Olen lähihoitaja, joka on katkeroitunut kun palkan netto-osuudesta lähes puolet menee vuokraan, mutta samaan aikaan tuilla elävä kaverini saa samanhintaisen asunnon tuilla ja hänelle jää sen jälkeen käteen melkein yhtä paljon.
Ei voi olla oikein, todella rasittavaa. Tiputtakaa tukia tai nostakaa palkkoja. Tai no: nostakaa palkkoja. Tämä tilanne on ihan järjetön. Tyyppi on asunut kämpässä viisi vuotta ja aina on kehoitettu hakemaan pienempää asuntoa. On tehnyt jotakin hakemuksia, joita sitten pitää Kelaan/sossuun toimittaa todisteina, mutta eihän luottotiedoton mitään uutta asuntoa saa ja saa jatkaa asumistaan ylihintaisessa asunnossa ilmaiseksi ja vielä hyvällä paikalla Helsingissä.
Ei pidä käsittää väärin: en halua häntä asunnottomaksi. Mutta se, että hän ei tee mitään, korkeintaan polttelee ja dokailee ja surffaa netissä, on väärin. Itse väännä niska limassa hommia, pyyhin takapuolia ja kuuntelen haistattelua ja saan nyrkistä aina joskus. Ja miksi? Saman saisi olemalla tekemättä mitään. Mutta minä en saa jäädä työttömäksi, minut pakotetaan töihin. Häntä ei ahdistella, saa jatkaa touhua ilman että kukaan jaksaa puuttua.
Jossakin menee raja ja minulla se on lähellä. Heka ei asuntoja anna, työsuhdekämpät menee ulkopaikkakunnilta muuttaville. Siksi pitää olla markkinahintaisessa kämpässä, eikä lainaa saa ikinä omaan. Edes Aso-asuntoja ei ole mahdollista saada, kun jononumerot on pitkät. Ja mihinkään asumistukiin en ole oikeutettu (mistä sellainen kuvitelma ihmisillä edes on?)
Kommentit (902)
Kuulostaa ihan kauhealta. Varsinkin kun tietää miten raskas ala hoitoala on. Raha riittää vain vaatimattomasti perustarpeisiin ja moni saa saman kun makaa kotona tukien varassa.
Moniko teistä kimppa-asumisen ehdottajista asuu itse kimppakämpässä? Luuletteko, että noin vaan löytyy sellaisia ihmisiä, joiden kanssa haluaisi jakaa kotinsa? Sitähän se on, kodin jakamista.
En ole itse hoitotyössä, mutta ajattelen että se on sekä henkisesti että fyysisesti sen verran raskasta, että vapaa-aikana pitäisi saada olla rauhassa. Vuorotyöläisten kimppakämppäily se vasta hermoja kysyykin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpöhöpö. Paljonko bruttopalkkasi ja vuokrasi ovat? Kerro ne ja jatketaan keskustelua sitten.
Brutto 2150, käteen karvan alle 1800 euroa/kk. Vuokra 850 (halvempia yksiöitä ei meinää löytyä). Palkasta jää 950 euroa käteen. Siitä ruoat 250 euroa kk. Opintolainan lyhennys 150 euroa kk (haluan nopeasti pois, että pääsisin joskus säästämään), puhelin + vakuutukset + matkakortti+ muita pakollisia maksuja, kuten lääkärikäynnit ja lääkkeet yht. 150-200 euroa kk. Laske siitä lyökö leiville.
Eli sinulle jää käteen 950 euroa. Toimeentulotuella jäisi n. 500 euroa. Minusta tuossa on iso ero.
Ero on 450 euroa. Huomaa myös, että tyyppi joutuu maksamaan lääkärin ja matkakortin omasta pussistaan, toisin kuin sossun asiakas, eli vähennä ainakin satanen. Ero 350 euroa. Toinen ei tee mitään, toinen painaa niskalimassa hommia ja 350 euron erotus.
Mitä vttua?
Kyllä 350e on pienituloiselle iso raha. Tuella elävä saa tt-tuen lisäksi sähköt ja lääkkeet Kelan kautta, mutta yksin asuvalla sähkölasku on pieni ja läheskään kaikki ei tarvitse lääkkeitä. Mä elän tt-tuella ja mun lääkekulut on 22e/3kk. Ap olisi voinut opiskella parempituloiseen ammattiin. Kyllä nuo lähäreiden surkeat palkat on tiedossa.
Säälittävää kadehtia tt-tuella eläviä. Siihen on kaikilla mahdollisuus, sen kun irtisanoutuu.
Muuta paikkakunnalle mistä saat soluasunnon 150e/kk. Tee pelkkää yövuoroa hoitajana. Säästä käsiraha asuntoon. Osta joku rähjäinen yksiö Kalliosta tai missä nyt haluatkaan asua. Remontoi se (opettele YouTubesta jos et osaa). Kun teet pelkkää yötä ehdit päivällä hakea ruuat leipäjonoista. Myy asunto 2 vuoden päästä ja osta paska kaksio; remontoi jne.
Elämässä tarvii jotain tehdä jos haluaa saavuttaa jotain. Kateellisena kun asut liian kalliissa asunnossa ja itket tukien perään et tule koskaan saavuttamaan mitään.
Ilmeisesti olet sinkku. Jos et kykene saamaan puolisoa niin noudata ylläolevaa ohjetta. Muuten ottaisin vaan rikkaan miehen ja thats it.
Suomen surkeat palkat eivät ole työttömien ja köyhien syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin että ketuttaa. Suomessa palkkatyöstä rangaistaan.
Suomessa palkkatyöllä ei usein saa edes toimeentuloa, puhumattakaan että rikastuisi. Suomessa rikastuu ainoastaan perimällä, rikoksella, ryhtymällä poliitikoksi tai myymällä tarpeetonta konsultointia julkiselle sektorille. Parhaiten menestyy, jos tekee kaikki edelliset.
ai kumma. Minä ainakin olen rikastuntu palkasta säästämällä ja sijoittamalla....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö taas suomalaiselle toimeentulotuen asiakkaalle jää se ~500e käteen ja sillä selvä. Tästä usein maksetaan myös oma osuus vuokrasta ja lopulla maksat sitten kaiken muun paitsi lääkkeet
Jos ei työssäkäyvälle jää kuin tuon verran vuokran jälkeen niin kannattaa todellakin katsella halvempaa asumusta.
Itse olen myös lähihoitaja ja menojen jälkeen ei jää usein tuotakaan,mutta itse olen laskuni hommannut joten ei auta valittaa.Mikä ”oma osuus vuokrasta”?
Jos asut laskelmien mukaan liian kalliissa kämpässä etkä suostu muuttamaan niin maksat itse sen erotuksen mikä jää tukien jälkeen maksettavaksi .
Ja vaikka asut halvassa kämpässäkin niin ei asumistuki kata koko vuokraa.
Eihän halpaan kämppään välttämättä mitään asumistukea saakaan, mutta jos olet toimeentulotukea nostava, sullehan maksetaan koko vuokra ja muut menot. Ihan vaan pikkusen tosiaan kyrsii noi kaikenkarvaisten tukien nostajat, joita ei työnteko edes kiinnosta, vaikka töitä olisikin tarjolla. Grrrrrrr.
No jos ei koulutusta oo, eikä oikeen työhistoriaakaan, niin kuka haluaa vaihtaa leppoisan ja rauhallisen elämän johonkin vessojen siivoukseen? Sama raha tulee käytönnössä, viimeistään kulujen jälkeen
Saa kyllä olla vähän hölmö jos vaihtaa mukavan elämän kassalla istumiseen "moi" "näkemiin, hyvää illanjatkoa" hokemiin ja vessan kuuraksiin.
T: työtön jolla ei koulutusta tai työhistoriaa, vain paskimmista paskimpia hommia tarjottu
Etenkin kun vessan siivous on nykypäivänä Suomessa sitä että se on 5min per vessa.
Eli käytännössä pitäisi olla teräsmies ja tehdä valonnopeudella siivous ettei vessassa olisi lainkaan koronapöpöjä.
Se on mahdotonta suoriutua viidessä minuutissa ja jos suoriutuu edes tyydyttävästi, niin kuinka pitkään ihminen jaksaa sellaista ja millä sykkeellä?
Miten paljon luulet ap. saavasi lisää palkkaa tai verosi laskevan, jos ystävällesi tukien maksaminen lopetettaisiin?
Suomen palkansaajien ostovoiman heikkeneminen johtuu aivan muista syistä esim. ay-liikkeen aseman heikkeneminen, kun palkansaajat luottavat enemmän yksilön voimaan, eikä joukkovoimaan, niin kuin työnantajat, jotka kuuluvat oman alansa työnantajaliittoon, jopa hallituksessa on oma ministeri.
Muualla Euroopassa, jopa Kiinassa Ay-liike on aktiivista, kun vastaavasti suomalaiset palkansaajat kuuluvat Loimaan kassaan, eikä kukaan ole ajanut työntekijöiden etuja vuosikymmeniin. Mutta tuskin ratkaisu löytyy kaverin saamien tukien poistamisella.
Muuta pois helsingistä. Maakunnissa on lähihoitajillekin töitä ja asuinkustannukset vain murto-osa verrattuna helsinkiin.
Vierailija kirjoitti:
Suomen surkeat palkat eivät ole työttömien ja köyhien syy.
Tavallaan on meidän kaikkien syy.
Asialle pitäisi tehdä YHDESSÄ jotain.
Tarvittaisi joku 20 e minimipalkka tähän hyvinvointivaltioon väkisillä. Tai samantien 40e/h varmuudeksi.
Mitkään kimppakämpät ei ole mielekäs ratkaisu varsinkaan työssä käyvälle. Tuollaista ei tulisi edes ehdottaa vakavissaan aikuiselle ihmiselle. Jokainen tarvitsee oman asunnon ja rauhan.
Mulla on kokemusta kimppakämpästä. En pitkään jaksanut asua ja ajoittain oli varattava huone hotellista että saa nukkua.
Minun neuvo on se, että on alettava tekemään viikonloppuja sisältävää vuorotyötä, saa edes muutaman satasen kuussa käteen enemmän.
Minä ymmärrän ap:ta. Olen yksinhuoltaja ja jos hoitoalan työntekijällä olisi realistinen mahdollisuus Helsingissä olla työttömänä, tekisin sen saman tien. Sydäntä kylmää joka aamu jättää itkevä vielä 6-vuotias ekaluokkalainen yksin selviytymään kouluun. Nyt jo raukka pelkää olla kotona ja mitä se mahtaakaan olla sitten kun aamut pimenevät. Tämä ei todellakaan ole sen muutaman satasen arvoista mitä palkasta jää käteen enemmän kuin työttömänä ollessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Olen kaupan kassa, mies ajaa kuorma-autoa. Töitä ei saatu likempää kun 30km päästä kotoa (omistusasunto kunnasta missä vielä 10w meni hyvin, nyt ei saa edes talolainaa kuitattua) pakko olla 2 autoa joten autot polttoaineineen ja vakuutuksineen, talon kustannukset ja päivähoitomaksujen jälkeen meille jää 400-500e ruokaan per kk. Ja meillä ei ole edes netfliksejä sun muita kuluja (autoistakaan ei ole lainaa) mutta silti palkasta jää tuo summa käteen pakollisten kulujen jälkeen... :/
Jos nyt ihan randomisti laskisin kassahenkilön ja autokuskin palkat niin kaiken järjen mukaan teidän tulot pitäisi olla huonoimmillaankin vähintään 4000e (palkat,lapsilisät) eli kannataa miettiä niitä kulutus tottumuksia jos 3500 menee laskuihin joka kuukausi .
Se jäi sanomatta että olen itse 30h/viikko sopparilla, mies täysillä tunneilla. Työaika on kuitenkin "milloin vain" (kauppa 24/7 auki) joten päiväkotiin on ollut pakko ottaa täydet tunnit. Mun käteen jäävä palkka on 1400e/kk. Miehen 1800e. 3200e kuulostaa hyvältä kunnes vähennetään 450e asuntolaina, autot on vanhoja bensasyöppöjä (kun ei ole varaa päivittää esim uudempaan diesel autoon millä olisi edukkaanpaa ajaa) niin bensoihin menee jo 300e/kk, liikennevakuutukset 50e, vakuutus, vesi ja jätemaksut 40e/kk ja sähkölasku 150-400e välillä (vaikka on varaava takka ja ilmanläpöpumput). Päivähoitomaksut 300e/kk ja kännykät 50e yhteensä. Lapsilla on sairaskuluvakuutukset ja meillä henkivakuutukset niin niihin menee 60/kk. Nuorimmainen käyttää vaippoja, siitä 50e lisää. Sms turvaistuimet oli pakko ostaa osarilla (mitä en olisi halunnut tehdä, mutta 4x200e oli liikaa yhdelle kuulle vaikka olin varautunut asiaan mutta molempiin autoihin täytyi ostaa omat istuimet) niin sitä lyhennetään 50e/kk.
Lapset kasvaa ja vaikka koitan etsiä kaiken käytettynä vaatteisiin menee 20-50e välillä. Lisäksi meillä on pari kissaa (otettu yli 10v sitten) sekä koira, näiden ruokiin menee 100e.
1620e-1880e menee jo pakollisiin laskuihin
Sitten on epäsäännöllisiä menoja mihin menee rahaa. Esim en kirppikseltä löytänyt vk kenkiä niin oli pakko ostaa uutena niin meni niihinkin 100e kun molemmille osti, toinen auto ei päässyt katsastuksesta läpi, korjauksen hinta-arvio 500e, toiseen autoon täytyisi ostaa talvikumit...
Tuossa vähän avattuna meidän talouden menoja.
Jos julkinenliikenne toimisi, ostaisin bussikortin ja vaihdettaisiin noi meidän 2 auto rähjää johonkin varmatoimisempaan ja bensapihiin autoon niin jäisi enemmän käteennkin palkasta. Nyt en edes meikkaa kun se on ruuasta pois.
T: se kaupan kassa jonka mies ajaa kuorma-autoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin että ketuttaa. Suomessa palkkatyöstä rangaistaan.
Suomessa palkkatyöllä ei usein saa edes toimeentuloa, puhumattakaan että rikastuisi. Suomessa rikastuu ainoastaan perimällä, rikoksella, ryhtymällä poliitikoksi tai myymällä tarpeetonta konsultointia julkiselle sektorille. Parhaiten menestyy, jos tekee kaikki edelliset.
ai kumma. Minä ainakin olen rikastuntu palkasta säästämällä ja sijoittamalla....
Etkä ole. Edes isäni ei rikastunut työllä.
Sinä et tiedä nyt mistään yhtään mitään.
Luota siihen nyt vaan.
Vierailija kirjoitti:
No kuule, ei todellakaan tt- tuki maksa koko vuokraa, itse saan peruspäivärahaa, as tukea ja tt- tukea. Silti maksan vuokran ov 175€/kk. Turha kadehtia. Asunto on 39 neliöä Jyvä s kylässä. Vuokra n 500€
Niin, ei maksa koska saat ”liikaa” muita tukia. Jos eläisit pelkällä toimeentulotuella, saisit koko vuokran (sähkö ja vesilaskuineen) + sen päälle n. 500€ käyttörahaa.
Jep, tuohan on n. 450 euroa enemmän kuin kaverillesi jää. Itse hänkin maksaa puhelimen ja matkakortin, ainoastaan terveydenhuollon saa julkisella puolella + vakuutukset, siinä se. Sulla on itse asiassa varaa aika moneen asiaan kun tarkemmin mietit, esim. siihen että lyhennät opintolainaa noin isoissa erissä. Ja kun laina on maksettu ajattelit siis säästää asuntoa varten, eli sulla on sitten varaa säästääkin. Onko kaverillasi? Tuleeko hänellä koskaan olemaan omistusasuntoa? Sulla on myös varaa ostaa ruokaa. Moni joutuu hakemaan ruokansa leipäjonosta. Ja tosiaan työterveydenhuollossahan sä käyt ilmaiseksi ja pääset varmaan hoitoon suht nopeasti? Jos sulla menee kuussa paljon rahaa lääkkeisiin niin paska mäihä, mutta niin menee monella muullakin pienituloisella joka ei kuitenkaan ole oikeutettu toimeentulotukeen, ja se täytyy vaan hyväksyä että näillä mennään. Ja sitten sulla on vielä se työssäkäyvien suurin etu: sulla on varaa halveksia työttömiä. Haluatko tosiaan itse siihen asemaan?
En kadehtisi työtöntä, saa hän mitä tukia tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mutta minä en saa jäädä työttömäksi, minut pakotetaan töihin."
Kuka pakottaa? Otat loparit, kärsit 3 kk karenssin ja sen jälkeen pääset ansiosidonnaiselle. Olen itsekin kerran lähtenyt tuolla tavalla yhdestä huonosta työpaikasta ja saanut karenssin. Jos rahat eivät riitä karenssin aikaa, haet toimeentulotukea. Ja sitä ennen muistat nostaa kaikki ylimääräiset varat tililtä 2-3 kk ennen irtisanoutumista.
Ja voisin vielä jatkaa tätä että nythän ei kannata mitään töitä hakea koko loppuvuonna koska koronasäädösten takia päivärahapäivien määrä ei vähene ansiosidonnaisella 31.12.2020 saakka. Jäin juuri työttömäksi määräaikaisesta sopparista enkä aio tehdä loppuvuonna mitään muuta kuin vetää lonkkaa. Työnhakua katsotaan sitten aikaisintaan ensi vuoden puolella kun jaskaduunien pääasiallinen hyötyhän ei ole se palkka vaan se että saa kerrytettyä työssäoloehtoa. Sanna Marin on järjestänyt lokoisat oltavat työttömille, ah aijai, nyt nautitaan =)
Oman kokemukseni mukaan kannattaa kuitenkin tehdä osa-aika- tai keikkatyötä, koska koronan vuoksi suojaosaa on väliaikaisesti korotettu 500 euroon. Minulle maksettiin viime kuussa palkkaa reilu 1800 euroa ja sen perusteella sain silti yli 1100 euroa ansiosidonnaista. Ihan mukavasti siihen nähden, että täysi ansiosidonnaiseni olisi joku 1800e. Myönnän, että nykyinen tilanteeni sovitellun päivärahan ja osa-aikatyön yhdistelmästä on houkuttelevampi kuin kokoaikatyö, josta jäisi suunnilleen yhtä paljon käteen.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä iso epäkohta. Työnteon pitäisi aina olla taloudellisesti kannattavaa. Miksi työttömien pitää saada asua Helsingin keskustassa?
Tätä minäkään en ymmärrä. Keskusta-alueen (esim HSL-jaottelun mukaan vaikka A-vyöhykkeen) kaupungin asunnot vain työssä käyville. Helpottaisi liikenneruuhkiakin, kun ihmiset asuisivat lähempänä työpaikkojaan.
Työttömille löytyy hyvin tilaa esim Pohjois-Suomesta, siellä asuminen on lähes ilmaista, ja sen voi tuilla kustantaa.
Missään muualla kuin Suomessa ei kustanneta vastikkeetta elämistä. Pitkäaikaistyöttömiltä voisi myös tukia vastaan vaatia jotain panosta, varmasti jotain jokaiselle sopivaa pikkuhommaa löytyy kun vain keksitään. Mutta ei uskalleta vaatia, kun pelätään mikä ulina siitä alkaa.
Ihan pakko kysyä, kun olet noin katkeroitunut, miksi et elä samalla tavalla kuin ystäväsi. Sanot vain työsuhteesi irti tai mokailet töissä ja alat elämään tuilla. Kuka sinua on estämässä.
Itse olen kokenut molemmat elämän vaiheet ja toden totta tuilla eläminen ei suinkaan ollut luksusta ja se vei paljon energiaa ja söi ihmisarvoa, kun sinun kaltaiset ihmiset arvostelevat, ihan kuin se olisi ollut oma vika, kun en saanut töitä.
Nyt olen työelämässä ja pärjään oikein hyvin, ettei senkään takia tarvitse käydä kimppuuni tai haukkua.
Ja työttömyys on harvoin oma valinta, vaan siitä päättävät muut, eikä edes yliopistokoulutus vielä takaa työpaikkaa, sillä yhtälailla akateeminen työttömyys on yleistä.
Ja miksi haluat nostaa itsesi jalustalle tai olla muita parempi, kun et hyväksy elämääsi, kun vastaavaa elämää Suomessa elää satojatuhansia pieni- ja keskituloisia, ilman ruikutusta tai muita syyllistämättä.