Olen lähihoitaja, joka on katkeroitunut kun palkan netto-osuudesta lähes puolet menee vuokraan, mutta samaan aikaan tuilla elävä kaverini saa samanhintaisen asunnon tuilla ja hänelle jää sen jälkeen käteen melkein yhtä paljon.
Ei voi olla oikein, todella rasittavaa. Tiputtakaa tukia tai nostakaa palkkoja. Tai no: nostakaa palkkoja. Tämä tilanne on ihan järjetön. Tyyppi on asunut kämpässä viisi vuotta ja aina on kehoitettu hakemaan pienempää asuntoa. On tehnyt jotakin hakemuksia, joita sitten pitää Kelaan/sossuun toimittaa todisteina, mutta eihän luottotiedoton mitään uutta asuntoa saa ja saa jatkaa asumistaan ylihintaisessa asunnossa ilmaiseksi ja vielä hyvällä paikalla Helsingissä.
Ei pidä käsittää väärin: en halua häntä asunnottomaksi. Mutta se, että hän ei tee mitään, korkeintaan polttelee ja dokailee ja surffaa netissä, on väärin. Itse väännä niska limassa hommia, pyyhin takapuolia ja kuuntelen haistattelua ja saan nyrkistä aina joskus. Ja miksi? Saman saisi olemalla tekemättä mitään. Mutta minä en saa jäädä työttömäksi, minut pakotetaan töihin. Häntä ei ahdistella, saa jatkaa touhua ilman että kukaan jaksaa puuttua.
Jossakin menee raja ja minulla se on lähellä. Heka ei asuntoja anna, työsuhdekämpät menee ulkopaikkakunnilta muuttaville. Siksi pitää olla markkinahintaisessa kämpässä, eikä lainaa saa ikinä omaan. Edes Aso-asuntoja ei ole mahdollista saada, kun jononumerot on pitkät. Ja mihinkään asumistukiin en ole oikeutettu (mistä sellainen kuvitelma ihmisillä edes on?)
Kommentit (902)
Työnteko Suomessa on tarkoitettu korkean moraalin omaaville tai laskutaidottomille.
Kävin kerran katsomassa asuntoa, kaksi vierekkäistä rakennusta identtisen näköisiä, samaan aikaan rakennettu. Toinen vuokratalo, toinen asunto-osakeyhtiö. Siinä kesken näytön rupesin ajattelemaan, että mun pitäisi maksaa tästä toistasataatuhatta euroa, ja viereisessä talossa samanlaisessa asunnossa joku asuu ilmaiseksi. Lähdin pois näytöstä.
Kristiina xx kirjoitti:
Mä olen sitä mieltä, että Espoo, Vantaa ja Helsinki voisivat tehdä päätöksen, että kaupungin omat vuokra-asunnot vuokrataan ainoastaan niille, joilla on työpaikka pk-seudulla. Se on väärin, että Helsingissä on varaa asua niillä, jotka elävät vain tuilla ja työssä käyvät ihmiset joutuvat kulkemaan pitkiä matkoja esim. Lohjalta ja Hyvinkäältä Helsinkiin.
Ja jos joku kaupungin vuokra-asunnossa asuva jää työttömäksi, niin hänen vuokrasopimustaan jatkettaisiin max vuodella eteenpäin ja jos hän ei siinä ajassa löydä uutta työpaikkaa, on hänen annettava tilaa sellaiselle, joka on tulossa töihin.
Neuvoisin ap:ta muuttamaan kehyskuntiin Uudellemaalle kuten Porvooseen, Kirkkonummelle tai Hyvinkäälle ja hankkimaan uuden työpaikan kun lähihoitajille kuitenkin on töitä kaikkialla.
Tähän on helpompi keino: tehdään asumistukeen valtakunnalliset ylärajat, eli mitä edullisempi vuokra, sitä enemmän jää rahaa käteen työttömälle. Tämä myös tervehdyttäisi vuokramarkkinaa. Monessa kaupungissa ei käytännössä ole vapaarahoitteista vuokramarkkinaa ollenkaan. Ilman tulo -ja omaisuusrajoja ei löydy yhtään vuokra-asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon lisänä sitten kelan kehoitukset hankkia halvempi asunto, milläs hankit halvemman jos asunto on halvimmillaan sen 900e ;
Sellainenkin mahdollisuus on, että muutta pk-seudun ulkopuolelle, kuten Lohjalle, Kirkkonummelle, Järvenpäähän tai Porvooseen jossa on halvemmat vuokrat.
Nämät 9euron ns ilmaistyöt eivät ole ensinkään TYÖ, vaan SOSIAALIPALVELU, josta ei saa mitään palkkaa, josta ei kerry eläkettä, ei kerry lomapäiviä eikä ole edes työterveyshuoltoa.
Älkää sekoittako asioita.
Vierailija kirjoitti:
Minun brutto on 3700 ja käteen tulee jopa 2300e että revi ap siitä
Mun brutto on 3300 ja käteen jää 2380 että revi siitä.
Mun brutto on 3600 ja käteen jää 2600.
Vierailija kirjoitti:
Tjaa a. No kokeile työttömän elämää niin tiedät. Ei tässä hurraamista ole, rahat ei riitä mihinkään. ja kaiken lisäksi ole yhteiskunnan "pohjasakkaa" ja syyllinen kaikkeen 2 maailmansodan syttymistä myöden. Mielestäni sinun kannattaa sitten kouluttautua ylemmäs jos haluat parempaa palkkaa tai tehdä enemmän töitä ja nipistää kaikessa rahan menossa jos mielit että rahaa olisi enemmän. Ole ylpeä itsestäsi että elätät itsesi. Suotta kadehdit kaveriasi, en usko että asia on ihan nuinkaan.
Tässä kouluttautumisessa on aivan älytöntä se, että vaikka olisi jo lähihoitajan koulutus ja vuosien työkokemus niin sitä ei oteta oikein mitenkään huomioon jos lukee AMK:ssa sairaanhoitajaksi. Sama neljä vuotta pitäisi opiskella alkeita kun lukiosta tullut alokas. Pitäisi olla mahdollisuus vaikka 1 vuoden koulutuksella päivittämään lh->sh.
Eikä se opiskeli enää ole niin helppoa jos on jo asuntolainaa ja perhettä. Se olisi pakko tehdä aikuiskoulutustuella, johon vaaditaan 8 vuotta työelämää ja sitä maksetaan vain reilu vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tjaa a. No kokeile työttömän elämää niin tiedät. Ei tässä hurraamista ole, rahat ei riitä mihinkään. ja kaiken lisäksi ole yhteiskunnan "pohjasakkaa" ja syyllinen kaikkeen 2 maailmansodan syttymistä myöden. Mielestäni sinun kannattaa sitten kouluttautua ylemmäs jos haluat parempaa palkkaa tai tehdä enemmän töitä ja nipistää kaikessa rahan menossa jos mielit että rahaa olisi enemmän. Ole ylpeä itsestäsi että elätät itsesi. Suotta kadehdit kaveriasi, en usko että asia on ihan nuinkaan.
Tässä kouluttautumisessa on aivan älytöntä se, että vaikka olisi jo lähihoitajan koulutus ja vuosien työkokemus niin sitä ei oteta oikein mitenkään huomioon jos lukee AMK:ssa sairaanhoitajaksi. Sama neljä vuotta pitäisi opiskella alkeita kun lukiosta tullut alokas. Pitäisi olla mahdollisuus vaikka 1 vuoden koulutuksella päivittämään lh->sh.
Eikä se opiskeli enää ole niin helppoa jos on jo asuntolainaa ja perhettä. Se olisi pakko tehdä aikuiskoulutustuella, johon vaaditaan 8 vuotta työelämää ja sitä maksetaan vain reilu vuosi.
Tämä on kyllä outoa. Oma työkaverini, lähäri, oli 5 vuotta sisätautien osastolla töissä. Tietysti hän ei mitään tippoja siellä laittanut, mutta paljon muuta. Kun hän meni lukemaan sairaanhoitajaksi, ei saanut käytännössä juuri mitään hyväksilukuja, vaan aloitti samalta viivalta juuri lukiosta valmistuneiden märkäkorvien kanssa. Ihan älytöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajaksi voi opiskella verkkopainotteisesti nykyään. Terv. Asuntolaina 2x lasta ja teen töitä ja opiskelen verkkopainitteisella sairaanhoitajaksi
Jos vuokra 800€, niin kaverin tmv. kanssa asuminen tekis et 400€/asukas vai oonko tyhmä? Itellä lähihoitajana alle vuoden työkokemuksella nettopalkka keskimäärin 1800. En kyllä kovin liiku missään esim. baarit, syön terveellisesti, käyn salilla, omistan auton jne. Asun kaksiossa yksin, jossa vuokra 700€. Työmatkat suunnilleen 15km/suunta. Rahaa jää säästöön joka kuukausi.
Ymmärrän tilanteen. Itsenikin jumissa vakituisessa työssä kosta haluaisin lähteä työpaikan ongelmien takia, ne eivät ole kuitenkaan syy lähteä, vaan saan karenssin jos lähden oli syy sitten esimiehen kiusaaminen ja työuupumus- ketään ei kiinnosta.
Tässä sitten pienituloisena työssä heitän elämääni menemään, kitkuttelen vuokrien ja laskujen kanssa. Sillä välin tuttavat elävät ansiosidonnaisella ihan mukavasti eivätkä tee mitään.
En jaksa kohta enää.
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Mä olen sitä mieltä, että Espoo, Vantaa ja Helsinki voisivat tehdä päätöksen, että kaupungin omat vuokra-asunnot vuokrataan ainoastaan niille, joilla on työpaikka pk-seudulla. Se on väärin, että Helsingissä on varaa asua niillä, jotka elävät vain tuilla ja työssä käyvät ihmiset joutuvat kulkemaan pitkiä matkoja esim. Lohjalta ja Hyvinkäältä Helsinkiin.
Ja jos joku kaupungin vuokra-asunnossa asuva jää työttömäksi, niin hänen vuokrasopimustaan jatkettaisiin max vuodella eteenpäin ja jos hän ei siinä ajassa löydä uutta työpaikkaa, on hänen annettava tilaa sellaiselle, joka on tulossa töihin.
Neuvoisin ap:ta muuttamaan kehyskuntiin Uudellemaalle kuten Porvooseen, Kirkkonummelle tai Hyvinkäälle ja hankkimaan uuden työpaikan kun lähihoitajille kuitenkin on töitä kaikkialla.
Tähän on helpompi keino: tehdään asumistukeen valtakunnalliset ylärajat, eli mitä edullisempi vuokra, sitä enemmän jää rahaa käteen työttömälle. Tämä myös tervehdyttäisi vuokramarkkinaa. Monessa kaupungissa ei käytännössä ole vapaarahoitteista vuokramarkkinaa ollenkaan. Ilman tulo -ja omaisuusrajoja ei löydy yhtään vuokra-asuntoa.
Tämä nyt vaan ei toimi niin kauan kuin toimeentulotuki kattaa sen loppu vuokran. Tt-tukiasiakkaalle on ihan se ja sama kuinka kallis se vuokra on ja kuinka paljon siihen saa asumistukea koska se harkinnanvarainen joka tapauksessa kattaa sen loppuosan. Tulos: oli se asumistuki enemmän tai vähemmän, sille asiakkaalle jää ihan tasan yhtä paljon rahaa. Eli kuten tässä ketjussa on jo moneen kertaan todettu, asumistuki ei ole se ongelma vaan harkinnanvarainen tt-tuki.
Vierailija kirjoitti:
Oma on mokasi kun luit itsellesi työllistävän ammatin. Olisit mennyt yliopistoon lukemaan taidehistoriaa , muutama hassu luento kuukaudessa ja valmistuttuasi pääsee kortistoon elämään mukavasti ja filosofoimaan päivät pitkät.
Filosofoivat ihmiset ovat ihania.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle kelpaisi oikein hyvit teidän molempien brutot ja netot. Oma nettotuloni on 1800 e/kk ja yritän sillä elättää totaaliyh:na myös kaksi lastani. Mitään asumistukia ei tule, koska asunto on oma. Omistusasujien verovähennysoikeudesta on turha tulla länkyttämään mitään, koska se on käytännössä nolla euroa. Asuntolainaa on maksettavana vielä lähes 100 000 euroa ja siitä saan veroissa korkovähennyksenä kompensaatiota 2 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tilanteen. Itsenikin jumissa vakituisessa työssä kosta haluaisin lähteä työpaikan ongelmien takia, ne eivät ole kuitenkaan syy lähteä, vaan saan karenssin jos lähden oli syy sitten esimiehen kiusaaminen ja työuupumus- ketään ei kiinnosta.
Tässä sitten pienituloisena työssä heitän elämääni menemään, kitkuttelen vuokrien ja laskujen kanssa. Sillä välin tuttavat elävät ansiosidonnaisella ihan mukavasti eivätkä tee mitään.En jaksa kohta enää.
Sen karenssin jälkeen pääset tukien piiriin. Mikä siis on ongelmasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä outoa. Oma työkaverini, lähäri, oli 5 vuotta sisätautien osastolla töissä. Tietysti hän ei mitään tippoja siellä laittanut, mutta paljon muuta. Kun hän meni lukemaan sairaanhoitajaksi, ei saanut käytännössä juuri mitään hyväksilukuja, vaan aloitti samalta viivalta juuri lukiosta valmistuneiden märkäkorvien kanssa. Ihan älytöntä.
Tämä koskee vain suomalaisia kantiksia. Muunkieliset (lue suomenruotsalaiset) ja muualta tulleet tietenkin saavat kaikenlaisia erivapauksia, hyvityksiä ja pikakoulutuksia ammatteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha kiukutella, jos et itse osaa tarkistuttaa veroprosenttiasi. Unohdit mainita, kuinka paljon saat veronpalautuksia, kun pidät ylisuurta veroprosenttia.
Tukipolitiika on ihan järjetön. Asumistukea on aika helppo väärinkäyttää ja tunnen useita perheitä, jotka ovat sijoitusasuntoja hankkineet lapsilleen ns. omiin nimiin. Eli ostettu asunto vuokrataan lapselle, joka saa asumistukea ja tt-tukea tai opintotukea riippuen elämäntilanteesta ja maksaa sitten "lainan"lyhennystä eli asumistuen suuruisen vuokran vanhemmilleen, josta maksetaan lainanlyhennykset eli Kela maksaa suvun omaisuuden kartuttamisen. Lapsi siis kannattaa laittaa omaan asuntoon heti kun täyttää 18-vuotta, tai ostaa velaksi sijoitusasunto opiskelupaikkakunnalta, joka vuokrataan sitten takaisin lapselle. Kelan avulla suku voi hankkia vaikka jokaiselle lapselle omat asunnot. Asunnon omistaa tietysti muodollisesti Isovanhemmat tai vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä sitten pienituloisena työssä heitän elämääni menemään, kitkuttelen vuokrien ja laskujen kanssa. Sillä välin tuttavat elävät ansiosidonnaisella ihan mukavasti eivätkä tee mitään.En jaksa kohta enää.
Sen karenssin jälkeen pääset tukien piiriin. Mikä siis on ongelmasi?
No ei pääse, jos on hoitaja.. Heti tulee kymmeniä työtarjouksia ja jos et ota, uutta karenssia pukkaa..