Olen lähihoitaja, joka on katkeroitunut kun palkan netto-osuudesta lähes puolet menee vuokraan, mutta samaan aikaan tuilla elävä kaverini saa samanhintaisen asunnon tuilla ja hänelle jää sen jälkeen käteen melkein yhtä paljon.
Ei voi olla oikein, todella rasittavaa. Tiputtakaa tukia tai nostakaa palkkoja. Tai no: nostakaa palkkoja. Tämä tilanne on ihan järjetön. Tyyppi on asunut kämpässä viisi vuotta ja aina on kehoitettu hakemaan pienempää asuntoa. On tehnyt jotakin hakemuksia, joita sitten pitää Kelaan/sossuun toimittaa todisteina, mutta eihän luottotiedoton mitään uutta asuntoa saa ja saa jatkaa asumistaan ylihintaisessa asunnossa ilmaiseksi ja vielä hyvällä paikalla Helsingissä.
Ei pidä käsittää väärin: en halua häntä asunnottomaksi. Mutta se, että hän ei tee mitään, korkeintaan polttelee ja dokailee ja surffaa netissä, on väärin. Itse väännä niska limassa hommia, pyyhin takapuolia ja kuuntelen haistattelua ja saan nyrkistä aina joskus. Ja miksi? Saman saisi olemalla tekemättä mitään. Mutta minä en saa jäädä työttömäksi, minut pakotetaan töihin. Häntä ei ahdistella, saa jatkaa touhua ilman että kukaan jaksaa puuttua.
Jossakin menee raja ja minulla se on lähellä. Heka ei asuntoja anna, työsuhdekämpät menee ulkopaikkakunnilta muuttaville. Siksi pitää olla markkinahintaisessa kämpässä, eikä lainaa saa ikinä omaan. Edes Aso-asuntoja ei ole mahdollista saada, kun jononumerot on pitkät. Ja mihinkään asumistukiin en ole oikeutettu (mistä sellainen kuvitelma ihmisillä edes on?)
Kommentit (902)
Vierailija kirjoitti:
Tämä se on joka Suomessa todellakin mättää.
Täällä toinen matalapalkka-alalla työskentelevä ja aika lailla sama tilanne eli suurin osa palkasta menee vuokraan.
Ainoa asia millä yritän "lohduttautua" on se, että jonain päivänä Suomen hyvinvointivaltio kaatuu ja silloin nämä toimeentulotuilla/ työttömyystuilla elävät ovat pulassa. Silloin on hyvä, kun on työllistävä ammatti ja työpaikka jo valmiina ja elämä sen suhteen varmalla pohjalla, että omilla ansioillaan selviää. Tsemppiä Ap:lle!
Itse en ainakaan silti haluaisi kenellekään toivoa mitään pahaa ja todellisuudessa moni työtön varmasti menisi töihin jos vaan valittaisiin ja pääsisi. Se työttömyys voi myös koskettaa ketä vaan ja pitäisi muistaa, että tälläisinä aikoina, kun muutenkin ihmisiä irtisanotaan, työpaikkoja vähennetään, tehtaita suljetaan yms tämä uhka on vielä suurempi. Minusta onkin vähän typerää jos ihmiset eivät edelleenkään myönnä sitä, että kukaan ei tavallaan ole turvassa, vaikka niin näköjään luuleekin. Tietenkin olen sitä mieltä, että töitä pitää hakea ja olla aktiivinen, mutta kun sekään ei tekee sitä, että silti työllistyisi, joten parempi olla povaamatta muille kurjia oloja jos ei voi todellakaan tietää onko itsekään töissä enää silloin ja työkykyinen vai onko itsekin se työtön kurja sitten myöhemmin. Minusta parempi pitää sellainen nöyrä asenne ja mieluummin ajatella, että on onnekas jos töissä ja pääsee töihin. Minä olen itse työtön nuorempi ihminen ja tiedän kyllä mitä työttömyys on. Äitinikin oli pitkään työtön, vaikka opiskelikin ja oli todella tiukkaakin elämää meille rahallisesti. Itse en myöskään saa tukia todellakaan nini paljon kuin moni muu näköjään saa. Ehkä se, että asuu pienemmässä kunnassa ja asuminen on halvempaa vaikuttaa tähän, mutta en siis todellakaan saa mitään niin paljon tukia, että töissäkäynti olisi "huonompi" vaihtoehto todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän en nyt ihan osta aloitusta...
Lähihoitajien liksa on käteen niin vähän, ettei siitä riitä stadin vapailla markkinoilla VAIN puolet vuokraan.
Ja valtaosa lähäreistä todellakin SAA palkan lisäksi stadissa asumistukea. Moni asuu kaupungin vuokrakämpässä.
Sinänsä on kyllä totta, että tuloloukut ovat totta ja monesti töitä tekemällä ei juurikaan saa parempaa elintasoa kuin niska limassa puurtamalla. Mutta sitä asumistukea ei saa omaan taskuun.
Eikä toimeentulotuen noin viidellä sadalla kuussa kyllä kukaan elä hulppeasti.
Ei sitä ap kannata kadehtia.
Jos on yksinasuva kuten ap niin todellakaan saa asumistukea koska yksinasuva ei saa asumistukea jos tulot on yli 2000 €/kk.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sairaanhoitaja ja yh. Olen päivätyössä ja teen kolmen hoitajan hommat tällä hetkellä joka päivä, koska sijaisia/keikkalaisia meille ei palkata. Teen töitä ilman kunnon taukoja ja kollegat valittavat ja myös asiakkaat ovat todella vaikeita. Palkkaa saan käteen 1900 e/kk. Vuokra on yli 1400 e. Saan asumistukea 400 e ja lapsilisää 300 e mutta en mitään muuta. Kaikki rahat menevät ruokaan ja kirpparille. Joka kuukausi.
Kyllä tosiaan ärsyttää kun tunnen monia jotka ovat vaan kotona ja saavat kaikki tuet. Esim. tutuille maahanmuuttajaperheille naapurissa maksetaan asuminen ym. ja he eivät ole töissä. Lapsia syntyy joka vuosi yksi ja kesät he viettävät yleensä Somaliassa koko perhe. Tänä vuonna eivät päässeet koronan takia. Toinen perhe osti sitten kesällä uuden katumaasturin ja toinen uudet polkupyörät kuudelle lapselle. Siis työttömät vanhemmat kyseessä. Eli nuo maksaaihan joku muu kuin vanhemmat itse.
Vaihda heti asuntoa! Jopa törkykalliilta Lumolta löytyy Helsingistä alle 1400 eurolla asuntoja.
Kuule mitä jos haet kouluun? Osaatko laskea? Tsekkaa ensin palkat netistä ennenkuin edes alat katselemaan koulupaikkoja? Sitte toisena kohtana on se, että Helsingissä on kallista asua, mitä jos muutat muualle? Tai sitte joku yritys, nyt on kyllä vähän hankala aika perustaa mitään yrityksiä. Tietty jos keksii jotain korona-tilanteeseen liittyvää. Tsemppiä kuitenkin ja kaikkea hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin että ketuttaa. Suomessa palkkatyöstä rangaistaan.
ne joilla on oikeat rahat ovat tyytyväisiä siitä että paritonnia kuussa tienaavat ovat katkeria tukia saaville.
ratkaisu ei ole se että tukia saavia kadehditaan, vaan että ne rahat otetaan sikarikkailta.
Maailmassa on kyllä rahaa.
Kukaan järkevä duunari ei ole katkera tukia saavalle työttömälle.
Nykyään kaikki työt on pätkiä ja nollatuntihommia.
Sitä joutuu aina itsekin tukien varaan kuukausiksi.
Olisi hölmöä sahata itseään käteen ja vaatia tukia matalammaksi!
Tämä on nyt joku oikeistolainen provoaloitus.
Jokainen tietää että lähärien hommatkin on pätkää ja tosi kurjaa matalasti palkattua kuraa.
Jokainen sellainen huojentuu kun pääsee hetkeksi työttömäksi. Se on heidän ansaittu loma ja mahdollisuus elää elämäänsä. Työnteko vaatii ihan liikaa nykypäivänä.
Edes veteraanit ei suostuisi tälläiseen riistoon.
Lasken itsekin päiviä tässä. Joulukuussa alkaa työttömyys ja otan ansaitun loman. On ollut raskas 8kk pätkä. Suorastaan oksettavan raskas. Olen menettänyt halvalla elämästäni sen ajan.
Halvalla.
Itse tein vajaan vuoden työpätkän ja onneksi säästin rahaa. Olen tuon työpätkän loputtua voinut olla kotona säästöjen turvin ja kohennella jaksamista.
Oli työn loppuessa niin loppuu viety, että rintaa pisti joka päivä. Nyt muutaman viikon jälkeen alkanut taas jaksaa paremmin.
Juuri tuollaisten aloittajan kaltaisten kyllästyneiden, katkerien, kateellisten, kyräilevien lähärien takia moni jättää opiskelut kesken. Ei siellä työpaikoilla harjoittelijat jaksa olla, kun ohjaajat/työkaverit ovat nenä nyrpyssä kokoajan,mikään ei tunnu huvittavan ja se puretaan sitten niihin, jotka yrittävät välttää työttömyyden kouluttautumalla. Kehoitan ottamaan sinua loparit sieltä lähihoitajatyöstäsi, ettet pilaa monen muun opiskeluintoa ja koko työilmapiiriä työpaikallasi.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sinulla ei ole somaleita kavereina. Niitä tukia katsellessa vasta harmittaisikin.
Turhaan provoat! Ei ne saa sen enempää kuin muutkaan tukiin oikeutetut. Tuskin on sullakaan ton kommenttisi perusteella yhtäkään somalia kaverina. Tunnut olevan persu, nääs....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö taas suomalaiselle toimeentulotuen asiakkaalle jää se ~500e käteen ja sillä selvä. Tästä usein maksetaan myös oma osuus vuokrasta ja lopulla maksat sitten kaiken muun paitsi lääkkeet
Jos ei työssäkäyvälle jää kuin tuon verran vuokran jälkeen niin kannattaa todellakin katsella halvempaa asumusta.
Itse olen myös lähihoitaja ja menojen jälkeen ei jää usein tuotakaan,mutta itse olen laskuni hommannut joten ei auta valittaa.Mikä ”oma osuus vuokrasta”?
Jos asut laskelmien mukaan liian kalliissa kämpässä etkä suostu muuttamaan niin maksat itse sen erotuksen mikä jää tukien jälkeen maksettavaksi .
Ja vaikka asut halvassa kämpässäkin niin ei asumistuki kata koko vuokraa.
500 suojaosan ansiosta mulle on aivan sama tienaanko 500 vai 1600 brutto kuussa.
Sama 820 netto on kädessä kaikkien laskujen jälkeen.
100h talkootyötä kuussa?
Salli mun nauraa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ne joilla on oikeat rahat ovat tyytyväisiä siitä että paritonnia kuussa tienaavat ovat katkeria tukia saaville.
ratkaisu ei ole se että tukia saavia kadehditaan, vaan että ne rahat otetaan sikarikkailta.
Maailmassa on kyllä rahaa.
Kukaan järkevä duunari ei ole katkera tukia saavalle työttömälle.
Nykyään kaikki työt on pätkiä ja nollatuntihommia.
Sitä joutuu aina itsekin tukien varaan kuukausiksi.
Olisi hölmöä sahata itseään käteen ja vaatia tukia matalammaksi!
Tämä on nyt joku oikeistolainen provoaloitus.
Jokainen tietää että lähärien hommatkin on pätkää ja tosi kurjaa matalasti palkattua kuraa.
Jokainen sellainen huojentuu kun pääsee hetkeksi työttömäksi. Se on heidän ansaittu loma ja mahdollisuus elää elämäänsä. Työnteko vaatii ihan liikaa nykypäivänä.
Edes veteraanit ei suostuisi tälläiseen riistoon.
Lasken itsekin päiviä tässä. Joulukuussa alkaa työttömyys ja otan ansaitun loman. On ollut raskas 8kk pätkä. Suorastaan oksettavan raskas. Olen menettänyt halvalla elämästäni sen ajan.
Halvalla.
Itse tein vajaan vuoden työpätkän ja onneksi säästin rahaa. Olen tuon työpätkän loputtua voinut olla kotona säästöjen turvin ja kohennella jaksamista.
Oli työn loppuessa niin loppuu viety, että rintaa pisti joka päivä. Nyt muutaman viikon jälkeen alkanut taas jaksaa paremmin.
Ai vuoden teit töitä, pystyit jopa säästämään ja nyt olet ihan loppu??? Ei oo totta. Täyteen työeläkkeeseen oikeuttaa 40 vuoden työskentely, eli sulla "pikkusen" uupuu tuosta ajasta. Siis tietty jos terveenä saat olla. Sairaat ja työkyvyttömät ovat erikseeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpöhöpö. Paljonko bruttopalkkasi ja vuokrasi ovat? Kerro ne ja jatketaan keskustelua sitten.
Brutto 2150, käteen karvan alle 1800 euroa/kk. Vuokra 850 (halvempia yksiöitä ei meinää löytyä). Palkasta jää 950 euroa käteen. Siitä ruoat 250 euroa kk. Opintolainan lyhennys 150 euroa kk (haluan nopeasti pois, että pääsisin joskus säästämään), puhelin + vakuutukset + matkakortti+ muita pakollisia maksuja, kuten lääkärikäynnit ja lääkkeet yht. 150-200 euroa kk. Laske siitä lyökö leiville.
Eli sinulle jää käteen 950 euroa. Toimeentulotuella jäisi n. 500 euroa. Minusta tuossa on iso ero.
Joillekin täytyy näköjään vääntää rautalangasta, kun ei osaa kerta laskea . Ja opettele lukemaan viesti loppuun. Kauhistele sitten vasta.
Eri
Jooh mä olen top 10 tulodesiilissä ja on jo selvät sävelet että lopetan työnteon tällä vuosikymmenellä. Eläkeikä olisi siellä jossain 2050 paikkeilla mutta en todellakaan aio vääntää sinne asti. Päätös on kypsä ja johtuu tasan siitä että töitä tekemällä ei saa nähtyä vaivaa vastaavaa elintasoa. Jokaisesta turnausta lisäeurosta menee YLI PUOLET valtiolle. Mariginaalivero on siis yli 50%. Ei tässä ole mitään järkeä. Tai onhan tässä, jos vaan ei tee töitä.
Tämä fiilis on kaikilla kenen kanssa olen puhunut asiasta. Yllättävän moni on kuitenkin niin ahne tai vanhanaikainen ettei pysty lopettamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa palkkatyöllä ei usein saa edes toimeentuloa, puhumattakaan että rikastuisi. Suomessa rikastuu ainoastaan perimällä, rikoksella, ryhtymällä poliitikoksi tai myymällä tarpeetonta konsultointia julkiselle sektorille. Parhaiten menestyy, jos tekee kaikki edelliset.
Kysymys kuuluukin, että miksi palkkatyöllä pitäisi rikastua ja missä päin maailmaa tällainen on oikeasti mahdollista, siis ilman että teet oikeasti järjettömän pitkää päivää vaikkapa yrittäjänä? Ja tämä em. vaihtoehto tarkoittaa siis, että olet työssäsi poikkeuksellisen hyvä. Tuntuuko sinusta, että olet niin hyvä ja ahkera työntekijä, että sinun pitäisi oikein rikastua eikä vain tulla hyvin toimeen? Minä olen työssäni keskiverto ja saan suunnilleen suomalaisen tason keskipalkkaa ja olein oikein tyytyväinen näin. En koe, että olisin työssäni niin hyvä että mun pitäisi oikein rikastua sillä, että käyn toimistolla istumassa 8 tuntia päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpöhöpö. Paljonko bruttopalkkasi ja vuokrasi ovat? Kerro ne ja jatketaan keskustelua sitten.
Brutto 2150, käteen karvan alle 1800 euroa/kk. Vuokra 850 (halvempia yksiöitä ei meinää löytyä). Palkasta jää 950 euroa käteen. Siitä ruoat 250 euroa kk. Opintolainan lyhennys 150 euroa kk (haluan nopeasti pois, että pääsisin joskus säästämään), puhelin + vakuutukset + matkakortti+ muita pakollisia maksuja, kuten lääkärikäynnit ja lääkkeet yht. 150-200 euroa kk. Laske siitä lyökö leiville.
Itse muuttaisin toiseen kaupunkiin, jotta saisi asumiskustannukset alemmas. Me maksamme vuokraa n. 200e enemmän perk kk kuin sinä, mutta meillä on 80m2 kolmio saunalla ja takapihalla.
Nopealla laskemisella netto miinus vuokra+opintolaina+pakolliset kulut jää käteen 600. Siis asumiskulujen, ruuan ja muiden laskujen jälkeen.
Eli vaatteisiin, ja muuhun 600 kuussa. Se on kyllä aika hyvin.
Mitä se AP on kateellinen työttömälle? Tuostahan säästääkin jo. Ja ei, vaatteisiin ym. ei tarvitse laittaa satoja euroja kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö taas suomalaiselle toimeentulotuen asiakkaalle jää se ~500e käteen ja sillä selvä. Tästä usein maksetaan myös oma osuus vuokrasta ja lopulla maksat sitten kaiken muun paitsi lääkkeet
Jos ei työssäkäyvälle jää kuin tuon verran vuokran jälkeen niin kannattaa todellakin katsella halvempaa asumusta.
Itse olen myös lähihoitaja ja menojen jälkeen ei jää usein tuotakaan,mutta itse olen laskuni hommannut joten ei auta valittaa.Mikä ”oma osuus vuokrasta”?
Jos asut laskelmien mukaan liian kalliissa kämpässä etkä suostu muuttamaan niin maksat itse sen erotuksen mikä jää tukien jälkeen maksettavaksi .
Ja vaikka asut halvassa kämpässäkin niin ei asumistuki kata koko vuokraa.
Eihän halpaan kämppään välttämättä mitään asumistukea saakaan, mutta jos olet toimeentulotukea nostava, sullehan maksetaan koko vuokra ja muut menot. Ihan vaan pikkusen tosiaan kyrsii noi kaikenkarvaisten tukien nostajat, joita ei työnteko edes kiinnosta, vaikka töitä olisikin tarjolla. Grrrrrrr.
Vierailija kirjoitti:
Hah, minä olen tk-eläkeläinen reuman takia. Nettotuloista 2/3 vuokraan (900 e/kk). EI asumistukea eikä muitakaan tukia tai etuisuuksia. Nythän ei saa aikaa edes ta:lle kiireettömälle vastaanotolle, joten aika pskt olot! :/
Eli nettoeläkkeesi on 1350 e. Yhden eläkeläisen maksimivuokraksi hyväksytään 600 e, eli sen perusteella sinulle jää asumisen jälkeen 750 e elämiseen. Noin kalliissa asunnossa asuminen on oma valinta, eläkeläisen ei tarvitse asua kalliissa keskustassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äärimmäisen harvinainen tilanne. Riittää kun hakee halvempia asuntoja, ja ainakaan Helsingissä sellaisia ei käytännössä järjesty.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuollaisten aloittajan kaltaisten kyllästyneiden, katkerien, kateellisten, kyräilevien lähärien takia moni jättää opiskelut kesken. Ei siellä työpaikoilla harjoittelijat jaksa olla, kun ohjaajat/työkaverit ovat nenä nyrpyssä kokoajan,mikään ei tunnu huvittavan ja se puretaan sitten niihin, jotka yrittävät välttää työttömyyden kouluttautumalla. Kehoitan ottamaan sinua loparit sieltä lähihoitajatyöstäsi, ettet pilaa monen muun opiskeluintoa ja koko työilmapiiriä työpaikallasi.
Ap on etuoikeutetussa asemassa. Muut tekee pätkähommia ja nollatuntia. Hänellä on virka ja hän kadehtii työttömiä. Ei Jumalauta oikeasti!
Virat pois tuollaisilta. Hänelle todennäköisesti maksetaan ylitöistä ylityökorvaustakin ja on työterveylääkärit ja kaikki herkut.
Hän on kateellinen työttömälle. Ei jumalauta päivää nyt!
Mua naurattaa vieläkin ne sairaanhoitajat jotka äänesti kokkareita. Tod.näk ne äänestää nyt persseitä.
Eivät tajua ketä heidän pitäisi äänestää, kun palkka tulee veronmaksajilta.
Itse kannatan hoitajille palkankorotuksia. Saa ottaa vaikka lääkäreiden korkeista palkoista.
Muutos pitää peruuttaa!