Olen lähihoitaja, joka on katkeroitunut kun palkan netto-osuudesta lähes puolet menee vuokraan, mutta samaan aikaan tuilla elävä kaverini saa samanhintaisen asunnon tuilla ja hänelle jää sen jälkeen käteen melkein yhtä paljon.
Ei voi olla oikein, todella rasittavaa. Tiputtakaa tukia tai nostakaa palkkoja. Tai no: nostakaa palkkoja. Tämä tilanne on ihan järjetön. Tyyppi on asunut kämpässä viisi vuotta ja aina on kehoitettu hakemaan pienempää asuntoa. On tehnyt jotakin hakemuksia, joita sitten pitää Kelaan/sossuun toimittaa todisteina, mutta eihän luottotiedoton mitään uutta asuntoa saa ja saa jatkaa asumistaan ylihintaisessa asunnossa ilmaiseksi ja vielä hyvällä paikalla Helsingissä.
Ei pidä käsittää väärin: en halua häntä asunnottomaksi. Mutta se, että hän ei tee mitään, korkeintaan polttelee ja dokailee ja surffaa netissä, on väärin. Itse väännä niska limassa hommia, pyyhin takapuolia ja kuuntelen haistattelua ja saan nyrkistä aina joskus. Ja miksi? Saman saisi olemalla tekemättä mitään. Mutta minä en saa jäädä työttömäksi, minut pakotetaan töihin. Häntä ei ahdistella, saa jatkaa touhua ilman että kukaan jaksaa puuttua.
Jossakin menee raja ja minulla se on lähellä. Heka ei asuntoja anna, työsuhdekämpät menee ulkopaikkakunnilta muuttaville. Siksi pitää olla markkinahintaisessa kämpässä, eikä lainaa saa ikinä omaan. Edes Aso-asuntoja ei ole mahdollista saada, kun jononumerot on pitkät. Ja mihinkään asumistukiin en ole oikeutettu (mistä sellainen kuvitelma ihmisillä edes on?)
Kommentit (902)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mutta minä en saa jäädä työttömäksi, minut pakotetaan töihin."
Kuka pakottaa? Otat loparit, kärsit 3 kk karenssin ja sen jälkeen pääset ansiosidonnaiselle. Olen itsekin kerran lähtenyt tuolla tavalla yhdestä huonosta työpaikasta ja saanut karenssin. Jos rahat eivät riitä karenssin aikaa, haet toimeentulotukea. Ja sitä ennen muistat nostaa kaikki ylimääräiset varat tililtä 2-3 kk ennen irtisanoutumista.
Ei, tuo on huijausta. Vasta sitten tt-tuki kun rahat käytetty.
Buahaha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa asua kaupungin asunnossa? Minä olen lastenhoitaja ja asun mielummin toisella vuokranantajalla, ei tarvitse kärsiä nisteistä ja bileistä kaiken yötä. Kyllä tämä maksaakin mutta lasteni hyvinvointi on tärkempää. Olen asunut 3 eri kaupungin asunnossa ja meno on vain pahentunut entisten naapurien mukaan. Niissä ei asu enää normaaleja työssäkäyviä duunareita kuten ennen...
Ymmärrän sinua, koska itsellä sama tilanne. Toisaalta voisi kai ajatella niinkin, että jos noissa kaupungin kämpissä noudatettaisiin tiukempaa ja selvempää karsintaa, eli että asunnot menisivät palkkatyötä tekeville matalapalkkaduunareille, eikä tuilla puliveivaaville veijareille, saattaisi se vaikuttaa siihen asukasviihtyvyyteenkin. Kun käy kolmessa vuorossa töissä, jää aikaa vähemmän narkata ja hajotella paikkoja tai häiritä naapureita. Saattaapa siinä yhteiskuntakin säästää pitkän pennin.
Itse asiassa päihdeasuntolassa asuminen maksaa yhteiskunnalle todella paljon enemmän kuin se, että sama ihminen asuu kaupungin asunnossa.
Minä siitä viis veisaan. Asukoon vaikka veneen alla, kunhan rehellinen työväki saa olla rauhassa ja elää kohtuullisilla kustannuksilla. Alkaa vtuttaa nämä juopot ja narkit ja muut luonnevikaiset, jotka tekevät omasta ongelmastaan muiden ongelman.
Ymmärrän, kommentoin vain tuota yhteiskunta säästää pitkän pennin-toteamustasi, joka siis ei tässä tapauksessa pidä paikkaansa. Asuntolapaikka on yhteiskunnalle rahallisesti todella kallis. Toki asun mieluummin Helsingissä, jossa vastaani tulevalla narkomaaniporukalla on paikka minne mennä ja joille henkilökunta toivottaa joka päivä huomenet kuin että olisivat epätoivoisia, täysin yhteiskunnasta vierottuneita eivätkä välittäisi mistään, kun heistäkään ei ole välitetty.
Vierailija kirjoitti:
950 e vuokran jälkeen on kyllä vähän eri kuin 450 e vuokran jälkeen.
40 tunnin työviikko on vähän eri kuin 0 tunnin työviikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se, itselläni ei kyllä pysyisi pää kasassa nollalla tunnilla.
Kolmessa maassa asuneena täytyy sanoa että ihmetyttää tämä vinkuminen. Se että pärjää, että on turvaverkko jos jotain käy ei riitä, itketään lisää ja helpompaa.
”En viitsi kun saan enemmän tukia” Edes eläkettä ei ajatella. Muiden rahoilla eletään ja vingutaan lisää!
Olen asunut rikkaassa maassa jossa tuki on oma omaisuus ja kalliit vakuutukset jotka kuitenkaan harvoin korvaavat riittävästi. Nyt asun köyhässä maassa jossa edes sitä vakuutusta ei ole saatavilla, ei minkäänlaista turvaverkkoa, paitsi köyhä suku. Jos sairastut ei ole sairaslomaa vaan potkut edessä, asut muiden nurkissa ja jos olet onnekas pääset jonkun järjestön ohjelmaan mukaan ja saat ehkä hieman tuloa perheen kassaan. Usein asuu 4-6 henkeä kahdessa huoneessa, ja kiittävät onneaan että on asunto. Yleensä isovanhemmat ja nuori perhe, usein myös muita sukulaisia. Yksityisyyttä saa suurella kankaalla, joka levitetään yöksi.
Se vaihtoehtojen määrä mikä suomalaisella on! Kiitollisuusharjoittelu tekisi hyvää, myös kokemus siitä mitä on kun apua ei ole tekisi hyvää.
Se että pärjää, miksi se ei riitä??
On niin monia jotka ei pärjää esim menetettyään terveytensä. Nyt korona-aikaan tekisi mieli palata Suomeen kun siellä kaikki on niin helppoa, ei tartte kuin vähän nähdä itse vaivaa ja olla säästäväinen, olla tuhlaamatta, ja niin sitä vain pääsee osaavalle lääkärille, saa lääkkeitä ja on tukia mitä hakea kunnes pääsee jaloilleen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä se on joka Suomessa todellakin mättää.
Täällä toinen matalapalkka-alalla työskentelevä ja aika lailla sama tilanne eli suurin osa palkasta menee vuokraan.
Ainoa asia millä yritän "lohduttautua" on se, että jonain päivänä Suomen hyvinvointivaltio kaatuu ja silloin nämä toimeentulotuilla/ työttömyystuilla elävät ovat pulassa. Silloin on hyvä, kun on työllistävä ammatti ja työpaikka jo valmiina ja elämä sen suhteen varmalla pohjalla, että omilla ansioillaan selviää. Tsemppiä Ap:lle!
Se on hyvä, jos hyvinvointivaltion kaaduttua on vielä työpaikka. Ap:lla on tuo ala sellainen, että kiikun kaakun, jos ei terveydenhuoltoa enää kustanneta julkisista varoista.
'hipstereiden pahuus' kirjoitti:
Nykyään nuoret valitsee sen asuinpaikan ensin ja miettii vasta sitten miten se maksetaan. Yleensä ruuasta luovutaan ja perinteistä.
Erilaiset perinteet maksaa ja huonekaluista voi myös luopua kokonaan.
Patja ja läppäri riittää. Ei mitään ruokailua pöydässä yms. konservatiivista turhaa.
Asuinalue kannattaa valita tarkkaan. Halvan vuokran perässä jos menee, niin pian on kaikki lieveilmiöt ympärillä.
Ennen vanhemmat valitsi aina halvimman hintaluokan mukaan asuinalueet ja lapsethan siitä kärsi.
Nykyään nuoret asuu mahdollisimman kalliilla ja luopuu turhasta.
Vain netti riittää. Ei alkoholia, ei astioita tai muuta roskaa.
