Olen lähihoitaja, joka on katkeroitunut kun palkan netto-osuudesta lähes puolet menee vuokraan, mutta samaan aikaan tuilla elävä kaverini saa samanhintaisen asunnon tuilla ja hänelle jää sen jälkeen käteen melkein yhtä paljon.
Ei voi olla oikein, todella rasittavaa. Tiputtakaa tukia tai nostakaa palkkoja. Tai no: nostakaa palkkoja. Tämä tilanne on ihan järjetön. Tyyppi on asunut kämpässä viisi vuotta ja aina on kehoitettu hakemaan pienempää asuntoa. On tehnyt jotakin hakemuksia, joita sitten pitää Kelaan/sossuun toimittaa todisteina, mutta eihän luottotiedoton mitään uutta asuntoa saa ja saa jatkaa asumistaan ylihintaisessa asunnossa ilmaiseksi ja vielä hyvällä paikalla Helsingissä.
Ei pidä käsittää väärin: en halua häntä asunnottomaksi. Mutta se, että hän ei tee mitään, korkeintaan polttelee ja dokailee ja surffaa netissä, on väärin. Itse väännä niska limassa hommia, pyyhin takapuolia ja kuuntelen haistattelua ja saan nyrkistä aina joskus. Ja miksi? Saman saisi olemalla tekemättä mitään. Mutta minä en saa jäädä työttömäksi, minut pakotetaan töihin. Häntä ei ahdistella, saa jatkaa touhua ilman että kukaan jaksaa puuttua.
Jossakin menee raja ja minulla se on lähellä. Heka ei asuntoja anna, työsuhdekämpät menee ulkopaikkakunnilta muuttaville. Siksi pitää olla markkinahintaisessa kämpässä, eikä lainaa saa ikinä omaan. Edes Aso-asuntoja ei ole mahdollista saada, kun jononumerot on pitkät. Ja mihinkään asumistukiin en ole oikeutettu (mistä sellainen kuvitelma ihmisillä edes on?)
Kommentit (902)
Todella epäoikeudenmukainen tämä nykyinen systeemi, jossa tyhjäntoimittajille maksetaan yhtä paljon, kuin työssäkäyville. Vapaaehtoisesti työttömille en maksaisi penniäkään, ei mitään etuuksia. Ja kaikille muille (ei ansiosidonnaisella oleville) laittaisin osallistumisvelvoitteen. Velvoite voi olla opiskelu, työtoiminta tms, jossa on tehtävä jotain tilanteensa tai yhteiskunnan eteen. Jos ei halua tehdä mitään, niin sitten voi itse keksiä miten haluaa itsensä elättää. Järjetön tämä nykysysteemi.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä matkakortteja toimeentulotuesta makseta, ainakaan yleensä. Harkinnanvaraisesti joissain tapauksissa varmaan voidaan maksaa.
Ja perustoimeentulotuki haetaan nykyään Kelasta, ei sossusta. Se harkinnanvarainen (ennaltaehkäisevä ja täydentävä tt-tuki) sitten sieltä sossusta.
Nämä aloitukset ja muut viestit olisivat uskottavampia, jos kirjoittajilla olisi edes perusasiat selvillä.
Kokoomusta äänestävillä rölleillä ei ole nuo asiat tiedossa koska ei ole heidän kansanedustajillakaan jotka jaksaa paasata tuota "1500 euroa ja toimeentulotuki päälle joka kuukausi"-valhetta.
Vierailija kirjoitti:
Velvoite voi olla opiskelu,
Millä rahalla? Opiskelutuet oli jäädytetty 25 vuodeksi ja Sipilä jopa leikkasi niitä vielä peräjälkeen. Opintolainan takausta Kela ei myönnä jos on jo valmiiksi muita velkoja.
työtoiminta tms, jossa on tehtävä jotain tilanteensa tai yhteiskunnan eteen. Jos ei halua tehdä mitään, niin sitten voi itse keksiä miten haluaa itsensä elättää. Järjetön tämä nykysysteemi.
