Olen lähihoitaja, joka on katkeroitunut kun palkan netto-osuudesta lähes puolet menee vuokraan, mutta samaan aikaan tuilla elävä kaverini saa samanhintaisen asunnon tuilla ja hänelle jää sen jälkeen käteen melkein yhtä paljon.
Ei voi olla oikein, todella rasittavaa. Tiputtakaa tukia tai nostakaa palkkoja. Tai no: nostakaa palkkoja. Tämä tilanne on ihan järjetön. Tyyppi on asunut kämpässä viisi vuotta ja aina on kehoitettu hakemaan pienempää asuntoa. On tehnyt jotakin hakemuksia, joita sitten pitää Kelaan/sossuun toimittaa todisteina, mutta eihän luottotiedoton mitään uutta asuntoa saa ja saa jatkaa asumistaan ylihintaisessa asunnossa ilmaiseksi ja vielä hyvällä paikalla Helsingissä.
Ei pidä käsittää väärin: en halua häntä asunnottomaksi. Mutta se, että hän ei tee mitään, korkeintaan polttelee ja dokailee ja surffaa netissä, on väärin. Itse väännä niska limassa hommia, pyyhin takapuolia ja kuuntelen haistattelua ja saan nyrkistä aina joskus. Ja miksi? Saman saisi olemalla tekemättä mitään. Mutta minä en saa jäädä työttömäksi, minut pakotetaan töihin. Häntä ei ahdistella, saa jatkaa touhua ilman että kukaan jaksaa puuttua.
Jossakin menee raja ja minulla se on lähellä. Heka ei asuntoja anna, työsuhdekämpät menee ulkopaikkakunnilta muuttaville. Siksi pitää olla markkinahintaisessa kämpässä, eikä lainaa saa ikinä omaan. Edes Aso-asuntoja ei ole mahdollista saada, kun jononumerot on pitkät. Ja mihinkään asumistukiin en ole oikeutettu (mistä sellainen kuvitelma ihmisillä edes on?)
Kommentit (902)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen myös matalapalkka-alalla, mutta käyn tuhat kertaa mieluimmin töissä, kuin että jäisin kotiin.
Kun minulla on työpaikka, en syrjäydy missään vaiheessa elämääni, palkka on pieni, mutta siitä jää kuitenkin enemmän käyttörahaa kuin jos eläisi työttömyysturvan ja muiden tukien varassa.
Työssäni tapaan myös muita ihmisiä päivittäin, pysyn virkeänä ja ajantasalla maailman menosta, koska on pakko seurata uutisia ja tapahtumia, että kykenee keskustelamaan ja sanomaan mielipiteensä niin työyhteisössä kuin asiakkaidenkin kanssa.
Työn lisäksi minulla on pari harrastusta, joissa käyn viikottain.
Kun muistelen sitä vajaan vuoden aikaa, jonka jouduin olemaan työttömänä, muistelen sitä aikaa kauhulla.
Pitkä työttömyys todella syrjäyttää ihmisen, ystävät unohtaa ja kynnys lähteä harrastuksiin ja ns. ihmisten ilmoille nousee koko ajan.
Onneksi itselläni on peruskoulutus ja sinnikäs luonne, ja sitkeällä hakemisella pääsin töihin ja olen totisesti siitä kiitollinen.
Ei työttömyys välttämättä sinänsä syrjäytä.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n aloitus kertoo vain siitä tosiasiasta että Suomessa on hintatasoon nähden liian alhaiset palkat. Varsinkin pääkaupunkiseudulla tilanne on toivoton, duunarin palkka yhdistettynä kovaan vuokratasoon on sietämätön yhdistelmä.
Ap:n vaihtoehdot ovat etsiä hoitoalan työtä muualta Suomesta missä asumiskustannukset ovat alhaisemmat tai pyrkiä saamaan keplottelemalla kaupungin vuokra-asunto. Eli käytännössä pitää hakeutua häätöuhan alle tai asunnottomaksi.
Ap:nä sanoisin nykyisen asunnon irti liian kalliina ja jos mahdollista muuttaisin jonkun nurkkiin ja tekeytyisin "asunnottomaksi". Jos sekään ei riittäisi kaupungin asunnon saamiseen, sanoutuisin irti työpaikastani ja heittäytyisin työttömäksi joksikin aikaa. Helsingissä joutuu käyttämään kovia keinoja saadakseen itselleen kuuluvat etuudet. Sitten kun on onnistunut saamaan kaupungin vuokra-asunnon voi taas hakeutua töihin.
Omaan asuntoon ei ole varaa koskaan. Eikä omistusasunnot ole ilmaisia pienemmissä kaupungeissakaan. Niissä vanhoissa halvoissakin on usein remonttipommi odottamassa. Miten tulet sitten toimeen kun joudut/pääset eläkkeelle kun et jaksa enää tehdä töitä. Tuloista katoaa eläkkeellä 60%. Mutta vuokra ei pienene mihinkään. Ap:n kaltaisia on pk seutu ja koko Suomi täynnä. Pk seudulla ei olisi koskaan pitänyt luopua vuorasäännöstelystä. Se on käytössä muissakin länsimaissa ja on pitänyt vuokrat sekä asuntojen hinnat aisoissa. Ei tämä nykyinen ole terve tilanne että normaali palkansaajalla ei ole varaa enää edes yksiöön tai kaksioon edes jostain Vantaan tai Espoon perämetsistä.
Richard Florida joka on amerikkalainen kaupunki tutkija kirjoitti jo 15v sitten Kalifornian asuntojen hintojen räjähdyksestä. Ekonomisti ja kaupunkitutkija totesi niillä rahoilla jotka on laitettu tolkuttoman hintaisiin asuntoihin olisi taloudessa muutakin käyttöä. Eli toisin sanoen rahojen valuessa asumiseen koko muu talous kuihtuu. Ei tarvitse kysyä miksi Redi, Tripla yms. floppasivat. Ei verkkakauppa ole ainut syy vaan asumiskulut jotka syövät jo keskiluokankin ostovaiman. Asuntokupla on uudenajan versio pörssikeinottelusta. Kun uusliberalistinen politiikka on kuihduttanut kulutuskysynnän sijoitetaan pääomia parempien tuottojen toivossa kiinteistöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikea ratkaisu olisi tiputtakaa vuokria. Mutta asuntosijoittajat pistää rähinän päälle että meidän pääomaan ei kosketa sori vaan.
Millä? Se, joka omistaa, määrittää hinnan.
Sillä vuokra-asunnolla on aina myös myyntihinta. Miksi kukaan vuokraisi tappiokseen, jos saa paremman tuoton esim. myymällä asunnon pois vuokramarkkinoilta?
Eihän tämä ole kuin ammatinvalinta kysymys.
Kukaan ei pakota olemaan lähihoitaja. Aina voi kouluttautua lisää ja saada sen mukaan enemmän palkkaa. Vähän kunnianhimoa hei!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikea ratkaisu olisi tiputtakaa vuokria. Mutta asuntosijoittajat pistää rähinän päälle että meidän pääomaan ei kosketa sori vaan.
Valtiolla on keinot määritellä halutessaan vuokrataso ja jopa asuntojen hinnat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpöhöpö. Paljonko bruttopalkkasi ja vuokrasi ovat? Kerro ne ja jatketaan keskustelua sitten.
Brutto 2150, käteen karvan alle 1800 euroa/kk. Vuokra 850 (halvempia yksiöitä ei meinää löytyä). Palkasta jää 950 euroa käteen. Siitä ruoat 250 euroa kk. Opintolainan lyhennys 150 euroa kk (haluan nopeasti pois, että pääsisin joskus säästämään), puhelin + vakuutukset + matkakortti+ muita pakollisia maksuja, kuten lääkärikäynnit ja lääkkeet yht. 150-200 euroa kk. Laske siitä lyökö leiville.
Ja kaverinihan saa matkakortin sossusta + lääkärikäynnit korvataan. Puhelimesta en tiedä, mutta epäilen että sekin maksetan. Vakutuksista en tiedä, liekö hänellä sellaista. Lainat tietysti ulosotossa.
Inhottaa olla tällainen valittaja, mutta tajusin tämän asian joku päivä sitten ja on vtuttanut kunnolla. Eihän minun työlläni ole mitään arvoa. Ap.
Mutta sulla on sentään asiat järjestyksessä. Jos tolla kaverilla on lainat ulosotossa, se merkitsee sitä, ettei se koskaan tule tuosta tilanteesta nousemaankaan, aina on ne ulosotot edessä.
Sun on kuitenkin mahdollista muuttaakin elämääsi. Ei ole joku taho siellä heti ensimmäisenä käsi ojossa, jos jostain rahaa saat. Sehän se ihmisiä passivoi, kun tajuaa, että mitään ei kannata edes yrittää, kun heti on ulosotto edessä.
Miten sulla menee lääkärikäynteihin ja -kuluihin 150-200 euroa kuussa? Jos olet työssä, eikö sulla ole ilmainen työterveyshuolto? Onko sun käytävä yksityislääkärillä joka kuukausi?
Onhan terveyskeskuslääkärissäkin käynti periaatteessa ilmaista, se yksi käyntimaksu vain kerran vuodessa, ainakin minä olen näin käsittänyt. Vai onko siihen tullut muutoksia, en ole muutamaan vuoteen käynyt.
No en tiedä, paljonko jotkut e-pillerit maksaa, jos niitä käyttää, mutta en usko että ihan satasia kuitenkaan. Ja eikös sekin resepti anneta vähintään vuodeksi kerrallaan?
Aina voit etsiä halvempaa asuntoa. Vaikka tuntuisi siltä, ettei niitä ole, niin silti kannattaa etsiskellä.
Mitä vakuutuksia sinulla on? Onko sulla auto?
Ohis:
Olen se kuka tuossa joitain sivuja aiemmin sotkin ketjuun oman tilanteeni. En kiihtyneenä ollenkaan ajatellut ketjun aihetta, kommentoin vain tiettyyn asiaan, ja aivan syyttä suotta, ja nyt pyydän sitä anteeksi. Pahoittelut.
Tuo asuminen hinta meillä Suomessa on liian suuri, se on selvää. On kumminkin ongelmallista, jos ei millään saa halvempaa vuokra-asuntoa, koska asua meidän kaikkien kuitenkin jossain pitää, kodittomana on kauhea olla. Jos halvempia vuokra-asuntoja ei aleta vähitellen tavalla tai toisella tuottaa, ei voi muuta kuin tukea myös ylikalliissa vuokra-asunnoissa asuvia tuen saajia. Eri asia on sitten he, jotka eivät piittaa mistään ja haluavat vain lisää tukia, mutta heitä on esim. työttömissäkin vähemmistö.
Muidenkin elinkustannusten, kuten ruuan hinta nousee jatuvasti, ja se nousee kaikille yhtälaisesti mutta pienet palkat eivät, joten tilanne on jatkuvasti hankala.
Etkö ottanut lähihoitajan koulutukseen mennessäsi selvää mikä palkkatasosi tulee olemaan? Ensimmäinen nuoruuden ammattini oli sellainen jossa en viihtynyt kuin kaksi vuotta kolmen vuoden koulutuksen jälkeen ja mikään tai kukaan ei sille alalle enää voisi pakottaa.
Kuulutko sinäkin siihen ihmistyyppiin joka etsii itseään erilaisten opintojen ja tekemisten kautta? Oletko kasvanut siinä ajatuksessa, ettet ehkä koskaan saa selville mikä sinusta tulee isona? Onneksi olkoon, olet perillä! Sinua on vain johdettu harhaan. Ei sinun tarvitsekaan tietää. Minusta koko ajatus, että meidän pitäisi tietää mikä meistä tulee, on aika älytön. Eihän ihmisestä koskaan tule valmista.
https://kultainensulkablog.wpcomstaging.com/kuulutko-sinakin-niihin-jot…
Ei se ensimmäinen ammatti välttämättä ole oikea minkä nuoruudessaan valitsee. Se voi olla kavereiden perässä valittu tai pääsee vain johonkin. Ei työkkäri voi pakottaa alalle, jollekka on koulutus mutta ei mitään kiinnostusta sille alalle niin ketään. Työ tarjouksia työkkäri voi lähettää ja tee niin huono hakemus ettet vaan tule valituksi edes haastatteluun mutta ei liian huono. Jos ei tykkää työstään niin tuntuu varmasti epäreilulta että jää käteen ihan sama kuin olisi työttömänä mutta miksi kadehtia työttömiä kun kuka tahansa voi jäädä työttömäksi. Miksi raataa ja bebaa pyyhkii kun voi jäädä työttömäksi ja pyrkiä vaikkapa omaehtoiseen uudelleen koulutukseen. Tiedän 30-40 vuotiaita joilla montaa koulutusta, ammattia eikä ole juurikaan päivääkään töitä tehneet. Aina vain uudelleen koulutukseen. Ensin korkeakoulutus ja sen jälkeen alemman tason ammatti koulutukseen taas jälleen vähän eri alalle vaan.
Lusmujen tukeminen on mennyt ihan överiksi.
Hoitajan palkkaan on aika huono verrata. Hoitaja tienaa iltajuorun mukaan 3600e, eli huomattavasti enemmän kuin miljoona suomalaista duunaria.
Miksi et perusta omaa firmaa kuten esim. lääkärit tekevät? Maksat matalan veroprosentin osinkoja maksimimäärän vuodessa ja loput palkkana sen verran kuin tarvitset. Tienaat noin tuplana sen minkä palkkatöissä. Olen pitkään ihmetellyt tuota sairaanhoitajien valitusta koska siihen on näin helppo ratkaisu ja esimerkkejä on heidän omalla työpaikallaan. Alalla millä on varmuudella kysyntää tämä onnistuu helposti. On tietysti yrittäjän riski ja asiakkaita joutuu hankkimaan mutta nämä ovat yhtä pieniä ongelmia kuin lääkäreilläkin. Toki joutuu hiukan näkemään vaivaa ja sitten ei voi enää koko ajan valittaa kun aihe poistuu joten pitää jotain ajanvietettä keksiä siihen tilalle. M50v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtio voisi rakentaa asuntoja, yritykset voisivat rakentaa työsuhdeasuntoja jne,mutta asuntokeinottelu on liian tuottoisaa, jotta siihen puututtaisiin! Asumistuki on valjastettu vielä veronmaksajien taskusta sijoittajien taskuun valumaan. Asumissijoittajilla on veroporkkanoita ja porsaanreikiä sijoitusten tuottojen kasvattamiseen. Koko systeemi on perseestä. Vanhojen betonikuutioiden arvo on nolla. Vuokra pitäisi olla peruaatteessa negatiivinen.
Vaikka karulta kuulostaakin että kaverisi saa liki yhtä paljon tukea kuin sinä palkkaa, niin etköhän mieluummin käy töissä ja elätä itsesi, kuin että olisit etuuksien varassa ja ulosoton syövereissä. En minä ainakaan mieti saako joku yhtä paljon etuuksia kuin itse palkkaa, kunhan itse pärjään ja elämän laatu pysyy hyvänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen myös matalapalkka-alalla, mutta käyn tuhat kertaa mieluimmin töissä, kuin että jäisin kotiin.
Kun minulla on työpaikka, en syrjäydy missään vaiheessa elämääni, palkka on pieni, mutta siitä jää kuitenkin enemmän käyttörahaa kuin jos eläisi työttömyysturvan ja muiden tukien varassa.
Työssäni tapaan myös muita ihmisiä päivittäin, pysyn virkeänä ja ajantasalla maailman menosta, koska on pakko seurata uutisia ja tapahtumia, että kykenee keskustelamaan ja sanomaan mielipiteensä niin työyhteisössä kuin asiakkaidenkin kanssa.
Työn lisäksi minulla on pari harrastusta, joissa käyn viikottain.
Kun muistelen sitä vajaan vuoden aikaa, jonka jouduin olemaan työttömänä, muistelen sitä aikaa kauhulla.
Pitkä työttömyys todella syrjäyttää ihmisen, ystävät unohtaa ja kynnys lähteä harrastuksiin ja ns. ihmisten ilmoille nousee koko ajan.
Onneksi itselläni on peruskoulutus ja sinnikäs luonne, ja sitkeällä hakemisella pääsin töihin ja olen totisesti siitä kiitollinen.
Itsellä taas päinvastainen kokemus kahden vuoden pätkästä. Tein kaksi vuotta 10h päivää puolipakotettuna ylitöihin. En kehdannut sanoa ei, kun se ei ole hyväksi sanoa ei. Hyväksikäytön puolellehan se meni ja lähti halvalla ammattitaito.
Aluksi jäi tapaamiset ystävien kanssa. Tuon kahden vuoden pätkän jälkeen sain lisää pätkää, kun olin niin kiltti ja luotettava. Aluksi tosiaan jäi harrastukset ja ne puuhat joiden takia käyn töissä, että rahoitan elämälleni mielenkiintoa ja vapaa-aikaa.
Sitten ystävät jäi. Olin jopa viikonloppuisin niin väsynyt että hyvä jos lähikauppaan jaksoin raahautua. Aloin laihtua, kun jätin väsymyksestä aamupalan ja ruokailut pois. En vain jaksanut enää käydä kaupassakaan.
Kun pätkät loppuivat, niin kontatkit ystäviin oli jäänyt. En enää vuoden ohareidne jälkeen kehdannut ottaa yhteyttä ja muutenkin elämä tuntui kolkolta, kun ei ollut töitä. Mitä sitten tekisi, kun ei enää ole mitään. Työ vei kaiken ympäriltäni. Huomasin että saan paniikkikohtauksia kaupungilla ja enää en minnekään voinut mennä ahdistumatta.
Vain kotia ja töihin olisin voinut mennä. Onneksi ei ollu perhettä tai parisuhdetta. Todennäköisesti olisi tullut ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtio voisi rakentaa asuntoja, yritykset voisivat rakentaa työsuhdeasuntoja jne,mutta asuntokeinottelu on liian tuottoisaa, jotta siihen puututtaisiin! Asumistuki on valjastettu vielä veronmaksajien taskusta sijoittajien taskuun valumaan. Asumissijoittajilla on veroporkkanoita ja porsaanreikiä sijoitusten tuottojen kasvattamiseen. Koko systeemi on perseestä. Vanhojen betonikuutioiden arvo on nolla. Vuokra pitäisi olla peruaatteessa negatiivinen.
Mikset sitten osta omaksesi, jos myyntihinta on alhainen tai jopa nolla?
Eikö tuo palkka ollut ap:lla tiedossa siinä vaiheessa kun menit sairaanhoitajakoulutukseen? Kaikkihan tuon tietävät, ammatinvalintakysymys. Olisit opiskellut rakennusinsinööriksi kuten minä niin olisi massia niin paljon ettei tiedä mihin sen kaiken työntää kun kaikkea on eikä lisää halua hankkia. Tai tämä ainakin itselläni on tilanne. Mistähän löytäisi sellaisen sugarbeiben?
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Olen kaupan kassa, mies ajaa kuorma-autoa. Töitä ei saatu likempää kun 30km päästä kotoa (omistusasunto kunnasta missä vielä 10w meni hyvin, nyt ei saa edes talolainaa kuitattua) pakko olla 2 autoa joten autot polttoaineineen ja vakuutuksineen, talon kustannukset ja päivähoitomaksujen jälkeen meille jää 400-500e ruokaan per kk. Ja meillä ei ole edes netfliksejä sun muita kuluja (autoistakaan ei ole lainaa) mutta silti palkasta jää tuo summa käteen pakollisten kulujen jälkeen... :/
No tolla 500€ syö tosi hyvin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa pikku hiljaa kyllästyttää nämä tukia saavia kadehtivat kermaperselässyttäjät.
Kermaperseet siirtää sijoituksensa ulkomaille ja alkaa elätiksi myös. Kaatuu koko etuoikeutettujen elättien kerho. Eli kantsis jotakin tehdä ennen kuin poksahtaaa.
Näin. Tai ratkaisee asian kuten me; kaksi isopalkkaista asiantuntijaa- muuttamalla ulkomaille. Tämä oli yksi iso ratkaisija- ikuisen nettomaksajan rooli,koko ajan kiristyen.
Ja ennenkuin vingutte ilmaisesta koulutuksesta ja lässynlää sanon,että niinhän tekin teette- ette vaivaudu edes kouluttautumaan vaan odotatte sen rahan sohvalle.
Niinpä niin. Isopalkkainen asiantuntija päivystää päivät vauvapalstalla vihmomassa vihaa erilaisia tukia saavia kohtaan. :D
Ei käy kateeksi joku työtön joka ainoa tehtävä on anoa toimeentulotukea vuosi kymmeniä kelasta. Eivät opiskele ja jäävät kehityksessä jälkeen. Opiskeleminen ja työelämä kehittää mutta tapa työttömät jäävät kehityskelvottomiksi. Itselläni on kolme ammattia, työttömyyttä välillä, työllisyys kursseja ja pätkä töitä taustalla ja uskalsin vielä 50v lähteä uudelleen koulutukseen, en sen takia että työllistyisin vaan että pysyisin muuttuvan yhteiskunnan rattailla jotenkuten. Vittumainen opettaja vaan torppasi sitten suunnitelmani loppu metreillä niin että tuskin tulet työllistymään vaikka en työllistymisen takia alaa edes opiskellut vaan ihan itseni takia. Hän laittoi kaikki yli 50v ulos niin ettei tänne vaan tulla itsensä takia opiskelemaan vaikkei se ollut hänen rahapussistaan pois. Hänellä oli pakkomielle ettei harrastuksen vuoksi saa kukaan opiskella vaikka suurin osa 30-40 vuotiaistakin oli siellä vain aikaansa kuluttamassa.