Ostetaan valmista tai tuoretta.
Ei kannata hankkia mitään turhaa, koska se maksaa.
Tämä vähentää kulutusta ja aiheuttaa markkinataloudelle suuria ongelmia.
Kyllä ne hinnat kannattaisi pitää kohtuullisina.
Olen kuullut aikuisten 30v ihmisten kommuuneista, jossa harrastetaan irtoseksiä asukkaiden kesken kaikkien sukupuolten kesken jopa ryhmässä, koska seksikin pitää hoitaa, mutta ei ole aikaa seurustella tai tehdä mitään perinteistä toimintaa kuten kädä treffeillä.
Ideana on hankkia nopeita aistielämyksiä kenties huume-elämyksiäkin, koska töitä on jopa viikonloppuisin ja vapaata saattaa olla vain nelisen tuntia. He tekevät töitä kellon ympäri näyttöpäätteen äärellä.
Hommat hoidetaan ja asutaan omissa huoneissa. Töissä ollaan etänä netin välityksellä. Vuokra maksetaan jokaisen kesken. Nämä ovat uusia aikoja ja muuttavat radikaalisti perinteitä.
Nykyään liberaalit oikeistolaiset tuulet puhaltavat ja ihmisten on sopeuduttava. Talousasiat ajavat meidät ihan uusiin muotteihin. Ihminen on joustava.
Liian kalliit vuokrat ja soluasuminen murtaa perinteitä ja konservatiivista perusrunkoa.
Perinteet unohtuu kun talousasiat menevät kaiken edelle.
Tästä pitäisi olla huolissaan.
Että sellaiset fantasiat siellä! 😂
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani sossutäti vaihtoi ammattia, kun ei pää kestänyt enää jakaa ilmaista rahaa ja tukia (ja mm. uudet lastenvaunut perheen jokaiselle vauvalle, koska u s ko nto ja kulttuuri omassa maassa sanoo, että samoissa vaunuissa ei voi varsinkaan tyttö- ja poikavauvat olla...), samalla kun itse kituutti sairaan lapsen kanssa yh:na sossutätin palkalla ja yritti saada hoitoa lapsellensa.
Ja tämä tarina on tosi myös.
En tiedä mitä asiakkaiden höpöhöpöä kaverisi uskoi, mutta olen ollut kolmessa kunnassa töissä ja se tuli rattaisiin on 200 per perhe, yhden kerran. Paitsi Helsingissä jossa vaunut lainataan Pakilan työkeskuksesta, johon tehdään sopimus ja ne palautetaan 2v kuluttua ja annetaan seuraavalle. Eli Helsingissä ei uusia rattaita edes saa.
Kukaan ei ole koskaan sanonut minulle että pojat ja tytöt ei voi nukkua samoissa vaunuissa. Ei minkään maalainen. Säännöt on tasan samat kaikille eikä kulttuurilla voi vaatia enemmän. Ja tämä on piste.
En millään keksi syytä, miksi hän olisi ainakaan valehdellut tässä asiassa. Täällä Helsingissä tapahtui muutama vuosi sitten.
Siis aivan todella ihmeellistä, olin vuosia virassa Helsingissä, ja etuusohje on täysin selkeä: rattaat lainataan työkeskuksesta. Ainoan poikkeuksen olen itse tehnyt lapsen vamman perusteella, jolloin tarvitsi erityiset rattaat. Tällöin oli ihan lausunto lääkäriltä. Lopetin vuosi sitten Helsingissä ja koko ajan ohje oli sama. Enkä tosiaan ole koskaan kuullut tuota että eri sukupuolet tarvitsee eri rattaat.
Olen sitä mieltä että jostain syystä kaverisi pistää omiaan. Maa han muut 0ssa on kritisoitavaa, mutta tukina maa hanm.. ttaja saa saman mitä kantis. Ainoa ero on pak0 laisen ensiavustus kun muutetaan pois vastaan0tt0 keskuksesta. Se on noin 700, sillä pitää ostaa kaikki. Vaatteet sängyt astiat jne. Käyhän perheen kantislapsi (tai maa hanm.. ttajavanhempien lapsi joka ei ole saanut tätä alkuavustusta eli ei ole tullut pak0 laisena vaan esim syntynyt suomessa) saa noin 400 ensiasuntoon. Summa on pienempi, koska voidaan olettaa tällaisessa tapauksessa olevan jo vaatteet yms omasta takaa.
Sama sossu
(ps. Sori virheet, kommenttia ei hyväksytä jos se sisältää tiettyjä sanoja. Tyhmää sinänsä, jos keskustelu kuitenkin on asiallista :/)
Helsinkiin on niin hyvät kulkuyhteydet ympäristö kunnista/kaupungeista ettei ole mitään järkeä asua siellä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata äänestää vasemmistoa, joka suosii loisijoita. Yrittäjyys ja työn arvostus ovat avaintekijöitä nyt, kun velkataakka painaa. Loisijoille työvelvotteita jossain muodossa.
Vasemmisto suosii myös pienyrittäjiä ja itsensätyöllistäjiä. Oikeisto on kiinnostunut isommista yrityksistä ja isommista pääomista. Omassa lähipiirissä itseni lisäksi kaksi muuta, jotka haaveilevat yksinyrittämisestä. Kaikki äänestettiin Vasemmistoliittoa viime vaaleissa, yksi syy juuri tuo yksinyrittäjien aseman ymmärtäminen ja huomioon ottaminen. Ei juuri muita puolueita näyttänyt/näytä kiinnostavan. Perustulo toinen syy ja se on tietysti myös tuohon itsensätyöllistämiseen ratkaisevasti vaikuttava asia.
AP:n tilanteessa ei auta muu kuin hankkia perinteisesti joku korkeakoulutettu rikas pankkiirilääkärimies elättäjäksi. Siihen hommaan kelvannee myös joku beettamies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä köyhät tekee kolmea duunia, jotta saa vuokran maksettua ja täällä pillitetään jos jää 1700 e käteen 😂😂
Jenkeissä köyhät tekee kolmea duunia, jotta saa vuokran maksettua ja täällä pillitetään, kun papereita täyttämällä saa tukia yli tonnin käteen.
Tätähän ne porvarit (kokkarit ja kepu ym.) haluaa Suomeenkin, sen takia tänne raahataan ulkomailta tulijoilta, luulevat että ne alkavat tekemään töitä ruokapalkalla, jotta porvarit saisivat isommat voitot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa miten kaikkia työssäkäyviä köyhiä helpottaisi jos työttömät köyhät olis vielä köyhempiä (jota siis oikeasti ovatkin, mutta...).
Kyllä se oma kurjuus heti muuttuu iloksi kun näkee naapurin työttömän luuserin lapsien näkevän nälkää. Menisivät töihin.
Juurikin näin! Voi kun näkisivät oikein kunnolla nälkää ja saisivat vakavia sairauksia niin tulisi itselle sellainen voittajafiilis!
Ei voi olla niin, että tuilla eläjä saa saman tai jopa enemmän rahaa kuin kokoaikaisesti työtä tekevät.
Jostain pitää supistaa. Laittaisin heidät kommuuneihin, joissa perhe asuu uhdessä huoneessa useamman asukkaan kanssa. 3-6 huonetta/kommuuni. Tämä motivoisi pyrkimään parempaan. Se että kokoaikaisen työn vastaanottaminen on pelkkä rasite ja vapaa-ajan menetys, ei ole kannustavaa, kun paremmin saa rahaa ja jää aikaa kun on kotona.
Sinä olet näköjään keksinyt keinon millä työttömyys poistetaan. Kerro se eduskuntaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä se on joka Suomessa todellakin mättää.
Täällä toinen matalapalkka-alalla työskentelevä ja aika lailla sama tilanne eli suurin osa palkasta menee vuokraan.
Ainoa asia millä yritän "lohduttautua" on se, että jonain päivänä Suomen hyvinvointivaltio kaatuu ja silloin nämä toimeentulotuilla/ työttömyystuilla elävät ovat pulassa. Silloin on hyvä, kun on työllistävä ammatti ja työpaikka jo valmiina ja elämä sen suhteen varmalla pohjalla, että omilla ansioillaan selviää. Tsemppiä Ap:lle!
Ajattelet hölmösti.
Toivot hyvinvointivaltion kaatumista. Kuitenkin olet tulevaisuudessa köyhä eläkeläinen, joka tarvitsee tukia. (kun palkka pieni)
Mikä hyvinvointivaltio se on, jossa toiset raataa ja toiset saa saman rahan kotona olemisesta? Euroopassa on parempia malleja hyvinvointivaltiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mutta minä en saa jäädä työttömäksi, minut pakotetaan töihin."
Kuka pakottaa? Otat loparit, kärsit 3 kk karenssin ja sen jälkeen pääset ansiosidonnaiselle. Olen itsekin kerran lähtenyt tuolla tavalla yhdestä huonosta työpaikasta ja saanut karenssin. Jos rahat eivät riitä karenssin aikaa, haet toimeentulotukea. Ja sitä ennen muistat nostaa kaikki ylimääräiset varat tililtä 2-3 kk ennen irtisanoutumista.
Ja voisin vielä jatkaa tätä että nythän ei kannata mitään töitä hakea koko loppuvuonna koska koronasäädösten takia päivärahapäivien määrä ei vähene ansiosidonnaisella 31.12.2020 saakka. Jäin juuri työttömäksi määräaikaisesta sopparista enkä aio tehdä loppuvuonna mitään muuta kuin vetää lonkkaa. Työnhakua katsotaan sitten aikaisintaan ensi vuoden puolella kun jaskaduunien pääasiallinen hyötyhän ei ole se palkka vaan se että saa kerrytettyä työssäoloehtoa. Sanna Marin on järjestänyt lokoisat oltavat työttömille, ah aijai, nyt nautitaan =)
Oman kokemukseni mukaan kannattaa kuitenkin tehdä osa-aika- tai keikkatyötä, koska koronan vuoksi suojaosaa on väliaikaisesti korotettu 500 euroon. Minulle maksettiin viime kuussa palkkaa reilu 1800 euroa ja sen perusteella sain silti yli 1100 euroa ansiosidonnaista. Ihan mukavasti siihen nähden, että täysi ansiosidonnaiseni olisi joku 1800e. Myönnän, että nykyinen tilanteeni sovitellun päivärahan ja osa-aikatyön yhdistelmästä on houkuttelevampi kuin kokoaikatyö, josta jäisi suunnilleen yhtä paljon käteen.
Jos täysi ansiosidonnainen on 1800 e, sen perusteena oleva palkkakin on ihan eri kaliiperia kuin mitä jaksaduuneista maksetaan. Jaskaduuneissa arki on syö - nuku - käy töissä, ja hyöty on muutama hassu satanen, viikonloput menevät palautumiseen fyysisestä työstä ja siihen että saa rästihommat hoidettua. Ei jaksa enää kiinnostaa, on se vain niin paljon mukavampaa löhöillä himassa.
AP:lle sanoisin että kannattaa ihan oikeasti lähteä hiiteen sieltä pk-seudulta, se paikka on täysin ylihinnoiteltu p-läpi jossa pärjäävät enää porvarit ja sossun elätit. Tavan duunarilla ei ole siellä enää mitään jakoa. Esim. Turusta yksiöt 400-500 e ja kaksiot 500-600 e, ja eiköhän hommia riitä lähärille joka paikassa. Kun tarpeeksi moni lähäri, kaupankassa tai lastentarhanope tekee saman, on joko pakko nostaa palkkoja tai tehdä asumiskustannuksille jotain. Niin kauan kuin kaikki vain kitisevät, ei tapahdu mitään.
Kaikki asumistuet on lopetettava. Ihmiset asukoot niin kuin on varaa, tai jos ei ole, niin olkoot vaikka kokonaan asumatta. Pääkaupunkiseudulla asumistukia nauttivat ovat vieläpä usein matuloisia, joilla ei ole mitään halua elättää itseään. Lopettamalla kaikki tuet kannustetaan tuontiperäisen roskasakin paluuta takapajuisiin kotimaihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen yrittänyt sanoa. Se erotus on liian pieni, siinä ei ole mitään järkeä. Palkat ylös tai tuet alas, kummin vain, mutta jotakin on tehtävä.
Se erotus on AP:n kohdalla pieni koska hän listaa jotain ihme "muita" kuluja muutenkin ylihintaisen vuokran päälle. Mitä ne 300-400 euroa kuukaudessa kustantavat muut kulut on? Työttömillä ei ainakaan semmoisiin varaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Mikä hyvinvointivaltio se on, jossa toiset raataa ja toiset saa saman rahan kotona olemisesta? Euroopassa on parempia malleja hyvinvointivaltiosta.
Nimeä ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Keskiluokka ei koe saavansa tarpeeksi hyvää palkkaa! Ratkaisu asiaan: Tehdään köyhien elo kurjemmaksi!"
Aika vinksahtanut logiikka.