Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lähihoitaja, joka on katkeroitunut kun palkan netto-osuudesta lähes puolet menee vuokraan, mutta samaan aikaan tuilla elävä kaverini saa samanhintaisen asunnon tuilla ja hänelle jää sen jälkeen käteen melkein yhtä paljon.

Vierailija
10.09.2020 |

Ei voi olla oikein, todella rasittavaa. Tiputtakaa tukia tai nostakaa palkkoja. Tai no: nostakaa palkkoja. Tämä tilanne on ihan järjetön. Tyyppi on asunut kämpässä viisi vuotta ja aina on kehoitettu hakemaan pienempää asuntoa. On tehnyt jotakin hakemuksia, joita sitten pitää Kelaan/sossuun toimittaa todisteina, mutta eihän luottotiedoton mitään uutta asuntoa saa ja saa jatkaa asumistaan ylihintaisessa asunnossa ilmaiseksi ja vielä hyvällä paikalla Helsingissä.

Ei pidä käsittää väärin: en halua häntä asunnottomaksi. Mutta se, että hän ei tee mitään, korkeintaan polttelee ja dokailee ja surffaa netissä, on väärin. Itse väännä niska limassa hommia, pyyhin takapuolia ja kuuntelen haistattelua ja saan nyrkistä aina joskus. Ja miksi? Saman saisi olemalla tekemättä mitään. Mutta minä en saa jäädä työttömäksi, minut pakotetaan töihin. Häntä ei ahdistella, saa jatkaa touhua ilman että kukaan jaksaa puuttua.

Jossakin menee raja ja minulla se on lähellä. Heka ei asuntoja anna, työsuhdekämpät menee ulkopaikkakunnilta muuttaville. Siksi pitää olla markkinahintaisessa kämpässä, eikä lainaa saa ikinä omaan. Edes Aso-asuntoja ei ole mahdollista saada, kun jononumerot on pitkät. Ja mihinkään asumistukiin en ole oikeutettu (mistä sellainen kuvitelma ihmisillä edes on?)

Kommentit (902)

Vierailija
121/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koettakaa hyvät lähihoitajat hakeutua mahdollisimman moni töihin pois pk-seudulta. Työllistytte muuallekin ja saatte palkallanne paremman elintason.

Samalla luotte painetta paremmille palkoille Pk-seudulla ja muuallakin.

Sama koskee kaikkia muita pienipalkkaisia joilla on edes kohtalaiset työnäkymät.

Vierailija
122/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävä vuokra!! Tee sille asialle jotain ja nopeasti!

Tätä se on Hgissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansatiede ja folkloristiikka on hyvä valinta myös. Maisteri ei joudu kurjiin töihin, onhan hän MAISTERI.

Vierailija kirjoitti:

Oma on mokasi kun luit itsellesi työllistävän ammatin. Olisit mennyt yliopistoon lukemaan taidehistoriaa , muutama hassu luento kuukaudessa ja valmistuttuasi pääsee kortistoon elämään mukavasti ja filosofoimaan päivät pitkät. 

Vierailija
124/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aso-asunnon saat kyllä varmasti ennen pitkää, 2v vanhalla numerolla sain itse ensimmäisen asunnon joka vastasi hakemukseen laittamiani kriteerejä. Olisin ehkä saanut aikaisemminkin mieluisan asunnon, muttei ollut vielä ajankohtaista hakea. Aika nopeasti kyllä meni tuo 2v, sai säästettyä sinä aikana asomaksun ja enemmänkin, vaikka asuin silloin todella ylihinnoitellussa asunnossa yksityisellä. Olen myös lähihoitaja.

En tiedä sitten, kuinka vanha asumisoikeusnumero sinulla jo on. Olet kuitenkin ilmeisesti asunut pk-seudulla pidempäänkin? Jos haluat asunnon joltain erittäin suositulta alueelta, joudut odottamaan jopa kymmeniä vuosia. Lähiöistä saa edullisempia aso-asuntoja nopeammin, ehkä jopa uudiskohteita.

Vierailija
125/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpöhöpö. Paljonko bruttopalkkasi ja vuokrasi ovat? Kerro ne ja jatketaan keskustelua sitten.

Brutto 2150, käteen karvan alle 1800 euroa/kk. Vuokra 850 (halvempia yksiöitä ei meinää löytyä). Palkasta jää 950 euroa käteen. Siitä ruoat 250 euroa kk. Opintolainan lyhennys 150 euroa kk (haluan nopeasti pois, että pääsisin joskus säästämään), puhelin + vakuutukset + matkakortti+ muita pakollisia maksuja, kuten lääkärikäynnit ja lääkkeet yht. 150-200 euroa kk. Laske siitä lyökö leiville.

Eli sinulle jää käteen 950 euroa. Toimeentulotuella jäisi n. 500 euroa. Minusta tuossa on iso ero.

Ero on 450 euroa. Huomaa myös, että tyyppi joutuu maksamaan lääkärin ja matkakortin omasta pussistaan, toisin kuin sossun asiakas, eli vähennä ainakin satanen. Ero 350 euroa. Toinen ei tee mitään, toinen painaa niskalimassa hommia ja 350 euron erotus.

Mitä vttua?

Sossu ei maksa kenenkään matkakortteja, jos sen haluaa se maksetaan itse tuosta perusosasta, jolla maksetaan ruuat, vakuutukset ym.ym.

Vierailija
126/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kannattaa ajatella vähän muutakin kuin sitä kuukausipalkkaansa vaikka tiedänkin että rahan vuoksi sitä työtä tehdään. Jonain päivänä jäät eläkkeelle ja mitäpä veikkaat paljonko sillä työttömällä kaverillasi eläke tulee olemaan? Saat itse todennäköisesti enemmän ja voit palkkatyösi lisäksi tehdä myös pimeitä keikkoja aika rauhassa ja säästää rahat tai vaikka sijoittaa. Tuilla elävien pitää kerjätä rahansa joka asiaan ja joka vuosi tehdään tarkistukset. Yhtään ylimääräistä euroa ei voi tienata edes kirppismyynnillä sillä nekin aiheuttaa tukien uudelleenlaskemisen. Saat töissä myös virikkeitä ja ystäviäkin ehkä, opit ihmisistä uutta. Ennen kaikkea: olet työssä ja SINUA ARVOSTETAAN kuitenkin paljon enemmän kuin vuosia työttömänä ollutta, ei nimitellä alkoholistiksi, mielisairaaksi, laiskaksi tms. Olet osa yhteiskuntaa. Aloituksesi on hyvä todiste siitä miksi työttömiä lyödään ja vihataan, kateutta se on. Vaikka harva saakaan Kelasta ylettömiä tukirahoja.

Vierailija
127/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö taas suomalaiselle toimeentulotuen asiakkaalle jää se ~500e käteen ja sillä selvä. Tästä usein maksetaan myös oma osuus vuokrasta ja lopulla maksat sitten kaiken muun paitsi lääkkeet

Jos ei työssäkäyvälle jää kuin tuon verran vuokran jälkeen niin kannattaa todellakin katsella halvempaa asumusta.

Itse olen myös lähihoitaja ja menojen jälkeen ei jää usein tuotakaan,mutta itse olen laskuni hommannut joten ei auta valittaa.

Mikä ”oma osuus vuokrasta”?

Jos asut laskelmien mukaan liian kalliissa kämpässä etkä suostu muuttamaan niin maksat itse sen erotuksen mikä jää tukien jälkeen maksettavaksi .

Äärimmäisen harvinainen tilanne. Riittää kun hakee halvempia asuntoja, ja ainakaan Helsingissä sellaisia ei käytännössä järjesty.

Just näin, ei sitä erotusta tartte maksaa. Hakee halvempaa kämppää eikä saa ja vuokra maksetaan ihan täysin.

Vierailija
128/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuollaisten aloittajan kaltaisten kyllästyneiden, katkerien, kateellisten, kyräilevien lähärien takia moni jättää opiskelut kesken. Ei siellä työpaikoilla harjoittelijat jaksa olla, kun ohjaajat/työkaverit ovat nenä nyrpyssä kokoajan,mikään ei tunnu huvittavan ja se puretaan sitten niihin, jotka yrittävät välttää työttömyyden kouluttautumalla. Kehoitan ottamaan sinua loparit sieltä lähihoitajatyöstäsi, ettet pilaa monen muun opiskeluintoa ja koko työilmapiiriä työpaikallasi.

Nämä yksinkertaiset narisijat työpaikoilla hyvissä viroissa jopa ja voisi sanoa turvatyöpaikoissaan aiheuttavat niin katkeraa tunnelmaa työpaikoille että...

Ei se muiden vika ole että työelämä on Suomessa ajettu siihen malliin ettei hommia voi tehdä hyvin.

Muissa ja itsessä ei ole vikaa, vaan siinä ettei ole tarpeeksi työväkeä suhteessa siihen mitä vaaditaan tapahtuvan.

Kyse on säästöistä ja ap:n kaltaiset narisijat pilaa tunnelman, kun kuvittelevat että syy on työttömissä ja syy on työharjoittelijoissa.

He ovat itse sen kultamunan päällä. Heillä on turvallinen työpaikka ja virka.

Ihme valittaja. Todennäköisesti saa pankistakin lainaa jos haluaa.

Toista se on meillä muilla.

Vierailija
129/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpöhöpö. Paljonko bruttopalkkasi ja vuokrasi ovat? Kerro ne ja jatketaan keskustelua sitten.

Brutto 2150, käteen karvan alle 1800 euroa/kk. Vuokra 850 (halvempia yksiöitä ei meinää löytyä). Palkasta jää 950 euroa käteen. Siitä ruoat 250 euroa kk. Opintolainan lyhennys 150 euroa kk (haluan nopeasti pois, että pääsisin joskus säästämään), puhelin + vakuutukset + matkakortti+ muita pakollisia maksuja, kuten lääkärikäynnit ja lääkkeet yht. 150-200 euroa kk. Laske siitä lyökö leiville.

Eli sinulle jää käteen 950 euroa. Toimeentulotuella jäisi n. 500 euroa. Minusta tuossa on iso ero.

Työttömänä saat kyllä muutakin tukea kuin toimeentulotuki joka nostaa tuota käteen jäävää osuutta.

Vai niin. No kerropa minullekin. Olet totaalisen pihalla näköjään koko järjestelmästä, kokoomuspelle.

Jos olet noin pihalla niin täällä on joku ihan muu pelle kuin minä. Kokoomusta en kannata.

Itse ainakin sain asumistukea, työmarkkinatukea sekä toimeentulotukea kun olin työtön.

Jos olet yh, saat korotuksen lapsilisään.

Etkö ymmärrä, että kaikkien noiden tukien kanssa asumiskulujen jälkeen jää n. 500 e kaikkeen muuhun elämiseen.

Vierailija
130/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuule, ei todellakaan tt- tuki maksa koko vuokraa, itse saan peruspäivärahaa, as tukea ja tt- tukea. Silti maksan vuokran ov 175€/kk. Turha kadehtia. Asunto on 39 neliöä Jyvä s kylässä. Vuokra n 500€

Vierailija
131/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ero on 450 euroa. Huomaa myös, että tyyppi joutuu maksamaan lääkärin ja matkakortin omasta pussistaan, toisin kuin sossun asiakas, eli vähennä ainakin satanen. Ero 350 euroa. Toinen ei tee mitään, toinen painaa niskalimassa hommia ja 350 euron erotus.

Mitä vttua?

Sossu ei maksa kenenkään matkakortteja, jos sen haluaa se maksetaan itse tuosta perusosasta, jolla maksetaan ruuat, vakuutukset ym.ym.

Sossu maksaa kotivakuutuksen, samoin matkakortin. Tämä on tosi, koska saan ko. edut.

Vierailija
132/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kirjoita tämä kirje ja lähetä kansanedustajille ja ministereille. Niin he saavat konkretiaa mitä heidän luomansa valtio on tällä hetkellä. Että töitä on sama olla tekemättä, koska sama raha jää käteen. Näin ei voi jatkua eikä Suomella ole enää varaa siihen. Veronmaksajia ei ole tarpeeksi, jotka elättäisit muut maassa loisivat ihmiset.

Vierailija
133/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin että ketuttaa. Suomessa palkkatyöstä rangaistaan.

ne joilla on oikeat rahat ovat tyytyväisiä siitä että paritonnia kuussa tienaavat ovat katkeria tukia saaville.

ratkaisu ei ole se että tukia saavia kadehditaan, vaan että ne rahat otetaan sikarikkailta.

Maailmassa on kyllä rahaa.

Kukaan järkevä duunari ei ole katkera tukia saavalle työttömälle.

Nykyään kaikki työt on pätkiä ja nollatuntihommia.

Sitä joutuu aina itsekin tukien varaan kuukausiksi.

Olisi hölmöä sahata itseään käteen ja vaatia tukia matalammaksi!

Tämä on nyt joku oikeistolainen provoaloitus.

Jokainen tietää että lähärien hommatkin on pätkää ja tosi kurjaa matalasti palkattua kuraa.

Jokainen sellainen huojentuu kun pääsee hetkeksi työttömäksi. Se on heidän ansaittu loma ja mahdollisuus elää elämäänsä. Työnteko vaatii ihan liikaa nykypäivänä.

Edes veteraanit ei suostuisi tälläiseen riistoon.

Lasken itsekin päiviä tässä. Joulukuussa alkaa työttömyys ja otan ansaitun loman. On ollut raskas 8kk pätkä. Suorastaan oksettavan raskas. Olen menettänyt halvalla elämästäni sen ajan.

Halvalla.

Itse tein vajaan vuoden työpätkän ja onneksi säästin rahaa. Olen tuon työpätkän loputtua voinut olla kotona säästöjen turvin ja kohennella jaksamista.

Oli työn loppuessa niin loppuu viety, että rintaa pisti joka päivä. Nyt muutaman viikon jälkeen alkanut taas jaksaa paremmin.

Ai vuoden teit töitä, pystyit jopa säästämään ja nyt olet ihan loppu??? Ei oo totta. Täyteen työeläkkeeseen oikeuttaa 40 vuoden työskentely, eli sulla "pikkusen" uupuu tuosta ajasta. Siis tietty jos terveenä saat olla. Sairaat ja työkyvyttömät ovat erikseeen. 

Varmaan ensinnäkin riippuu, mitä tekee työkseen. Ja mitä se sinulta on pois, että säästöjen turvin kerää taas jaksamista uuteen työrupeamaan.

Vierailija
134/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansatiede ja folkloristiikka on hyvä valinta myös. Maisteri ei joudu kurjiin töihin, onhan hän MAISTERI.

Vierailija kirjoitti:

Oma on mokasi kun luit itsellesi työllistävän ammatin. Olisit mennyt yliopistoon lukemaan taidehistoriaa , muutama hassu luento kuukaudessa ja valmistuttuasi pääsee kortistoon elämään mukavasti ja filosofoimaan päivät pitkät. 

Kummasti saa nykyään pk-papereilla tapella työpaikoista, kun on työttömät maisterit vallanneet matalapalkka-alatkin.

Ei pelkillä peruskoulunpapruilla pääse enää hommiin, kun on älykkäämpää väkeä siivoomaan ja ajamaan trukilla.

Ihan sama. Olin viisas siinä mielessä että en tuhlannut verorahoja turhaan opiskeluun, mutta he veivät mun työt. Edes pikaruokalaan ei pääse, kun monikieliset maisterit vie ne 9e/h työpaikat. Saavat hampurilaisedutkin.

Vierailija
135/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vttua?

Sossu maksaa kotivakuutuksen, samoin matkakortin. Tämä on tosi, koska saan ko. edut.

Käytkö kuntouttavassa vai vierotushoidossa? Niille maksetaan.

Vierailija
136/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi sinulla ei ole somaleita kavereina. Niitä tukia katsellessa vasta harmittaisikin.

Turhaan provoat! Ei ne saa sen enempää kuin muutkaan tukiin oikeutetut. Tuskin on sullakaan ton kommenttisi perusteella yhtäkään somalia kaverina. Tunnut olevan persu, nääs....

Ai eikö? Melkein voisi luulla, kun katsoo sitä non-stop shoppailua ja kahviloissa hengailua täällä Itä-Helsingin ostosparatiisissa. Mistä se raha tulee? Ja ruoka- ym. avustusjonoissa näkyy vain ja ainoastaan suomalaisia köyhiä. Miksi se on näin?

Toivon, että olet oikeassa, mutta en käsitä tätä menoa täällä.

Vierailija
137/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö taas suomalaiselle toimeentulotuen asiakkaalle jää se ~500e käteen ja sillä selvä. Tästä usein maksetaan myös oma osuus vuokrasta ja lopulla maksat sitten kaiken muun paitsi lääkkeet

Jos ei työssäkäyvälle jää kuin tuon verran vuokran jälkeen niin kannattaa todellakin katsella halvempaa asumusta.

Itse olen myös lähihoitaja ja menojen jälkeen ei jää usein tuotakaan,mutta itse olen laskuni hommannut joten ei auta valittaa.

Mikä ”oma osuus vuokrasta”?

Jos asut laskelmien mukaan liian kalliissa kämpässä etkä suostu muuttamaan niin maksat itse sen erotuksen mikä jää tukien jälkeen maksettavaksi .

Ja vaikka asut halvassa kämpässäkin niin ei asumistuki kata koko vuokraa.

Eihän halpaan kämppään välttämättä mitään asumistukea saakaan, mutta jos olet toimeentulotukea nostava, sullehan maksetaan koko vuokra ja muut menot. Ihan vaan pikkusen tosiaan kyrsii noi kaikenkarvaisten tukien nostajat, joita ei työnteko edes kiinnosta, vaikka töitä olisikin tarjolla. Grrrrrrr.

No jos ei koulutusta oo, eikä oikeen työhistoriaakaan, niin kuka haluaa vaihtaa leppoisan ja rauhallisen elämän johonkin vessojen siivoukseen? Sama raha tulee käytönnössä, viimeistään kulujen jälkeen

Saa kyllä olla vähän hölmö jos vaihtaa mukavan elämän kassalla istumiseen "moi" "näkemiin, hyvää illanjatkoa" hokemiin ja vessan kuuraksiin.

T: työtön jolla ei koulutusta tai työhistoriaa, vain paskimmista paskimpia hommia tarjottu

Vierailija
138/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sille tuilla eläville jää vuokran jälkeen 500e/kk. Jos lasketaan sun lääkekulut, sulle jää silti enemmän kuin tuolle työttömälle kaverille. 

Vierailija
139/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, kirjoita tämä kirje ja lähetä kansanedustajille ja ministereille. Niin he saavat konkretiaa mitä heidän luomansa valtio on tällä hetkellä. Että töitä on sama olla tekemättä, koska sama raha jää käteen. Näin ei voi jatkua eikä Suomella ole enää varaa siihen. Veronmaksajia ei ole tarpeeksi, jotka elättäisit muut maassa loisivat ihmiset.

Luuletko että se on heille mikään yllätys. Tästä on ollut keskustelua jo vuosikymmeniä.

Asialle ei haluta tehdä muutosta.

Täällä ei haluta maksaa työtätekeville rahaa työstä ja antaa heille edes vapaa-aikaa.

Raha menee johtajille.

Viimevuoden postijupakka oli hieno esimerkki siitä miten työntekijät ei määrittele omaa palkkaansa. Johtajat kyllä sanelee omat tulonsa mennen tullen.

Vierailija
140/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

NO on sentään joku paikka tässä maailmassa kun käy töissä .

Yhtä helv....ttiä kotona yksin olla päivästä toiseen .

tervetuloa kokeileen,vaihtasin heti paikkaa työssäkäyvän kanssa.