Mitä tämä toiminta on joka ei olisi pois yksityisiltä firmoilta? Jos työttömät pistettäisiin siivoamaan esim. katuja, silloin menisi moni siivousfirma konkurssiin.
Tuilla eläjät eivät ymmärrä, että eräänä kauniina päivänä he ovat eläkeläisiä, joilla on minimieläke = kansaneläke ja se menee kokonaan lääkkeisiin, kiva sitten leipäjonoissa vanhana roikkua.
Sinä olet tehnyt töitä aina ja kerryttänyt itsellesi eläkettä. Tsemppaa vaan eteenpäin ja anna tuttavasi olla mikä on. Todennäköisesti hän tajuaa liian myöhään, että pitkä tauko työelämästä ei edesauta työllistymistä ja jossain vaiheessa valtion rahat loppuu...
Vierailija kirjoitti:
Tuilla eläjät eivät ymmärrä, että eräänä kauniina päivänä he ovat eläkeläisiä, joilla on minimieläke = kansaneläke ja se menee kokonaan lääkkeisiin, kiva sitten leipäjonoissa vanhana roikkua.
Sinä olet tehnyt töitä aina ja kerryttänyt itsellesi eläkettä. Tsemppaa vaan eteenpäin ja anna tuttavasi olla mikä on. Todennäköisesti hän tajuaa liian myöhään, että pitkä tauko työelämästä ei edesauta työllistymistä ja jossain vaiheessa valtion rahat loppuu...
No eipä se eläke näissä matalapalkkatöissä sen kummempi ole kuin kansaeläke+takuueläke. Ja kansaneläkeläinen voi taas maksattaa terveydenhoidon toimeentulotuella kun taas työeläkeläinen käyttää ensin eläkkeensä. Voipa olla että erotus ei ole vanhana edes tuota määrää mikä nyt.
Valtion rahojen loppumiseen en edes ota sen enempää kantaa. Budjetista sen verran vähän menee perusetuuksiin että suurimpana kärsijänä olisit työssäkäyvät ansiosidonnaisinen etuuksineen jos rahat nyt edes voisivat loppua.
Tuttuni on lähihoitaja. Maksaa jotain 400-500e kuussa lainaa omakotitalostaan pienehkön kaupungin keskustassa. Ei ole katkeroitunut mutta ei kyllä asu pääkaupunkiseudullakaan.
Jep.eläkettä kertyy pienellä palkalla reilu 30 e. Vuodessa .menee noin 25 vuotta ,että saavuttaa takuueläkkeen tason.
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyllä pakko sanoa tähän jotain. Olen kaksi kertaa ollut vailla asuntoa Helsingissä ja molemmilla kerroilla muutin pois sieltä, koska ei ollut varaa asua siellä. Minä en ainakaan työttömänä saanut mistään ilmaista asuntoa, Hekan asuntoa, tai mitään tonnien tukia!
Mikä on tämä harhakäsitys, että jollekin muka maksetaan asuminen Helsingissä, oli sitten osa-aika työllistetty tai työtön? Asumistuen katto, eli maksimimäärä, jota sitä maksetaan oli muistaakseni n.300-400€, eli siitä yli menevän osan maksat itse. Käsittääkseni tämä asia on ollut näin jo pidemmän aikaa.
Suututtaa tällaiset avaukset, joissa esitetään asiat ihan eri tavalla kuin miten ne oikeasti ovat ja lietsotaan ihmiset raivon valtaan työttömiä ja pienituloisia kohtaan. Jos saat asumistukea maksimin n. 400e ja työttömyystukea/toimeentulotukea n. 500e, niin saat yhteensä kuussa tukia 900e, joista maksat sekä vuokran, ruoan, laskut, liikkuminen ja kaikki elämisen kulut. Ap:lle jää vuokran jälkeen 950e elämiseen. Ero on ihan valtava.
Minä en tiedä, kuka näitä tonnien tukia saa ja keskustalukaaleja ilmaiseksi. Itse en ikinä ainakaan ole saanut eikä myöskään kukaan kenet tunnen.
Sä et nyt vaan ymmärrä miten se toimeentulotuki muodostuu. Tuo 500 e perusosa jää käteen kaikkien pakollisten kulujen jälkeen. Ei niin, että se maksetaan asumistuen päälle ja niillä maksaisit menosi.
Eikä jää! 500 e jää käteen asumiskulujen jälkeen. Sillä 500 e maksetaan ruuat ja kaikki muut pakolliset menot, vähäiset terveyskulut, vakuutukset, puhelimet, matkakortit ym.ym.
Vierailija kirjoitti:
Jep.eläkettä kertyy pienellä palkalla reilu 30 e. Vuodessa .menee noin 25 vuotta ,että saavuttaa takuueläkkeen tason.
.
Ja verotus alkaa syödä sen jälkeen eläkettä. Takuueläkkeeseen saakka taisi olla verotonta?
Eläke ei kyllä ole itselleni yhtään mikään syy käydä töissä.
Vierailija kirjoitti:
No eipä se eläke näissä matalapalkkatöissä sen kummempi ole kuin kansaeläke+takuueläke. Ja kansaneläkeläinen voi taas maksattaa terveydenhoidon toimeentulotuella kun taas työeläkeläinen käyttää ensin eläkkeensä. Voipa olla että erotus ei ole vanhana edes tuota määrää mikä nyt.
Valtion rahojen loppumiseen en edes ota sen enempää kantaa. Budjetista sen verran vähän menee perusetuuksiin että suurimpana kärsijänä olisit työssäkäyvät ansiosidonnaisinen etuuksineen jos rahat nyt edes voisivat loppua.
Plus tukirahoista 99% menee suoraan kulutukseen, vuokriin ja paikallisen marketin kauppatavaroihin, joten se raha menee suoraan yhteiskunnan rattaiden pyörimiseen eikä katoa mihinkään veroparatiisisaarelle säästötiliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku täällä Suomen maassa pärjää niin ne on vuokrafirmat ja asuntosijoittajat. Koronan aikaan lappua tuli luukulle mutta vuokrat maksettiin. Valtio maksaa rahaa suoraan näiden pussiin. Tämä vääristää paljon vuokramarkkinoita etenkin vuokrien hinnoissa.
Älä viitsi leimata yksityishenkilöitä jotka vuokraavat kämppäänsä ja tästä jää verojen ja vastikkeiden jälkeen pahimmillaan satanen-pari käteen kuten minulla. Lisäksi vuokranantaja maksaa kymmenien tuhansien putki- ja julkisivuremontit, alet vuokriin tietenkin näiden aikana ja stressaa kämpän kunnosta.
Kerropa mitä näille asunnoille tapahtuisi jos kukaan ei omistaisi niitä? Ei joku opiskelija osta opiskelupaikkakunnaltaan yksiötä eikä köyhimmillä ole varaa ostaa. Jossain heidänkin on asuttava.
Joku maksaa puolestasi asuntoasi eli kasvattaa varallisuuttasi ja sen lisäksi saat vielä kuukausittaista voittoa ja valitat. Vuokranantaja ei maksa putkiremontteja, ne maksaa taloyhtiö joka kerää rahat niihin yhtiövastikkeista, jotka sisällytät vuokraan.
Jos yksityiset eivät omistaisi asuntoja, ne omistaisi kunnat ja kaupungit, vuokrat pysyisivät kohtuullisina eikä tarvittaisi asumistukia, paitsi tosi pienituloisille (pienituloisimmat eläkeläiset, opiskelijat, kelan päivärahalla olevat työttömät).
Ja jos pää ei kestä vuokraamisen stressiä, voit myydä asunnon pois. Sehän on sijoitus, kaikissa sijoituksissa on riskinsä.
Vastikkeella kustannetaan yleisten tilojen siivous ja huoltoyhtiö, ei remontteja. Osakkaat maksavat itse kaikki taloyhtiöiden remontit.
Ainakaan minun yli 30 asunnon yhtiössä, jossa ei ole yhteisiä tiloja kuin pieni ulkovarasto (16 m2), mutta yhtiövastike pienestä kaksiosta on 240 e/kk, se ei mene pelkkään huoltoyhtiöön vaan siitä varaudutaan kaikenlaisiin remontteihin, mm. putkiremontteihin.
Feel your pain!
Itselläni melko sama tilanne myös lähihoitajana.
Bruttopalkka on 2150 ja vuorotyö lisiä tulee keskimäärin 200-300 tuohon päälle, eli kokonais bruttokuukausipalkkani on 2350-2450.
Nettona tilille tulee 1700-1800 euroa/kk.
Sairaanhoitajilla tilanne on parempi ainakin omassa työpaikassani, heidän peruspalkkansa on 450 eur/kk suurempi. Sinällään arvostan heidän koulutustaan, mutta palkkaero kyllä harmittaa, koska käytännössä teemme aivan samoja työtehtäviä.
Vuokraa maksan pk-seudulla PALJON, pienen kaksioni vuokra on 825 eur/kk.
Työpaikan sijainnin/työaikojen takia oma auto on oltava käytössä. Jokainen tietää, että velattomankin pikkuauton ylläpito maksaa.
Itselleni jää vuokranmaksun +matkakulujen +työeväisiin kuluvien rahojen jälkeen tilille 750-800 euroa kaikkea muuta elämistä varten.
Myös minulla on monta elämäntapa työtöntä kaveria. Asuvat samoin kuin minä ja pystyvät ylläpitämään samanlaista puoli ilmaista autonraatoa kuin minäkin. Samoja perusruokia syömme ja vaattet tilaamme samoista paikoista netissä. Kaiken kaikkiaan olen laskenut elintasoeroksemme noin 250 eur/kk.
Se on todella vähän huomioiden, että itse teen kokopäivätyötä, kaverini ovat vapaita tekemään mitä lystäävät päivät pitkät ja puhkuvatkin energiaa ja hyvinvointia vielä näin 35-vuotiaina. Itselläni taas on jo krooniset silmäpussit.
Tjaa a. No kokeile työttömän elämää niin tiedät. Ei tässä hurraamista ole, rahat ei riitä mihinkään. ja kaiken lisäksi ole yhteiskunnan "pohjasakkaa" ja syyllinen kaikkeen 2 maailmansodan syttymistä myöden. Mielestäni sinun kannattaa sitten kouluttautua ylemmäs jos haluat parempaa palkkaa tai tehdä enemmän töitä ja nipistää kaikessa rahan menossa jos mielit että rahaa olisi enemmän. Ole ylpeä itsestäsi että elätät itsesi. Suotta kadehdit kaveriasi, en usko että asia on ihan nuinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh, Jyväskylästä tuolla rahalla saa keskustan tuntumasta 60 neliön kerrostalo-kolmion omalla saunalla höystettynä.
Vierailija kirjoitti:
Feel your pain! I
Itselläni melko sama tilanne myös lähihoitajana.
Bruttopalkka on 2150 ja vuorotyö lisiä tulee keskimäärin 200-300 tuohon päälle, eli kokonais bruttokuukausipalkkani on 2350-2450.Nettona tilille tulee 1700-1800 euroa/kk.
Sairaanhoitajilla tilanne on parempi ainakin omassa työpaikassani, heidän peruspalkkansa on 450 eur/kk suurempi. Sinällään arvostan heidän koulutustaan, mutta palkkaero kyllä harmittaa, koska käytännössä teemme aivan samoja työtehtäviä.
Työpaikan sijainnin/työaikojen takia oma auto on oltava käytössä. Jokainen tietää, että velattomankin pikkuauton ylläpito maksaa.Itselleni jää vuokranmaksun +matkakulujen +työeväisiin kuluvien rahojen jälkeen tilille 750-800 euroa kaikkea muuta elämistä varten.
Myös minulla on monta elämäntapa työtöntä kaveria. Asuvat samoin kuin minä ja pystyvät ylläpitämään samanlaista puoli ilmaista autonraatoa kuin minäkin. Samoja perusruokia syömme ja vaattet tilaamme samoista paikoista netissä. Kaiken kaikkiaan olen laskenut elintasoeroksemme noin 250 eur/kk.
Se on todella vähän huomioiden, että itse teen kokopäivätyötä, kaverini ovat vapaita tekemään mitä lystäävät päivät pitkät ja puhkuvatkin energiaa ja hyvinvointia vielä näin 35-vuotiaina. Itselläni taas on jo krooniset silmäpussit.
Suomessa ja etenkin julkisella sektorilla on vallalla aivan naurettava koulutus perustainen palkkausjärjestelmä.
Tiedän omakohtaisesti monia vastaavia esimerkkejä julkishallinnon puolelta, jossa alemmin koulutettu mutta pätevä ja osaava tekee työtään jopa 1500/kk pienemmällä palkalla kuin kollegansa, jolla on sattuu olemaan korkeampi koulutus. Työtehtävät ovat samat, työn tuottavuus/työtehtävä kohtainen osaaminen ei.
Pitäisi siirtyä yksityisen sektorin tapaan enemmän osaamiseen perustuvaan henkilökohtaiseen palkkausmalliin. Yksityisellä osaava ja pätevä työntekijä saa yleensä ajan mittaan neovoteltua itselleen osaamistaan vastaavan palkan ja voi henkilökohtaisten ominaisuuksiensa niin salliessa edetä myös melko vaativiin esimiestehtäviin.
Julkiselta sektorilta taas löytyy ehdottomasti osaamattomimmat/työtehtävään soveltumattomimmat esimiehet.
Vierailija kirjoitti:
Jep, tuohan on n. 450 euroa enemmän kuin kaverillesi jää. Itse hänkin maksaa puhelimen ja matkakortin, ainoastaan terveydenhuollon saa julkisella puolella + vakuutukset, siinä se. Sulla on itse asiassa varaa aika moneen asiaan kun tarkemmin mietit, esim. siihen että lyhennät opintolainaa noin isoissa erissä. Ja kun laina on maksettu ajattelit siis säästää asuntoa varten, eli sulla on sitten varaa säästääkin. Onko kaverillasi? Tuleeko hänellä koskaan olemaan omistusasuntoa? Sulla on myös varaa ostaa ruokaa. Moni joutuu hakemaan ruokansa leipäjonosta. Ja tosiaan työterveydenhuollossahan sä käyt ilmaiseksi ja pääset varmaan hoitoon suht nopeasti? Jos sulla menee kuussa paljon rahaa lääkkeisiin niin paska mäihä, mutta niin menee monella muullakin pienituloisella joka ei kuitenkaan ole oikeutettu toimeentulotukeen, ja se täytyy vaan hyväksyä että näillä mennään. Ja sitten sulla on vielä se työssäkäyvien suurin etu: sulla on varaa halveksia työttömiä. Haluatko tosiaan itse siihen asemaan?
Puhut täyttä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpöhöpö. Paljonko bruttopalkkasi ja vuokrasi ovat? Kerro ne ja jatketaan keskustelua sitten.
Brutto 2150, käteen karvan alle 1800 euroa/kk. Vuokra 850 (halvempia yksiöitä ei meinää löytyä). Palkasta jää 950 euroa käteen. Siitä ruoat 250 euroa kk. Opintolainan lyhennys 150 euroa kk (haluan nopeasti pois, että pääsisin joskus säästämään), puhelin + vakuutukset + matkakortti+ muita pakollisia maksuja, kuten lääkärikäynnit ja lääkkeet yht. 150-200 euroa kk. Laske siitä lyökö leiville.
Tuostahan jää vielä 300€ säästöön, ei ehkä joka kuukausi mutta usein kuitenkin kun elää suunnitelmallisesti. Etkä ole tilivelvollinen kellekään tuloistasi ja menoistasi, verottajaa lukuunottamatta. Työn ohessa voit vaikka harrastaa kirppistelyä ja myydä netissä tavaraa. Helposti vielä 200€/kk lisää verotonta tuloa. Vuodessa säästöön saa jo 3000-5000€, ellei ole autoa joka kyllä tuon summan syö korjauskuluina. Kymmenessä vuodessa muhkeat säästöt. Mitä sillä sun kaverilla sitten olis siinä vaiheessa: säästöjä nolla sillä tukieuroista ei paljon saa säästellä. Omaa säästöintoaan saa syötyä/tuhottua aika lahjakkaasti kun vertaa elämäänsä toisten elämään ja tuloihin. Pahin virhe! Keskity vain siihen omaan elämään ja pidä huoli että säästöön jää joka kuukausi. Kymmenen vuoden päästä taputat itseäsi olalle ja kiittelet summaa katsoessasi. Sitten voit jo joskus kieltäytyä jostain työvuorosta, vaihtaa työpaikkaa huolettomasti, lomailla kunnolla jne. Harvat saa kaikkea elämässä heti, suurin osa joutuu tekemään kymmeniä vuosia työtä sen eteen.
Suomessa ongelma on se, että tuossa tilanteessa kun jäät työttömäksi, saat vähemmän tukia, koska olet hoitanut asiasi hyvin. Joudut siis käyttämään säästösi ja lopulta tilanne on yhtä hyvä kun kymmenen vuoden työn jälkeen, kuin ei mitään olisi tehnytkään.
Itse siis olen ollut tuo säästäväinen ja nyt kun on yt:t päällä mietin, että miksi ihmeessä olen vaivautunut säästämään.
Säästätkö sinä sitten vain säästämisen vuoksi? Useimmitenhan säästetään ns. pahan päivän varalle. Ja jos työttömyys iskee, niin se paha päivä on sitten siinä ja ne säästöt käytetään. Tietenkin.
Ja vaikka olisit sitten säästänyt mistä syystä tahansa, niin miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa sinun elämisesi, jos sinulla on itselläsi rahaa siihen?
Ja millä tavalla säästäväisyys on synonyymi asioiden hyvin hoitamiselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh, Jyväskylästä tuolla rahalla saa keskustan tuntumasta 60 neliön kerrostalo-kolmion omalla saunalla höystettynä.
Helposti. 5-10 km päästä keskustasta sillä saa jo saunallisen rivarikolmion.
Vierailija kirjoitti:
Tjaa a. No kokeile työttömän elämää niin tiedät. Ei tässä hurraamista ole, rahat ei riitä mihinkään. ja kaiken lisäksi ole yhteiskunnan "pohjasakkaa" ja syyllinen kaikkeen 2 maailmansodan syttymistä myöden. Mielestäni sinun kannattaa sitten kouluttautua ylemmäs jos haluat parempaa palkkaa tai tehdä enemmän töitä ja nipistää kaikessa rahan menossa jos mielit että rahaa olisi enemmän. Ole ylpeä itsestäsi että elätät itsesi. Suotta kadehdit kaveriasi, en usko että asia on ihan nuinkaan.
Ei auta kouluttautua kun ei ole kaikille töitä. Tai pitää ainakin kouluttautua "oikealle" alalle. Mutta etukäteen ei aina voi tietää mikä on se oikea ala.
Itse en saa muuta kuin työttömyyskorvauksen, koska miehellä on liian iso palkka ja itselläni säästöjä. Jos ei halua tuhlailla säästöjä ja laittaa miestä maksamaan kaiken niin pitää välillä kituuttaa.
t. Työtön maisteri
Ei niitä matkakortteja toimeentulotuesta makseta, ainakaan yleensä. Harkinnanvaraisesti joissain tapauksissa varmaan voidaan maksaa.
Ja perustoimeentulotuki haetaan nykyään Kelasta, ei sossusta. Se harkinnanvarainen (ennaltaehkäisevä ja täydentävä tt-tuki) sitten sieltä sossusta.
Nämä aloitukset ja muut viestit olisivat uskottavampia, jos kirjoittajilla olisi edes perusasiat selvillä.