Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lähihoitaja, joka on katkeroitunut kun palkan netto-osuudesta lähes puolet menee vuokraan, mutta samaan aikaan tuilla elävä kaverini saa samanhintaisen asunnon tuilla ja hänelle jää sen jälkeen käteen melkein yhtä paljon.

Vierailija
10.09.2020 |

Ei voi olla oikein, todella rasittavaa. Tiputtakaa tukia tai nostakaa palkkoja. Tai no: nostakaa palkkoja. Tämä tilanne on ihan järjetön. Tyyppi on asunut kämpässä viisi vuotta ja aina on kehoitettu hakemaan pienempää asuntoa. On tehnyt jotakin hakemuksia, joita sitten pitää Kelaan/sossuun toimittaa todisteina, mutta eihän luottotiedoton mitään uutta asuntoa saa ja saa jatkaa asumistaan ylihintaisessa asunnossa ilmaiseksi ja vielä hyvällä paikalla Helsingissä.

Ei pidä käsittää väärin: en halua häntä asunnottomaksi. Mutta se, että hän ei tee mitään, korkeintaan polttelee ja dokailee ja surffaa netissä, on väärin. Itse väännä niska limassa hommia, pyyhin takapuolia ja kuuntelen haistattelua ja saan nyrkistä aina joskus. Ja miksi? Saman saisi olemalla tekemättä mitään. Mutta minä en saa jäädä työttömäksi, minut pakotetaan töihin. Häntä ei ahdistella, saa jatkaa touhua ilman että kukaan jaksaa puuttua.

Jossakin menee raja ja minulla se on lähellä. Heka ei asuntoja anna, työsuhdekämpät menee ulkopaikkakunnilta muuttaville. Siksi pitää olla markkinahintaisessa kämpässä, eikä lainaa saa ikinä omaan. Edes Aso-asuntoja ei ole mahdollista saada, kun jononumerot on pitkät. Ja mihinkään asumistukiin en ole oikeutettu (mistä sellainen kuvitelma ihmisillä edes on?)

Kommentit (902)

Vierailija
561/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin lähihoitaja-ap:n turhautumisen. Mutta veikkaan silti että hyvinä päivinä hän saa kuitenkin tunteen siitä, että hän tekee joka päivä hyviä ja merkityksellisiä asioita ja kokee ammattiylpeyttä. Olen itse huonolla sosiaalisella älykkydellä siunattu kömpelö nörtti. Ihailen paljon tuttujen vanhusten luona käyviä pystyviä ja taitavia hoitajia, en ikinä pystyisi samaan. En voisi kuvitella että heidänlaisensa ihmiset mielummin tekisivät jotain mekaanista hommaa liukuhihnalla tai eläisivät tukien varassa.

Minusta pitäisi olla sellainen takuueläke että pitkän työuran tehneelle taataan aina selkeästi parempi eläke kuin niille jotka saavat muuta kuin puhdasta työeläkettä.

Vierailija
562/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ah, tiedän NIIN mistä puhut!

Omasta v*tutuksesta on aikaa about 10v, mutta lyhyesti kerrottuna;

Tein hitosti töitä ja fyysistä sellaista. Työ vaati auton. Palkasta jäi käteen about 1300€, just sen verran, etten jäänyt tuolloin sen ns. köyhyysrajan alle. Samaan aikaan kouluttautumaton ja ikinä töitä tehnyt ystäväni hoiti kotona kahta pientä lasta. Asui tottakai isommin, Kela ja sossu auttoivat minkä kerkesivät. Hänen mies ei ollut kirjoilla asunnossa, mutta tottakai se siellä asui ja auttoi minkä kerkesi, olivat siis pariskunta. Ja koska mies oli "asunnoton" ja ystäväni "yksinhuoltaja", tuet olivat isommat. Ystäväni leipoi rahaa enemmän kuin minä. Hänelle jäi käteen enemmän kuin mulla (tottakai hänen käteensä jäävät rahat menivät kahden lapsen elättämiseen, mut eniveis)...

Mua ärsytti se "vääryys" niin pahasti, että aloin vihaamaan ystävääni. Hän ei missään vaiheessa ajatellutkaan kouluttautua tai etsivänsä töitä, puhui vain, että hommaa lapsia näin ja näin monta, että lapsilisä olisi tän ja tän verran. Lopulta katkaisin välit ystävääni (en tietenkään pelkästään tämän takia) ja ilmiannoin tuon pariskunnan sossulle.

En saanut koskaan tietää saiko sossu vinkistäni vihin, mutta elämänlaatuni ja suhtautuminen omaan työhön ja taloustilanteeseeni parani, kun joku ei ollut vieressä koko ajan selittämässä miten helppoa tuilla on elää.

