Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lähihoitaja, joka on katkeroitunut kun palkan netto-osuudesta lähes puolet menee vuokraan, mutta samaan aikaan tuilla elävä kaverini saa samanhintaisen asunnon tuilla ja hänelle jää sen jälkeen käteen melkein yhtä paljon.

Vierailija
10.09.2020 |

Ei voi olla oikein, todella rasittavaa. Tiputtakaa tukia tai nostakaa palkkoja. Tai no: nostakaa palkkoja. Tämä tilanne on ihan järjetön. Tyyppi on asunut kämpässä viisi vuotta ja aina on kehoitettu hakemaan pienempää asuntoa. On tehnyt jotakin hakemuksia, joita sitten pitää Kelaan/sossuun toimittaa todisteina, mutta eihän luottotiedoton mitään uutta asuntoa saa ja saa jatkaa asumistaan ylihintaisessa asunnossa ilmaiseksi ja vielä hyvällä paikalla Helsingissä.

Ei pidä käsittää väärin: en halua häntä asunnottomaksi. Mutta se, että hän ei tee mitään, korkeintaan polttelee ja dokailee ja surffaa netissä, on väärin. Itse väännä niska limassa hommia, pyyhin takapuolia ja kuuntelen haistattelua ja saan nyrkistä aina joskus. Ja miksi? Saman saisi olemalla tekemättä mitään. Mutta minä en saa jäädä työttömäksi, minut pakotetaan töihin. Häntä ei ahdistella, saa jatkaa touhua ilman että kukaan jaksaa puuttua.

Jossakin menee raja ja minulla se on lähellä. Heka ei asuntoja anna, työsuhdekämpät menee ulkopaikkakunnilta muuttaville. Siksi pitää olla markkinahintaisessa kämpässä, eikä lainaa saa ikinä omaan. Edes Aso-asuntoja ei ole mahdollista saada, kun jononumerot on pitkät. Ja mihinkään asumistukiin en ole oikeutettu (mistä sellainen kuvitelma ihmisillä edes on?)

Kommentit (902)

Vierailija
461/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perhe, varsinkin yksinhuoltaja, jolla monta lasta ja ei mitään omaisuutta tienaa todella hyvin. Käteen jää kuukaudessa helposti 3500e. Pitäisi olla bruttotulot tuliin 6000e että kannattaisi tarkoitakaan töihin menoa. Kaikki kannattaa nostaa käteisenä laatikkoon että tili on kokoajan "tyhjä" ja saa maksimituet.

Toimeentulotulkeahan ei irtoa euroakaan jos olet perinyt sähköttömän kuivanmaanmökin harjavallasta, koska sinulla on omaisuutta. Vaikea realisoida omaisuus jos mökki purkukuntoinen eikä ostajaa löydy.

Puhumattakaan jos joskus olet ollut työelämässä ja saanut omistusasunnon ostettua, toimeentulotukea ei tipu vaan heti myytävä jos joku ostaa.

Paras on huolehtia että ei ole mitään omaisuutta ja nostaa kaikki tuet käteisenä.

Suurimpia väliinputoajia ovat Pienituloiset eläkeläiset joilla omaisuutta esim. Kerrostalokaksio joka odottaa putkiremonttia.

Tai pienyrittäjät jotka ovat tukien ulkopuolella.

Ymmärrän ettei tietyille kansanryhmille ole mitään ongelmaa maksaa 1000e vuokraa mukavasta lähiöstä Helsingistä. Kela maksaa ja jos käskevät vaihtaa halvempaan voi aina ruikuttaa että ei löydy halvempaa ja kuinka sosiaaliset verkostot on tässä talossa. Maksu hoituu kyllä. Perus palkansaajalla joka maksaa itse omat menonsa 1000e vuokra tekee tosi tiukkaa. Kelan tukiasiakkaat on nostanut vuokrien hintatason ihan pilviin.

Tähän tarvitaan muutos.

Kukaan ei tarkoita etteikö vähävaraisilla ole oikeus asuntoon ja ruokaan ja välttämättömyyden, mutta ei ole oikein että lähihoitaja joutuu asumaan Järvenpäässä ja kulkemaan Marian sairaalaan töihin 45 min suuntaansa koska Järvenpäästä yksiön on saanut vuokrattua 650e/kk kun Marian sairaalan vieressä, 100m matkaa ruoholahdessa ihmiset asuu kelan tuella asunnossa jonka markkinahinta on 450 000euroa.

Se kalasataman uusi tornitalokin on nyt vuokra-asunnoiksi menossa, kela-vuokralaisten. Kelpaisi merimaisema minullekin ja asua 400 000e kämpässä mutta onhan minulla katto päällä Järvenpäässä 80 000e kämpässä ja pääsen sieltä sitten 45min oksennuksia ja verta siivoamaan ja peppua pyyhkimään. Onneksi on töitä! Ja ilo maksaa veroja!

Oho, olet kyllä onnistunut halvalla saamaan asunnon Järvenpäästä jos alle 100t€ oot maksanut!! Pari päivää sitten meinaan selailin oikotietä Järvenpään osalta ja olin ihan järkyttynyt niistä hinnoista, täytyy varmaan muuttaa kauas etelästä että olisi varaa ostaa hyvältä paikalta perheasunto.

Jampan elementtitalosta saa yksiön jos osaa tinkiä hintaa

Vierailija
462/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja moni muu on ymmärtänyt tämän jo ajat sitten. Lopetin työt yli vuosikymmen sitten ja siitä asti olen elänyt tukien varassa. Kuukaudessa saan 400€ vähemmän käteen kuin töissä ollessani. Eli tuntipalkkani töissä ollessani olisi alle 2,5€. Lisäksi saan työttömänä erilaisia alennuksia palveluista. Suosittelen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän turhautumisen ja se on väärin, että tuloeroa on noin vähän, mutta työssäkäyvänä ihmisenä sosiaalinen asemasi on kuitenkin parempi kuin tuolla toisella. Sinä olet ns. kunnon ihminen yhteiskunnan silmissä, joten en kadehtisi tuota toista hirveästi.

Vierailija
464/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perhe, varsinkin yksinhuoltaja, jolla monta lasta ja ei mitään omaisuutta tienaa todella hyvin. Käteen jää kuukaudessa helposti 3500e. Pitäisi olla bruttotulot tuliin 6000e että kannattaisi tarkoitakaan töihin menoa. Kaikki kannattaa nostaa käteisenä laatikkoon että tili on kokoajan "tyhjä" ja saa maksimituet.

Toimeentulotulkeahan ei irtoa euroakaan jos olet perinyt sähköttömän kuivanmaanmökin harjavallasta, koska sinulla on omaisuutta. Vaikea realisoida omaisuus jos mökki purkukuntoinen eikä ostajaa löydy.

Puhumattakaan jos joskus olet ollut työelämässä ja saanut omistusasunnon ostettua, toimeentulotukea ei tipu vaan heti myytävä jos joku ostaa.

Paras on huolehtia että ei ole mitään omaisuutta ja nostaa kaikki tuet käteisenä.

Suurimpia väliinputoajia ovat Pienituloiset eläkeläiset joilla omaisuutta esim. Kerrostalokaksio joka odottaa putkiremonttia.

Tai pienyrittäjät jotka ovat tukien ulkopuolella.

Ymmärrän ettei tietyille kansanryhmille ole mitään ongelmaa maksaa 1000e vuokraa mukavasta lähiöstä Helsingistä. Kela maksaa ja jos käskevät vaihtaa halvempaan voi aina ruikuttaa että ei löydy halvempaa ja kuinka sosiaaliset verkostot on tässä talossa. Maksu hoituu kyllä. Perus palkansaajalla joka maksaa itse omat menonsa 1000e vuokra tekee tosi tiukkaa. Kelan tukiasiakkaat on nostanut vuokrien hintatason ihan pilviin.

Tähän tarvitaan muutos.

Kukaan ei tarkoita etteikö vähävaraisilla ole oikeus asuntoon ja ruokaan ja välttämättömyyden, mutta ei ole oikein että lähihoitaja joutuu asumaan Järvenpäässä ja kulkemaan Marian sairaalaan töihin 45 min suuntaansa koska Järvenpäästä yksiön on saanut vuokrattua 650e/kk kun Marian sairaalan vieressä, 100m matkaa ruoholahdessa ihmiset asuu kelan tuella asunnossa jonka markkinahinta on 450 000euroa.

Se kalasataman uusi tornitalokin on nyt vuokra-asunnoiksi menossa, kela-vuokralaisten. Kelpaisi merimaisema minullekin ja asua 400 000e kämpässä mutta onhan minulla katto päällä Järvenpäässä 80 000e kämpässä ja pääsen sieltä sitten 45min oksennuksia ja verta siivoamaan ja peppua pyyhkimään. Onneksi on töitä! Ja ilo maksaa veroja!

Oho, olet kyllä onnistunut halvalla saamaan asunnon Järvenpäästä jos alle 100t€ oot maksanut!! Pari päivää sitten meinaan selailin oikotietä Järvenpään osalta ja olin ihan järkyttynyt niistä hinnoista, täytyy varmaan muuttaa kauas etelästä että olisi varaa ostaa hyvältä paikalta perheasunto.

Jampan elementtitalosta saa yksiön jos osaa tinkiä hintaa

No en kyllä hakualueeksi listannut Jamppaa vaan keskustan lähialueet, Jamppaan en todellakaan muuttaisi.

Vierailija
465/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa että ap elelee noin 500 eurolla kuussa? Tervetuloa pitkäaikaistyöttömän arkeen. Tukien ym jälkeen käyttörahaa jää tarkalleen 462 euroa kuussa. Sillä sitten kuittaan puhelin/netti laskut, mahdolliset harrastusmaksut ym. Voin sanoa suoraan että tämä ei ole sellainen rahamäärä jolla juodaan skumppaa joka toinen päivä ja räitään kattoon. Jaa miksi 462, koska laki sanoo minimiksi 502? Siksi koska työtön tulee jossain välissä saamaan kaksi työttömyyskorvausta saman kuun aikana. Ihan kuun alussa ja kuun lopussa. Sen jälkeen Kela laskee ikuisesti sinun tienaavan haamurahaa noin 40€ kuussa. Joka otetaan toimeentulotuesta sitten pois. Tämä kulkee nimellä 21.5 kerroin. Googlettakaa niin tiedätte enemmän. Tämä kerroin EI HÄVIÄ ennenkuin työtön saa palkkatyötä vähintään 30 päivän ajaksi.

Vierailija
466/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistukijärjestelmä pitää lakkauttaa pikimmiten. Nykytilanteessa ei ole mitään järkeä.

Miksi jotkut jaksaa tätä toitottaa? Vuokrat ovat nykyään 500 euron paikkeilla yksiöissä ja asumistuki on maksimissaan 310 euroa paitsi velliperseiden Helsingissä. Nykyään asumistuki ei riitä mihinkään ja vuokranantajat ovat säätäneet vuokratason lähelle TOIMEENTULOTUEN hyväksyttyjen asumismenojan enimmäistason paikkeille. Esimerkkinä Tampereella se on 572 euroa, ja keskivertovuokra yksiössä on siellä 500-560.

Jos asumistuki poistettaisiin, hölmöläisen peiton tavoin se summa korvattaisiin Toimeentulotuesta jokatapauksessa. Mikään ei muuttuisi.

Tästähän oli artikkeli joka ikävä kyllä on nyt maksumuurin takana että asumistuet eivät sitä vuokratasoa nosta vaan nimenomaan TOIMEENTULOTUKI joka käytännössä pk-seudulla korvaa minkä tahansa suuruisen vuokran. Se on harkinnanvarainen osa. Artikkelissa oli mainittu että on ollut suuri virhe hyväksyä tttuessa nämä järkyttävän suuret vuokrat koska vuokranantajat käyttävät tätä sumeilematta hyväksi. Asumistuessahan on katto eikä enempää saa vaikka vuokra olisi kuinka kallis, tttuessa sen sijaan maksetaan kaikki ylimenevä niin että elämiseen jää se noin 500€. Mun kaveri asuu myös Helsingissä ja on lähihoitaja, vuokra 950€ ja saa asumistukea parisen sataa per kk joten ap voi myös hyvinkin saada, kannattaa hakea.

Se on kuntakohtainen, mikä maksaa mikä ei. Jyväskylässä ei ole koskaan maksettu, korkeintaan 3 kk:tta, sen jälkeen on itse maksettava ruokarahasta tai muutettava halvempaan asuntoon. Niitä kyllä löytyy.

Vierailija
467/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän turhautumisen ja se on väärin, että tuloeroa on noin vähän, mutta työssäkäyvänä ihmisenä sosiaalinen asemasi on kuitenkin parempi kuin tuolla toisella. Sinä olet ns. kunnon ihminen yhteiskunnan silmissä, joten en kadehtisi tuota toista hirveästi.

Itselleni kyse ei ole kadehtimisesta, vaan oikeudenmukaisuudesta.

Vierailija
468/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä suurin ongelma tuossa on ehdottomasti Helsingin asuntotilanne. On aivan järjetöntä, että sosiaalituilla kustannetaan keskustassa asuminen.

Suurin osa siivous- ja huoltotöistä Helsingissä ovat nykyään osa-aikaisia. Osa-aikaisissa työskentelevät saavat myös osittain tukia. Eli jos lähtee niitä poistamaan niin saa Helsingin sikariherrat siivota itse omat katunsa.

Vierailija
469/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa että ap elelee noin 500 eurolla kuussa? Tervetuloa pitkäaikaistyöttömän arkeen. Tukien ym jälkeen käyttörahaa jää tarkalleen 462 euroa kuussa. Sillä sitten kuittaan puhelin/netti laskut, mahdolliset harrastusmaksut ym. Voin sanoa suoraan että tämä ei ole sellainen rahamäärä jolla juodaan skumppaa joka toinen päivä ja räitään kattoon. Jaa miksi 462, koska laki sanoo minimiksi 502? Siksi koska työtön tulee jossain välissä saamaan kaksi työttömyyskorvausta saman kuun aikana. Ihan kuun alussa ja kuun lopussa. Sen jälkeen Kela laskee ikuisesti sinun tienaavan haamurahaa noin 40€ kuussa. Joka otetaan toimeentulotuesta sitten pois. Tämä kulkee nimellä 21.5 kerroin. Googlettakaa niin tiedätte enemmän. Tämä kerroin EI HÄVIÄ ennenkuin työtön saa palkkatyötä vähintään 30 päivän ajaksi.

Oon aina ollut sitä mieltä, että tää on älyttömyyden huippu. Kun sillä työttömällä ei oikeasti ole sitä rahaa yhtään enempää kuussa.

Vierailija
470/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea motivoitua työhön 1800 euron nettopalkalla. Kyllä voisi ihan hyvin olla välillä pitempään työtön ja levähtää. Ei sillä rahalla saa mitään muuta kuin juuri ja juuri pakolliset menot maksettua ja loppukuu eletään luottokortilla.

Vierailija
471/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpöhöpö. Paljonko bruttopalkkasi ja vuokrasi ovat? Kerro ne ja jatketaan keskustelua sitten.

Brutto 2150, käteen karvan alle 1800 euroa/kk. Vuokra 850 (halvempia yksiöitä ei meinää löytyä). Palkasta jää 950 euroa käteen. Siitä ruoat 250 euroa kk. Opintolainan lyhennys 150 euroa kk (haluan nopeasti pois, että pääsisin joskus säästämään), puhelin + vakuutukset + matkakortti+ muita pakollisia maksuja, kuten lääkärikäynnit ja lääkkeet yht. 150-200 euroa kk. Laske siitä lyökö leiville.

Ja kaverinihan saa matkakortin sossusta + lääkärikäynnit korvataan. Puhelimesta en tiedä, mutta epäilen että sekin maksetan. Vakutuksista en tiedä, liekö hänellä sellaista. Lainat tietysti ulosotossa.

Inhottaa olla tällainen valittaja, mutta tajusin tämän asian joku päivä sitten ja on vtuttanut kunnolla. Eihän minun työlläni ole mitään arvoa. Ap.

Mutta sulla on sentään asiat järjestyksessä.  Jos tolla kaverilla on lainat ulosotossa, se merkitsee sitä, ettei se koskaan tule tuosta tilanteesta nousemaankaan, aina on ne ulosotot edessä.  

Sun on kuitenkin mahdollista muuttaakin elämääsi.  Ei ole joku taho siellä heti ensimmäisenä käsi ojossa, jos jostain rahaa saat.  Sehän se ihmisiä passivoi, kun tajuaa, että mitään ei kannata edes yrittää, kun heti on ulosotto edessä.

Miten sulla menee lääkärikäynteihin ja -kuluihin 150-200 euroa kuussa?  Jos olet työssä, eikö sulla ole ilmainen työterveyshuolto?  Onko sun käytävä yksityislääkärillä joka kuukausi?  

Onhan terveyskeskuslääkärissäkin käynti periaatteessa ilmaista, se yksi käyntimaksu vain kerran vuodessa, ainakin minä olen näin käsittänyt.  Vai onko siihen tullut muutoksia, en ole muutamaan vuoteen käynyt.

No en tiedä, paljonko jotkut e-pillerit maksaa, jos niitä käyttää, mutta en usko että ihan satasia kuitenkaan.  Ja eikös sekin resepti anneta vähintään vuodeksi kerrallaan?

Aina voit etsiä halvempaa asuntoa.  Vaikka tuntuisi siltä, ettei niitä ole, niin silti kannattaa etsiskellä.  

Mitä vakuutuksia sinulla on?  Onko sulla auto?  

Olen eri mutta kommentoin noita lääkärikäyntejä. Ihan hyvin saattaa mennä 200e kuussa lääkäriin. Minä olen käynyt tämän vuoden aikana lähes joka kuukausi lääkärissä, magneettikuvissa, labroissa jne.

Kyllä se tulee kalliiksi, käynnit maksaa ja ei ole ilmaista kulkeminen kun matkaa yhteen suuntaan 40-100km.

Vierailija
472/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ok, jos asun keskustassa ja käyn loppuelämäni kuntouttavassa tukityössä?

Vierailija
473/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä pakko sanoa tähän jotain. Olen kaksi kertaa ollut vailla asuntoa Helsingissä ja molemmilla kerroilla muutin pois sieltä, koska ei ollut varaa asua siellä. Minä en ainakaan työttömänä saanut mistään ilmaista asuntoa, Hekan asuntoa, tai mitään tonnien tukia!

Mikä on tämä harhakäsitys, että jollekin muka maksetaan asuminen Helsingissä, oli sitten osa-aika työllistetty tai työtön? Asumistuen katto, eli maksimimäärä, jota sitä maksetaan oli muistaakseni n.300-400€, eli siitä yli menevän osan maksat itse. Käsittääkseni tämä asia on ollut näin jo pidemmän aikaa.

Suututtaa tällaiset avaukset, joissa esitetään asiat ihan eri tavalla kuin miten ne oikeasti ovat ja lietsotaan ihmiset raivon valtaan työttömiä ja pienituloisia kohtaan. Jos saat asumistukea maksimin n. 400e ja työttömyystukea/toimeentulotukea n. 500e, niin saat yhteensä kuussa tukia 900e, joista maksat sekä vuokran, ruoan, laskut, liikkuminen ja kaikki elämisen kulut. Ap:lle jää vuokran jälkeen 950e elämiseen. Ero on ihan valtava.

Minä en tiedä, kuka näitä tonnien tukia saa ja keskustalukaaleja ilmaiseksi. Itse en ikinä ainakaan ole saanut eikä myöskään kukaan kenet tunnen.

Vierailija
474/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aina voi kouluttautua lisää ja saada sen mukaan enemmän palkkaa."

Ehkä jotkut yliopisto tutkinnot tarjoavat hyvää palkkaa, mutta kaikilla ei ole mahdollisuutta niihin opintoihin kun ei ole lahjakkuutta. Jos hoitoalaa opiskelee lisää niin hommat ei kevenee mutta vastuu kasvaa. Palkka nousee pari kolme sataa. Vuorotyölisät voi tasata senkin eron ja opiskellessa menettää paljon ansioita. Ei kannata.

Vierailija
475/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä pakko sanoa tähän jotain. Olen kaksi kertaa ollut vailla asuntoa Helsingissä ja molemmilla kerroilla muutin pois sieltä, koska ei ollut varaa asua siellä. Minä en ainakaan työttömänä saanut mistään ilmaista asuntoa, Hekan asuntoa, tai mitään tonnien tukia!

Mikä on tämä harhakäsitys, että jollekin muka maksetaan asuminen Helsingissä, oli sitten osa-aika työllistetty tai työtön? Asumistuen katto, eli maksimimäärä, jota sitä maksetaan oli muistaakseni n.300-400€, eli siitä yli menevän osan maksat itse. Käsittääkseni tämä asia on ollut näin jo pidemmän aikaa.

Suututtaa tällaiset avaukset, joissa esitetään asiat ihan eri tavalla kuin miten ne oikeasti ovat ja lietsotaan ihmiset raivon valtaan työttömiä ja pienituloisia kohtaan. Jos saat asumistukea maksimin n. 400e ja työttömyystukea/toimeentulotukea n. 500e, niin saat yhteensä kuussa tukia 900e, joista maksat sekä vuokran, ruoan, laskut, liikkuminen ja kaikki elämisen kulut. Ap:lle jää vuokran jälkeen 950e elämiseen. Ero on ihan valtava.

Minä en tiedä, kuka näitä tonnien tukia saa ja keskustalukaaleja ilmaiseksi. Itse en ikinä ainakaan ole saanut eikä myöskään kukaan kenet tunnen.

Ainakin ystävälleni maksettiin täysi tt-tuki niin, että sai sen 500, vaikka vuokransa oli yli 800. Oli kyllä tukiasunto, en tiedä vaikuttiko se siihen.

Vierailija
476/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ihminen saa asumistuen n.406 e, työttömyyskorvauksen 538 e ja tt-tukea sen verran, että vuokran jälkeen jää 462-502 e. Itselläni se tarkoitti 700 e vuokralla Kampissa 1200 tukia.

Vierailija
477/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montaa eläkeläistä olen nähnyt ja niiden eläkettä ovat työttömät lapset ja lapsen lapset pummaamassa niin etteivät he saa mitään hoitoja itselleen kustannettua. Järkyttäviä joululahja listoja heille buukataan ja valitetaan rahattomuuttaan. Osa ei saa edes lääkkeitään kun niille on buukattu kännykkää, pelikonsolia, läppäriä ja ties mitä lahjatoiveita ja synttäreillä niitä juoksutetaan koko ajan lahja toiveineen. 

Vierailija
478/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihminen saa asumistuen n.406 e, työttömyyskorvauksen 538 e ja tt-tukea sen verran, että vuokran jälkeen jää 462-502 e. Itselläni se tarkoitti 700 e vuokralla Kampissa 1200 tukia.

Nykyisin asun maalla ja nettopalkkani on 1200, mutta koska vuokrani vain n.200 e, käteen jää entisen vajaan 500 e:n sijaan tonni.

Vierailija
479/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole haamurahaa, koska saat työttömyyskorvausta 13 erää vuodessa. Se 13.erä on jaotettu muille kuukausille jotta sulla säilyy toimeentulotukioikeus ja laskut maksetaan. Jos yhdessä kuussa huomioitaisiinkin ne kaksi erää kerralla, niin päätökset olisivat ylijäämäisiä useamman kuukauden ajan.

Vierailija
480/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä et nyt vaan ymmärrä miten se toimeentulotuki muodostuu. Tuo 500 e perusosa jää käteen kaikkien pakollisten kulujen jälkeen. Ei niin, että se maksetaan asumistuen päälle ja niillä maksaisit menosi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan