Olen lähihoitaja, joka on katkeroitunut kun palkan netto-osuudesta lähes puolet menee vuokraan, mutta samaan aikaan tuilla elävä kaverini saa samanhintaisen asunnon tuilla ja hänelle jää sen jälkeen käteen melkein yhtä paljon.
Ei voi olla oikein, todella rasittavaa. Tiputtakaa tukia tai nostakaa palkkoja. Tai no: nostakaa palkkoja. Tämä tilanne on ihan järjetön. Tyyppi on asunut kämpässä viisi vuotta ja aina on kehoitettu hakemaan pienempää asuntoa. On tehnyt jotakin hakemuksia, joita sitten pitää Kelaan/sossuun toimittaa todisteina, mutta eihän luottotiedoton mitään uutta asuntoa saa ja saa jatkaa asumistaan ylihintaisessa asunnossa ilmaiseksi ja vielä hyvällä paikalla Helsingissä.
Ei pidä käsittää väärin: en halua häntä asunnottomaksi. Mutta se, että hän ei tee mitään, korkeintaan polttelee ja dokailee ja surffaa netissä, on väärin. Itse väännä niska limassa hommia, pyyhin takapuolia ja kuuntelen haistattelua ja saan nyrkistä aina joskus. Ja miksi? Saman saisi olemalla tekemättä mitään. Mutta minä en saa jäädä työttömäksi, minut pakotetaan töihin. Häntä ei ahdistella, saa jatkaa touhua ilman että kukaan jaksaa puuttua.
Jossakin menee raja ja minulla se on lähellä. Heka ei asuntoja anna, työsuhdekämpät menee ulkopaikkakunnilta muuttaville. Siksi pitää olla markkinahintaisessa kämpässä, eikä lainaa saa ikinä omaan. Edes Aso-asuntoja ei ole mahdollista saada, kun jononumerot on pitkät. Ja mihinkään asumistukiin en ole oikeutettu (mistä sellainen kuvitelma ihmisillä edes on?)
Kommentit (902)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku täällä Suomen maassa pärjää niin ne on vuokrafirmat ja asuntosijoittajat. Koronan aikaan lappua tuli luukulle mutta vuokrat maksettiin. Valtio maksaa rahaa suoraan näiden pussiin. Tämä vääristää paljon vuokramarkkinoita etenkin vuokrien hinnoissa.
Älä viitsi leimata yksityishenkilöitä jotka vuokraavat kämppäänsä ja tästä jää verojen ja vastikkeiden jälkeen pahimmillaan satanen-pari käteen kuten minulla. Lisäksi vuokranantaja maksaa kymmenien tuhansien putki- ja julkisivuremontit, alet vuokriin tietenkin näiden aikana ja stressaa kämpän kunnosta.
Kerropa mitä näille asunnoille tapahtuisi jos kukaan ei omistaisi niitä? Ei joku opiskelija osta opiskelupaikkakunnaltaan yksiötä eikä köyhimmillä ole varaa ostaa. Jossain heidänkin on asuttava.
Joku maksaa puolestasi asuntoasi eli kasvattaa varallisuuttasi ja sen lisäksi saat vielä kuukausittaista voittoa ja valitat. Vuokranantaja ei maksa putkiremontteja, ne maksaa taloyhtiö joka kerää rahat niihin yhtiövastikkeista, jotka sisällytät vuokraan.
Jos yksityiset eivät omistaisi asuntoja, ne omistaisi kunnat ja kaupungit, vuokrat pysyisivät kohtuullisina eikä tarvittaisi asumistukia, paitsi tosi pienituloisille (pienituloisimmat eläkeläiset, opiskelijat, kelan päivärahalla olevat työttömät).
Ja jos pää ei kestä vuokraamisen stressiä, voit myydä asunnon pois. Sehän on sijoitus, kaikissa sijoituksissa on riskinsä.
Pahin yhteiskunnan pummi ryhmä on miehet jotka siittävät lapsia eikä ole aikomuskaan elättää niitä vaan veronmaksajille laskut välittömästi. Eivät ota vastuuta mistään tekemisistään. Sitten toisekseen naiset jotka käyttävät hyväkseen näitä miehiä lapsien tekoon kun ei kiinnosta opiskeleminen eikä työnteko. Saa lorvia kotona ja viedä lapset päiväksi päiväkotiin. Veronmaksajat maksaa koko..... sanosinko mutta en.
Vierailija kirjoitti:
Täällä jeesustellaan että jäähän lähärille satanen enemmän rahaa kuin työttömälle, että ihan hyvin on. Lisäksi kannustetaan muuttamaan johonkin peräkylälle kimppakämppään.
MIKSI työtätekevän pitäisi tehdä kyseiset muutokset, etenkin kun saa 40h/vk työstään palkaksi käytännössä sen satasen? Miksei sinne syrjäkylille ja kimppakämppiin kannusteta niitä hekan kämpissä loisivia pitkäaikaistyöttömiä, jotta normaalit asunnit vapautuisivat työssäkäyville? Työttömälle olisi ihan hyväkin sosiaalistaminen asua yhteisasunnossa. Työssäkäyvä sen sijaan tarvitsee työn vastapainoksi omaa rauhaa.
Kyllä on mennyt sosiaaliturvan suunnittelu ihan perseelleen, kun parhaiten ja leppoisimmin täällä elelee työtön stadin keskusta-asuja.
Tätä olen yrittänyt sanoa. Se erotus on liian pieni, siinä ei ole mitään järkeä. Palkat ylös tai tuet alas, kummin vain, mutta jotakin on tehtävä.
Kun katselee täältä tukien saajapuolelta, en näe mitään järkeä mennä töihin.
Tausta:
Työtön eronnut kahden lapsen vuoroviikkoäiti.
Kelan maksaa lasten asumisen luonani käytännössä kokonaan. Asumistuen lapsikorotus reilut 330€ kattaa erotuksen verrattuna asumiskuluihini, jos asuisin yksinäni yksiössä. Siihen saisin reilut 250€ asumistukea eli maksuosuuteni jäisi samaan kuin nyt.
Työmarkkinatuen lapsikorotuksia saan nettona yli 130€/kk. Ne taas kattavat lasten syömiset, kun lapset ovat luonani kaksi viikkoa kuukaudessa. Normaali kotiruoasta siis puhutaan.
Lapsilisät ja yh-korotus tekee reilut 320€/kk puhtaana. Lasten harrastuksiin, vaatteisiin ja muihin välttämättömiin kuluihin minulla menee keskimäärin 260€/kk. Tämä on useamman vuoden pysynyt suurin piirtein samana.
Elatusapua/elatustukea saan minimin, eli 334€/kk ja niillä rahoilla voin sitten vaikka reissata, sisustaa tai voimme käydä usein ulkona syömässä. Joskus otan lapsetkin reissuilleni mukaan.
Omiin kuluihini riittäisi työmarkkinatuki ja asumituki, jos nuukasti eläisin.
Ex-mies tienaa nettona saman verran kuin minä saan tukia, vaikka tekee raskasta fyysistä työtä. Joutuu työn vuoksi pitämään autoa ja siksi käteen hänellä ei jää ylimääräistä. Ei reissaa yksin eikä lasten kanssa, asumiseen ei saa tukea, vaikka pitää asua yhtä isossa asunnossa lasten takia kuin minun. Kaikki hankinnat pitää ostaa lainarahalla ja silti joutuu maksamaan minulle vielä elatusapua, koska olen niin "pienituloinen". Lasten asuminen ja ruoka maksaa tietysti hänelle aivan yhtä paljon kuin minulla. Elatusavuilla osallistuu lasten muihin kuluihin, vaikken lapsilisät ja yh-korotukset riittää niihin kepeästi.
Joo, siis todellakin töille ei kiitos. Asumistuet vain pienenisi kuten elatusavutkin ja vapaus olisi poissa.
Vierailija kirjoitti:
Tausta:
Kelan maksaa lasten asumisen luonani käytännössä kokonaan. Asumistuen lapsikorotus reilut 330€ kattaa erotuksen verrattuna asumiskuluihini, jos asuisin yksinäni yksiössä. Siihen saisin reilut 250€ asumistukea eli maksuosuuteni jäisi samaan kuin nyt.
Työmarkkinatuen lapsikorotuksia saan nettona yli 130€/kk. Ne taas kattavat lasten syömiset, kun lapset ovat luonani kaksi viikkoa kuukaudessa. Normaali kotiruoasta siis puhutaan.
Lapsilisät ja yh-korotus tekee reilut 320€/kk puhtaana. Lasten harrastuksiin, vaatteisiin ja muihin välttämättömiin kuluihin minulla menee keskimäärin 260€/kk. Tämä on useamman vuoden pysynyt suurin piirtein samana.
Elatusapua/elatustukea saan minimin, eli 334€/kk ja niillä rahoilla voin sitten vaikka reissata, sisustaa tai voimme käydä usein ulkona syömässä. Joskus otan lapsetkin reissuilleni mukaan.
Ex-mies tienaa nettona saman verran kuin minä saan tukia, vaikka tekee raskasta fyysistä työtä. Joutuu työn vuoksi pitämään autoa ja siksi käteen hänellä ei jää ylimääräistä. Ei reissaa yksin eikä lasten kanssa, asumiseen ei saa tukea, vaikka pitää asua yhtä isossa asunnossa lasten takia kuin minun. Kaikki hankinnat pitää ostaa lainarahalla ja silti joutuu maksamaan minulle vielä elatusapua, koska olen niin "pienituloinen". Lasten asuminen ja ruoka maksaa tietysti hänelle aivan yhtä paljon kuin minulla. Elatusavuilla osallistuu lasten muihin kuluihin, vaikken lapsilisät ja yh-korotukset riittää niihin kepeästi.
Joo, siis todellakin töille ei kiitos. Asumistuet vain pienenisi kuten elatusavutkin ja vapaus olisi poissa.
Teistä toisella on itsekunnioitus, (ja muidenkin) toisella ei.
Vierailija kirjoitti:
Tausta:
Ymmärrän kantasi, vaikka se veronmaksajana harmittaakin.
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa asua kaupungin asunnossa? Minä olen lastenhoitaja ja asun mielummin toisella vuokranantajalla, ei tarvitse kärsiä nisteistä ja bileistä kaiken yötä. Kyllä tämä maksaakin mutta lasteni hyvinvointi on tärkempää. Olen asunut 3 eri kaupungin asunnossa ja meno on vain pahentunut entisten naapurien mukaan. Niissä ei asu enää normaaleja työssäkäyviä duunareita kuten ennen...
Ymmärrän sinua, koska itsellä sama tilanne. Toisaalta voisi kai ajatella niinkin, että jos noissa kaupungin kämpissä noudatettaisiin tiukempaa ja selvempää karsintaa, eli että asunnot menisivät palkkatyötä tekeville matalapalkkaduunareille, eikä tuilla puliveivaaville veijareille, saattaisi se vaikuttaa siihen asukasviihtyvyyteenkin. Kun käy kolmessa vuorossa töissä, jää aikaa vähemmän narkata ja hajotella paikkoja tai häiritä naapureita. Saattaapa siinä yhteiskuntakin säästää pitkän pennin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa että ap elelee noin 500 eurolla kuussa? Tervetuloa pitkäaikaistyöttömän arkeen. Tukien ym jälkeen käyttörahaa jää tarkalleen 462 euroa kuussa. Sillä sitten kuittaan puhelin/netti laskut, mahdolliset harrastusmaksut ym. Voin sanoa suoraan että tämä ei ole sellainen rahamäärä jolla juodaan skumppaa joka toinen päivä ja räitään kattoon. Jaa miksi 462, koska laki sanoo minimiksi 502? Siksi koska työtön tulee jossain välissä saamaan kaksi työttömyyskorvausta saman kuun aikana. Ihan kuun alussa ja kuun lopussa. Sen jälkeen Kela laskee ikuisesti sinun tienaavan haamurahaa noin 40€ kuussa. Joka otetaan toimeentulotuesta sitten pois. Tämä kulkee nimellä 21.5 kerroin. Googlettakaa niin tiedätte enemmän. Tämä kerroin EI HÄVIÄ ennenkuin työtön saa palkkatyötä vähintään 30 päivän ajaksi.
Ei se ole haamurahaa, koska saat työttömyyskorvausta 13 erää vuodessa. Se 13.erä on jaotettu muille kuukausille jotta sulla säilyy toimeentulotukioikeus ja laskut maksetaan. Jos yhdessä kuussa huomioitaisiinkin ne kaksi erää kerralla, niin päätökset olisivat ylijäämäisiä useamman kuukauden ajan.
Tai sitten voitaisiin yhdessä päättää, ettei sitä asiaa huomioida ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa asua kaupungin asunnossa? Minä olen lastenhoitaja ja asun mielummin toisella vuokranantajalla, ei tarvitse kärsiä nisteistä ja bileistä kaiken yötä. Kyllä tämä maksaakin mutta lasteni hyvinvointi on tärkempää. Olen asunut 3 eri kaupungin asunnossa ja meno on vain pahentunut entisten naapurien mukaan. Niissä ei asu enää normaaleja työssäkäyviä duunareita kuten ennen...
Ymmärrän sinua, koska itsellä sama tilanne. Toisaalta voisi kai ajatella niinkin, että jos noissa kaupungin kämpissä noudatettaisiin tiukempaa ja selvempää karsintaa, eli että asunnot menisivät palkkatyötä tekeville matalapalkkaduunareille, eikä tuilla puliveivaaville veijareille, saattaisi se vaikuttaa siihen asukasviihtyvyyteenkin. Kun käy kolmessa vuorossa töissä, jää aikaa vähemmän narkata ja hajotella paikkoja tai häiritä naapureita. Saattaapa siinä yhteiskuntakin säästää pitkän pennin.
Itse asiassa päihdeasuntolassa asuminen maksaa yhteiskunnalle todella paljon enemmän kuin se, että sama ihminen asuu kaupungin asunnossa.
Sen sijaan että valittaisit työttömistä, voisit valittaa rikkaista, jotka kiertävät veroja.
Hyvä, että yhteiskuntamme pitää huolen myös niistä, jotka eivät yksin pärjäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa että ap elelee noin 500 eurolla kuussa? Tervetuloa pitkäaikaistyöttömän arkeen. Tukien ym jälkeen käyttörahaa jää tarkalleen 462 euroa kuussa. Sillä sitten kuittaan puhelin/netti laskut, mahdolliset harrastusmaksut ym. Voin sanoa suoraan että tämä ei ole sellainen rahamäärä jolla juodaan skumppaa joka toinen päivä ja räitään kattoon. Jaa miksi 462, koska laki sanoo minimiksi 502? Siksi koska työtön tulee jossain välissä saamaan kaksi työttömyyskorvausta saman kuun aikana. Ihan kuun alussa ja kuun lopussa. Sen jälkeen Kela laskee ikuisesti sinun tienaavan haamurahaa noin 40€ kuussa. Joka otetaan toimeentulotuesta sitten pois. Tämä kulkee nimellä 21.5 kerroin. Googlettakaa niin tiedätte enemmän. Tämä kerroin EI HÄVIÄ ennenkuin työtön saa palkkatyötä vähintään 30 päivän ajaksi.
Ei se ole haamurahaa, koska saat työttömyyskorvausta 13 erää vuodessa. Se 13.erä on jaotettu muille kuukausille jotta sulla säilyy toimeentulotukioikeus ja laskut maksetaan. Jos yhdessä kuussa huomioitaisiinkin ne kaksi erää kerralla, niin päätökset olisivat ylijäämäisiä useamman kuukauden ajan.
Tai sitten voitaisiin yhdessä päättää, ettei sitä asiaa huomioida ollenkaan.
Pitäisikin, koska ihminen maksaa niillä kahdella rahalla kuitenkin kahdet vuokrat ja kahdet menot, vaikka ne virallisesti tuleekin saman kuun aikana. Se ei todellakaan ole mitään ylimääräistä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpöhöpö. Paljonko bruttopalkkasi ja vuokrasi ovat? Kerro ne ja jatketaan keskustelua sitten.
Brutto 2150, käteen karvan alle 1800 euroa/kk. Vuokra 850 (halvempia yksiöitä ei meinää löytyä). Palkasta jää 950 euroa käteen. Siitä ruoat 250 euroa kk. Opintolainan lyhennys 150 euroa kk (haluan nopeasti pois, että pääsisin joskus säästämään), puhelin + vakuutukset + matkakortti+ muita pakollisia maksuja, kuten lääkärikäynnit ja lääkkeet yht. 150-200 euroa kk. Laske siitä lyökö leiville.
Sulla on ihan normaali palkka ja normaalit menot. Jos haluat enemmän, hanki joku muu koulutus ja työ. Ei sillä, etteikö lähihoitajan työ olisi tärkeää, mutta sulla oli varmaan tiedossa, kun alan valitsit, että ei siinä rikastuta.
Ja jos ihmisen pitää kadehtia itseään heikommassa asemassa olevia, niin jotain on kyllä vialla. Tai trollihan sinä oletkin. Maksaako Kokoomuksen tai Persujen puoluetoimisto sulle tästä jotain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo palkka ollut ap:lla tiedossa siinä vaiheessa kun menit sairaanhoitajakoulutukseen? Kaikkihan tuon tietävät, ammatinvalintakysymys. Olisit opiskellut rakennusinsinööriksi kuten minä niin olisi massia niin paljon ettei tiedä mihin sen kaiken työntää kun kaikkea on eikä lisää halua hankkia. Tai tämä ainakin itselläni on tilanne. Mistähän löytäisi sellaisen sugarbeiben?
Kun olen haastatellut ihmisiä palkka-asioissa, niin Suomessa ei ole tapana puhua palkoista edes oppialaitoksissa. Jotenkin hyvinvointivaltion hypetyksessä sitä nuori ihminen ja järkevä ihminen noin muutenkin kuvittelee että työnteolla tulisi toimeen hyvinvointivaltiossa.
Mutta ei, palkat onkin ihan kehitysmaan tasolla.
Ei ihminen ihmeellisempiä vaadi palkalta.
Että tulisi vain toimeen ja jäisi vähän säästöön, mutta ei jää.
Tämä on yleistä tässä maassa ettei jää säästöön ja saa kerättyä puskuria itselleen.
Yleensä pahimmillaan koko kuun palkka menee vuokraan.
No tuo on ihan yleinen ongelma missä vaan päin maailmaa jos yhden ihmisen taloutta yritetään pitää yllä ison kaupungin hintatasolla. Kyllä se on oikeastaan kaikkialla niin että maailma on suunniteltu pariskuntien tulojen mukaan ja myös niin että jokainen katsoo sen asuinpaikkansa tulotason mukaan eikä niinpäin että ensin päätetään missä halutaan asua ja sitten yritetään saada rahat jotenkin riittämään.
Nykyään nuoret valitsee sen asuinpaikan ensin ja miettii vasta sitten miten se maksetaan. Yleensä ruuasta luovutaan ja perinteistä.
Erilaiset perinteet maksaa ja huonekaluista voi myös luopua kokonaan.
Patja ja läppäri riittää. Ei mitään ruokailua pöydässä yms. konservatiivista turhaa.
Asuinalue kannattaa valita tarkkaan. Halvan vuokran perässä jos menee, niin pian on kaikki lieveilmiöt ympärillä.
Ennen vanhemmat valitsi aina halvimman hintaluokan mukaan asuinalueet ja lapsethan siitä kärsi.
Nykyään nuoret asuu mahdollisimman kalliilla ja luopuu turhasta.
Vain netti riittää. Ei alkoholia, ei astioita tai muuta roskaa.
Ostetaan valmista tai tuoretta.
Ei kannata hankkia mitään turhaa, koska se maksaa.
Tämä vähentää kulutusta ja aiheuttaa markkinataloudelle suuria ongelmia.
Kyllä ne hinnat kannattaisi pitää kohtuullisina.
Olen kuullut aikuisten 30v ihmisten kommuuneista, jossa harrastetaan irtoseksiä asukkaiden kesken kaikkien sukupuolten kesken jopa ryhmässä, koska seksikin pitää hoitaa, mutta ei ole aikaa seurustella tai tehdä mitään perinteistä toimintaa kuten kädä treffeillä.
Ideana on hankkia nopeita aistielämyksiä kenties huume-elämyksiäkin, koska töitä on jopa viikonloppuisin ja vapaata saattaa olla vain nelisen tuntia. He tekevät töitä kellon ympäri näyttöpäätteen äärellä.
Hommat hoidetaan ja asutaan omissa huoneissa. Töissä ollaan etänä netin välityksellä. Vuokra maksetaan jokaisen kesken. Nämä ovat uusia aikoja ja muuttavat radikaalisti perinteitä.
Nykyään liberaalit oikeistolaiset tuulet puhaltavat ja ihmisten on sopeuduttava. Talousasiat ajavat meidät ihan uusiin muotteihin. Ihminen on joustava.
Liian kalliit vuokrat ja soluasuminen murtaa perinteitä ja konservatiivista perusrunkoa.
Perinteet unohtuu kun talousasiat menevät kaiken edelle.
Tästä pitäisi olla huolissaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko ok, jos asun keskustassa ja käyn loppuelämäni kuntouttavassa tukityössä?
Voit käydä kuntouttavassa tukityössä, mutta keskustasta muutat pois.
Vierailija kirjoitti:
no mäki oon asunut tässä mun kaksiossa työttömänä jo kuus vuotta. TÄnä aikana vuokra noussu 800->900, mut koko ajan on huomioitu täysmääräsenä vaik se virallinen raja on alle 700.
nettona pitäis tienata vähintään 1400-1450 et pääsis samaan kuin tuilla, ja ehkä hieman enemmänkin jos otetaan huomioon työmatkakulut, kasavneet ruoka -ja vaatekustannukset, kelan maksama sähkölasku ja julkinen terveydenhuoltoM34
Työnteko suomessa ei kannata jos olet sinkku tai opiskelija tai pienituloinen.
Saa paljon paremmin työttömänä kun osaa hakea kaikki tuet.
Hammaslääkäri , sähkö , vedet , reseptilääkkeet , silmälasit , ja lisäksi saan tttukea rahaa 150e tilille. Olennollut töissä mutta ei kannattanut rahallisesti..jäin jopa miinukselle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku täällä Suomen maassa pärjää niin ne on vuokrafirmat ja asuntosijoittajat. Koronan aikaan lappua tuli luukulle mutta vuokrat maksettiin. Valtio maksaa rahaa suoraan näiden pussiin. Tämä vääristää paljon vuokramarkkinoita etenkin vuokrien hinnoissa.
Älä viitsi leimata yksityishenkilöitä jotka vuokraavat kämppäänsä ja tästä jää verojen ja vastikkeiden jälkeen pahimmillaan satanen-pari käteen kuten minulla. Lisäksi vuokranantaja maksaa kymmenien tuhansien putki- ja julkisivuremontit, alet vuokriin tietenkin näiden aikana ja stressaa kämpän kunnosta.
Kerropa mitä näille asunnoille tapahtuisi jos kukaan ei omistaisi niitä? Ei joku opiskelija osta opiskelupaikkakunnaltaan yksiötä eikä köyhimmillä ole varaa ostaa. Jossain heidänkin on asuttava.
Joku maksaa puolestasi asuntoasi eli kasvattaa varallisuuttasi ja sen lisäksi saat vielä kuukausittaista voittoa ja valitat. Vuokranantaja ei maksa putkiremontteja, ne maksaa taloyhtiö joka kerää rahat niihin yhtiövastikkeista, jotka sisällytät vuokraan.
Jos yksityiset eivät omistaisi asuntoja, ne omistaisi kunnat ja kaupungit, vuokrat pysyisivät kohtuullisina eikä tarvittaisi asumistukia, paitsi tosi pienituloisille (pienituloisimmat eläkeläiset, opiskelijat, kelan päivärahalla olevat työttömät).
Ja jos pää ei kestä vuokraamisen stressiä, voit myydä asunnon pois. Sehän on sijoitus, kaikissa sijoituksissa on riskinsä.
Vastikkeella kustannetaan yleisten tilojen siivous ja huoltoyhtiö, ei remontteja. Osakkaat maksavat itse kaikki taloyhtiöiden remontit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ok, jos asun keskustassa ja käyn loppuelämäni kuntouttavassa tukityössä?
Voit käydä kuntouttavassa tukityössä, mutta keskustasta muutat pois.
Itse muuttaisin mielelläni pois keskustan suihkuttomasta alle 15 neliön kopista, mutta niitäpä ei työttömänä napata helposti, asuntoja. Toisekseen ei ole hyvä, että syntyy slummeja ja no-go- alueita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa päihdeasuntolassa asuminen maksaa yhteiskunnalle todella paljon enemmän kuin se, että sama ihminen asuu kaupungin asunnossa.
Minä siitä viis veisaan. Asukoon vaikka veneen alla, kunhan rehellinen työväki saa olla rauhassa ja elää kohtuullisilla kustannuksilla. Alkaa vtuttaa nämä juopot ja narkit ja muut luonnevikaiset, jotka tekevät omasta ongelmastaan muiden ongelman.
Vierailija kirjoitti:
"Mutta minä en saa jäädä työttömäksi, minut pakotetaan töihin."
Kuka pakottaa? Otat loparit, kärsit 3 kk karenssin ja sen jälkeen pääset ansiosidonnaiselle. Olen itsekin kerran lähtenyt tuolla tavalla yhdestä huonosta työpaikasta ja saanut karenssin. Jos rahat eivät riitä karenssin aikaa, haet toimeentulotukea. Ja sitä ennen muistat nostaa kaikki ylimääräiset varat tililtä 2-3 kk ennen irtisanoutumista.
Ei, tuo on huijausta. Vasta sitten tt-tuki kun rahat käytetty.
Sama tilanne paitsi että kyse omistusasunnoista. Maksetaanko toimeentulotuesta asuntolainaa tai miten on mahdollista että maataan kotona 24/7 ja kuitenkin on ostettu suht arvokas asunto. Kuka sitä lainaa maksaa?