-- Joten AP, koita tosiaan miettiä niitä eläkkeitä, mistä täälläkin nyt ollaan puhuttu. Saattaa vaikuttaa kaukaiselta, mutta se auttaa ! --

Yhteisten tuttujen kautta olenkin kuullut, että tämä sossuelätti (32v) on ollut palkkatyössä vasta muutaman vuoden, kun itse olen ollut palkkatöissä jo 19-vuotiaasta asti. Nykyään paremmalla palkalla, vähemmän fyysisessä työssä ja varmasti tulen saamaan paaaaaljon enemmän eläkettä kuin tuo entinen sossuelätti.

Ei kannata luulla mitään, laskureita on olemassa myös eläkkeisiin. HS:n sivuilta löysin eläkelaskurin, ikävä kyllä taitaa olla maksumuurin takana, mutta näillä parametreilla saisin itse noin 1219 e/kk, joka ei ole verojen jälkeen yhtään sen parempi kuin sossun elätin toimeentulo. Ei nykynuorison ainakaan eläkkeiden takia kannata töissä käydä.

Parametrit: palkka 2300 e/kk, 24-vuotiaasta asti töissä, 1987 syntynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä ihmisten villeissä suunnitelmissa, joissa työttömät suljettaisiin soluasuntoihin jne, kärsisivät aina myös ne raukat jotka ihan oikeasti vuodesta toiseen hakevat töitä epätoivoisesti mutta eivät pääse mihinkään. Ei kaikki ole loisia. Pitäisi jotenkin erotella ne loiset sieltä. Myöskään nämä ihmiset eivät ota huomioon että vaikka itsellä olisi vakaa työpaikka tällä hetkellä, voi tilanne muuttua yllättäen ja jäädäkin itse pitkäaikaistyöttömäksi ja joutuisi sinne samaiseen soluasuntoon ostelemaan ruokia 300e kelakortilla ;)

Noh, itse asiaan. Ihmettelen että mitä mystistä tukea nämä leveästi elävät ihmiset oikein saavat, kun itse aikoinaan työttömänä jäi verojen jälkeen kaikista tuista käteen 900e. Josta pois tietenkin vuokra, puhelinlasku, sähkölasku, vakuutus ja opintolaina, jne pakolliset laskut, jonka jälkeen käteen jäi 200e ruokaan ja mahdollisiin kuluviin osiin kuten vaatteet, kengät, shampoot, pesuaineet, hammastahnat yms.

Nyt töissä jää käteen verojen jälkeen 1400e josta pakolliset kulut n.800e, joten ruokaan ja edellä mainittuihin jää nyt 600e.  Tuon työttömyyden jälkeen tuo summa tuntuu siltä että elän kuin kuningas. Ilmeisesti nämä leveästi elävät saavat sitten jatkuvaa toimeentulotukea, johon itse en ollut oikeutettu milloin veronpalautusten tai keikkatöiden takia. Eli kannattaa vaan ilmeisesti olla joko kokonaan työtön tai kokonaan töissä, keikka- ja osa-aikatöistä rangaistaan vähennyksillä.

Vierailija
564/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi aikoinaan tuli käytyä kouluja sen verran, että nyt on hyväpalkkainen sisätyö ja mukava sellainen. Bruttona jää käteen 4100 euroa kuussa ja kiitos kolmen kohta velattoman sijoitusasunnon eläkekin on turvattu ihan omasta puolesta.

Mielestäni toimeentulotuen ja asumistuen voisi kokonaan lakkauttaa, työttömät asumaan soluasuntoihin ja näihin 2 kertaa kuussa perusruokatarvikkeita ylijäämäruoasta ja hävikkiin menevästä sapuskasta. Lisäksi KELA-korttiin liitettäisiin ostotoiminnallisuus, jolla voisi max 300 euron edestä ostaa ruokatarvikkeita kaupasta. Vuokrat maksettaisiin suoraan KELAn toimesta.

Näin saataisiin suomi nousuun ja työn tekeminen kiinnostavaksi.

Mitä suunnittelit meille kahden tonnin työläisille?

Vierailija
565/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ah, tiedän NIIN mistä puhut!

Omasta v*tutuksesta on aikaa about 10v, mutta lyhyesti kerrottuna;

Tein hitosti töitä ja fyysistä sellaista. Työ vaati auton. Palkasta jäi käteen about 1300€, just sen verran, etten jäänyt tuolloin sen ns. köyhyysrajan alle. Samaan aikaan kouluttautumaton ja ikinä töitä tehnyt ystäväni hoiti kotona kahta pientä lasta. Asui tottakai isommin, Kela ja sossu auttoivat minkä kerkesivät. Hänen mies ei ollut kirjoilla asunnossa, mutta tottakai se siellä asui ja auttoi minkä kerkesi, olivat siis pariskunta. Ja koska mies oli "asunnoton" ja ystäväni "yksinhuoltaja", tuet olivat isommat. Ystäväni leipoi rahaa enemmän kuin minä. Hänelle jäi käteen enemmän kuin mulla (tottakai hänen käteensä jäävät rahat menivät kahden lapsen elättämiseen, mut eniveis)...

Mua ärsytti se "vääryys" niin pahasti, että aloin vihaamaan ystävääni. Hän ei missään vaiheessa ajatellutkaan kouluttautua tai etsivänsä töitä, puhui vain, että hommaa lapsia näin ja näin monta, että lapsilisä olisi tän ja tän verran. Lopulta katkaisin välit ystävääni (en tietenkään pelkästään tämän takia) ja ilmiannoin tuon pariskunnan sossulle.

En saanut koskaan tietää saiko sossu vinkistäni vihin, mutta elämänlaatuni ja suhtautuminen omaan työhön ja taloustilanteeseeni parani, kun joku ei ollut vieressä koko ajan selittämässä miten helppoa tuilla on elää.

-- Joten AP, koita tosiaan miettiä niitä eläkkeitä, mistä täälläkin nyt ollaan puhuttu. Saattaa vaikuttaa kaukaiselta, mutta se auttaa ! --

Yhteisten tuttujen kautta olenkin kuullut, että tämä sossuelätti (32v) on ollut palkkatyössä vasta muutaman vuoden, kun itse olen ollut palkkatöissä jo 19-vuotiaasta asti. Nykyään paremmalla palkalla, vähemmän fyysisessä työssä ja varmasti tulen saamaan paaaaaljon enemmän eläkettä kuin tuo entinen sossuelätti.

Ei kannata luulla mitään, laskureita on olemassa myös eläkkeisiin. HS:n sivuilta löysin eläkelaskurin, ikävä kyllä taitaa olla maksumuurin takana, mutta näillä parametreilla saisin itse noin 1219 e/kk, joka ei ole verojen jälkeen yhtään sen parempi kuin sossun elätin toimeentulo. Ei nykynuorison ainakaan eläkkeiden takia kannata töissä käydä.

Parametrit: palkka 2300 e/kk, 24-vuotiaasta asti töissä, 1987 syntynyt.

Miten helvetti se noin huono on?

Vierailija
566/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä makseta palkkaa liian vähän vaan verotus on liian rankkaa. Työnantaja maksaa 3000e, sinä saat 2000e. Tähän päälle aina vain korotetut verot ruokaan, perustarvikkeisiin ja liikkumiseen. Oikeasti veroja verojen päälle.

Tiesittekö, että SDP ajoi aikoinaan läpi muutoksen, ettei osinkotuloja veroteta progressiivisesti kuten palkkaa, eli rikaimmat sijoittajat pääsevät vähemmällä kuin se työtön. Valtion yritysten päälliköt ja hallituksen jäsenet tienaa satoja tuhansia kuukaudessa, postin pomot yms. Juuri äsken jaettiin 100 000e bloggareille ja vloggareille tuosta vaan, ja tuolla summalla työtöntä tuetaan 9 vuotta.

Verorahat vuotaa ihan vääriin taskuihin, eikä syyllinen ole heikoimmassa asemassa olevat. Työttömät ei ole niitä loisia, vaan ne superrikkaat herrat ovat. Niiden ahneus näkyy eniten palkansaajan tilinauhassa. Sipilä yksi hieno esimerkki valtion kukkaron loisijasta.

Vierailija
567/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä makseta palkkaa liian vähän vaan verotus on liian rankkaa. Työnantaja maksaa 3000e, sinä saat 2000e. Tähän päälle aina vain korotetut verot ruokaan, perustarvikkeisiin ja liikkumiseen. Oikeasti veroja verojen päälle.

Tiesittekö, että SDP ajoi aikoinaan läpi muutoksen, ettei osinkotuloja veroteta progressiivisesti kuten palkkaa, eli rikaimmat sijoittajat pääsevät vähemmällä kuin se työtön. Valtion yritysten päälliköt ja hallituksen jäsenet tienaa satoja tuhansia kuukaudessa, postin pomot yms. Juuri äsken jaettiin 100 000e bloggareille ja vloggareille tuosta vaan, ja tuolla summalla työtöntä tuetaan 9 vuotta.

Verorahat vuotaa ihan vääriin taskuihin, eikä syyllinen ole heikoimmassa asemassa olevat. Työttömät ei ole niitä loisia, vaan ne superrikkaat herrat ovat. Niiden ahneus näkyy eniten palkansaajan tilinauhassa. Sipilä yksi hieno esimerkki valtion kukkaron loisijasta.

Hyvä, kun toit esille tuon verotuksen, unohdin sen omaa kommenttiani kirjoittaessani tyystin..

Vierailija
568/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpöhöpö. Paljonko bruttopalkkasi ja vuokrasi ovat? Kerro ne ja jatketaan keskustelua sitten.

Brutto 2150, käteen karvan alle 1800 euroa/kk. Vuokra 850 (halvempia yksiöitä ei meinää löytyä). Palkasta jää 950 euroa käteen. Siitä ruoat 250 euroa kk. Opintolainan lyhennys 150 euroa kk (haluan nopeasti pois, että pääsisin joskus säästämään), puhelin + vakuutukset + matkakortti+ muita pakollisia maksuja, kuten lääkärikäynnit ja lääkkeet yht. 150-200 euroa kk. Laske siitä lyökö leiville.

Melkoinen hinta yksiöstä, sanoisin.. Ruokakuluissa on puolet liikaa yksinelävälle. Lääkärissä harvemmin kukaan käy joka kuukausi, jos on oikeasti työkykyinen.

Itse saan työttömänä tukirahat riittämään kahdelle ihmiselle ja tukien käteen jäävä osuus vuokrien,ruokamenojen,matkojen,lääkkeiden,vaatteiden, laskujen yms. jälkeen on parhaimmillaan n. 500eur (yleensä tietysti paljon vähemmän) jos mitään yllättävää ei tapahdu/ole joulu/syntymäpäiviä/kalliimpia vaate- tai muita lastentarvikehankintoja/yllätyslaskuja/lääkäri-/lääkemenoja. 

Tähän on tosin päästy vain sillä, että emme osta koskaan mitään uutena, emme käy huvipuistoissa,emme elokuvissa,emme kahvilla,emme kampaajalla, emme matkoilla-kaiken tekemisen on oltava ilmaista.

Olen esim. ostanut itselleni viimeksi 5 vuotta sitten uutena farkut, kun edelliset hajosivat haaroista ja menivät korjauskelvottomiksi. Leivon leivät, teen kaikki ruoat alusta loppuun itse,idätän, käyn metsässä hakemassa täydennystä ruokavalioon, korjaan vanhaa ja neulon itse villasukat,pipot,lapaset, yms ja sitä rataa -vanhan kansan opit ovat käyttökelpoisia kun ei ole rahaa kuin välttämättömään. Tämä ei tietenkään tarkoita, että kaikki työttömät edes pystyisivät tekemään kaikkea sitä itse, mihin minä kykenen ja vielä toistaiseksi venyn, tilanteita on niin monenlaisia ja itseäni jo vanhuus ja jaksamattomuus/sairaudet hirvittävät.

Anteeksi nyt vain tyhmyyteni ja ymmärtämättömyyteni työsskäyvien taloudellista niukkuutta kohtaan, mutta minä todella ihmettelen, mihin ihmiset käyttävät rahansa, kun kuitenkin työssäkäyvinä saavat käteensä kaikkien pakollisten kulujenkin jälkeen ihan riittävästi elämiseen, unohtamatta sitä, että työ itsessään on henkiselle hyvinvoinnille ja omanarvontunnolle todella tärkeää- jotain sellaista, mihin itselläni ei terveydellisistä syistä valitettavasti ole mahdollisuutta. 

Mitä se sinulle kuuluu mihin työssä käyvät rahansa käyttävät? He ansaitsevat ne, joten käyttäköön mihin huvittaan. Sen sijaan tukien nauttijoiden eläminen maksetaan verovaroista, joten niitä kuluja saa ja tulee vahtia tarkkaan.

Ihan sinulle ylimielinen ja itseäsi täynnä oleva ihminen tiedoksi: minä en ole omasta halustani työtön ja moni itseäni lahjattomampi ja  vähä-älyisempikin kyllä töitä saa (kuten sinun kommentistasikin ilmi käy) - jos työssäkävijä tulee palstalle valittamaan,kuinka hel..tin vaikeaa on palkalla pärjätä, niin mitä se on teiltä pois, että minä tulen tieto-taidollaini selviämään vaikka alle 0eur /kk jos on pakko? Toinen asia om sitten se, että yhteiskunnan rikostilastot lähtisivät huimaan nousuun,jos tukiin koskettaisiin ja mitään ei tilalle tulisi. Olisitte kiitollisia tukijärjestelmästä, joka takaa teille työssäkäyvillekin mahdollisuuden kulkea kaduilla ilman pelkoa tapetuksi tulemisesta muutaman euron tähden.

Vierailija
569/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi aikoinaan tuli käytyä kouluja sen verran, että nyt on hyväpalkkainen sisätyö ja mukava sellainen. Bruttona jää käteen 4100 euroa kuussa ja kiitos kolmen kohta velattoman sijoitusasunnon eläkekin on turvattu ihan omasta puolesta.

Mielestäni toimeentulotuen ja asumistuen voisi kokonaan lakkauttaa, työttömät asumaan soluasuntoihin ja näihin 2 kertaa kuussa perusruokatarvikkeita ylijäämäruoasta ja hävikkiin menevästä sapuskasta. Lisäksi KELA-korttiin liitettäisiin ostotoiminnallisuus, jolla voisi max 300 euron edestä ostaa ruokatarvikkeita kaupasta. Vuokrat maksettaisiin suoraan KELAn toimesta.

Kylläpä taas oli aivopieru. Tajuatkohan, mitä seurauksia sillä todellisuudessa olisi, että työttömät niputettaisiin johonkin ghettoon? KAtsoppa vaikka mallia jenkeistä, Intiasta, Afrikan eri maista, miten hienosti köyhien elämän kurjistaminen auttaa yhtään ketään. Rikollisuutta,tauteja,lasten ja kaikkien muidenkin ihmisten valtavaa hätää.. Oksettava kommentti.

Vierailija
570/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun katselee täältä tukien saajapuolelta, en näe mitään järkeä mennä töihin.

Tausta:

Työtön eronnut kahden lapsen vuoroviikkoäiti.

Kelan maksaa lasten asumisen luonani käytännössä kokonaan. Asumistuen lapsikorotus reilut 330€ kattaa erotuksen verrattuna asumiskuluihini, jos asuisin yksinäni yksiössä. Siihen saisin reilut 250€ asumistukea eli maksuosuuteni jäisi samaan kuin nyt.

Työmarkkinatuen lapsikorotuksia saan nettona yli 130€/kk. Ne taas kattavat lasten syömiset, kun lapset ovat luonani kaksi viikkoa kuukaudessa. Normaali kotiruoasta siis puhutaan.

Lapsilisät ja yh-korotus tekee reilut 320€/kk puhtaana. Lasten harrastuksiin, vaatteisiin ja muihin välttämättömiin kuluihin minulla menee keskimäärin 260€/kk. Tämä on useamman vuoden pysynyt suurin piirtein samana.

Elatusapua/elatustukea saan minimin, eli 334€/kk ja niillä rahoilla voin sitten vaikka reissata, sisustaa tai voimme käydä usein ulkona syömässä. Joskus otan lapsetkin reissuilleni mukaan.

Omiin kuluihini riittäisi työmarkkinatuki ja asumistuki, jos nuukasti eläisin.

Ex-mies tienaa nettona saman verran kuin minä saan tukia, vaikka tekee raskasta fyysistä työtä. Joutuu työn vuoksi pitämään autoa ja siksi käteen hänellä ei jää ylimääräistä. Ei reissaa yksin eikä lasten kanssa, asumiseen ei saa tukea, vaikka pitää asua yhtä isossa asunnossa lasten takia kuin minun. Kaikki hankinnat pitää ostaa lainarahalla ja silti joutuu maksamaan minulle vielä elatusapua, koska olen niin "pienituloinen". Lasten asuminen ja ruoka maksaa tietysti hänellä aivan yhtä paljon kuin minulla. Elatusavuilla osallistuu lasten muihin kuluihin, vaikka lapsilisät ja yh-korotukset riittääkin niihin kepeästi.

Joo, siis todellakin töille ei kiitos. Asumistuet vain pienenisi kuten elatusavutkin ja vapaus olisi poissa.

Tämän vuoksi olenkin aina sanonut kaikille tutuilleni, etteivät koskaan suostuisi etävanhemmiksi. Työssäkäyvän etävanhemman osa on kurja. Etenkin, jos lähivanhempi on loisivaa tyyppiä.

Vuodenvaihteessa nämä elatuslait taisivat muuttua tasapuolisemmiksi vuoroviikkosysteemissä. Ehkä ex-miehesi kannattaisi hyödyntää tätä muutosta ja vaatia kirjanpitoa sinulta lasten välttämättömistä menoista. Asuminen ja ruokahan menee vuoroviikkoasumisessa jo tasan, joten etävanhemman elatusvastuu siltä osin kuittautuu periaatteessa sillä kahden viikon luonapidolla, koska tuet maksetaan lähivanhemmalle. Jos lapsilisät ja yh-korotukset eivät riitä sitten niihin muihin lasten kuluihin, voi olla perusteita myös elatusavulle/elatustuelle. Sinun tapauksessasi näin ei selvästikään ole.

Ymmärtäisin elatusavun vuoroviikkotilanteessakin, jos tuloerot ovat suuret ja toinen joutuu oikeasti kituuttamaan. Muuten en.

Korjasin muuten kirjoitusvirheitäsi.

Vierailija
571/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä taas oli aivopieru. Tajuatkohan, mitä seurauksia sillä todellisuudessa olisi, että työttömät niputettaisiin johonkin ghettoon? KAtsoppa vaikka mallia jenkeistä, Intiasta, Afrikan eri maista, miten hienosti köyhien elämän kurjistaminen auttaa yhtään ketään. Rikollisuutta,tauteja,lasten ja kaikkien muidenkin ihmisten valtavaa hätää.. Oksettava kommentti.

köyhille ei kannata olla kateellinen, asumistuki systeeminä oli tarkoitus olla hyvä mutta sitä saa noin 700e helsingissä ja asunto voi kustantaa 1000e niin että ne 300e pitää jostain hankkia ja köyhillä ei jää paljoa varaa ruokaan, ei pk-seudulla ole asuminen ollenkaan halpaa eikä edes vuokrien arvoista karmeista homeläävistäkin pyydetään yli 900e. Kyllä moni menisi työhön jos jostain ne työt taiottaisiin. Tuohon lisänä sitten kelan kehoitukset hankkia halvempi asunto, milläs hankit halvemman jos asunto on halvimmillaan sen 900e ja kelassa ei katsota soluasumista hyvällä, moni on tuomittu kelassa "pariskunnaksi" jos asuu soluasunnossa vaikka olisivat vaan asukkaita siksi että olisi halvempi vuokra. Näin ollen ei anneta lupaa soluasuntoon, toisen tulot voi vaikuttaa solussa jos toinen on työssä ja toinen työtön. Teltassa kai tulisi köyhien asua joidenkin mielestä, talvella jäätyy hengiltä. 

Vierailija
572/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä ihmisten villeissä suunnitelmissa, joissa työttömät suljettaisiin soluasuntoihin jne, kärsisivät aina myös ne raukat jotka ihan oikeasti vuodesta toiseen hakevat töitä epätoivoisesti mutta eivät pääse mihinkään. Ei kaikki ole loisia. Pitäisi jotenkin erotella ne loiset sieltä. Myöskään nämä ihmiset eivät ota huomioon että vaikka itsellä olisi vakaa työpaikka tällä hetkellä, voi tilanne muuttua yllättäen ja jäädäkin itse pitkäaikaistyöttömäksi ja joutuisi sinne samaiseen soluasuntoon ostelemaan ruokia 300e kelakortilla ;)

Noh, itse asiaan. Ihmettelen että mitä mystistä tukea nämä leveästi elävät ihmiset oikein saavat, kun itse aikoinaan työttömänä jäi verojen jälkeen kaikista tuista käteen 900e. Josta pois tietenkin vuokra, puhelinlasku, sähkölasku, vakuutus ja opintolaina, jne pakolliset laskut, jonka jälkeen käteen jäi 200e ruokaan ja mahdollisiin kuluviin osiin kuten vaatteet, kengät, shampoot, pesuaineet, hammastahnat yms.

Nyt töissä jää käteen verojen jälkeen 1400e josta pakolliset kulut n.800e, joten ruokaan ja edellä mainittuihin jää nyt 600e.  Tuon työttömyyden jälkeen tuo summa tuntuu siltä että elän kuin kuningas. Ilmeisesti nämä leveästi elävät saavat sitten jatkuvaa toimeentulotukea, johon itse en ollut oikeutettu milloin veronpalautusten tai keikkatöiden takia. Eli kannattaa vaan ilmeisesti olla joko kokonaan työtön tai kokonaan töissä, keikka- ja osa-aikatöistä rangaistaan vähennyksillä.

Jep. Yritin tätä samaa kirjoittaa aikaisemmin ketjussa, mutta se ammuttiin alas. En kuulemma ymmärrä, miten systeemi toimii. Ilmeisesti en ymmärrä, koska minulla ja kahdella muulla tuntemallani oli sama tilanne: kaikki tuet yhteenlaskettuna n. 900e/kk, josta vähennetään vuokra sekä kaikki elämisen kulut. Ei se ole mitään luksuselämää enkä ilmaista asuntoa koskaan saanut mistään.

No, ehkä se on vaan sitä, että en tosiaan ymmärrä miten systeemi toimii. Ehkä jossain on joku lomake, jonka täyttämällä saa ilmaisen luksusasunnon Helsingin keskustassa ja kulujen jälkeen jää tt-tuesta tonni käteen.

Vierailija
573/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei täällä makseta palkkaa liian vähän vaan verotus on liian rankkaa. Työnantaja maksaa 3000e, sinä saat 2000e. Tähän päälle aina vain korotetut verot ruokaan, perustarvikkeisiin ja liikkumiseen. Oikeasti veroja verojen päälle.

Tiesittekö, että SDP ajoi aikoinaan läpi muutoksen, ettei osinkotuloja veroteta progressiivisesti kuten palkkaa, eli rikkaimmat sijoittajat pääsevät vähemmällä kuin se työtön.

Valtion yritysten päälliköt ja hallituksen jäsenet tienaa satoja tuhansia kuukaudessa, postin pomot yms.

Juuri äsken jaettiin 100 000e bloggareille ja vloggareille tuosta vaan, ja tuolla summalla työtöntä tuetaan 9 vuotta.

Verorahat vuotaa ihan vääriin taskuihin, eikä syyllinen ole heikoimmassa asemassa olevat. Työttömät ei ole niitä loisia, vaan ne superrikkaat herrat ovat. Niiden ahneus näkyy eniten palkansaajan tilinauhassa.

Sipilä yksi hieno esimerkki valtion kukkaron loisijasta."

Eipä juuri lisättävää tuohon.

Vierailija
574/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän täysin lähihoitaja-ap:n turhautumisen. Mutta veikkaan silti että hyvinä päivinä hän saa kuitenkin tunteen siitä, että hän tekee joka päivä hyviä ja merkityksellisiä asioita ja kokee ammattiylpeyttä. Olen itse huonolla sosiaalisella älykkydellä siunattu kömpelö nörtti. Ihailen paljon tuttujen vanhusten luona käyviä pystyviä ja taitavia hoitajia, en ikinä pystyisi samaan. En voisi kuvitella että heidänlaisensa ihmiset mielummin tekisivät jotain mekaanista hommaa liukuhihnalla tai eläisivät tukien varassa.

Minusta pitäisi olla sellainen takuueläke että pitkän työuran tehneelle taataan aina selkeästi parempi eläke kuin niille jotka saavat muuta kuin puhdasta työeläkettä.

Ja nyt taas nightingale-puhetta hoitajista. Ihmeellistä ylistämällä alentamista. Että kärsi kärsi kirkkaamman kruunun saat sinä hohtava olento.

Uskon että tarkoitat oikeasti hyvää mutta tämä teillehän riittää hyvyys ei tuo mitään muutosta oloihin.

Vierailija
575/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös yksi naispuolinen lapsuudenystävä, on jo lähes 40v eikä ole päivääkään tehnyt töitä. Hän oli aiemmin kova lainailemaan rahaa minulta (joita ei usein maksanut edes takaisin) ja mun piti aina olla pelastamassa hänet taloudellisista ongelmista, kun joku hunsvottipoikaystävä taas jätti ja vei häneltä vuokrarahat.

Hän tuntui aina kuvittelevan, että mulla on jotenkin kauhean paljon ylimääräistä rahaa koska käyn töissä. Kerran sitten oikein istuin alas hänen kanssaan ja näytin hänelle palkkakuittini. Ja kerroin kuinka paljon siitä tällaisena yksineläjänä menee asumiseen, työmatkoihin ja muuhun elämiseen. Että ei mulla ole hirveesti varaa olla vippaamassa koko ajan varsinkin kun takaisinmaksu koittaa vasta joskus vuosien päästä, jos milloinkaan. Joku muutaman satasen lainaaminen ei ole mulle mikään pikkujuttu, vaan siinä menee omakin budjetti ihan sekaisin. 

Sen jälkeen hän ei enää kehdannut olla aina kuppaamassa rahaa multa koska tajusi itsekin, ettei mulla sitä ole juuri enempää kuin hänelläkään. Itse asiassa hänellä oli enemmän rahaa kuin mulla, koska niitä miehiäkin hänellä oli aina, kun taas itse oon pärjäillyt enimmäkseen yksin. Enemmän kahdella sossupummilla oli rahaa kuin mulla työssäkäyvänä ja ne miehet teki kuitenkin välillä edes jotain töitä. Jos ei muuta niin hämärähommia.

Vierailija
576/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis, työttömiä ja alityöllistettyjä on laskutavasta riippuen Suomessa noin puoli miljoonaa.

Avoimia työpaikkoja on työministeriön mukaan noin parisenkymmentä tuhatta ja tilanne elää koko ajan. Osa näistä paikoista ei edes ole vakituisia, kokoaikaisia palkkatöitä, joilla ihminen pystyisi elättämään itsensä ilman tukijärjestelmää.

Monen työt ovat vieneet globalisaatio ja teknologian kehitys. Tehtaita ja toimipisteitä on lakkautettu ja siirretty Kiinaan ja kehitysmaihin. Siihen päälle koronan vaikutukset. Tarvittaisiin toimenpiteitä sen suhteen, että työpaikkoja saataisiin pidettyä Suomessa ja luotua uusia aloja ja mahdollisuuksia ihmisille.

En ikinä ole ymmärtänyt sitä, miten monessa ketjussa kuten tässäkin, haukutaan toisten töitä ja iloitaan siitä, että "turhia" töitä tekevät jäävät työttömiksi ja "turhia" aloja opiskelleet eivät työllisty. Kaikki se ns. "turha" kuten kulttuuri, sivistys, taide, viestintä, suunnittelu, markkinointi jne. jne. kuitenkin kertoo siitä, että yhteiskunnalla menee hyvin ja on mahdollista panostaa muuhunkin kuin selviytymiskamppailuun. Ja omasta mielestäni on aina positiivista, kun ihmisille on töitä, oli ne työt sitten kuinka hölmöjä tai turhia jonkun mielestä. En voisi edes kuvitellakaan, että iloitsisin siitä, että joltain menee työt alta. Ja seuraavassa lauseessa ollaankin sitten ilkkumassa ja haukkumassa työttömiä.

Vierailija
577/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä soluasuntoa ehdotti itsekin pitkäaikaistyötön. Asuin solussa ja laitoin oman aunnon vuokralle, kun ei ollut varaa lyhentää lainaa omasta pussista kokonaan. Enkä saanut toimeentulotukea. Kyllä olen katkera Suomen valtiolle eriarvoisuudesta.

Vierailija
578/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet päästäsi harhainen ja sosiopaatti. Luultavasti viestisikin kirjoitit osastolta. Tunnettu tosiasia että korona pisti monen pään sekaisin.

Vierailija
579/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudun vuokrat on todella ylihinnoiteltu, paljolti juuri asumistukien vuoksi

Vierailija
580/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis, työttömiä ja alityöllistettyjä on laskutavasta riippuen Suomessa noin puoli miljoonaa.

Avoimia työpaikkoja on työministeriön mukaan noin parisenkymmentä tuhatta ja tilanne elää koko ajan. Osa näistä paikoista ei edes ole vakituisia, kokoaikaisia palkkatöitä, joilla ihminen pystyisi elättämään itsensä ilman tukijärjestelmää.

Monen työt ovat vieneet globalisaatio ja teknologian kehitys. Tehtaita ja toimipisteitä on lakkautettu ja siirretty Kiinaan ja kehitysmaihin. Siihen päälle koronan vaikutukset. Tarvittaisiin toimenpiteitä sen suhteen, että työpaikkoja saataisiin pidettyä Suomessa ja luotua uusia aloja ja mahdollisuuksia ihmisille.

En ikinä ole ymmärtänyt sitä, miten monessa ketjussa kuten tässäkin, haukutaan toisten töitä ja iloitaan siitä, että "turhia" töitä tekevät jäävät työttömiksi ja "turhia" aloja opiskelleet eivät työllisty. Kaikki se ns. "turha" kuten kulttuuri, sivistys, taide, viestintä, suunnittelu, markkinointi jne. jne. kuitenkin kertoo siitä, että yhteiskunnalla menee hyvin ja on mahdollista panostaa muuhunkin kuin selviytymiskamppailuun. Ja omasta mielestäni on aina positiivista, kun ihmisille on töitä, oli ne työt sitten kuinka hölmöjä tai turhia jonkun mielestä. En voisi edes kuvitellakaan, että iloitsisin siitä, että joltain menee työt alta. Ja seuraavassa lauseessa ollaankin sitten ilkkumassa ja haukkumassa työttömiä.

Olen aivan helvetin huolestunut suomalaisten järjen juoksusta..täällä tosiaan ollaan kateellisia työttömälle joka saa hikitukia(verrattuna muihin pohjoismaihin) ja toivotaan jotain naaatsi-leirejä tyyliin puolelle kansasta. Mitä helvettiä? Suomalaisten päässä todellakin on jotain vikaa ja kateus on korkein draivi. Aloituskin on saanut yli kuusisataa peukkua vaikka siinä oikeasti vaan syyllistetään työttömiä ja uuuh niitä helkkari isoja tukia. Oikeasti pitäisi varmaan kitistä siitä miksi palkat ovat niin helvetin alhaalla tässä maassa mutta mitä tekee tavis suomalainen, syyttää työttömiä/sairaita/vanhuksia jne..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi