Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen lähihoitaja, joka on katkeroitunut kun palkan netto-osuudesta lähes puolet menee vuokraan, mutta samaan aikaan tuilla elävä kaverini saa samanhintaisen asunnon tuilla ja hänelle jää sen jälkeen käteen melkein yhtä paljon.

Vierailija
10.09.2020 |

Ei voi olla oikein, todella rasittavaa. Tiputtakaa tukia tai nostakaa palkkoja. Tai no: nostakaa palkkoja. Tämä tilanne on ihan järjetön. Tyyppi on asunut kämpässä viisi vuotta ja aina on kehoitettu hakemaan pienempää asuntoa. On tehnyt jotakin hakemuksia, joita sitten pitää Kelaan/sossuun toimittaa todisteina, mutta eihän luottotiedoton mitään uutta asuntoa saa ja saa jatkaa asumistaan ylihintaisessa asunnossa ilmaiseksi ja vielä hyvällä paikalla Helsingissä.

Ei pidä käsittää väärin: en halua häntä asunnottomaksi. Mutta se, että hän ei tee mitään, korkeintaan polttelee ja dokailee ja surffaa netissä, on väärin. Itse väännä niska limassa hommia, pyyhin takapuolia ja kuuntelen haistattelua ja saan nyrkistä aina joskus. Ja miksi? Saman saisi olemalla tekemättä mitään. Mutta minä en saa jäädä työttömäksi, minut pakotetaan töihin. Häntä ei ahdistella, saa jatkaa touhua ilman että kukaan jaksaa puuttua.

Jossakin menee raja ja minulla se on lähellä. Heka ei asuntoja anna, työsuhdekämpät menee ulkopaikkakunnilta muuttaville. Siksi pitää olla markkinahintaisessa kämpässä, eikä lainaa saa ikinä omaan. Edes Aso-asuntoja ei ole mahdollista saada, kun jononumerot on pitkät. Ja mihinkään asumistukiin en ole oikeutettu (mistä sellainen kuvitelma ihmisillä edes on?)

Kommentit (902)

Vierailija
261/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teille tiedoksi, jotka luulevat, että työttömille peruspvärahalla tai työmarkkinatuella oleville Kela maksaa asumismenot kokonaan: se ei pidä paikkaansa. Vuokrassa on aina omavastuuosuus, eikä sitä myöskään toimeentulotuella kateta. Myöskään mitään HSL:n matkalippuja ei ainakaan Hgissä toimeentulotuella saa.

Minä olen ollut vuodesta 2011 työtön ja en ole ikinä saanut asumistukea tai toimeentulotukea.

Vierailija
262/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä ap kitisee. Muuttaa pohjosempaan missä 4 hengen perhe pärjää 2000e nettotuloilla.

"Pärjää", eli pysyy hengissä? Raskasta pienipalkkaista työtä tekevälle on kyllä aika törkeää lässyttää jostain pärjäämisestä. Kyllä sitä ihan kohtuus olisi, että työssäkäyvä saisi edes _jotain_ pientä enemmän kuin kotona makaava. Jo työmatkat vie kuluja.

Mä asun kolmen lapseni kanssa pohjoisemmassa ja saan nettona tuon jos olen ollut töissä iltoja ja viikonlopun. 

Erottuani joitain vuosia sitten tajusin, että paremmin saisin rahaa tekemättä mitään. Silloin olin todella katkera. Epäsäännöllinen fyysisesti ja henkisesti raskas vuorotyö, aikaiset herätykset, kun lasta piti viedä päiväkotiin. Lapsilla yksinäiset illat ja viikonloput, lomat ja juhlapyhät, se on pahinta. Ja raskaiden päivien jälkeen ei aina jaksaisi juosta tarjousten perässä, lämmittää puilla, tehdä ihan kaikkea itse, että säästää. 

Nyt en enää viitsi ajatella koko asiaa, koska tosiaan, katkeroittaahan se. Ehkä olen kuitenkin mielenterveyteni tässä säästänyt. Tärkeää on myös se millaista esimerkkiä lapsille näyttää. 

Hyvin sillä pärjää kun pystyy pitämään esim. 2 autoa, oma iso talo jne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä ap kitisee. Muuttaa pohjosempaan missä 4 hengen perhe pärjää 2000e nettotuloilla.

"Pärjää", eli pysyy hengissä? Raskasta pienipalkkaista työtä tekevälle on kyllä aika törkeää lässyttää jostain pärjäämisestä. Kyllä sitä ihan kohtuus olisi, että työssäkäyvä saisi edes _jotain_ pientä enemmän kuin kotona makaava. Jo työmatkat vie kuluja.

Mä asun kolmen lapseni kanssa pohjoisemmassa ja saan nettona tuon jos olen ollut töissä iltoja ja viikonlopun. 

Erottuani joitain vuosia sitten tajusin, että paremmin saisin rahaa tekemättä mitään. Silloin olin todella katkera. Epäsäännöllinen fyysisesti ja henkisesti raskas vuorotyö, aikaiset herätykset, kun lasta piti viedä päiväkotiin. Lapsilla yksinäiset illat ja viikonloput, lomat ja juhlapyhät, se on pahinta. Ja raskaiden päivien jälkeen ei aina jaksaisi juosta tarjousten perässä, lämmittää puilla, tehdä ihan kaikkea itse, että säästää. 

Nyt en enää viitsi ajatella koko asiaa, koska tosiaan, katkeroittaahan se. Ehkä olen kuitenkin mielenterveyteni tässä säästänyt. Tärkeää on myös se millaista esimerkkiä lapsille näyttää. 

Kenellä yh:lla on 2 autoa ja miksi? :D 

Vierailija
264/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä joku nyt narraa. Ennen saattoi sossulta saadakin harkinnanvaraista asumiskuluihin, jotka ylittävät Kelan rajat, mutta nyt, kun Kela hoitaa toimeentulotuen, niin ei tapahdu.

Esim: yhden hengen asumiskustannuksista hyväksytään suoraan 520,- + vesimaksu (nyt ei olla Helsingissä) . Ison kaksion vuokra on 700. Asukas saa asumistuen sekä toimeentulotukea siihen 520 + vesimaksu, ja loput 180€ asukas maksaa toimeentulotuestaan, joka on muistaakseni jotain 480. Toimeentulotuesta maksetaan myös esim puhelin ja netti, vaatteet, liikkuminen (bussiliput tai auton kulut) jne.  eli ei ihan hirveästi kyllä kannata kadehtia.

Vierailija
265/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpöhöpö. Paljonko bruttopalkkasi ja vuokrasi ovat? Kerro ne ja jatketaan keskustelua sitten.

Brutto 2150, käteen karvan alle 1800 euroa/kk. Vuokra 850 (halvempia yksiöitä ei meinää löytyä). Palkasta jää 950 euroa käteen. Siitä ruoat 250 euroa kk. Opintolainan lyhennys 150 euroa kk (haluan nopeasti pois, että pääsisin joskus säästämään), puhelin + vakuutukset + matkakortti+ muita pakollisia maksuja, kuten lääkärikäynnit ja lääkkeet yht. 150-200 euroa kk. Laske siitä lyökö leiville.

Ja kaverinihan saa matkakortin sossusta + lääkärikäynnit korvataan. Puhelimesta en tiedä, mutta epäilen että sekin maksetan. Vakutuksista en tiedä, liekö hänellä sellaista. Lainat tietysti ulosotossa.

Inhottaa olla tällainen valittaja, mutta tajusin tämän asian joku päivä sitten ja on vtuttanut kunnolla. Eihän minun työlläni ole mitään arvoa. Ap.

Ei sossusta mitään puhelimia ja sen käyttökuluja ja nettejä makseta, ei myöskään matkakortteja. Joissain erityistapauksissa matkakortin voi saada pariksi kuukaudeksi mutta ei koko ajan.

Vierailija
266/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Työttömät kitisevät työssäkäyvien autopaikoista eivätkä näe sitä verottomien tukien määrää, mikä omalle tilille kilahtaa. Esim. maksuton päivähoito. Miksei sitä veroteta?

Ehdotan, että kaikkia tuloja verotetaan tasaveroprosentilla.

Tienaaminen kannattaisi, sillä progressio ei söisi palkkaa ja työttömienkin olisi hyvä liittyä veronmaksajien joukkoon. Eli sama veroprosentti myös heille. Tukien päälle voisi sitten tehdä vaikka osa-aikatyötä.

Työn tekemisen pitää aina olla kannattavaa. Eikä niin kuin nyt, että työttömyys on kannattavampaa kuin työssä käyminen.

Järjetöntä olla tällaisia rakenteellisia syitä miksi oikein tyrkytetään sitä, että jäädään sinne kotiin. Samaan aikaan sitten haetaan kissojen ja koirien kanssa niitä lähihoitajia, taksikuskeja, bussikuskeja, tarjoilijoita, siivoojia ja ei saada kuin maahan vasta muuttaneita, jotka eivät voi edes ymmärtää, että kannattavinta olisi olla vaan kotona syljeskelemässä kattoon ja netflixiä katsellen. 

Vierailija
267/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Brutto 2150, käteen karvan alle 1800 euroa/kk. Vuokra 850 (halvempia yksiöitä ei meinää löytyä). Palkasta jää 950 euroa käteen. Siitä ruoat 250 euroa kk. Opintolainan lyhennys 150 euroa kk (haluan nopeasti pois, että pääsisin joskus säästämään), puhelin + vakuutukset + matkakortti+ muita pakollisia maksuja, kuten lääkärikäynnit ja lääkkeet yht. 150-200 euroa kk. Laske siitä lyökö leiville.

Typerää. Opintolainat ovat yleensä todella halpoja. Vinkki miten pääset NOPEAMMIN säästämään ja saat tuloakin. Lyhennät opintolainaa 50 €:lla ja sijoitat 100 €:lla.

Vierailija
268/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Työttömät kitisevät työssäkäyvien autopaikoista eivätkä näe sitä verottomien tukien määrää, mikä omalle tilille kilahtaa. Esim. maksuton päivähoito. Miksei sitä veroteta?

Tienaaminen kannattaisi, sillä progressio ei söisi palkkaa ja työttömienkin olisi hyvä liittyä veronmaksajien joukkoon. Eli sama veroprosentti myös heille. Tukien päälle voisi sitten tehdä vaikka osa-aikatyötä.

Työn tekemisen pitää aina olla kannattavaa. Eikä niin kuin nyt, että työttömyys on kannattavampaa kuin työssä käyminen.

Tuo ei toimi koska se prosentti nousee käytännössä niin korkeaksi että pienituloisten työssäkävijöiden verotus kiristyy huomattavasti nykyisestä. Oikein missään maassa ei ole käytössä sellaista tasaveroa joka olisi voimassa ihan samanlaisena alhaalta ylös. Kyllä pienimpien tulojen verotus on tavalla tai toisella asetettu alemmas kaikkialla.

Vierailija
269/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajalle on töitä ympäri Suomen, ihan joka paikassa. Onko se pakko asua Helsingissä? Ei tarvi edes kovin kauas muuttaa, niin löytyy halvempia asuntoja ja töitä ihan varmasti. Siellä kuitenkin julkinen liikenne on sen verran hyvä, että voi sitten siellä Helsingissä käydä useinkin.

Tuet ne tulee tilille Peräposiollakin - miksei se tukitapaus sitten "pakkomuutettaisi" sinne?

Vähemmän hankaluutta on kerran viikossa käydä kylillä työttömälle kuin joka työvuoron takia istua julkisissa esim 2h lähihoitajalle...

Vierailija
270/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan viesti ei pidä paikkaansa. Kelalla on kuntakohtaiset rajat kohtuullisille asumismenoille. Vuonna 2020 Helsingissä se on 694 euroa yksin asuvalle. Eli toisin sanoen, vuokran osuus mikä ylittää tuon osan pitää kustantaa työttömyystuesta ja yleisestä asumistuesta.

Jos kämppä on hyvällä paikalla, niin sanotaan vuokraksi vaikka 1000e kuussa. Se on 300e pois kaikista muista tuista, TT-tuki korvaa vain 694 euroon asti. Eli aika kädestä suuhun saa elää.

Vierailija
271/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ei todellakaan tajua sitä henkistä puolta ollenkaan.

On rytmi elämässä, tekee työtä josta hyötyä ja saa siitä palkkaa,näkee ihmisiä  yms.

Vierailija
272/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä joku nyt narraa. Ennen saattoi sossulta saadakin harkinnanvaraista asumiskuluihin, jotka ylittävät Kelan rajat, mutta nyt, kun Kela hoitaa toimeentulotuen, niin ei tapahdu.

Esim: yhden hengen asumiskustannuksista hyväksytään suoraan 520,- + vesimaksu (nyt ei olla Helsingissä) . Ison kaksion vuokra on 700. Asukas saa asumistuen sekä toimeentulotukea siihen 520 + vesimaksu, ja loput 180€ asukas maksaa toimeentulotuestaan, joka on muistaakseni jotain 480. Toimeentulotuesta maksetaan myös esim puhelin ja netti, vaatteet, liikkuminen (bussiliput tai auton kulut) jne.  eli ei ihan hirveästi kyllä kannata kadehtia.[/

Noin se oikeasti tosiaan on, kuten kirjoitit.

Vierailija
273/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vai että työttömät kitisevät työssäkäyvien autopaikoista! Eiköhän sitä kitinää tule enemmän siitä, että ei saa töitä vaikka kuinka hakisi.

Ja sitten tuo veroprosentti: työmarkkinatuesta menee 20% veroa, ja mm. asumistukea laskettaessa lasketaan tuki bruttotulon mukaan.

Vierailija
274/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenellä yh:lla on 2 autoa ja miksi? :D 

En ole sanonut että yh.

Vierailija
275/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teille tiedoksi, jotka luulevat, että työttömille peruspvärahalla tai työmarkkinatuella oleville Kela maksaa asumismenot kokonaan: se ei pidä paikkaansa. Vuokrassa on aina omavastuuosuus, eikä sitä myöskään toimeentulotuella kateta. Myöskään mitään HSL:n matkalippuja ei ainakaan Hgissä toimeentulotuella saa.

Ja tämä on valetta. Tarvittaessa sossu kustantaa sen ylimenevän osuuden harkinnanvaraisella tt-tuella ja piste. Juurihan tässäkin ketjussa oli tyyppi, joka kertoi että asuu yksin 900 euron kaksiossa (yllättävän halpa sinänsä) ja sossu kustantaa harkinnanvaraisella ylimenevän osuuden. Ei tarvitse itse maksaa mitään ja kuulemma 6 vuotta jo asunnut näin! Enkä epäile, koska tunnen itsekin vastaavia tyyppejä.

Vierailija
276/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistukijärjestelmä pitää lakkauttaa pikimmiten. Nykytilanteessa ei ole mitään järkeä.

Miksi jotkut jaksaa tätä toitottaa? Vuokrat ovat nykyään 500 euron paikkeilla yksiöissä ja asumistuki on maksimissaan 310 euroa paitsi velliperseiden Helsingissä. Nykyään asumistuki ei riitä mihinkään ja vuokranantajat ovat säätäneet vuokratason lähelle TOIMEENTULOTUEN hyväksyttyjen asumismenojan enimmäistason paikkeille. Esimerkkinä Tampereella se on 572 euroa, ja keskivertovuokra yksiössä on siellä 500-560.

Jos asumistuki poistettaisiin, hölmöläisen peiton tavoin se summa korvattaisiin Toimeentulotuesta jokatapauksessa. Mikään ei muuttuisi.

Tästähän oli artikkeli joka ikävä kyllä on nyt maksumuurin takana että asumistuet eivät sitä vuokratasoa nosta vaan nimenomaan TOIMEENTULOTUKI joka käytännössä pk-seudulla korvaa minkä tahansa suuruisen vuokran. Se on harkinnanvarainen osa. Artikkelissa oli mainittu että on ollut suuri virhe hyväksyä tttuessa nämä järkyttävän suuret vuokrat koska vuokranantajat käyttävät tätä sumeilematta hyväksi. Asumistuessahan on katto eikä enempää saa vaikka vuokra olisi kuinka kallis, tttuessa sen sijaan maksetaan kaikki ylimenevä niin että elämiseen jää se noin 500€. Mun kaveri asuu myös Helsingissä ja on lähihoitaja, vuokra 950€ ja saa asumistukea parisen sataa per kk joten ap voi myös hyvinkin saada, kannattaa hakea.

Ei pidä paikkaansa, ei sitten millään. Ei toimeentulotuki kata vuokria kokonaan, ei missään, ei mitään yli meneviä.

Ei pidä puhua pötyä täällä, se vain lietsoo vihaa työttömiä kohtaan.

Vierailija
277/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä on valetta. Tarvittaessa sossu kustantaa sen ylimenevän osuuden harkinnanvaraisella tt-tuella ja piste. Juurihan tässäkin ketjussa oli tyyppi, joka kertoi että asuu yksin 900 euron kaksiossa (yllättävän halpa sinänsä) ja sossu kustantaa harkinnanvaraisella ylimenevän osuuden. Ei tarvitse itse maksaa mitään ja kuulemma 6 vuotta jo asunnut näin! Enkä epäile, koska tunnen itsekin vastaavia tyyppejä.

No käsittääkseni harkinnanvarainen tarkoittaa juurikin sitä että sitä eivät kaikki saa mutta joku voi saada jos siihen katsotaan syystä tai toisesta olevan syytä. Kyllä on olemassa ihan hyviäkin syitä miksi joillekin täytyy tietyissä tilanteissa antaa ylimääräisiä tukia jotta elämäntilanteet eivät muuttusi kohtuuttomiksi.

Vierailija
278/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan viesti ei pidä paikkaansa. Kelalla on kuntakohtaiset rajat kohtuullisille asumismenoille. Vuonna 2020 Helsingissä se on 694 euroa yksin asuvalle. Eli toisin sanoen, vuokran osuus mikä ylittää tuon osan pitää kustantaa työttömyystuesta ja yleisestä asumistuesta.

Jos kämppä on hyvällä paikalla, niin sanotaan vuokraksi vaikka 1000e kuussa. Se on 300e pois kaikista muista tuista, TT-tuki korvaa vain 694 euroon asti. Eli aika kädestä suuhun saa elää.

Niinhän sen pitäisi periaatteessa mennä mutta kun ei mene, ei ainakaan Helsingissä eikä Vantaalla. Olen Vantaalla sossuna ja se loppuosa maksetaan harkinnanvaraisena vaikka ylittäisikin tuon kuntakohtaisen rajan eli ei siitä perusosasta joudu sitä "ylimääräistä" vuokraa maksamaan. Toki asiakasta velvoitetaan etsimään edullisempaa vuokra-asuntoa mutta kun sellaista ei löydy niin ei heitä katuojaankaan voi ajaa.

Vierailija
279/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalialalla työskentelvänä osa ei edes tyydy tähän vaan shoppailee koko ajan parempia asuntoja. Nämä asunnot irtisanotaan omine lupineen ilman tietoa uudesta ja vaaditaan sossun hankkivan ja kustantavan uudet tilalle. Joka vaihdossa luonnollisesti vakuudet ja muuttokulut yhteiskunnan piikkiin ja asenne sossua kohtaan, että hoida. Äänestän kokoomusta. 

Vierailija
280/902 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä se on joka Suomessa todellakin mättää.

Täällä toinen matalapalkka-alalla työskentelevä ja aika lailla sama tilanne eli suurin osa palkasta menee vuokraan.

Ainoa asia millä yritän "lohduttautua" on se, että jonain päivänä Suomen hyvinvointivaltio kaatuu ja silloin nämä toimeentulotuilla/ työttömyystuilla elävät ovat pulassa. Silloin on hyvä, kun on työllistävä ammatti ja työpaikka jo valmiina ja elämä sen suhteen varmalla pohjalla, että omilla ansioillaan selviää. Tsemppiä Ap:lle!

Sinä siis toivot, että jollakulla menee vielä huonommin kuin sinulla, jotta voisit olla tyytyväinen? Eikö tuo ole aika sadistista?