Olen lähihoitaja, joka on katkeroitunut kun palkan netto-osuudesta lähes puolet menee vuokraan, mutta samaan aikaan tuilla elävä kaverini saa samanhintaisen asunnon tuilla ja hänelle jää sen jälkeen käteen melkein yhtä paljon.
Ei voi olla oikein, todella rasittavaa. Tiputtakaa tukia tai nostakaa palkkoja. Tai no: nostakaa palkkoja. Tämä tilanne on ihan järjetön. Tyyppi on asunut kämpässä viisi vuotta ja aina on kehoitettu hakemaan pienempää asuntoa. On tehnyt jotakin hakemuksia, joita sitten pitää Kelaan/sossuun toimittaa todisteina, mutta eihän luottotiedoton mitään uutta asuntoa saa ja saa jatkaa asumistaan ylihintaisessa asunnossa ilmaiseksi ja vielä hyvällä paikalla Helsingissä.
Ei pidä käsittää väärin: en halua häntä asunnottomaksi. Mutta se, että hän ei tee mitään, korkeintaan polttelee ja dokailee ja surffaa netissä, on väärin. Itse väännä niska limassa hommia, pyyhin takapuolia ja kuuntelen haistattelua ja saan nyrkistä aina joskus. Ja miksi? Saman saisi olemalla tekemättä mitään. Mutta minä en saa jäädä työttömäksi, minut pakotetaan töihin. Häntä ei ahdistella, saa jatkaa touhua ilman että kukaan jaksaa puuttua.
Jossakin menee raja ja minulla se on lähellä. Heka ei asuntoja anna, työsuhdekämpät menee ulkopaikkakunnilta muuttaville. Siksi pitää olla markkinahintaisessa kämpässä, eikä lainaa saa ikinä omaan. Edes Aso-asuntoja ei ole mahdollista saada, kun jononumerot on pitkät. Ja mihinkään asumistukiin en ole oikeutettu (mistä sellainen kuvitelma ihmisillä edes on?)
Kommentit (902)
Oma asunto pitää ostaa ennen lapsia.
Oma ensiasuntoni on ollut minulla 6 v, muut ajat vuokrattuna, koska olen vaihtanut asuinpaikkakuntaa.
Itse tulen jäämään työttömäksi, mutta sijoitusasunnot tuottavat sen verran, että pärjään.
Itse asiassa laitoin yhden asunnon myyntiin. Jotta ei olisi liian tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä työnteko kannata. Työssäkäyville tulee lisää mätkylää jatkuvalla syötöllä. Jos luonto antais periksi niin liittyis joutilaitten joukkoihin.
Ei vasemmistolainen luonne anna periksi. Sitten vasta kun pää pimahtaa tai selkärankaan tulee reuma.
Sitten vasta levätään.
Työnteko kannattaa vassarin mielestä aina. Se on työväenluokan kultuuria se.
Työnteko on aina ensisijainen tapa hankkia elanto.
Tämä tulee pitkään kaukaa esivanhemmiltamme.
Sulla on aataminaikainen käsitys vasemmistolaisesta. Nehän on ne suurimmat työn vieroksujat ja tuilla keplottelijat nykyään
Helsingissä asumisen hinta on se kaikkein pahin juttu. Lähärin palkalla kyllä tulisi toimeen, jos nettotuloista vuokraan menisi max 25 prosenttia, mutta jos siihen menee puolet, kuristuu tällainen palkansaaja täysin tuohon. Tilannetta valitettavasti vinouttaa juurikin epäreilut tukisysteemit, jotka mahdollistavat vuokrien törkeän ja jatkuvan noston. Esimerkki: muutin Helsinkiin vuonna 2007, silloin sain yksiön Kalliosta hintaan 480 euroa/kk. Nyt vastaavan asunnon vuokra on 800 euroa, eli nousu on ollut ihan järjetöntä. Palkat eivät kulje mukana, vertailin vanhoja palkkanauhoja ja erotus nykyiseen on tosi pieni. Sen sijaan asumistuki + toimeentulotuki mahdollistaa asumisen tuollaisissa asunnoissa niille, jotka eivät käy töissä. Eihän tässä ole mitään järkeä. Tilanne on jo sama ympäri Helsinkiä, ei pelkästään kantakaupungissa. Ja turha väittää että tämä ei pidä paikkaansa, koska se pitää. Tiedän tasan tarkkaan tyyppejä, jotka asuvat noin kalliissa kämpissä ja täysin tukien varassa.
