Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lähihoitaja, joka on katkeroitunut kun palkan netto-osuudesta lähes puolet menee vuokraan, mutta samaan aikaan tuilla elävä kaverini saa samanhintaisen asunnon tuilla ja hänelle jää sen jälkeen käteen melkein yhtä paljon.

Vierailija
10.09.2020 |

Ei voi olla oikein, todella rasittavaa. Tiputtakaa tukia tai nostakaa palkkoja. Tai no: nostakaa palkkoja. Tämä tilanne on ihan järjetön. Tyyppi on asunut kämpässä viisi vuotta ja aina on kehoitettu hakemaan pienempää asuntoa. On tehnyt jotakin hakemuksia, joita sitten pitää Kelaan/sossuun toimittaa todisteina, mutta eihän luottotiedoton mitään uutta asuntoa saa ja saa jatkaa asumistaan ylihintaisessa asunnossa ilmaiseksi ja vielä hyvällä paikalla Helsingissä.

Ei pidä käsittää väärin: en halua häntä asunnottomaksi. Mutta se, että hän ei tee mitään, korkeintaan polttelee ja dokailee ja surffaa netissä, on väärin. Itse väännä niska limassa hommia, pyyhin takapuolia ja kuuntelen haistattelua ja saan nyrkistä aina joskus. Ja miksi? Saman saisi olemalla tekemättä mitään. Mutta minä en saa jäädä työttömäksi, minut pakotetaan töihin. Häntä ei ahdistella, saa jatkaa touhua ilman että kukaan jaksaa puuttua.

Jossakin menee raja ja minulla se on lähellä. Heka ei asuntoja anna, työsuhdekämpät menee ulkopaikkakunnilta muuttaville. Siksi pitää olla markkinahintaisessa kämpässä, eikä lainaa saa ikinä omaan. Edes Aso-asuntoja ei ole mahdollista saada, kun jononumerot on pitkät. Ja mihinkään asumistukiin en ole oikeutettu (mistä sellainen kuvitelma ihmisillä edes on?)

Kommentit (902)

Vierailija
61/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Olen kaupan kassa, mies ajaa kuorma-autoa. Töitä ei saatu likempää kun 30km päästä kotoa (omistusasunto kunnasta missä vielä 10w meni hyvin, nyt ei saa edes talolainaa kuitattua) pakko olla 2 autoa joten autot polttoaineineen ja vakuutuksineen, talon kustannukset ja päivähoitomaksujen jälkeen meille jää 400-500e ruokaan per kk. Ja meillä ei ole edes netfliksejä sun muita kuluja (autoistakaan ei ole lainaa) mutta silti palkasta jää tuo summa käteen pakollisten kulujen jälkeen... :/

Jos nyt ihan randomisti laskisin kassahenkilön ja autokuskin palkat niin kaiken järjen mukaan teidän tulot pitäisi olla huonoimmillaankin vähintään 4000e (palkat,lapsilisät) eli kannataa miettiä niitä kulutus tottumuksia jos 3500 menee laskuihin joka kuukausi .

Vierailija
62/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpöhöpö. Paljonko bruttopalkkasi ja vuokrasi ovat? Kerro ne ja jatketaan keskustelua sitten.

Brutto 2150, käteen karvan alle 1800 euroa/kk. Vuokra 850 (halvempia yksiöitä ei meinää löytyä). Palkasta jää 950 euroa käteen. Siitä ruoat 250 euroa kk. Opintolainan lyhennys 150 euroa kk (haluan nopeasti pois, että pääsisin joskus säästämään), puhelin + vakuutukset + matkakortti+ muita pakollisia maksuja, kuten lääkärikäynnit ja lääkkeet yht. 150-200 euroa kk. Laske siitä lyökö leiville.

Eli sinulle jää käteen 950 euroa. Toimeentulotuella jäisi n. 500 euroa. Minusta tuossa on iso ero.

Työttömänä saat kyllä muutakin tukea kuin toimeentulotuki joka nostaa tuota käteen jäävää osuutta.

Vai niin. No kerropa minullekin. Olet totaalisen pihalla näköjään koko järjestelmästä, kokoomuspelle.

Jos olet noin pihalla niin täällä on joku ihan muu pelle kuin minä. Kokoomusta en kannata.

Itse ainakin sain asumistukea, työmarkkinatukea sekä toimeentulotukea kun olin työtön.

Jos olet yh, saat korotuksen lapsilisään.

Niin, etkä saanut toimeentulotukea viittäsataa euroa, vaan sen verran, että se yksinasuvan perusosuus täyttyi vielä vuokran jälkeen. Toimeentulotukea saava saa saada ihan mitä vain tukia, mutta käteen jää yksin asuvalla se n. 500 euroa, kun vuokra on maksettu, pelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisinpa lähihoitaja, olisi kiva saada töitä. Tällä hetkellä menot on suuremmat kuin tulot eli kohta onkin varmaan ulosotto tmv. edessä.

Vierailija
64/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä iso epäkohta. Työnteon pitäisi aina olla taloudellisesti kannattavaa. Miksi työttömien pitää saada asua Helsingin keskustassa?

Vierailija
65/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mutta minä en saa jäädä työttömäksi, minut pakotetaan töihin."

Kuka pakottaa? Otat loparit, kärsit 3 kk karenssin ja sen jälkeen pääset ansiosidonnaiselle. Olen itsekin kerran lähtenyt tuolla tavalla yhdestä huonosta työpaikasta ja saanut karenssin. Jos rahat eivät riitä karenssin aikaa, haet toimeentulotukea. Ja sitä ennen muistat nostaa kaikki ylimääräiset varat tililtä 2-3 kk ennen irtisanoutumista.

Työkkäri tarjoaa töitä jatkuvasti, jos kieltäydyt tai perseilet haastattelussa, olet koko ajan karenssissa. Toimeentulotukea saa sitten kun on ensin myynyt koko omaisuuden, ja käyttänyt säästöt. Ja sen jälkeen toimeentulotuki maksetaan alennettuna jatkuvien karenssien takia.

Vierailija
66/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin että ketuttaa. Suomessa palkkatyöstä rangaistaan.

ne joilla on oikeat rahat ovat tyytyväisiä siitä että paritonnia kuussa tienaavat ovat katkeria tukia saaville.

ratkaisu ei ole se että tukia saavia kadehditaan, vaan että ne rahat otetaan sikarikkailta.

Maailmassa on kyllä rahaa.

Vierailija
67/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajan palkat on varmaan aika samat ympäri Suomea, joten kannattaisi hakeutua johonkin missä on halvemmat vuokrat.

Niin, tai sitten esim Heka alkaisi tarjota kämppiä noille matalapalkkaisille vähän useammin.

Vierailija
68/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajan palkat on varmaan aika samat ympäri Suomea, joten kannattaisi hakeutua johonkin missä on halvemmat vuokrat.

Niin, tai sitten esim Heka alkaisi tarjota kämppiä noille matalapalkkaisille vähän useammin.

Joko noin tai sitten ihmiset alkaa äänestää jaloillaan, jolloin pääkaupunkiseudulla tulee pulaa hoitajista.. sitten asiaan saattaisi tulla muutosta.

Vierailija
69/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

f

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpöhöpö. Paljonko bruttopalkkasi ja vuokrasi ovat? Kerro ne ja jatketaan keskustelua sitten.

Brutto 2150, käteen karvan alle 1800 euroa/kk. Vuokra 850 (halvempia yksiöitä ei meinää löytyä). Palkasta jää 950 euroa käteen. Siitä ruoat 250 euroa kk. Opintolainan lyhennys 150 euroa kk (haluan nopeasti pois, että pääsisin joskus säästämään), puhelin + vakuutukset + matkakortti+ muita pakollisia maksuja, kuten lääkärikäynnit ja lääkkeet yht. 150-200 euroa kk. Laske siitä lyökö leiville.

Lyö se jos ton verran jää tassuun. Sitä paitsi et sinä varmaan joka kuukausi käy lääkärissä ja se käyntikin on työterveydessä eikö niin? Kotivakuutuksen saa 6 osaan jos kotivakuutus max 160 v:dessa ton verran.

Vierailija
70/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valivali. Hyvät tulot sinulla. Minulla jää käteen 538e/kk työttömänä, laske siitä lyökö leiville.

No se nyt tuskin on kenellekään yllätys, että työttömänä olo ei lyö leiville. Se taas on surullista, että työssäkäyntikään ei lyö leiville. Tajunnet että niissä kuitenkin on joku ero?

Vierailija
71/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen Kelan toimeentulotuen käsittelijä ja mietin kyllä joka päivä töissä, kuinka älyttömiä vuokria tämä yhteiskunta maksaa toimeentulotukiasiakkaille pääkaupunkiseudulla. Vuokra saattaa yksin asuvalla lähennellä 1000 euroa ja halvempaa asuntoa ei asiakkaan mukaan löydy. Muuttamaan toiseen kaupunkinkaan ei voi pakottaa. Tämän tonnin vuokran päälle maksetaan vielä perusosa 500 euroa, sähköt, vedet, lääkkeet, terveydenhoitokulut yms. Tokihan pienituloinen työssäkäyvä saa asumistukea, joka vähän kompensoi, mutta tosihan se on, että tukia maksellaan joillekin saman verran kun lähihoitaja saa palkkaa.

Tää on ihan kauheaa.

Pitkäaikaistyöttömät täytyisi velvoittaa muuttamaan.

Tästä kaupungista saa valita yksiöitä alle 400e/kk. Kaksion saa alle 500e/kk. Asuin UUDESSA talossa 41m2 kaksiossa, vuokra 440/kk.

Vierailija
72/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö taas suomalaiselle toimeentulotuen asiakkaalle jää se ~500e käteen ja sillä selvä. Tästä usein maksetaan myös oma osuus vuokrasta ja lopulla maksat sitten kaiken muun paitsi lääkkeet

Jos ei työssäkäyvälle jää kuin tuon verran vuokran jälkeen niin kannattaa todellakin katsella halvempaa asumusta.

Itse olen myös lähihoitaja ja menojen jälkeen ei jää usein tuotakaan,mutta itse olen laskuni hommannut joten ei auta valittaa.

Vierailija
73/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat ja kaupanmyyjät eivät saaneet edes koronalisää.

Sairasta menoa. Jokainen tietää että hoitajatkin kuten muissakin aloilla tekee neljän ihmisen työt.

Lähes joka alalla on työelämä huonontunut karsealla tavalla vuosikymmeniä jo.

Säästetään työntekijöissä ja säästetään palkoissa.

Vierailija
74/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö taas suomalaiselle toimeentulotuen asiakkaalle jää se ~500e käteen ja sillä selvä. Tästä usein maksetaan myös oma osuus vuokrasta ja lopulla maksat sitten kaiken muun paitsi lääkkeet

Jos ei työssäkäyvälle jää kuin tuon verran vuokran jälkeen niin kannattaa todellakin katsella halvempaa asumusta.

Itse olen myös lähihoitaja ja menojen jälkeen ei jää usein tuotakaan,mutta itse olen laskuni hommannut joten ei auta valittaa.

Eläkeläiset voivat tienata enemmän kuin työtätekevät ja ansiosidonnaisellakin saa kivasti pari vuotta lokoilla leveästi.

Ansiosidonnaisella tienaa paremmin kuin matalapalkka-alan duuneilla tehden ylitöitä joka päivä.

Onko se oikein???

Vierailija
75/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi Heka ei voisi jyvittää tiettyä prosenttiosuutta asuintaloistaan ihan suoraan pienipalkkaisille duunareille. Se tekee sitä tosi vähän, ehkä noissa uudiskohteissa joskus. Työsuhdeasuntoja toki on, mikä on hienoa, mutta niitä on vähän ja menevät yleensä muualta tuleville ja edellyttää palvelussuhteen kaupunkiin. Jos heka hyväksyisi enemmän omalla rahallaa vuokransa maksavia duunareita, se hellittäisi asumistukipaineita yms. Puhumattakaan että mielestäni olisi oikeudenmukaista, että pienipalkkainen ihminen saisi asua kohtuuhintaisesti, jos sellainen systeemi kerta olemassa on.

Vierailija
76/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajien palkkoja ei ole varmaan koskaan Suomen historiassa korotettu.

Se on kumma että jonnekin ne rahat vaan menee, mutta ei työntekijöille.

Halutaan vain aiheuttaa psykologista kärhämää työttömiä kohtaan.

Sikamaista toimintaa.

Mennään vuoteen 1993, kun verotusta muutettiin. Mennään takaisin sinne ja mietitään mitä muuttui ja miksi tuloerot kasvoi. Mennään sinne aikakoneella.

Vierailija
77/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän en nyt ihan osta aloitusta...

Lähihoitajien liksa on käteen niin vähän, ettei siitä riitä stadin vapailla markkinoilla VAIN puolet vuokraan.

Ja valtaosa lähäreistä todellakin SAA palkan lisäksi stadissa asumistukea. Moni asuu kaupungin vuokrakämpässä.

Sinänsä on kyllä totta, että tuloloukut ovat totta ja monesti töitä tekemällä ei juurikaan saa parempaa elintasoa kuin niska limassa puurtamalla. Mutta sitä asumistukea ei saa omaan taskuun.

Eikä toimeentulotuen noin viidellä sadalla kuussa kyllä kukaan elä hulppeasti.

Ei sitä ap kannata kadehtia.

Vierailija
78/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ”oma osuus vuokrasta”?

Vierailija
79/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käyttänyt järjestelmää hyväksi. Se on rakennettu sellaiseksi, että huonosti koulutetut ihmiset valitsevat sen tien ennen ns pas kaduuneja, kun käteen jää sama tai ei edes sitä.

Itse sain yksityisen psykoterapian kaksi kertaa viikossa kahden vuoden ajan yhteiskunnan piikkiin, kalliit mielialalääkkeet, voiteet, lääkärit, purentakiskot, jääkaapin, sängyn.... Oli lämmin, oli ruokaa, oli vapaa-aikaa, sai nukkua. Millon tahansa peittoaa dösän odottelun Mellunmäen dösäkillä klo 06.00.

Täällä joku yrittää selostaa, että mitään ei saa. Jos ei saisi, monet yrittäisivät enemmän. 20 vuoteen en työnteolla vuokria maksanut. Jossain mättää.

Vierailija
80/902 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin että ketuttaa. Suomessa palkkatyöstä rangaistaan.

ne joilla on oikeat rahat ovat tyytyväisiä siitä että paritonnia kuussa tienaavat ovat katkeria tukia saaville.

ratkaisu ei ole se että tukia saavia kadehditaan, vaan että ne rahat otetaan sikarikkailta.

Maailmassa on kyllä rahaa.

Jotain pitäisi tehdä työelämälle.

Työ on liian raskasta ja mahdotonta tehdä laadukkaasti, niin että se palkitsee henkisesti.

Kiire ja stressi aiheuttaa sen että työntekoa alkaa vihata ja pelätä.

Taloudellinen korvaus on huono siihen nähden, myös vapaa-aikaa ei kunnioiteta, vaan vaaditaan lähes pakollisia ylitöitä.

Suomen työelämä on niin huonoa ettei alan vaihtokaan auta yhtään mitään.

Tässä duunaillaan niin kauan että terveys menee ja sitten toivottavasti on tuet turvana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi