Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lähihoitaja, joka on katkeroitunut kun palkan netto-osuudesta lähes puolet menee vuokraan, mutta samaan aikaan tuilla elävä kaverini saa samanhintaisen asunnon tuilla ja hänelle jää sen jälkeen käteen melkein yhtä paljon.

Vierailija
10.09.2020 |

Ei voi olla oikein, todella rasittavaa. Tiputtakaa tukia tai nostakaa palkkoja. Tai no: nostakaa palkkoja. Tämä tilanne on ihan järjetön. Tyyppi on asunut kämpässä viisi vuotta ja aina on kehoitettu hakemaan pienempää asuntoa. On tehnyt jotakin hakemuksia, joita sitten pitää Kelaan/sossuun toimittaa todisteina, mutta eihän luottotiedoton mitään uutta asuntoa saa ja saa jatkaa asumistaan ylihintaisessa asunnossa ilmaiseksi ja vielä hyvällä paikalla Helsingissä.

Ei pidä käsittää väärin: en halua häntä asunnottomaksi. Mutta se, että hän ei tee mitään, korkeintaan polttelee ja dokailee ja surffaa netissä, on väärin. Itse väännä niska limassa hommia, pyyhin takapuolia ja kuuntelen haistattelua ja saan nyrkistä aina joskus. Ja miksi? Saman saisi olemalla tekemättä mitään. Mutta minä en saa jäädä työttömäksi, minut pakotetaan töihin. Häntä ei ahdistella, saa jatkaa touhua ilman että kukaan jaksaa puuttua.

Jossakin menee raja ja minulla se on lähellä. Heka ei asuntoja anna, työsuhdekämpät menee ulkopaikkakunnilta muuttaville. Siksi pitää olla markkinahintaisessa kämpässä, eikä lainaa saa ikinä omaan. Edes Aso-asuntoja ei ole mahdollista saada, kun jononumerot on pitkät. Ja mihinkään asumistukiin en ole oikeutettu (mistä sellainen kuvitelma ihmisillä edes on?)

Kommentit (902)

Vierailija
81/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin että ketuttaa. Suomessa palkkatyöstä rangaistaan.

ne joilla on oikeat rahat ovat tyytyväisiä siitä että paritonnia kuussa tienaavat ovat katkeria tukia saaville.

ratkaisu ei ole se että tukia saavia kadehditaan, vaan että ne rahat otetaan sikarikkailta.

Maailmassa on kyllä rahaa.

Suomessa on todella vähän oikeasti rikkaita.

Vaikka 1000 rikkainta antaisi kaiken omaisuutensa valtiolle, ei sillä Suomen vähävaraisten ongelmia korjattaisi kuin korkeintaan vuodeksi. Tässä maassa on jo 400.000 tukien varassa elävää työkykyistä toimetonta.

Asumistukia ainakin on pakko kohta rajata ja tiukasti.

Vierailija
82/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ne joilla on oikeat rahat ovat tyytyväisiä siitä että paritonnia kuussa tienaavat ovat katkeria tukia saaville.

ratkaisu ei ole se että tukia saavia kadehditaan, vaan että ne rahat otetaan sikarikkailta.

Vaikka 1000 rikkainta antaisi kaiken omaisuutensa valtiolle, ei sillä Suomen vähävaraisten ongelmia korjattaisi kuin korkeintaan vuodeksi. Tässä maassa on jo 400.000 tukien varassa elävää työkykyistä toimetonta.

Osakkeet poikii kivasti ja ilman työntekoa. Joku kerää vaan potin ja potti kasvaa kasvamistaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän en nyt ihan osta aloitusta...

Lähihoitajien liksa on käteen niin vähän, ettei siitä riitä stadin vapailla markkinoilla VAIN

Minulla bruttopalkka n.3000€, mutta käteen jää pari sataa enemmän. Ei sekään reilulta tunnu. Verotus tasaa sen verran että ihan sama onko brutto 2 vai 3 tonnia.