Mikä lääkkeeksi? Tukisysteemiä voisi kyllä muokata järkevämpään ja kannustavampaan suuntaan. Miten, sitä saa pohtia viisaammat. Toinen vaihtoehto olisi se, että esim Hekan asuntoihin tulisi ohituskaista lähihoitajille, lastentarhan työntekijöille ym muulle "kahden tonnin porukalle". Tästä pidettäisiin kiinni, ei tuilla vaan omalla palkalla kiinni. Lisäksi näitä asuntoja voisi kehittää hieman aso-tyyppiseen suuntaan, eli jonkinlaista kiinnitystä voisi tehdä. Esim kaikki uudiskohteet tulisi mennä näille tyypeille, eikä tt-tuen varassa eläville tai vastaaville.
En voi minäkään käsittää miten täysin työtuloton sosiaalitiskin asiakas perhe voi asua vuokralla ylisuuressa, melko kalliissa asunnossa käytännössä ilmaiseksi ja kaupanpäälle lyödään vielä rahaa käteen? Nämä on niitä asioita mitkä vie oman töihin lähdön välillä vaikeaksi.
Asua pitää jossakin sehän on selvä mutta ei pidä yli avustaa. Jokin on pielessä jos tuilla elää leveämmin mitä työssä käyvä.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä asumisen hinta on se kaikkein pahin juttu. Lähärin palkalla kyllä tulisi toimeen, jos nettotuloista vuokraan menisi max 25 prosenttia,
Pääongelma on Helsingin oma uniikki asuntokupla joka noita hintoja vääristää, kysyntä on aivan liian korkea asuntomäärään nähden joten ihmekös että ovat kalliita. Se on yksi pääsyy sille miksi Helsinki elää myös elinkustannuskuplassa jossa kaikkialla muualla Suomessa elinkustannukset ja hinnat ovat samoja mutta Helsingissä monta euroa korkeammat. AP:n kannattaisi muuttaa toiseen kuntaan, lähihoitajalle löytyy töitä kaikkialta ja 2000 kuukausipalkasta jää reilusti enempi käteen kun vuokra on 200-300 euroa pienempi ja se kahvilan aamukahvi maksaa euron eikä kolme euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajan palkat on varmaan aika samat ympäri Suomea, joten kannattaisi hakeutua johonkin missä on halvemmat vuokrat.
Niin, tai sitten esim Heka alkaisi tarjota kämppiä noille matalapalkkaisille vähän useammin.
Joko noin tai sitten ihmiset alkaa äänestää jaloillaan, jolloin pääkaupunkiseudulla tulee pulaa hoitajista.. sitten asiaan saattaisi tulla muutosta.
Ei Hekalla ole tarjota asuntoja työssäkäyville helsinkiläisille. Taloyhtiössämme on vapautunut puolen vuoden aikana useampi asunto joihin on asutettu värillinen, kotona makoileva perhe. Varmaa vuokratuloa.
Vierailija kirjoitti:
Asua pitää jossakin sehän on selvä mutta ei pidä yli avustaa. Jokin on pielessä jos tuilla elää leveämmin mitä työssä käyvä.
Mutta ei ne elä. Eroa elintasossa on sellainen 500-600 euroa mikä on köyhille iso raha. Tässä ketjussa ihmiset vain valittaa että tuo ero pitäisi olla vielä isompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen surkeat palkat eivät ole työttömien ja köyhien syy.
Tavallaan on meidän kaikkien syy.
Asialle pitäisi tehdä YHDESSÄ jotain.
Tarvittaisi joku 20 e minimipalkka tähän hyvinvointivaltioon väkisillä. Tai samantien 40e/h varmuudeksi.
Tai sitten kaikki voisivat yhdessä vaatia vuokrakattoa. Halvat vuokrat kaikille lääkäristä lähihoitajaan, jo alkaa rahat riittää muuhunkin kuin makaroneihin. Ja ostakaa palveluita, ei tavaraa. Kampaaja, hieroja, kahvila, lounas ulkona, päivällinen ravintolassa jne. Ei kiinakrääsää, ei luksuslaukkua, eikä kasoittain pikamuotia. Sillä tavalla ne muutkin saavat olla töissä ja tienata, ei tarvitse elättää kotisohvalle.
Täällä tarjotaan vaihtoehdoksi muuttoa Helsingistä pois. Mutta ei sekään nyt niin yksinkertaista ole. Onhan moni näistä tyypeistä kotoisin Hgistä, monella on siellä koko sosiaalinen piiri ja suku.. että en ihmettele jos haluaa pysyä tutuissa ympyröissä. Kyllä minä senkin ymmärrän, jos joku kainuulainen kaveri ei halua muuttaa kotiseudultaan pois, vaikka siellä ei ole töistä ja etelässä olisi. Kyllä lääkkeeksi pitäisi saada jotakin muuta, Helsingissä edullisempi asumisen hinta, tavalla taikka toisella.
Vierailija kirjoitti:
Ja ostakaa palveluita, ei tavaraa.
Niinno köyhällä ei ole tuossa asiassa valinnanvaraa. Tulee esim. köyhälle miehelle halvemmaksi ostaa halpishiustenleikkuri parillakympillä ja käyttää sitä vuosikausia kotona, kun käydä kampaajalla ja maksaa 20 euroa joka kuukausi.
Globalisaatio vei vakiduunit pois, asiaa toppuuteltiin että "menkää palvelualoille töihin!". Sitten palvelualalta katoaa tuotot kun kaduilla kulkee vähemmän ja vähemmän säännöllisiä tuloja saavia ihmisiä. Kulutusta ei tapahdu, markkinat polkee paikoillaan samalla kun rikas eliitti kuorii kermat päältä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä tarjotaan vaihtoehdoksi muuttoa Helsingistä pois. Mutta ei sekään nyt niin yksinkertaista ole. Onhan moni näistä tyypeistä kotoisin Hgistä, monella on siellä koko sosiaalinen piiri ja suku.. että en ihmettele jos haluaa pysyä tutuissa ympyröissä. Kyllä minä senkin ymmärrän, jos joku kainuulainen kaveri ei halua muuttaa kotiseudultaan pois, vaikka siellä ei ole töistä ja etelässä olisi. Kyllä lääkkeeksi pitäisi saada jotakin muuta, Helsingissä edullisempi asumisen hinta, tavalla taikka toisella.
Pointti oli että helvetti jäätyy ja possut lentää ennenkuin Helsingissä asunnot halpenee, niin kauan kun kaikki haluaa asua siellä. Helpompaa vaan muuttaa vaikka Tampereelle mistä pääsee sukuloimaan ja kavereita moikkaamaan 1-2 tunnin junamatkan jälkeen. Vuokrat puolet halvempia ja ainakin lähihoitajille löytyy töitä sieltäkin.
Vierailija kirjoitti:
Moniko teistä kimppa-asumisen ehdottajista asuu itse kimppakämpässä? Luuletteko, että noin vaan löytyy sellaisia ihmisiä, joiden kanssa haluaisi jakaa kotinsa? Sitähän se on, kodin jakamista.
En ole itse hoitotyössä, mutta ajattelen että se on sekä henkisesti että fyysisesti sen verran raskasta, että vapaa-aikana pitäisi saada olla rauhassa. Vuorotyöläisten kimppakämppäily se vasta hermoja kysyykin.
Se kimppakämpässä asuminen on tavallista monessa Euroopan maassa. Isompia asuntoja jää vapaaksi, koska yhä suurempi porukka pysyy sinkkuna pitkään. Yksinhuoltajat taas pyrkivät hyötymään toisistaan, sillä monessa maassa laki kieltää alle 12 vuotiaan yksinolon edes kaupassakäynnin ajan. Jeesaavat toinen toistaan, niin molemmat hyötyvät eikä edes maksa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajan palkat on varmaan aika samat ympäri Suomea, joten kannattaisi hakeutua johonkin missä on halvemmat vuokrat.
Niin, tai sitten esim Heka alkaisi tarjota kämppiä noille matalapalkkaisille vähän useammin.
Joko noin tai sitten ihmiset alkaa äänestää jaloillaan, jolloin pääkaupunkiseudulla tulee pulaa hoitajista.. sitten asiaan saattaisi tulla muutosta.
Ei Hekalla ole tarjota asuntoja työssäkäyville helsinkiläisille. Taloyhtiössämme on vapautunut puolen vuoden aikana useampi asunto joihin on asutettu värillinen, kotona makoileva perhe. Varmaa vuokratuloa.
taidat itsekin olla "kotona makoileva"...
Vierailija kirjoitti:
Se kimppakämpässä asuminen on tavallista monessa Euroopan maassa. Isompia asuntoja jää vapaaksi, koska yhä suurempi porukka pysyy sinkkuna pitkään. Yksinhuoltajat taas pyrkivät hyötymään toisistaan, sillä monessa maassa laki kieltää alle 12 vuotiaan yksinolon edes kaupassakäynnin ajan. Jeesaavat toinen toistaan, niin molemmat hyötyvät eikä edes maksa mitään.
Kimppakämppien ongelma ei ole itse porukassa eläminen vaan asukkien suuri vaihtuvuus, nimimerkillä kokemusta on. Kavereiden kanssa oli kivaa asua mutta se ei ollut kivaa että kun sitten kaveri sai duunia eri paikkakunnalta, tuli hirveä kiire löytää uusi kämppis jostain koska varaa ei yhteen tai kahteen pekkaan ollut maksaa vuokraa. Käytännössä joka kerta kun sieltä joku muuttaa pois, kaikille muille asukeille tulee elinkustannusten kanssa hirveä päänsärky ja stressi. Vuokranmaksu takkuaa jossei uutta kaveria tahdo löytyä ja maksuongelmia tulee.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Olen kaupan kassa, mies ajaa kuorma-autoa. Töitä ei saatu likempää kun 30km päästä kotoa (omistusasunto kunnasta missä vielä 10w meni hyvin, nyt ei saa edes talolainaa kuitattua) pakko olla 2 autoa joten autot polttoaineineen ja vakuutuksineen, talon kustannukset ja päivähoitomaksujen jälkeen meille jää 400-500e ruokaan per kk. Ja meillä ei ole edes netfliksejä sun muita kuluja (autoistakaan ei ole lainaa) mutta silti palkasta jää tuo summa käteen pakollisten kulujen jälkeen... :/
Älä huolehdi. Nykyhallitus tekee yökaudet mietintöjä, ettei teidän tarvitse huolehtia niistä lopuistakaan.
Jälleen yksi pienituloinen jonka on ihan pakko asua Kalliossa tai muualla lähellä keskustaa. Ei missään maailmassa pienituloisten palkkataso ole mitoitettu keskustojen vuokratason mukaan vaan kyllä pienituloiset asuvat ihan kiltisti lähiöissä. Itse asiassa hyvin harva asuntonsa itse omistava keskituloinenkaan asuu ison kaupungin keskustassa vaan ostaa sen asuntonsa jostain vähän kauempaa jossa hintataso sopii tulotasoon. Miksi vuokra-asujat eivät tee samaa?
Vierailija kirjoitti:
Niin, onhan se aidolle stadilaiselle ihan mahdoton ajatus muuttaa vaikka Keravalle. Kuka sitä 20 min. junamatkaa keskustaan jaksaisi...
Silloin on kyllä huonosti asiat kun tuilla eläjiä kadehtii. Ja maahan muuttaneita ja muita vastaavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuule, ei todellakaan tt- tuki maksa koko vuokraa, itse saan peruspäivärahaa, as tukea ja tt- tukea. Silti maksan vuokran ov 175€/kk. Turha kadehtia. Asunto on 39 neliöä Jyvä s kylässä. Vuokra n 500€
Niin, ei maksa koska saat ”liikaa” muita tukia. Jos eläisit pelkällä toimeentulotuella, saisit koko vuokran (sähkö ja vesilaskuineen) + sen päälle n. 500€ käyttörahaa.
Ota nyt ensiksi selvää miten ja millä perusteilla tt-tukea maksetaan, nyt olet ihan pihalla.
Ota itse, tiedän täsmälleen millä perusteilla toimeentulotukea maksetaan. Toimeentulotuella katetaan minimitoimeentulonormi, ja jos muita tuloja ei ole, tuo normi (n. 500€/kk) maksetaan KOKO vuokran ja muiden välttämättömien menojen lisäksi.
Mutta niinhän hänelle hänen omien sanojen mukaan jää. Hän tuntee olonsa köyhäksi koska asuu Helsingissä ylihinnoitellussa yksiössä ja "muut menot" ovat monia satoja euroja kuussa. Mitä ne muut menot ovat jotka kustantaa yksinasuvalta 300-400 euroa jokaikinen kuukausi? Ei siis ruokaa, ei muita välttämättömyyksiä "muita" kuluja. Työttömällä ei semmoisiin kuluihin varaa ole eikä toimeentulotuki semmoisiin rahoja anna.