en nyt ihan osta aloitusta...

Lähihoitajien liksa on käteen niin vähän, ettei siitä riitä stadin vapailla markkinoilla VAIN

Minulla bruttopalkka n.3000€, mutta käteen jää pari sataa enemmän. Ei sekään reilulta tunnu. Verotus tasaa sen verran että ihan sama onko brutto 2 vai 3 tonnia.

3 tonnin ja 2 tonnin brutoilla on noin 600e eroa nettona. Sitten kun otetaan huomioon että iso osa juoksevista kuluista ei riipu tuloista (asunto, sähkö, ruoka, jne) niin "ylimääräisen" rahan suhteellinen ero on vielä paljon suurempi.

Oletetaan 1600e netto vs 2200 e netto, 800e vuokra, 300e ruoka/hygienia/ym, 100e sekalaiset juoksevat kulut.

Parin tonnin brutolla pakollisten menojen jälkeen jää käteen 400e, kolmen tonnin brutolla 1000e eli 2.5-kertainen summa irtorahaa siis. Kumpikohan näistä esimerkeistä säästää PALJON helpommin omaan asuntoon tai vaikka pitää autoa?

huoh. MIKÄÄN juoksevista kuluista EI riipu tuloista....

Vierailija
182/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen myös matalapalkka-alalla, mutta käyn tuhat kertaa mieluimmin töissä, kuin että jäisin kotiin.

Kun minulla on työpaikka, en syrjäydy missään vaiheessa elämääni, palkka on pieni, mutta siitä jää kuitenkin enemmän käyttörahaa kuin jos eläisi työttömyysturvan ja muiden tukien varassa.

Työssäni tapaan myös muita ihmisiä päivittäin, pysyn virkeänä ja ajantasalla maailman menosta, koska on pakko seurata uutisia ja tapahtumia, että kykenee keskustelamaan ja sanomaan mielipiteensä niin työyhteisössä kuin asiakkaidenkin kanssa.

Työn lisäksi minulla on pari harrastusta, joissa käyn viikottain.

Kun muistelen sitä vajaan vuoden aikaa, jonka jouduin olemaan työttömänä, muistelen sitä aikaa kauhulla.

Pitkä työttömyys todella syrjäyttää ihmisen, ystävät unohtaa ja kynnys lähteä harrastuksiin ja ns. ihmisten ilmoille nousee koko ajan.

Onneksi itselläni on peruskoulutus ja sinnikäs luonne, ja sitkeällä hakemisella pääsin töihin ja olen totisesti siitä kiitollinen.

Arvostan.

Kaikkea hyvää sinulle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh tätä verotusta. Itsekin lähihoitaja ja täysillä ikälisillä saan kaksivuorotyöstä keskimäärin 2900€/kk, jossain kuussa siis vaikka 2500€ ja joskus 3000€ bruttona. Käteen jää 1900-2200€, riippuen tuleeko maksuun 3 vai 6 viikon lisät ja olenko ollut töissä 1 vai 5 viikonloppua. Peruspalkkani on 2400€. Ap taitaa tehdä pääosin päivävuoroa jos brutto on vain 2100€ ja ikälisiä ei taida pahemmin olla. Vaihda työpaikkaa ja kaupunkia, 2h ajomatkan päässä Helsingistä maksetaan jo ihan hyvää palkkaa ja asuminen on halvempaa. Kunnallisvero on tosin kalliimpi ja progressio syö nettopalkkaa näköjään aika hyvin... ei siinä, itsekin laskin että jos olisi mahdollista tehdä peruspalkallani päivävuoroa, veroprosentti laskisi niin että netto ei montaa sataa heitä. Vapaa-aika on myyty aika halvalla siis, ei tässä sosiaalista elämää juuri ole.

Vierailija
184/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisekseen et sitten ole tietoinen että työttömyysturva ei ole kaikille sama? Itse olen ihan keskipalkan alle ansainneena saanut reilusti yli tonnin käteen ansiosidonnaista ja voi vain kuvitella mitä isopalkkaiset saavat

Olen hyvinkin tietoinen, itse saan 500 euroa työttömyyskorvausta niinä aikoina kun minulla ei ole pätkätöitä, eli ole sinä elitistinen porvaripossu hiljaa asioista mistä et mitään tiedä. Sinä elät pumpulissa ja itket päälle että voi kuinka ne työttömät taas sinua sortaa, samalla itse saat kaksinkertaiset tuet muihin työttömiin verrattuna.

Vierailija
185/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kokee epäoikeudenmukaisuutta niin onko se mielestäsi samaa kuin kateus?

Eli n. 150 h kuussa epäergonomista kiireistä työtä tekemällä ansaitset muutaman satasen enemmän kuin se joka ei tee mitään ja sossu maksaa ylimääräisiä kuluja ja se on "kateutta".

Osaatko lukea vai oletko muuten vain vammainen? Hän motkotti että kulujen jälkeen hänelle jää käteen muutama sata enempi kuin köyhälle työttömälle. Hän ansaitsee 2150 euroa kuussa, ei semmoisia tukia Suomessa saa kuin joku YH-äiti jolla on 7 lasta.

Sinä olet vammainen elämänkallu. Aloittajalle jää käteen 1800 ja sossun korotetuilla toimeentukituilla ja asumistuilla jengi pääsee ainakin 1400 euroon plus lääkkeet ja vastaavat päälle. Ansiosidonnaisilla pääsee jo jopa yli ap:n palkan ja keskipalkallakin muutaman satasen alle.

Ota asioista selvää ennen kuin tulet sekoilemaa

Vierailija
186/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukeen oikeutettu on ensinnäkin paremmassa asemassa kuin asiansa hoitanut esim. työmarkkinatukea saava jolla säästöjä.

Miten niin? Toimeentulotukea nimenomaan saa vain silloin kun olet mahdollisimman huonossa asemassa etkä pysty itse laskuja maksamaan. Toimeentulotuki kustantaa osan vuokrasta, kotivakuutusmaksun ja sähkölaskun. Ei enempää päälle. Jos tilillä on 0 euroa niin silloin SPR:n leipäjonoon seisomaan, Toimeentulotuki ei siinä asiassa auta.

Vierailija
187/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuollaisten aloittajan kaltaisten kyllästyneiden, katkerien, kateellisten, kyräilevien lähärien takia moni jättää opiskelut kesken. Ei siellä työpaikoilla harjoittelijat jaksa olla, kun ohjaajat/työkaverit ovat nenä nyrpyssä kokoajan,mikään ei tunnu huvittavan ja se puretaan sitten niihin, jotka yrittävät välttää työttömyyden kouluttautumalla. Kehoitan ottamaan sinua loparit sieltä lähihoitajatyöstäsi, ettet pilaa monen muun opiskeluintoa ja koko työilmapiiriä työpaikallasi.

Eiköhän tässä ongelma ole ihan jossain muualla kuin aloittajan persoonassa. Jos raskaasta palkkatyöstä jää muutama satanen enemmän käteen kuin toimeentulotukiasiakkaalle, niin sekö ei saisi puhututtaa?

Työkavereiksi pitäisi siis löytyä iloisesti hyppeleväksi lääkittyjä mitään kyseenalaistamattomia hölmöjä, ettei sinun päiväsi mene pilalle?

t. itsekin työttömänä ollut sh

Tähänhän on oiva ratkaisu. Leikataan sosiaalitukia.

Ja en minäkään valita vaikka minullakin jää "vain" 400 € /kk rahaa 5500 euron bruttopalkasta "pakollisten menojen ja laskujen jälkeen", kuten täällä on tapana ilmoittaa. Minulla vain näihin "pakollisiin menoihin ja laskuihin" kuuluu mm varallisuuden kartuttaminen säännöllisen sijoittamisen kautta.

Vierailija
188/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet vammainen elämänkallu. Aloittajalle jää käteen 1800 ja sossun korotetuilla toimeentukituilla ja asumistuilla jengi pääsee ainakin 1400

Niin paitsi että tuo on valhe, olen itsekin työttömänä ja toimeentulotuilla elänyt. Että haista p*ska valehteleva porvarisika. Sinunlaisesi ihmiset pitäisi karkoittaa pois Suomea pilaamasta.

Vierailija
189/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asoja voi saada, jos kelpuutat muutkin kuin halvimmat Hasot ja olet valmis tinkimään sijainnista, Espoo, Vantaa ym. Onko sinulla jo järjestysnumero?

Vierailija
190/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisekseen et sitten ole tietoinen että työttömyysturva ei ole kaikille sama? Itse olen ihan keskipalkan alle ansainneena saanut reilusti yli tonnin käteen ansiosidonnaista ja voi vain kuvitella mitä isopalkkaiset saavat

Olen hyvinkin tietoinen, itse saan 500 euroa työttömyyskorvausta niinä aikoina kun minulla ei ole pätkätöitä, eli ole sinä elitistinen porvaripossu hiljaa asioista mistä et mitään tiedä. Sinä elät pumpulissa ja itket päälle että voi kuinka ne työttömät taas sinua sortaa, samalla itse saat kaksinkertaiset tuet muihin työttömiin verrattuna.

Eikö selkeät faktat kelpaa vaan pitää alkaa kiukuttelemaan? En ole ap, etkä sinä tiedä minun tulojani. Mistä sinä tiedät minun elämäntilanteeni? Olen ollut työmarkkinatuella useasti enkä ole ikinä äänestänyt porvaripuoluetta enkä omista tuotantovälineitä.

Luulisi sinuakin noilla tuloilla kiinnostavan esim. se, miksi joku toinen pistää kaiken läskisti ja saa enemmän tukia kuin sinä tai saa ansiosidonnaista 3 kertaa sinun tulosi. Mutta ei, joku riistopalkkaisoletettu on "porvari".

Vierailija
191/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet vammainen elämänkallu. Aloittajalle jää käteen 1800 ja sossun korotetuilla toimeentukituilla ja asumistuilla jengi pääsee ainakin 1400

Niin paitsi että tuo on valhe, olen itsekin työttömänä ja toimeentulotuilla elänyt. Että haista p*ska valehteleva porvarisika. Sinunlaisesi ihmiset pitäisi karkoittaa pois Suomea pilaamasta.

Miten niin? Kuitteja on netissä nähtävillä vaikka kuinka. Asumistuet pk-seudulla, toimeentulotuki ja korotukset päälle.

Kylläpä on kommarilla angsti päällä. Hanki apua.

Vierailija
192/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuollaisten aloittajan kaltaisten kyllästyneiden, katkerien, kateellisten, kyräilevien lähärien takia moni jättää opiskelut kesken. Ei siellä työpaikoilla harjoittelijat jaksa olla, kun ohjaajat/työkaverit ovat nenä nyrpyssä kokoajan,mikään ei tunnu huvittavan ja se puretaan sitten niihin, jotka yrittävät välttää työttömyyden kouluttautumalla. Kehoitan ottamaan sinua loparit sieltä lähihoitajatyöstäsi, ettet pilaa monen muun opiskeluintoa ja koko työilmapiiriä työpaikallasi.

Eiköhän tässä ongelma ole ihan jossain muualla kuin aloittajan persoonassa. Jos raskaasta palkkatyöstä jää muutama satanen enemmän käteen kuin toimeentulotukiasiakkaalle, niin sekö ei saisi puhututtaa?

Työkavereiksi pitäisi siis löytyä iloisesti hyppeleväksi lääkittyjä mitään kyseenalaistamattomia hölmöjä, ettei sinun päiväsi mene pilalle?

t. itsekin työttömänä ollut sh

Tähänhän on oiva ratkaisu. Leikataan sosiaalitukia.

Ja en minäkään valita vaikka minullakin jää "vain" 400 € /kk rahaa 5500 euron bruttopalkasta "pakollisten menojen ja laskujen jälkeen", kuten täällä on tapana ilmoittaa. Minulla vain näihin "pakollisiin menoihin ja laskuihin" kuuluu mm varallisuuden kartuttaminen säännöllisen sijoittamisen kautta.

Kyllä ongelma on myös pienimmissä palkoissa. Älä viitsi vit tuilla aloittajalle.

Vierailija
193/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä estää sua tekemästä saman jos niin harmittaa?

Vierailija
194/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin varmasti voit.. Mutta totuus on toinen kuin kuvittelet. Ansiosidonnaisessa on armoton leikkuri. Ja miksi kuvitella kun netti on täynnä laskureita, joista saa vastauksen.

Esimerkiksi 6000 € kk-palkasta työttömyyskorvaus kokonaisuudessaan on 2347,80 € brutto.

Vierailija
195/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukeen oikeutettu on ensinnäkin paremmassa asemassa kuin asiansa hoitanut esim. työmarkkinatukea saava jolla säästöjä.

Miten niin? Toimeentulotukea nimenomaan saa vain silloin kun olet mahdollisimman huonossa asemassa etkä pysty itse laskuja maksamaan. Toimeentulotuki kustantaa osan vuokrasta, kotivakuutusmaksun ja sähkölaskun. Ei enempää päälle. Jos tilillä on 0 euroa niin silloin SPR:n leipäjonoon seisomaan, Toimeentulotuki ei siinä asiassa auta.

Kyllä, ja osa käyttää tätä systeemiä häikäilemättä hyväksi ja myöntää sen itsekin. Osa nostaa säästyneet rahat tililtä jotta saa korotetut seuraavaksikin kuuksi ja asuu keskustassa samalla kun pienituloinen työnhakija ei saa mitään ylimääräistä mistään ja kaikesta rankaistaan. Anteeksi jos meni vastakkainasetteluksi mutta en kerta kaikkiaan ymmärrä miksi aloittajan kokemus epäoikeudenmukaisuudesta kiistetään. Kyllä työteosta pitäisi jäädä isompi erotus käteen.

Vierailija
196/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen Kelan toimeentulotuen käsittelijä ja mietin kyllä joka päivä töissä, kuinka älyttömiä vuokria tämä yhteiskunta maksaa toimeentulotukiasiakkaille pääkaupunkiseudulla. Vuokra saattaa yksin asuvalla lähennellä 1000 euroa ja halvempaa asuntoa ei asiakkaan mukaan löydy. Muuttamaan toiseen kaupunkinkaan ei voi pakottaa. Tämän tonnin vuokran päälle maksetaan vielä perusosa 500 euroa, sähköt, vedet, lääkkeet, terveydenhoitokulut yms. Tokihan pienituloinen työssäkäyvä saa asumistukea, joka vähän kompensoi, mutta tosihan se on, että tukia maksellaan joillekin saman verran kun lähihoitaja saa palkkaa.

Olin pari vuotta sitten tilanteessa (ero), jossa tarvitsin vuokra-asuntoa. Kävin katsomassa yhtä asuntoa ja sitä esitteli omistaja joka oli ammatiltaan lääkäri. Sanoi että on kolme muutakin hakijaa. Juteltiin niitä ja näitä ja hänelle tuli yllätyksenä että olen töissä ja vielä hyvällä palkalla. Kolme muuta hakijaa olivat työttömiä ja kämppä oli ihan keskustassa. Luulin olevani vahvoilla tämän takia, mutta tulikin viesti ettei valinta kohdistunut sinuun.

Pisti miettimään että on ostettu sijoituskämppä ja halutaan sille varma vuokranmaksaja, eli yhteiskunta.

Vierailija
197/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin varmasti voit.. Mutta totuus on toinen kuin kuvittelet. Ansiosidonnaisessa on armoton leikkuri. Ja miksi kuvitella kun netti on täynnä laskureita, joista saa vastauksen.

Esimerkiksi 6000 € kk-palkasta työttömyyskorvaus kokonaisuudessaan on 2347,80 € brutto.

Kuulostaa aika hyvältä korvaukselta työttömyydestä. Miksi muuten tuo ansiosidonnainen ja siitä keskustelu on niin arka aihe? Luulisi vasemmistolaisten olevan tasa-arvon kannalla. Nostetaan työmarkkinatukea ja lasketaan ansiosidonnaista.

Vierailija
198/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö selkeät faktat kelpaa vaan pitää alkaa kiukuttelemaan? En ole ap, etkä sinä tiedä minun tulojani. Mistä sinä tiedät minun elämäntilanteeni? Olen ollut työmarkkinatuella useasti enkä ole ikinä äänestänyt porvaripuoluetta enkä omista tuotantovälineitä.

Luulisi sinuakin noilla tuloilla kiinnostavan esim. se, miksi joku toinen pistää kaiken läskisti ja saa enemmän tukia kuin sinä tai saa ansiosidonnaista 3 kertaa sinun tulosi. Mutta ei, joku riistopalkkaisoletettu on "porvari".

Tulet tänne lässyttämään ilkeistä laiskoista köyhistä jotka elää helposti ja sitten rupeat itkemään kun joku tekee sinusta yleistäviä olettamuksia.

Vierailija
199/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, ja osa käyttää tätä systeemiä häikäilemättä hyväksi ja myöntää sen itsekin. Osa nostaa säästyneet rahat tililtä jotta saa korotetut seuraavaksikin kuuksi ja asuu keskustassa samalla kun pienituloinen työnhakija ei saa mitään ylimääräistä mistään ja kaikesta rankaistaan. Anteeksi jos meni vastakkainasetteluksi mutta en kerta kaikkiaan ymmärrä miksi aloittajan kokemus epäoikeudenmukaisuudesta kiistetään. Kyllä työteosta pitäisi jäädä isompi erotus käteen.

Miten laittomuudet tekee Toimeentulotuesta jotenkin huonon asian? Voi ne pienituloisetkin kiertää veroja jos sille tielle haluavat tosissaan lähteä.

Vierailija
200/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Itse saan 1400 nettona ja lapsilisät päälle. Olen siis pienituloinen. Sossuasiakkaat saavat vielä vähemmän. En ymmärrä miten se teille isompituloisille näyttäytyy niin valtavia summia? Onko tässä kyse enemmän, että työ ei maita? Siksi loisivan elämä näyttää paremmalta?