Vierailija
84/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat ja kaupanmyyjät eivät saaneet edes koronalisää.

Sairasta menoa. Jokainen tietää että hoitajatkin kuten muissakin aloilla tekee neljän ihmisen työt.

Lähes joka alalla on työelämä huonontunut karsealla tavalla vuosikymmeniä jo.

Säästetään työntekijöissä ja säästetään palkoissa.

Myyjät saivat sentään sen muovisen pleksin. Kyllähän siinä on jo tarpeeksi hintaa räkäsuojalle.

Mitä he vielä haluaisivat?

Kaikkihan tietää että heidät pian korvaa automaattikassa.

Vierailija
85/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen Kelan toimeentulotuen käsittelijä ja mietin kyllä joka päivä töissä, kuinka älyttömiä vuokria tämä yhteiskunta maksaa toimeentulotukiasiakkaille pääkaupunkiseudulla. Vuokra saattaa yksin asuvalla lähennellä 1000 euroa ja halvempaa asuntoa ei asiakkaan mukaan löydy. Muuttamaan toiseen kaupunkinkaan ei voi pakottaa. Tämän tonnin vuokran päälle maksetaan vielä perusosa 500 euroa, sähköt, vedet, lääkkeet, terveydenhoitokulut yms. Tokihan pienituloinen työssäkäyvä saa asumistukea, joka vähän kompensoi, mutta tosihan se on, että tukia maksellaan joillekin saman verran kun lähihoitaja saa palkkaa.

Älkää äänestäkö suuria puolueita. Niille tämä on sullemulle-tilanne. Työväenpuolue ei uskalla kajota asumistukiin, äänestäjät suuttuvat. Pääoman käsikassarapuolue ei uskalla kajota tukiin, omistava luokka suuttuu.

Tuo ongelma ratkeaa sillä, että perustetaan kansanliike. Asumistukea aletaan pienentää tietty prosentti per vuosi. Toinen vaihtoehto on sitten vuokrakatto. Kuten muuallakin maailmassa, nuorena kimppakämpässä tai pariskuntina pienessä kämpässä muutama vuosi ja käsiraha omaan on säästetty, etenkin kun pääomasijoittajat eivät nosta asuntohintoja enää, koska tuotto ei ole enää siellä varmin ja paras. Samalla yritykset saavat helpommin rahaa, ja jatkuva paine palkkojen nostamiseen helpottaa myös, kun vuokrataso ei enää karkaa. Tosiasiassahan palkat eivät voi nousta kun miljoona naamaa on ajettu työmarkkinoilta ulos. Tuloksena on jatkuvasti kiristyvä peukaloruuvi pienipalkkaisten sielussa.

Asumistuen hidas alasajo yhdistettynä vähittäiseen siirtymiseen perustuloon ja kaikille on taas selvää, miksi töitä kannattaa tehdä. Ei tarvitse siirtyä asteittain fasismiin, kun iso työvoiman ulkopuolinen porukka yritetään kovistelemalla kiduttaa töihin, joita ei ole eikä tule, kun raha ei kierrä hengiltä säästetyssä taloudessa. Äänestä persuja, ja fasismiprosessi nopeutuu molemmista päistä. Valitettavasti sitä puoluetta ei taida olla, joka luotsaisi vastakkaiseen suuntaan. Joten, kansanliike.

Vierailija
86/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä työnteko kannata. Työssäkäyville tulee lisää mätkylää jatkuvalla syötöllä. Jos luonto antais periksi niin liittyis joutilaitten joukkoihin. 

Vierailija
87/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on. Mikä sulla on ap bruttotulot (kuukaudessa)?

Vierailija
88/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan järkevä duunari ei ole katkera tukia saavalle työttömälle.

Nykyään kaikki työt on pätkiä ja nollatuntihommia.

Sitä joutuu aina itsekin tukien varaan kuukausiksi.

Olisi hölmöä sahata itseään käteen ja vaatia tukia matalammaksi!

Tämä on nyt joku oikeistolainen provoaloitus.

Jokainen tietää että lähärien hommatkin on pätkää ja tosi kurjaa matalasti palkattua kuraa.

Jokainen sellainen huojentuu kun pääsee hetkeksi työttömäksi. Se on heidän ansaittu loma ja mahdollisuus elää elämäänsä. Työnteko vaatii ihan liikaa nykypäivänä.

Edes veteraanit ei suostuisi tälläiseen riistoon.

Vierailija
89/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpöhöpö. Paljonko bruttopalkkasi ja vuokrasi ovat? Kerro ne ja jatketaan keskustelua sitten.

Brutto 2150, käteen karvan alle 1800 euroa/kk. Vuokra 850 (halvempia yksiöitä ei meinää löytyä). Palkasta jää 950 euroa käteen. Siitä ruoat 250 euroa kk. Opintolainan lyhennys 150 euroa kk (haluan nopeasti pois, että pääsisin joskus säästämään), puhelin + vakuutukset + matkakortti+ muita pakollisia maksuja, kuten lääkärikäynnit ja lääkkeet yht. 150-200 euroa kk. Laske siitä lyökö leiville.

Valivali. Hyvät tulot sinulla. Minulla jää käteen 538e/kk työttömänä, laske siitä lyökö leiville.

538e/kk ? Yhdelle ihmiselle? Sehän on tosi paljon, jos jää käteen! Meille kahdelle eläkeläiselle (työvuosia molemmilla 45v) jää kaikkien kulujen jälkeen yht. 700e/kk. Siis kaikki kulut maksamme itse esim. ne vakuutusmaksut, lääkkeet, kiinteistöverot, auton liikennevakuutukset ja turha ruveta vonkumaan taas auton pidosta, koska kauppaan ja apteekkiin matkaa 10km ja, jos jokin kodinkone menee rikki, niin itse se on ostettava  ym. ym.  Valivali sinulle itselle, jos ei lyö leiville. Kokeileppas vaikka käydä töissä. Jos et heti saa johtajan paikkaa, niin voisit aloittaa vaikka pienempipalkkaisesta työstä ja kohota jonain päivänä jopa sinne johtajan pallille.

Vierailija
90/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä työnteko kannata. Työssäkäyville tulee lisää mätkylää jatkuvalla syötöllä. Jos luonto antais periksi niin liittyis joutilaitten joukkoihin. 

Ei vasemmistolainen luonne anna periksi. Sitten vasta kun pää pimahtaa tai selkärankaan tulee reuma.

Sitten vasta levätään.

Työnteko kannattaa vassarin mielestä aina. Se on työväenluokan kultuuria se.

Työnteko on aina ensisijainen tapa hankkia elanto.

Tämä tulee pitkään kaukaa esivanhemmiltamme.

Vierailija
91/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osakkeet poikii kivasti ja ilman työntekoa. Joku kerää vaan potin ja potti kasvaa kasvamistaan.

Naurettavaa koko ajan miettiä sitä "jokua", joka kyllä rikastuu kun toiset ovat köyhiä.

Suomalaisten pörssiyhtiöiden suurimpia omistajia ovat eläkesäätiöt, eli käytännössä kaikki palkansaajat. Siinä on tosi monta "jokua".

Vierailija
92/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sairaanhoitaja ja yh. Olen päivätyössä ja teen kolmen hoitajan hommat tällä hetkellä joka päivä, koska sijaisia/keikkalaisia meille ei palkata. Teen töitä ilman kunnon taukoja ja kollegat valittavat ja myös asiakkaat ovat todella vaikeita. Palkkaa saan käteen 1900 e/kk. Vuokra on yli 1400 e. Saan asumistukea 400 e ja lapsilisää 300 e mutta en mitään muuta. Kaikki rahat menevät ruokaan ja kirpparille. Joka kuukausi.

Kyllä tosiaan ärsyttää kun tunnen monia jotka ovat vaan kotona ja saavat kaikki tuet. Esim. tutuille maahanmuuttajaperheille naapurissa maksetaan asuminen ym. ja he eivät ole töissä. Lapsia syntyy joka vuosi yksi ja kesät he viettävät yleensä Somaliassa koko perhe. Tänä vuonna eivät päässeet koronan takia. Toinen perhe osti sitten kesällä uuden katumaasturin ja toinen uudet polkupyörät kuudelle lapselle. Siis työttömät vanhemmat kyseessä. Eli nuo maksaaihan joku muu kuin vanhemmat itse.

Jos olet yh, niin miksi et saa elareita?

Vierailija
93/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän en nyt ihan osta aloitusta...

Lähihoitajien liksa on käteen niin vähän, ettei siitä riitä stadin vapailla markkinoilla VAIN

Minulla bruttopalkka n.3000€, mutta käteen jää pari sataa enemmän. Ei sekään reilulta tunnu. Verotus tasaa sen verran että ihan sama onko brutto 2 vai 3 tonnia.

Tämä. Itse samassa tilanteessa, palkka nousee, mutta elintaso sama kuin 10 vuotta ja reilu tonni bruttona sitten. VÄÄRIN.

Vierailija
94/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

minimipalkka 20e tunti tänne kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain pitäisi tehdä työelämälle.

Työ on liian raskasta ja mahdotonta tehdä laadukkaasti, niin että se palkitsee henkisesti.

Kiire ja stressi aiheuttaa sen että työntekoa alkaa vihata ja pelätä.

Taloudellinen korvaus on huono siihen nähden, myös vapaa-aikaa ei kunnioiteta, vaan vaaditaan lähes pakollisia ylitöitä.

Suomen työelämä on niin huonoa ettei alan vaihtokaan auta yhtään mitään.

Tässä duunaillaan niin kauan että terveys menee ja sitten toivottavasti on tuet turvana.

Suurin osa työläisistä on ap:n tilanteessa ja sitten taas hänen ystävänsä tilanteessa.

Suurin osa on nollatuntisopimuksella tai pätkätöissä.

Ei silloin kannata mitään tukia leikata, kun jokainen joutuu vähintään kerran vuodessa työttömäksi.

Tämä on ihan normaalia ja yleistä Suomessa.

Olisi hölmöä leikata tukia kun suurin osa työntekijöistä joutuu työttömäksi.

Harvalla on vakituista työsuhdetta etuineen.

Vierailija
95/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vasemmistolainen luonne anna periksi. Sitten vasta kun pää pimahtaa tai selkärankaan tulee reuma.

Sitten vasta levätään.

Työnteko kannattaa vassarin mielestä aina. Se on työväenluokan kultuuria se.

Työnteko on aina ensisijainen tapa hankkia elanto.

Tämä tulee pitkään kaukaa esivanhemmiltamme.

Oikeistolainen luonne laskelmoi työnteon kannattavuutta suhteessa vapaa-aikaan ja työstä saatavaan palkkaan.

Tosi moni kapitalisti nykyään räkii työttömänä kattoon, kun vassarit käy töissä ja elättää heitä.

Ei heille työnteko ole se ensisijainen tapa hankkia elantoa.

Heidän mottonsa on että tyhmä työtä tekee ja viisas pääsee vähemmällä.

Vierailija
96/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sairaanhoitaja ja yh. Olen päivätyössä ja teen kolmen hoitajan hommat tällä hetkellä joka päivä, koska sijaisia/keikkalaisia meille ei palkata. Teen töitä ilman kunnon taukoja ja kollegat valittavat ja myös asiakkaat ovat todella vaikeita. Palkkaa saan käteen 1900 e/kk. Vuokra on yli 1400 e. Saan asumistukea 400 e ja lapsilisää 300 e mutta en mitään muuta. Kaikki rahat menevät ruokaan ja kirpparille. Joka kuukausi.

Kyllä tosiaan ärsyttää kun tunnen monia jotka ovat vaan kotona ja saavat kaikki tuet. Esim. tutuille maahanmuuttajaperheille naapurissa maksetaan asuminen ym. ja he eivät ole töissä. Lapsia syntyy joka vuosi yksi ja kesät he viettävät yleensä Somaliassa koko perhe. Tänä vuonna eivät päässeet koronan takia. Toinen perhe osti sitten kesällä uuden katumaasturin ja toinen uudet polkupyörät kuudelle lapselle. Siis työttömät vanhemmat kyseessä. Eli nuo maksaaihan joku muu kuin vanhemmat itse.

Katsos kun ne on niitä kulttuurinrikastajia. Onneksi muutin itse pois hgistä pikkukaupunkiin niin ei tarvitse omin silmin todistaa tuota pskaa.

Vierailija
97/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi Heka ei voisi jyvittää tiettyä prosenttiosuutta asuintaloistaan ihan suoraan pienipalkkaisille duunareille. Se tekee sitä tosi vähän, ehkä noissa uudiskohteissa joskus. Työsuhdeasuntoja toki on, mikä on hienoa, mutta niitä on vähän ja menevät yleensä muualta tuleville ja edellyttää palvelussuhteen kaupunkiin. Jos heka hyväksyisi enemmän omalla rahallaa vuokransa maksavia duunareita, se hellittäisi asumistukipaineita yms. Puhumattakaan että mielestäni olisi oikeudenmukaista, että pienipalkkainen ihminen saisi asua kohtuuhintaisesti, jos sellainen systeemi kerta olemassa on.

Se tarkoittaisi vain sitä, että kelan tukiaisilla olevat joutuisivat markkinahintaisiin kämppiin, jonka jälkeen vuokrissa ei olisi mitään kattoa, koska Kela kuitenkin pistää. Nyt duunarit ovat lähinnä markkinahintaisissa, ja vuokrat eivät voi enää raketoida koska palkat eivät nouse.

Vierailija
98/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan järkevä duunari ei ole katkera tukia saavalle työttömälle.

Nykyään kaikki työt on pätkiä ja nollatuntihommia.

Sitä joutuu aina itsekin tukien varaan kuukausiksi.

Olisi hölmöä sahata itseään käteen ja vaatia tukia matalammaksi!

Tämä on nyt joku oikeistolainen provoaloitus.

Jokainen tietää että lähärien hommatkin on pätkää ja tosi kurjaa matalasti palkattua kuraa.

Jokainen sellainen huojentuu kun pääsee hetkeksi työttömäksi. Se on heidän ansaittu loma ja mahdollisuus elää elämäänsä. Työnteko vaatii ihan liikaa nykypäivänä.

Edes veteraanit ei suostuisi tälläiseen riistoon.

Lasken itsekin päiviä tässä. Joulukuussa alkaa työttömyys ja otan ansaitun loman. On ollut raskas 8kk pätkä. Suorastaan oksettavan raskas. Olen menettänyt halvalla elämästäni sen ajan.

Halvalla.

Vierailija
99/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös hoitoalalla ja käteen jää noin 1800 euroa. Olen kahden lapsen yh ja tuilla eläessä saisin noin 1500 euroa. Ei mitään järkeä. Kun pysäköintivero ja ruuhkamaksut tulevat voimaan, niin minun työurani oli siinä. En aio enää peffaani nostaa.

Vierailija
100/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö taas suomalaiselle toimeentulotuen asiakkaalle jää se ~500e käteen ja sillä selvä. Tästä usein maksetaan myös oma osuus vuokrasta ja lopulla maksat sitten kaiken muun paitsi lääkkeet

Jos ei työssäkäyvälle jää kuin tuon verran vuokran jälkeen niin kannattaa todellakin katsella halvempaa asumusta.

Itse olen myös lähihoitaja ja menojen jälkeen ei jää usein tuotakaan,mutta itse olen laskuni hommannut joten ei auta valittaa.

Mikä ”oma osuus vuokrasta”?

Jos asut laskelmien mukaan liian kalliissa kämpässä etkä suostu muuttamaan niin maksat itse sen erotuksen mikä jää tukien jälkeen maksettavaksi .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä