Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen lähihoitaja, joka on katkeroitunut kun palkan netto-osuudesta lähes puolet menee vuokraan, mutta samaan aikaan tuilla elävä kaverini saa samanhintaisen asunnon tuilla ja hänelle jää sen jälkeen käteen melkein yhtä paljon.

Vierailija
10.09.2020 |

Ei voi olla oikein, todella rasittavaa. Tiputtakaa tukia tai nostakaa palkkoja. Tai no: nostakaa palkkoja. Tämä tilanne on ihan järjetön. Tyyppi on asunut kämpässä viisi vuotta ja aina on kehoitettu hakemaan pienempää asuntoa. On tehnyt jotakin hakemuksia, joita sitten pitää Kelaan/sossuun toimittaa todisteina, mutta eihän luottotiedoton mitään uutta asuntoa saa ja saa jatkaa asumistaan ylihintaisessa asunnossa ilmaiseksi ja vielä hyvällä paikalla Helsingissä.

Ei pidä käsittää väärin: en halua häntä asunnottomaksi. Mutta se, että hän ei tee mitään, korkeintaan polttelee ja dokailee ja surffaa netissä, on väärin. Itse väännä niska limassa hommia, pyyhin takapuolia ja kuuntelen haistattelua ja saan nyrkistä aina joskus. Ja miksi? Saman saisi olemalla tekemättä mitään. Mutta minä en saa jäädä työttömäksi, minut pakotetaan töihin. Häntä ei ahdistella, saa jatkaa touhua ilman että kukaan jaksaa puuttua.

Jossakin menee raja ja minulla se on lähellä. Heka ei asuntoja anna, työsuhdekämpät menee ulkopaikkakunnilta muuttaville. Siksi pitää olla markkinahintaisessa kämpässä, eikä lainaa saa ikinä omaan. Edes Aso-asuntoja ei ole mahdollista saada, kun jononumerot on pitkät. Ja mihinkään asumistukiin en ole oikeutettu (mistä sellainen kuvitelma ihmisillä edes on?)

Kommentit (902)

Vierailija
701/902 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksen peukkujen perusteella 9/10 on ap:n kanssa samoilla linjoilla. Kuten itsekin. Tämä on valitettava tilanne, joka tulisi jotenkin ratkaista.

Vierailija
702/902 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se on ja saa sanoa kirjoitti:

Halusit vaan hoitsuksi ja myöhemmin sitten tuli mieleen että mitenhän se siitä saatava palkka? Ihan yhtä outo juttu kuin opettajat jotka ensin koko nuoruutensa käyvät koulua ja näkevät mikä meno on siellä luokassa, sitten itkevät opettajaksi valmistuttuaan kuinka olikin huono valinta.

Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa.

Mikäli tyhmistä puhutaan niin siinä meillä asiantuntija.

Kun pk-seudulla nyt on kuitenkin opetettavia ja hoidettavia niin aika huono neuvo että lopetetaan kouluttautumasta noille aloille koska palkka niukin naukin riittää pk-seudulla elämiseen.

Anna mun kaikki kestää.

Sillähän kaikkein surkuhupaisimmat oppilaat ja muualta muuttuneet (kielitaidon ja elämänasenteen takia ovat surkimuksia) oikein työnnetään sosiaali-alalle. Arvelleen et surkeille surkeaa palkkaa, opojen logiikkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/902 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin aloituksen pointin ja olen samaa mieltä, että työn pitäisi olla nykyistä paljon kannattavampaa. Olen itskein muutamia kertoja miettinyt, että onko mun oikeasti kannattavampaa ottaa työtä vastaan, kun palkka on mitä on. Työelämä on myös nykyään aika raskasta ja hektistä.

Silti minua ärsyttää vähän tämä, että aletaan leimata niitä kaikkia työttömiä ja toimeentulotuella eläviä (en tarkoita niinkään aloittajaa) joista moni ei ole tilannettaan valinnut. Harmittaa myös tämä, että pienituloiset ovat toisilleen kateellisia ja katkeria samaan aikaan kun ne, jotka asumistukijärjestelmäsätkin hyötyvät eniten, nauravat katsoessaan tiliään. Nykyään koko työttömyysturvajärjestelmässä on paljon ongelmia ja kannustinloukkuja.

Olen perustulon kannalla, koska silloin työntekeminen ja yrittäminen kannattaisi aina pienissäkin määrin.

Vierailija
704/902 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskapuhetta koska luottotiedottomana on kokemusta. Kun erosin niin oli pakko etsiä yksiö Kelan kehotuksesta. Sossu auttoi asunnon hankinnassa koska oli pakkotilanne ja vuokravakuudet sain Kelalta.

Vierailija
705/902 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskapuhetta koska luottotiedottomana on kokemusta. Kun erosin niin oli pakko etsiä yksiö Kelan kehotuksesta. Sossu auttoi asunnon hankinnassa koska oli pakkotilanne ja vuokravakuudet sain Kelalta.

Ymmärrätkö miten se on eriasia että etsit ja saat yksiön kuin että ASUT JO liian isossa asunnossa etkö saa pienempää vaikka etsit?

Vierailija
706/902 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti näissä avautumisissa toistuu sama kaava, järkyttävä vuokra kun asutaan Helsingissä. Lähtekää nyt h€lvettiin sieltä jos palkat uppoaa johonkin kämäseen vuokrakoppiin. Ei ole mitään järkeä maksella 1000+ vuokria, pienemmässä pitäjässä lyhennät jo asuntolainaa vaikka rivariin noilla summilla.

Vierailija
707/902 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksen peukkujen perusteella 9/10 on ap:n kanssa samoilla linjoilla. Kuten itsekin. Tämä on valitettava tilanne, joka tulisi jotenkin ratkaista.

Mitään muuta realistista vaihtoehtoa ei ole ratkaisuksi kuin sossutukien leikkaaminen. 

Vierailija
708/902 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on ap meriittilista kasvanut. Lähes 900 yläpeukkua omin pikku paholaisen käsin. Käsittämättömän mahtavaa työtä!

Vierailija
709/902 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hoitsuista ois oikeasti niin kova pula mitä väitetään, ois palkatkin paljon suurempia.

EI siellä mitään vakitöitä hyvillä eduilla ole tarjolla missään , pikku pätkiä siellä täällä minimipalkalla vaan jos joku ottaa vastaan.

Vierailija
710/902 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tilanne itsellä. Olen lähihoitaja myös ja minulla kaksi lasta. Työtön ystäväni asuu uudessa, saunalliseen kolmiossa kahden lapsen kanssa. Minä asun kaupungin vuokrataloissa, jossa ei ole saunaa ja järkyt muovimaton lattialla. Ystäväni saunoo monta kertaa viikossa, saa kaikki lastenvaatteet Hope ry:lta, käyvät HopLopissa monta kertaa kuussa (saavat ilmaislippuja Hopelta myös). Minä yritän vain selvitä kiertelemällä kirppareita ja säästämällä kaikesta. En todellakaan olisi kateellinen, jos ystäväni haluaisi mennä töihin, mutta kun ei halua, koska tulot putoavat. Suunnittelee uuden lapsen hankkimista parhaillaan. Tämä mättää yhteiskunnassa ja paljon!!

Vierailija
711/902 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama tilanne itsellä. Olen lähihoitaja myös ja minulla kaksi lasta. Työtön ystäväni asuu uudessa, saunalliseen kolmiossa kahden lapsen kanssa. Minä asun kaupungin vuokrataloissa, jossa ei ole saunaa ja järkyt muovimaton lattialla. Ystäväni saunoo monta kertaa viikossa, saa kaikki lastenvaatteet Hope ry:lta, käyvät HopLopissa monta kertaa kuussa (saavat ilmaislippuja Hopelta myös). Minä yritän vain selvitä kiertelemällä kirppareita ja säästämällä kaikesta. En todellakaan olisi kateellinen, jos ystäväni haluaisi mennä töihin, mutta kun ei halua, koska tulot putoavat. Suunnittelee uuden lapsen hankkimista parhaillaan. Tämä mättää yhteiskunnassa ja paljon!!

Joo, tiedän tunteen. Olen yksinhuoltaja, jolla kaksi lasta. Elämä tosiaan pelkkää selviytymistä. Teini-ikäisen harrastus maksaa satoja euroja vuodessa, kohta pienemmällä myös joku harrastus. Samaan aikaan tuttuni saa samasta harrastuksesta maksuvapautuksen. Tosi hyvä, että hänen lapsensa pääsee harrastukseen, mutta silti jotenkin harmittaa. Herään joka aamu puoli viideltä jamatkustan tunnin julkisilla töihin. En minäkään tuomitsisi, jos olisi väliaikainen työttömyys tai työkyvyttömyys. Mutta kun se haluttomuus tehdä töitä. Ja vielä sen sanominen ääneen, että elämänlaatu laskee. Eihän se voi näin mennä, että työssäkäyvällä jää vähemmän rahaa käteen kuin omasta halustaan työttömällä.

Vierailija
712/902 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Työttömät kitisevät työssäkäyvien autopaikoista eivätkä näe sitä verottomien tukien määrää, mikä omalle tilille kilahtaa. Esim. maksuton päivähoito. Miksei sitä veroteta?

Ehdotan, että kaikkia tuloja verotetaan tasaveroprosentilla.

Tienaaminen kannattaisi, sillä progressio ei söisi palkkaa ja työttömienkin olisi hyvä liittyä veronmaksajien joukkoon. Eli sama veroprosentti myös heille. Tukien päälle voisi sitten tehdä vaikka osa-aikatyötä.

Työn tekemisen pitää aina olla kannattavaa. Eikä niin kuin nyt, että työttömyys on kannattavampaa kuin työssä käyminen.

Järjetöntä olla tällaisia rakenteellisia syitä miksi oikein tyrkytetään sitä, että jäädään sinne kotiin. Samaan aikaan sitten haetaan kissojen ja koirien kanssa niitä lähihoitajia, taksikuskeja, bussikuskeja, tarjoilijoita, siivoojia ja ei saada kuin maahan vasta muuttaneita, jotka eivät voi edes ymmärtää, että kannattavinta olisi olla vaan kotona syljeskelemässä kattoon ja netflixiä katsellen. 

Näin näen minäkin. Ja tätä suomalaiset pitävän sinä oikeaa hyvinvointivaltiona. Turha mainita joistakin Euroopan järkevästi toteutetuista malleista. Ne ei ole mitään tämän "mulle kaikki heti ilman työntekoa"-hyvinvointiin verrattuna.

Vierailija
713/902 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Työttömät kitisevät työssäkäyvien autopaikoista eivätkä näe sitä verottomien tukien määrää, mikä omalle tilille kilahtaa. Esim. maksuton päivähoito. Miksei sitä veroteta?

Tienaaminen kannattaisi, sillä progressio ei söisi palkkaa ja työttömienkin olisi hyvä liittyä veronmaksajien joukkoon. Eli sama veroprosentti myös heille. Tukien päälle voisi sitten tehdä vaikka osa-aikatyötä.

Työn tekemisen pitää aina olla kannattavaa. Eikä niin kuin nyt, että työttömyys on kannattavampaa kuin työssä käyminen.

Järjetöntä olla tällaisia rakenteellisia syitä miksi oikein tyrkytetään sitä, että jäädään sinne kotiin. Samaan aikaan sitten haetaan kissojen ja koirien kanssa niitä lähihoitajia, taksikuskeja, bussikuskeja, tarjoilijoita, siivoojia ja ei saada kuin maahan vasta muuttaneita, jotka eivät voi edes ymmärtää, että kannattavinta olisi olla vaan kotona syljeskelemässä kattoon ja netflixiä katsellen. 

Näin näen minäkin. Ja tätä suomalaiset pitävän sinä oikeaa hyvinvointivaltiona. Turha mainita joistakin Euroopan järkevästi toteutetuista malleista. Ne ei ole mitään tämän "mulle kaikki heti ilman työntekoa"-hyvinvointiin verrattuna.

Ehkä ei, mutta ehkä näissä maissa myös työttömille ja muille tuilla eläjille hommataan töitä, toisin kuin Suomessa.

Vierailija
714/902 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpöhöpö. Paljonko bruttopalkkasi ja vuokrasi ovat? Kerro ne ja jatketaan keskustelua sitten.

Brutto 2150, käteen karvan alle 1800 euroa/kk. Vuokra 850 (halvempia yksiöitä ei meinää löytyä). Palkasta jää 950 euroa käteen. Siitä ruoat 250 euroa kk. Opintolainan lyhennys 150 euroa kk (haluan nopeasti pois, että pääsisin joskus säästämään), puhelin + vakuutukset + matkakortti+ muita pakollisia maksuja, kuten lääkärikäynnit ja lääkkeet yht. 150-200 euroa kk. Laske siitä lyökö leiville.

Ja kaverinihan saa matkakortin sossusta + lääkärikäynnit korvataan. Puhelimesta en tiedä, mutta epäilen että sekin maksetan. Vakutuksista en tiedä, liekö hänellä sellaista. Lainat tietysti ulosotossa.

Inhottaa olla tällainen valittaja, mutta tajusin tämän asian joku päivä sitten ja on vtuttanut kunnolla. Eihän minun työlläni ole mitään arvoa. Ap.

Matkakorttia ei normaalisti saa sossusta, joten jos kaverisi saa, täytyy hänellä olla jokin sairaus tai muu. Mikä tietysti vie hieman pohjaa tältä aloitukseltasi. Et siis tiedä, kuka puhelimen maksoi. Katkeruuksissasi epäilet, että sossu on maksanut senkin. Se täytyy siis olla fakta, että sossu on maksanut puhelimen. Ja eihän sitä tiedä, vaikka sossu myöntäisi erikseen rahaa tupakkaankin? Ei tietenkään voida olla varmoja, mutta viidainta alkaa puhua asiasta jo faktana. Törkeää, että toimeentulotukea myönnetään tupakkaan! Tuet pois! Ehkä sossu maksaa hänelle kaljatkin erikseen? Varmasti niin on pakko olla, kun minä ainakin epäilen sitä. 

Vierailija
715/902 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarina on valitettavasti tosi. Eikä yhtään lohduta se, että vaikka teet töitä 40 vuotta, kun jäät eläkkeelle saat eläkettä sen verran kuin saisit tukia tekemättä päivääkään töitä.Siis jos pääset joskus eläkkeelle, nythän eläkeikää ja eläkekarttumia ym vähennetään lähes joka vuosi.

Kuka nyt töitä nykyään tekisi eläkkeen takia? Eikö se ole jo selvää että tuo systeemi tulee rapistumaan. Töissä ollessaan pitää säästää. Jos se ei onnistu nuorempana niin toivottavasti myöhemmin.

Vierailija
716/902 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienituloinen yh voi myös hakea Hopelta avustuksia. Eihän tässä muuta ole kuin kaverisi tietää mistä hakea.

Ystäväsi siis ei halua mennä töihin, koska se ei hyödytä rahallisesti? Jaa, no mitä itse tekisit? Jos jäisit työn vuoksi miinukselle?

Vierailija
717/902 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpöhöpö. Paljonko bruttopalkkasi ja vuokrasi ovat? Kerro ne ja jatketaan keskustelua sitten.

Brutto 2150, käteen karvan alle 1800 euroa/kk. Vuokra 850 (halvempia yksiöitä ei meinää löytyä). Palkasta jää 950 euroa käteen. Siitä ruoat 250 euroa kk. Opintolainan lyhennys 150 euroa kk (haluan nopeasti pois, että pääsisin joskus säästämään), puhelin + vakuutukset + matkakortti+ muita pakollisia maksuja, kuten lääkärikäynnit ja lääkkeet yht. 150-200 euroa kk. Laske siitä lyökö leiville.

Ja kaverinihan saa matkakortin sossusta + lääkärikäynnit korvataan. Puhelimesta en tiedä, mutta epäilen että sekin maksetan. Vakutuksista en tiedä, liekö hänellä sellaista. Lainat tietysti ulosotossa.

Inhottaa olla tällainen valittaja, mutta tajusin tämän asian joku päivä sitten ja on vtuttanut kunnolla. Eihän minun työlläni ole mitään arvoa. Ap.

Matkakorttia ei normaalisti saa sossusta, joten jos kaverisi saa, täytyy hänellä olla jokin sairaus tai muu. Mikä tietysti vie hieman pohjaa tältä aloitukseltasi. Et siis tiedä, kuka puhelimen maksoi. Katkeruuksissasi epäilet, että sossu on maksanut senkin. Se täytyy siis olla fakta, että sossu on maksanut puhelimen. Ja eihän sitä tiedä, vaikka sossu myöntäisi erikseen rahaa tupakkaankin? Ei tietenkään voida olla varmoja, mutta viidainta alkaa puhua asiasta jo faktana. Törkeää, että toimeentulotukea myönnetään tupakkaan! Tuet pois! Ehkä sossu maksaa hänelle kaljatkin erikseen? Varmasti niin on pakko olla, kun minä ainakin epäilen sitä. 

No tavallaanhan ne sossu maksaa kun henkilö maksaa ne siitä tt-tuen perusosasta. Mutta ei noihin mitään ekstraa saa jos ei sitten harkinnanvaraisena. Matkakortti taidetaan maksaa jos käy kuntouttavassa ja pitää kulkea julkisilla.

Vierailija
718/902 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin, sossu ei maksa mitään matkakorttia tai uuttaa puhelinta.  Ei myöskään uusia kodinkoneita, kuten joku edellä "tiesi" kertoa. Ne ihmisen täytyy itse maksaa siitä toimeentulotuesta. Ja nykyään tuonkin tuen maksaa Kela, sosiaalitoimisto voi myöntää vain harkinnanvaraista tukea.

Tukia kadehtivien kannattaisi ainakin ottaa asioista ensin selvää ennen kuin tulee tänne valittamaan.

Vierailija
719/902 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti näissä avautumisissa toistuu sama kaava, järkyttävä vuokra kun asutaan Helsingissä. Lähtekää nyt h€lvettiin sieltä jos palkat uppoaa johonkin kämäseen vuokrakoppiin. Ei ole mitään järkeä maksella 1000+ vuokria, pienemmässä pitäjässä lyhennät jo asuntolainaa vaikka rivariin noilla summilla.

Jos ap irtisanoutuu työstään ja muuttaa jonnekin peräkylille, niin karenssi tulee. Eli ei sitä niin vaan muuteta halvemmille seuduille. Eikä siellä pikkukylissä tulot enää ole samat, jos ei ole töitäkään, ja asuntolainaa taas ei työttömälle myönnetä. Eli muutto tarkoittaisi sitä, että työnteon ja kämäsessä vuokrakopissa asuminen pääkaupunkiseudulla vaihtuisi vaan työttömyyteen ja kämäseen vuokrakoppiin pikkupaikkakunnalla. Karenssi tulisi ensin pariksi kuukaudeksi, sen jälkeen sitä olisi sitten työnhakija kenties loppuikänsä ja kävisi välillä jossain työkkärin kursseilla. Järkevä vaihtoehto?

Vierailija
720/902 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Ehkä ei, mutta ehkä näissä maissa myös työttömille ja muille tuilla eläjille hommataan töitä, toisin kuin Suomessa.

Hommataan töitä? Mitä helv? Onko joku urpo tosiaan näin aloitekyvytön ja kujalla, että odottaa jonkun muun tuovan tarjottimella töitä eteen. Ne 9e työt sopivat sinulle parhaiten, ne tarjoillaan aloitekyvyttömille.