Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lähihoitaja, joka on katkeroitunut kun palkan netto-osuudesta lähes puolet menee vuokraan, mutta samaan aikaan tuilla elävä kaverini saa samanhintaisen asunnon tuilla ja hänelle jää sen jälkeen käteen melkein yhtä paljon.

Vierailija
10.09.2020 |

Ei voi olla oikein, todella rasittavaa. Tiputtakaa tukia tai nostakaa palkkoja. Tai no: nostakaa palkkoja. Tämä tilanne on ihan järjetön. Tyyppi on asunut kämpässä viisi vuotta ja aina on kehoitettu hakemaan pienempää asuntoa. On tehnyt jotakin hakemuksia, joita sitten pitää Kelaan/sossuun toimittaa todisteina, mutta eihän luottotiedoton mitään uutta asuntoa saa ja saa jatkaa asumistaan ylihintaisessa asunnossa ilmaiseksi ja vielä hyvällä paikalla Helsingissä.

Ei pidä käsittää väärin: en halua häntä asunnottomaksi. Mutta se, että hän ei tee mitään, korkeintaan polttelee ja dokailee ja surffaa netissä, on väärin. Itse väännä niska limassa hommia, pyyhin takapuolia ja kuuntelen haistattelua ja saan nyrkistä aina joskus. Ja miksi? Saman saisi olemalla tekemättä mitään. Mutta minä en saa jäädä työttömäksi, minut pakotetaan töihin. Häntä ei ahdistella, saa jatkaa touhua ilman että kukaan jaksaa puuttua.

Jossakin menee raja ja minulla se on lähellä. Heka ei asuntoja anna, työsuhdekämpät menee ulkopaikkakunnilta muuttaville. Siksi pitää olla markkinahintaisessa kämpässä, eikä lainaa saa ikinä omaan. Edes Aso-asuntoja ei ole mahdollista saada, kun jononumerot on pitkät. Ja mihinkään asumistukiin en ole oikeutettu (mistä sellainen kuvitelma ihmisillä edes on?)

Kommentit (902)

Vierailija
541/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi valita Suomessa, tekeekö töitä vai viuhuttaako KelaGoldia.

Vierailija
542/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuilla eläjät eivät ymmärrä, että eräänä kauniina päivänä he ovat eläkeläisiä, joilla on minimieläke = kansaneläke ja se menee kokonaan lääkkeisiin, kiva sitten leipäjonoissa vanhana roikkua.

Sinä olet tehnyt töitä aina ja kerryttänyt itsellesi eläkettä. Tsemppaa vaan eteenpäin ja anna tuttavasi olla mikä on. Todennäköisesti hän tajuaa liian myöhään, että pitkä tauko työelämästä ei edesauta työllistymistä ja jossain vaiheessa valtion rahat loppuu...

Katselin tässä eläke otetta ja jollain 11€ tuntipalkalla on melkein yhdentekevää eläkkeen kannalta käykö töissä vai ei. Saisin 1150€ kk eläkettä jos olisin tällä palkalla töissä 65v. En todellakaan haikaile eläkepäivien perään kun siellä odottaa vai tippuminen köyhyyteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle ensimmäisenä sanoisin että varaudu että hyvin todennäköisesti et tule Helsingin kaupungin vuokra-asuntoa saamaan. Hakijoita on niin paljon enemmän kuin asuntoja on tarjolla ja valitettavasti pienituloinen, suomalainen työssäkäyvä ei ole kärkipäässä asuntoja saamassa. Joillakin käy onni ja saavat asunnon mutta suurin osa hakijoista ei koskaan saa vaikka hakisi asuntoa vuodesta toiseen.

Alkaisin siis miettiä muita vaihtoehtoja koska ei ole järkevää että jää kalliiseen vuokra-asuntoon loppuelämäksi.

- kouluttautuminen ammattiin, jossa parempi palkka

- muutto muualle Suomeen, jossa asuminen halvempaa

- hakeutuminen halvempaan asumiseen Helsingissä/pääkaupunkiseudulla, asumisoikeusasunnot hyvä vaihtoehto, Hason asunnoissa halvemmat kuukausimaksut kuin Hekan asunnoissa. Hason asuntoja voi saada vain muutamia vuosia vanhalla numerolla uudiskohteista.

Vierailija
544/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpöhöpö. Paljonko bruttopalkkasi ja vuokrasi ovat? Kerro ne ja jatketaan keskustelua sitten.

Brutto 2150, käteen karvan alle 1800 euroa/kk. Vuokra 850 (halvempia yksiöitä ei meinää löytyä). Palkasta jää 950 euroa käteen. Siitä ruoat 250 euroa kk. Opintolainan lyhennys 150 euroa kk (haluan nopeasti pois, että pääsisin joskus säästämään), puhelin + vakuutukset + matkakortti+ muita pakollisia maksuja, kuten lääkärikäynnit ja lääkkeet yht. 150-200 euroa kk. Laske siitä lyökö leiville.

Melkoinen hinta yksiöstä, sanoisin.. Ruokakuluissa on puolet liikaa yksinelävälle. Lääkärissä harvemmin kukaan käy joka kuukausi, jos on oikeasti työkykyinen.

Itse saan työttömänä tukirahat riittämään kahdelle ihmiselle ja tukien käteen jäävä osuus vuokrien,ruokamenojen,matkojen,lääkkeiden,vaatteiden, laskujen yms. jälkeen on parhaimmillaan n. 500eur (yleensä tietysti paljon vähemmän) jos mitään yllättävää ei tapahdu/ole joulu/syntymäpäiviä/kalliimpia vaate- tai muita lastentarvikehankintoja/yllätyslaskuja/lääkäri-/lääkemenoja. 

Tähän on tosin päästy vain sillä, että emme osta koskaan mitään uutena, emme käy huvipuistoissa,emme elokuvissa,emme kahvilla,emme kampaajalla, emme matkoilla-kaiken tekemisen on oltava ilmaista.

Olen esim. ostanut itselleni viimeksi 5 vuotta sitten uutena farkut, kun edelliset hajosivat haaroista ja menivät korjauskelvottomiksi. Leivon leivät, teen kaikki ruoat alusta loppuun itse,idätän, käyn metsässä hakemassa täydennystä ruokavalioon, korjaan vanhaa ja neulon itse villasukat,pipot,lapaset, yms ja sitä rataa -vanhan kansan opit ovat käyttökelpoisia kun ei ole rahaa kuin välttämättömään. Tämä ei tietenkään tarkoita, että kaikki työttömät edes pystyisivät tekemään kaikkea sitä itse, mihin minä kykenen ja vielä toistaiseksi venyn, tilanteita on niin monenlaisia ja itseäni jo vanhuus ja jaksamattomuus/sairaudet hirvittävät.

Anteeksi nyt vain tyhmyyteni ja ymmärtämättömyyteni työsskäyvien taloudellista niukkuutta kohtaan, mutta minä todella ihmettelen, mihin ihmiset käyttävät rahansa, kun kuitenkin työssäkäyvinä saavat käteensä kaikkien pakollisten kulujenkin jälkeen ihan riittävästi elämiseen, unohtamatta sitä, että työ itsessään on henkiselle hyvinvoinnille ja omanarvontunnolle todella tärkeää- jotain sellaista, mihin itselläni ei terveydellisistä syistä valitettavasti ole mahdollisuutta. 

Vierailija
545/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 tonnin ja 2 tonnin brutoilla on noin 600e eroa nettona. Sitten kun otetaan huomioon että iso osa juoksevista kuluista ei riipu tuloista (asunto, sähkö, ruoka, jne) niin "ylimääräisen" rahan suhteellinen ero on vielä paljon suurempi

Aloittaja kertoo että hänelle jää palkasta käteen n.1800€, minun palkkani on 3000€ bruttona ja jää pari sataa enemmän n.2100€. Ei todellakaan 600€ enemmän.

Vierailija
546/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun katselee täältä tukien saajapuolelta, en näe mitään järkeä mennä töihin.

Tausta:

Työtön eronnut kahden lapsen vuoroviikkoäiti.

Kelan maksaa lasten asumisen luonani käytännössä kokonaan. Asumistuen lapsikorotus reilut 330€ kattaa erotuksen verrattuna asumiskuluihini, jos asuisin yksinäni yksiössä. Siihen saisin reilut 250€ asumistukea eli maksuosuuteni jäisi samaan kuin nyt.

Työmarkkinatuen lapsikorotuksia saan nettona yli 130€/kk. Ne taas kattavat lasten syömiset, kun lapset ovat luonani kaksi viikkoa kuukaudessa. Normaali kotiruoasta siis puhutaan.

Lapsilisät ja yh-korotus tekee reilut 320€/kk puhtaana. Lasten harrastuksiin, vaatteisiin ja muihin välttämättömiin kuluihin minulla menee keskimäärin 260€/kk. Tämä on useamman vuoden pysynyt suurin piirtein samana.

Elatusapua/elatustukea saan minimin, eli 334€/kk ja niillä rahoilla voin sitten vaikka reissata, sisustaa tai voimme käydä usein ulkona syömässä. Joskus otan lapsetkin reissuilleni mukaan.

Omiin kuluihini riittäisi työmarkkinatuki ja asumituki, jos nuukasti eläisin.

Ex-mies tienaa nettona saman verran kuin minä saan tukia, vaikka tekee raskasta fyysistä työtä. Joutuu työn vuoksi pitämään autoa ja siksi käteen hänellä ei jää ylimääräistä. Ei reissaa yksin eikä lasten kanssa, asumiseen ei saa tukea, vaikka pitää asua yhtä isossa asunnossa lasten takia kuin minun. Kaikki hankinnat pitää ostaa lainarahalla ja silti joutuu maksamaan minulle vielä elatusapua, koska olen niin "pienituloinen". Lasten asuminen ja ruoka maksaa tietysti hänelle aivan yhtä paljon kuin minulla. Elatusavuilla osallistuu lasten muihin kuluihin, vaikken lapsilisät ja yh-korotukset riittää niihin kepeästi.

Joo, siis todellakin töille ei kiitos. Asumistuet vain pienenisi kuten elatusavutkin ja vapaus olisi poissa.

Ymmärrän kantasi, vaikka se veronmaksajana harmittaakin.

No odota kun se ensimmäinen eläkelaskelmasi sitten joskus postiluukustasi tipahtaa.  

Vierailija
547/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse metallialalla työskentelevä nainen, pelkästään peruskoulun käyneenä. Teen pelkkää aamuvuoroa ja saan käteen saman verran kuin hoitsut. Eikä tarvitse kenenkään huuteluja ja raapimisia ja lyömisiä kokea, saati putsailla muiden eritteitä. 

Kyllä nuo hoitajan palkat on ihan törkeän huonot verrattuna siihen minkälaista hommaa se on. Ette te valita turhaan. Olisin itsekin halunnut hoitoalalle, mutta ihan tuon palkan takia totesin, että saman saan paljon helpommalla pyörittelemällä jotain ruuveja tehtaalla. 

Jonkin verran raskasta on nostella isoja kaapelirullia jne, mutta kyllähän hoitsutkin joutuu kääntelemään ja nostelemaan ihmisiä, jotka on vieläpä koko ajan lihavempia. Joten väittäisin ettei mun työni ole edes fyysisestikään niin raskasta kuin hoitajan työ. Ja kaikkein painavimmille esineille meillä on tietysti nosturit ja trukit. 

Vierailija
548/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ja moni muu on ymmärtänyt tämän jo ajat sitten. Lopetin työt yli vuosikymmen sitten ja siitä asti olen elänyt tukien varassa. Kuukaudessa saan 400€ vähemmän käteen kuin töissä ollessani. Eli tuntipalkkani töissä ollessani olisi alle 2,5€. Lisäksi saan työttömänä erilaisia alennuksia palveluista. Suosittelen!

Kuten mistä palveluista?

Minullekin mainostettiin näin uutena eläkeläisenä saavani kaikenlaisia etuja, kun vain näytän eläkeläiskorttiani.  Ehkä olen kerran tai kaksi sitä tarvinnut, elokuvalipusta sain euron alennuksen ja jostakin museokäynnistä saman verran.  Kovastipa on alennuksia ja etuja.

Ruoka ja vaatteet minulle maksaa ihan saman verran kuin ennenkin ja asumiskulut myös.  

Vierailija
549/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa että ap elelee noin 500 eurolla kuussa? Tervetuloa pitkäaikaistyöttömän arkeen. Tukien ym jälkeen käyttörahaa jää tarkalleen 462 euroa kuussa. Sillä sitten kuittaan puhelin/netti laskut, mahdolliset harrastusmaksut ym. Voin sanoa suoraan että tämä ei ole sellainen rahamäärä jolla juodaan skumppaa joka toinen päivä ja räitään kattoon. Jaa miksi 462, koska laki sanoo minimiksi 502? Siksi koska työtön tulee jossain välissä saamaan kaksi työttömyyskorvausta saman kuun aikana. Ihan kuun alussa ja kuun lopussa. Sen jälkeen Kela laskee ikuisesti sinun tienaavan haamurahaa noin 40€ kuussa. Joka otetaan toimeentulotuesta sitten pois. Tämä kulkee nimellä 21.5 kerroin. Googlettakaa niin tiedätte enemmän. Tämä kerroin EI HÄVIÄ ennenkuin työtön saa palkkatyötä vähintään 30 päivän ajaksi.

Ei se ole haamurahaa, koska saat työttömyyskorvausta 13 erää vuodessa. Se 13.erä on jaotettu muille kuukausille jotta sulla säilyy toimeentulotukioikeus ja laskut maksetaan. Jos yhdessä kuussa huomioitaisiinkin ne kaksi erää kerralla, niin päätökset olisivat ylijäämäisiä useamman kuukauden ajan.

Ymmärrän tämän pointin. Mutta se mikä eniten tässä kismittää on se ettei oteta työttömän todellisia tuloja kuukaudessa huomioon. Kerran vuodessa on "juhlat" kun satut saamaan sen kaksi korvausta kuun alussa ja lopussa (vaikka se kuun lopun korvaus menee kyllä seuraavan kuun vuokriin ym). Sitten saat kituuttaa taas vuoden verran alle lakisääteisen minimin. Jos et ano toimeentulotukea sille kuukaudelle jolloin saat kaksi korvausta, vältytkö tältä kerroin 21.5 miinalta vai tuleeko se automaattisesti joka tapauksessa? Itsellä on se käsitys että aktivoituu.

Vierailija
550/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajan palkkaan on aika huono verrata. Hoitaja tienaa iltajuorun mukaan 3600e, eli huomattavasti enemmän kuin miljoona suomalaista duunaria.

Mikä htti siinä on että selviä numeroita ei ymmärretä vaikka kerta toisensa jälkeen toistetaan?

Sairaanhoitajan peruspalkka bruttona ilman yhtään kokemuslisää on noin 2500 euroa, lähihoitajan 2150, voi heittää hieman - itselläni oli pari vuotta sitten sh:na alle tuon.

Se, mitä siihen ansaitaan päälle tulee naurettavia kokemuslisiä lukuunottamatta ilta-, yö- ja viikonloppulisistä.

Teetkö sinä päivätyötä? Niin minäkin ennen tein, enkä tajunnut kuinka rasittavaa elimistölle on tehdä fyysisesti ja henkisesti rankkaa työtä ensin iltakymmeneen ja sitten seuraavaan aamuun seitsemäksi, välillä päivän tauko ja sen jälkeen kaksi yötä töissä. Oletko viikonloput vapaana? Minä olen vain joka kolmannen, revi siitä.

Koittakaa nyt tajuta että tästä tulee se muutama satanen osastosta riippuen lisää eli ei tarvitse kadehtia. Kokemuslisää saadaan monella muullakin alalla.

Vierailija
551/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä hyvinvointivaltio se on, jossa toiset raataa ja toiset saa saman rahan kotona olemisesta? Euroopassa on parempia malleja hyvinvointivaltiosta.

Nimeä ne.

Tähän totean, että hyvinvointivaltion määritelmä ei voi olla se, että mahdollisimman moni saa ilman omaa panosta tyydyttävän elämän.

Hyvinvoivassa valtiossa palkkatyö kannattaa mutta heikoista pidetään huolta. Heikoiksi tuskin voidaan nimetä kuitenkaan näitä, jotka Suomessa saavat tyydyttävän toimeentulon vaikka oman alan töitä ei just sieltä omalta paikkakunnalta löydy. Hyvinvointivaltiossa ahkerille ei anneta koko taakkaa kannettavaksi vaan nuorilta ja hyväkuntoisilta odotetaan uudelleen kouluttautumista, muuttoa jne. töiden saamiseksi. Ja tällaisista valtioissa pienituloisia autetaan perhe-etuuksilla, mm järkevän kokoisilla lapsilisillä ja koulujen, terveydenhoidon huokeudella ja laadulla. Hyvinvointivaltiossa sosiaalihuolto auttaa sairaita mutta sen asiakkuus ei normi-ihmiselle ole varteenotettava vaihtoehto. Tällaisia valtioita ovat mm Tanska, Saksa ja pari muuta.

Vierailija
552/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen tarvittaisiin uusi keskilinjaa edustava maltillinen puolue, jolla ei ole tiiviitä suhteita vanhoihin (sulle-mulle & hyvä veli) puolueisiin, jotka muka ovat vasemmalla tai oikealla.

Sellainen UudenAjan maltillinen ja isänmaallinen puolue ilman fanaattisuutta mihinkään suuntaan.

- Puolue joka ajaa aina isänmaan etua sortumatta kuitenkaan liikaa oikeistolaiseen ideologiaan.

- Puolue joka ei keskity kilvoitteluun kaupungin/maaseudun välillä, vaan keskittyy KOKO maan hyvinvointiin toki tiedostaen muuttoliikkeiden aiheuttamat realiteetit.

- Puolue joka irtisanoutuu uskonnoista

- Puolue joka huolehtii yhteiskunnan aidosti heikko-osaisista, mutta samalla ajaa sosiaalipolitiikkaa joka ei kannusta terveitä ihmisiä tuilla elämiseen tai tue bisneksen tekoa hädänalaisilla, kuten nykyisin lastensuojelu jne.

- Puolue joka uskaltaa menestyessään ravistella syntyneitä valtarakenteita ja purkaa työssäkäynnin esteeksi syntyneitä kustannusloukkoja vaikka se kirpaisi joidenkin elämäntapaa tai jonkun toisen pääomatuloja.

JATKUU..

Vierailija
553/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella epäoikeudenmukainen tämä nykyinen systeemi, jossa tyhjäntoimittajille maksetaan yhtä paljon, kuin työssäkäyville. Vapaaehtoisesti työttömille en maksaisi penniäkään, ei mitään etuuksia. Ja kaikille muille (ei ansiosidonnaisella oleville) laittaisin osallistumisvelvoitteen. Velvoite voi olla opiskelu, työtoiminta tms, jossa on tehtävä jotain tilanteensa tai yhteiskunnan eteen. Jos ei halua tehdä mitään, niin sitten voi itse keksiä miten haluaa itsensä elättää. Järjetön tämä nykysysteemi.

Eli ansiosidonnaisella olevat ovat mielestäsi jotain työttömien yläluokkaa, joihin et koskisi mutta ne kaikkein heikompiosaiset laittaisit kyykytettäväksi?

Sinun elämäsi ei helpottuisi ollenkaan vaikka joku pistetään työtoimintaan ilmaiseksi pussittamaan ruuveja ja "tekemään jotain".

Aloitin itse keskustelemaan keskusteluketjun alkupäässä ja mainitsin ne toimeentukiasiakkaat jotka saavat harkinnanvaraista  ja että työmarkkinatukea saavat ovat alakynnessä heihin nähden. Kerron tässä nyt suoraan että kadun että aloin puhumaan tällaista, koska nyt näkyy koko ketju hyeenalaumana olevan kaikkein heikompiosaisimpien kimpussa.

Eli oikeasti, laittaisit ihmiset kadulle? Tilanteessa jossa meillä on kymmeniä ellei satoja tuhansia työttömiä?

Vierailija
554/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuilla eläjät eivät ymmärrä, että eräänä kauniina päivänä he ovat eläkeläisiä, joilla on minimieläke = kansaneläke ja se menee kokonaan lääkkeisiin, kiva sitten leipäjonoissa vanhana roikkua.

Sinä olet tehnyt töitä aina ja kerryttänyt itsellesi eläkettä. Tsemppaa vaan eteenpäin ja anna tuttavasi olla mikä on. Todennäköisesti hän tajuaa liian myöhään, että pitkä tauko työelämästä ei edesauta työllistymistä ja jossain vaiheessa valtion rahat loppuu...

Ei tilanne eläkkeellä miksikään muutu. Takuueläke + kansaneläke + eläkeläisen asumistuki tarjoavat saman elintason kuin pienipalkkaisen työeläke.

Vierailija
555/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpöhöpö. Paljonko bruttopalkkasi ja vuokrasi ovat? Kerro ne ja jatketaan keskustelua sitten.

Brutto 2150, käteen karvan alle 1800 euroa/kk. Vuokra 850 (halvempia yksiöitä ei meinää löytyä). Palkasta jää 950 euroa käteen. Siitä ruoat 250 euroa kk. Opintolainan lyhennys 150 euroa kk (haluan nopeasti pois, että pääsisin joskus säästämään), puhelin + vakuutukset + matkakortti+ muita pakollisia maksuja, kuten lääkärikäynnit ja lääkkeet yht. 150-200 euroa kk. Laske siitä lyökö leiville.

Melkoinen hinta yksiöstä, sanoisin.. Ruokakuluissa on puolet liikaa yksinelävälle. Lääkärissä harvemmin kukaan käy joka kuukausi, jos on oikeasti työkykyinen.

Itse saan työttömänä tukirahat riittämään kahdelle ihmiselle ja tukien käteen jäävä osuus vuokrien,ruokamenojen,matkojen,lääkkeiden,vaatteiden, laskujen yms. jälkeen on parhaimmillaan n. 500eur (yleensä tietysti paljon vähemmän) jos mitään yllättävää ei tapahdu/ole joulu/syntymäpäiviä/kalliimpia vaate- tai muita lastentarvikehankintoja/yllätyslaskuja/lääkäri-/lääkemenoja. 

Tähän on tosin päästy vain sillä, että emme osta koskaan mitään uutena, emme käy huvipuistoissa,emme elokuvissa,emme kahvilla,emme kampaajalla, emme matkoilla-kaiken tekemisen on oltava ilmaista.

Olen esim. ostanut itselleni viimeksi 5 vuotta sitten uutena farkut, kun edelliset hajosivat haaroista ja menivät korjauskelvottomiksi. Leivon leivät, teen kaikki ruoat alusta loppuun itse,idätän, käyn metsässä hakemassa täydennystä ruokavalioon, korjaan vanhaa ja neulon itse villasukat,pipot,lapaset, yms ja sitä rataa -vanhan kansan opit ovat käyttökelpoisia kun ei ole rahaa kuin välttämättömään. Tämä ei tietenkään tarkoita, että kaikki työttömät edes pystyisivät tekemään kaikkea sitä itse, mihin minä kykenen ja vielä toistaiseksi venyn, tilanteita on niin monenlaisia ja itseäni jo vanhuus ja jaksamattomuus/sairaudet hirvittävät.

Anteeksi nyt vain tyhmyyteni ja ymmärtämättömyyteni työsskäyvien taloudellista niukkuutta kohtaan, mutta minä todella ihmettelen, mihin ihmiset käyttävät rahansa, kun kuitenkin työssäkäyvinä saavat käteensä kaikkien pakollisten kulujenkin jälkeen ihan riittävästi elämiseen, unohtamatta sitä, että työ itsessään on henkiselle hyvinvoinnille ja omanarvontunnolle todella tärkeää- jotain sellaista, mihin itselläni ei terveydellisistä syistä valitettavasti ole mahdollisuutta. 

Mitä se sinulle kuuluu mihin työssä käyvät rahansa käyttävät? He ansaitsevat ne, joten käyttäköön mihin huvittaan. Sen sijaan tukien nauttijoiden eläminen maksetaan verovaroista, joten niitä kuluja saa ja tulee vahtia tarkkaan.

Vierailija
556/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella epäoikeudenmukainen tämä nykyinen systeemi, jossa tyhjäntoimittajille maksetaan yhtä paljon, kuin työssäkäyville. Vapaaehtoisesti työttömille en maksaisi penniäkään, ei mitään etuuksia. Ja kaikille muille (ei ansiosidonnaisella oleville) laittaisin osallistumisvelvoitteen. Velvoite voi olla opiskelu, työtoiminta tms, jossa on tehtävä jotain tilanteensa tai yhteiskunnan eteen. Jos ei halua tehdä mitään, niin sitten voi itse keksiä miten haluaa itsensä elättää. Järjetön tämä nykysysteemi.

Eli ansiosidonnaisella olevat ovat mielestäsi jotain työttömien yläluokkaa, joihin et koskisi mutta ne kaikkein heikompiosaiset laittaisit kyykytettäväksi?

Sinun elämäsi ei helpottuisi ollenkaan vaikka joku pistetään työtoimintaan ilmaiseksi pussittamaan ruuveja ja "tekemään jotain".

Aloitin itse keskustelemaan keskusteluketjun alkupäässä ja mainitsin ne toimeentukiasiakkaat jotka saavat harkinnanvaraista  ja että työmarkkinatukea saavat ovat alakynnessä heihin nähden. Kerron tässä nyt suoraan että kadun että aloin puhumaan tällaista, koska nyt näkyy koko ketju hyeenalaumana olevan kaikkein heikompiosaisimpien kimpussa.

Eli oikeasti, laittaisit ihmiset kadulle? Tilanteessa jossa meillä on kymmeniä ellei satoja tuhansia työttömiä?

En ole tuo lainaamasi kirjoittaja, mutta ansiosidonnaisella olevat ovat tosiaan poikkeava työttömien ryhmä. Ansiosidonnaista saa vain lyhyen siirtymäkauden ajan ja heillä on takanaan työuraa, usein jopa kymmenien vuosien. Heissä ei ole omasta tahdostaan lusmuilijoita, vaan kaikki ovat olleet työssä ja joutuneet vasten tahtoaan irtisanotuksi. Moni heistä myös palaa töihin ja vielä useampi palaisi jos pääsisi.

Vierailija
557/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun katselee täältä tukien saajapuolelta, en näe mitään järkeä mennä töihin.

Tausta:

Työtön eronnut kahden lapsen vuoroviikkoäiti.

Kelan maksaa lasten asumisen luonani käytännössä kokonaan. Asumistuen lapsikorotus reilut 330€ kattaa erotuksen verrattuna asumiskuluihini, jos asuisin yksinäni yksiössä. Siihen saisin reilut 250€ asumistukea eli maksuosuuteni jäisi samaan kuin nyt.

Työmarkkinatuen lapsikorotuksia saan nettona yli 130€/kk. Ne taas kattavat lasten syömiset, kun lapset ovat luonani kaksi viikkoa kuukaudessa. Normaali kotiruoasta siis puhutaan.

Lapsilisät ja yh-korotus tekee reilut 320€/kk puhtaana. Lasten harrastuksiin, vaatteisiin ja muihin välttämättömiin kuluihin minulla menee keskimäärin 260€/kk. Tämä on useamman vuoden pysynyt suurin piirtein samana.

Elatusapua/elatustukea saan minimin, eli 334€/kk ja niillä rahoilla voin sitten vaikka reissata, sisustaa tai voimme käydä usein ulkona syömässä. Joskus otan lapsetkin reissuilleni mukaan.

Omiin kuluihini riittäisi työmarkkinatuki ja asumituki, jos nuukasti eläisin.

Ex-mies tienaa nettona saman verran kuin minä saan tukia, vaikka tekee raskasta fyysistä työtä. Joutuu työn vuoksi pitämään autoa ja siksi käteen hänellä ei jää ylimääräistä. Ei reissaa yksin eikä lasten kanssa, asumiseen ei saa tukea, vaikka pitää asua yhtä isossa asunnossa lasten takia kuin minun. Kaikki hankinnat pitää ostaa lainarahalla ja silti joutuu maksamaan minulle vielä elatusapua, koska olen niin "pienituloinen". Lasten asuminen ja ruoka maksaa tietysti hänelle aivan yhtä paljon kuin minulla. Elatusavuilla osallistuu lasten muihin kuluihin, vaikken lapsilisät ja yh-korotukset riittää niihin kepeästi.

Joo, siis todellakin töille ei kiitos. Asumistuet vain pienenisi kuten elatusavutkin ja vapaus olisi poissa.

ja kaltaistesi ansiosta me saamme aktiivimalli 3sen ja 4senkin. Ja sitten myös ne oikeasti työttömät (mutta työhaluiset) kärsivät. Minä olen mukavissa töissä ja varallisuuttakin sen ansiosta kertynyt että parin vuoden päästä voin jäädä vapaalle niin halutessani. Siis hätätapauksessa voisin jo nyt elää pääomatuloilla leveämmin kuin tuilla.

Vierailija
558/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo lainaamasi kirjoittaja, mutta ansiosidonnaisella olevat ovat tosiaan poikkeava työttömien ryhmä. Ansiosidonnaista saa vain lyhyen siirtymäkauden ajan ja heillä on takanaan työuraa, usein jopa kymmenien vuosien. Heissä ei ole omasta tahdostaan lusmuilijoita, vaan kaikki ovat olleet työssä ja joutuneet vasten tahtoaan irtisanotuksi. Moni heistä myös palaa töihin ja vielä useampi palaisi jos pääsisi.

Mitä? Ansiosidonnaista saa yleensä 400 päivää eli yli puolitoista vuotta kun on kuusi kuukautta töissä kahden vuoden sisään, nykyään ilmeisesti ensikertalaiselta vaaditaan hieman pidempi pätkä. Joutuneet vastoin tahtoaan irtisanotuksi??? Mitä ihmettä sinä solkotat kun et edes perusasioita tiedä? Ansiosidonnaista saa esim. kun määräaikainen työsuhde loppuu, ja vaikka sitä ei haluaisikaan jatkaa.

Voin sanoa tällaisena vanhempana työttömyys-prona eli iäkkäämpänä akateemisena pätkätyöläisenä, että olen nähnyt melko monta työtöntä ihmistä ja kyllä se kohtalainen ansiosidonnainen on se joka laiskistuttaa eniten etenkin jos tarjolla ei ole oman alan hommia tai töitä ollenkaan. Sillä on kuitenkin huomattavasti mukavampi olla kuin perustuilla. Älä käsitä väärin, töitä hakee ja se ettei ole oman alan töitä harmittaa, mutta se hätä ei ole niin suuri kuin ihmisellä joka elää kädestä suuhun. Jonkun rankan työpätkän jälkeen kokee jopa että voinpa vähän aikaa huokaista ennen kuin alan taas innolla hakemaan. Tiedän myös kaksi hyväpalkkaista duunaria jotka tekevät vain sen pakollisen määrän jolla saavat ansiosidonnaisen ja reissaavat loppuajat maailmalla. Moni muuten ihan ahkera ja periaatteessa työhaluinen ihminen laskeskelee ja laskelmoi ansiosidonnaisella kannattaako työtä ottaa vastaan. Että semmoista.

Eli älä nyt ihan tee itsestäsi naurettavaa.

Vierailija
559/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi aikoinaan tuli käytyä kouluja sen verran, että nyt on hyväpalkkainen sisätyö ja mukava sellainen. Bruttona jää käteen 4100 euroa kuussa ja kiitos kolmen kohta velattoman sijoitusasunnon eläkekin on turvattu ihan omasta puolesta.

Mielestäni toimeentulotuen ja asumistuen voisi kokonaan lakkauttaa, työttömät asumaan soluasuntoihin ja näihin 2 kertaa kuussa perusruokatarvikkeita ylijäämäruoasta ja hävikkiin menevästä sapuskasta. Lisäksi KELA-korttiin liitettäisiin ostotoiminnallisuus, jolla voisi max 300 euron edestä ostaa ruokatarvikkeita kaupasta. Vuokrat maksettaisiin suoraan KELAn toimesta.

Näin saataisiin suomi nousuun ja työn tekeminen kiinnostavaksi.

Vierailija
560/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitys on kesken ja edistys ehkä vähän hidasta.

Jotain on pielessä, kun palkkaa maksetaan liian vähän ja ylipäätään työstä saatava palkka aiheuttaa negatiivisen vertailun tuilla elävään ihmisen. Vastakkainasettelu ja katkera vertaaminen on tulosta kenties siitä, että oma työ on liian pienipalkkaista eikä kovin miellyttävää tai yksinkertaisesti ilmaisten rankkaa.

Hmm.. Työelämä ja asenneilmapiiri ovat kehnot. Vastakkainasettelu ja katkera vertailu ja tunne siitä, että toinen saa rahaa tekemättä mitään on ikävä tulos työelämän ja sosiaaliturvajärjestelmän ongelmista.

Sitä päivää tuskin tulee koskaan, että jokainen kokisi saavansa riittävästi tuloja ja kokisi vertailemien turhaksi.Ihanne olisi, jos jokainen kokisi saavansa riittävästi palkkaa ja olisi tyytyväinen eikä kokisi työtä ikään kuin ikävävänä pakkotyönä.

Ehdottaisin palkankorotusta. Lisäksi toivoisin, että muistetaan tukiasaavien ihmisten elävän erilaisissa elämäntilanteissa erilaisine tuentarpeen oikeuttavine syineen. Uskoisin, että negatiivisuuden ja katkeruuden säväyttämä puhetapa tukiasaavista ei edistä inhimillistä elämää. En tietystikään tarkoita, että aloittajan viestistä tulkittavissa oleva negatiivisuus olisi mielestäni huono asia tai en sitä lainkaan ymmärtäisi.

Hartaasti toivon, että internetissä/koneella oleva kaverisi saa vaikka työtä koneiden parissa. Sulle ap toivon hyvää syksyä ja palkankorotusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi