Oletko oppinut jonkun kielen lähinnä yksin kotona opiskelemalla ja ilmaiseksi?
Onko joku onnistunut tällaisessa?
Haluaisin oppia erään kielen, mutta mulla ei ole juuri varoja lähteä kielikursseille tai hommata kymmeniä oppikirjoja. Tunnen ihmisiä, jotka puhuvat tuota kieltä äidinkielenään ja varmasti löytäisin jonkun, jonka kanssa harjoitella, kunhan opin ainakin perusteet ja tarpeeksi sanastoa. En ihan alussa kehtaa ruveta vaatimaan mitään erityistä opetusta keneltäkään.
Netistä tuntuu löytyvän reilusti videoita ja sanastoa. Ainoa huoli on kielioppi.
Kommentit (37)
Opin espanjaa katsomalla telenoveloita youtubesta. Joihinkin sain espanjankielisen tekstityksen, mutta enimmäkseen piti vaan kuunnella, ja yrittää pysyä kärryillä. Google translate oli apuna.
Opin venäjän kuuntelemalla venäjänkielistä musiikkia ja katsomalla venäjänkielisiä videoita. En mitenkään täydellisesti puhu, mutta keskiverrosti.
Japanin opiskelin kotona raivokkaalla animen katselulla. :D Hommasin myös kirpparilta jonkun "japanese for beginners"-oppaan että oppi perustason kieliopin. Kiitettävän hyvin pärjäsin sitten reissussa kyseisellä kielellä.
Että asiaa kyllä helpottaa jos on leffoja/sarjoja mitä katsoa kyseisellä kielellä. Norjaakin tuli opittua yllättävän paljon Skamia katsellessa.
Japani, alkuun opiskelin ihan itse netistä löytyvillä materiaaleilla, mutta koska olin samaan aikaan työtön niin ajattelin siihen sivuun ottaa kansanopiston kielikurssin "motivaatioksi", virhe. Opin parissa kuukaudessa itse enemmän kuin koko vuoden kestävän alkeiskurssin aikana.
Netistä löytyy todella hyvin materiaalia kieleen kuin kieleen, ja etenkin jos englanninkieli on sillä tasolla että voi englanniksi opiskella uuden kielen. On myös olemassa sivuja joissa voi harjoitella keskustelua sitä keltä puhuvien ihmisten kanssa ja he tarvittaessa korjaavat tai neuvovat miten voisi sanoa asian x.
Kannattaa ladata duolingo puhelimeen tai tabletiin! Ihan paras uusien kielten opiskelussa! :)
Espanja mulla. Aloin ihan huviksee kerran lukea espanjan sanakirjaa. Sit jäin koukkuun siihen ja rupesin tubesta kattelee kaikkea ja ylipäätään netistä. Vuoden verran opiskelin. Sit lähdin Madridiin vklopuksi ja en edes tajunnu sitä et voisin osata kieltä. Aloin puhuu englantia kun menin hotelliin. Sit ku ne muut duunarit keskenää puhu espanjaa, niin tajusin kaiken. Naiset puhu, että sinne huoneeseen extratyyny ja se pitää siirtää sieltä. SIlti puhuin siinä tiskillä englantia. Lähdin kaupungille kävelemään, niin oli todella outoa ymmärtää mitä ympärillä puhutaan. Raflassa sitten ekaa kertaa puhuin espanjaa ääneen ihmiselle. Aikasemmin himassa puhunu läppärille toistellen opettajan sanoja ja lauseita.
Vierailija kirjoitti:
Mikä kieli sulla on mielessä? Esim. enkusta ja ruotsista lötytyy paljon sivustoja joilla opetetaan maahan muuttajille * kyseistä kieltä, kannattaa googlailla!
* pakko kirjoittaa erikseen kun arvasin sanan joutuvan sensuurin hampaisiin...
Venäjää haluaisin oppia. Arvelin, että kielitaito voisi oikeasti auttaa työllistymään, ja tietty muitakin syitä on.
Löysin aika paljon ihan hyvän oloisia sovelluksiakin. Ainakin alkuun pääsee netin avulla.
ap
Voisiko joku teistä ystävällisesti vinkata hyvästä nettimateriaalista tämmöiselle kohta eläkkeelle jäävälle naiselle, joka haluaisi oppia englantia. Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Japani, alkuun opiskelin ihan itse netistä löytyvillä materiaaleilla, mutta koska olin samaan aikaan työtön niin ajattelin siihen sivuun ottaa kansanopiston kielikurssin "motivaatioksi", virhe. Opin parissa kuukaudessa itse enemmän kuin koko vuoden kestävän alkeiskurssin aikana.
Netistä löytyy todella hyvin materiaalia kieleen kuin kieleen, ja etenkin jos englanninkieli on sillä tasolla että voi englanniksi opiskella uuden kielen. On myös olemassa sivuja joissa voi harjoitella keskustelua sitä keltä puhuvien ihmisten kanssa ja he tarvittaessa korjaavat tai neuvovat miten voisi sanoa asian x.
Mulla on vähän samoja kokemuksia kielikursseista. En vaan opi kursseilla oikein mitään. Mun on vaan tehokkaampaa opiskella itse. Tuntuu, että kursseilla myös edetään niin tuskaisan hitaasti, että vuodessa oppii suurinpiirtein esittelemään itsensä. Itse ainakin turhaudun siihen hommaan aika nopeasti.
Pitää etsiä noita sivustoja. Kuulostaa tosi hyvältä nimittäin.
ap
Shy Pakistani kirjoitti:
Opin venäjän kuuntelemalla venäjänkielistä musiikkia ja katsomalla venäjänkielisiä videoita. En mitenkään täydellisesti puhu, mutta keskiverrosti.
Näitä tällaisia ei kannata muuten uskoa. Ei koskaan mistään sitä kielioppia opiskeltu. Joo joo.
Minä olen opiskellut kuutta eri kieltä nimenomaan itsenäisesti, yksin opiskellen. Ja se oli ennen youtubea ja internettiä. Suoritin niissä lukiokurssit, kaksi pitkää kieltä ja neljä D-kieltä. Kyllä se onnistuu yhtä hyvin yksinkin. Olen myös suorittanut lukion yksityisesti ja käynyt vain tenttimässä ne. Minulla ei ole kokemusta kielen opiskelusta siten, että joku opettaisi, paitsi oppikoulussa, jossa luimme ruotsia ja englantia. Tärkeintä oli tietysti löytää sellaisia harjoitustehtäväkirjoja, joissa on harjoituksiin oikeat ratkaisut, koska muuten oman tason arvioiminen on vaikeaa. Kuullunymmärtäminen ja kielen puhuminen ovatkin sitten sellaisia asioita, joihin en pysty, mutta ainakaan silloin kun minä kyseisiä kieliä suoritin yksityisesti, ei ollut suullisia kokeita, eikä myöskään kuullunymmärtämistä. En siis osaa puhua vieraita kieliä, ainoastaan käyttää kirjallisesti.
Olen, italian. Ranskaakin voi opiskella verkossa ilmaiseksi, yhden jenkkiyliopiston sivuilla on ihan hyviä verkkokursseja.
Albaniaa osaan jonkin verran nimenomaan itseopiskelun ansiosta. Olen visuaalis-auditiivinen oppija joten minulle paras vaihtoehto oli perinteinen oppikirja (Colloquial Albanian) + äänitteet (verkossa). Kirjassa on paljon harjoituksia, mikä itselleni on myös tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku onnistunut tällaisessa?
Haluaisin oppia erään kielen, mutta mulla ei ole juuri varoja lähteä kielikursseille tai hommata kymmeniä oppikirjoja. Tunnen ihmisiä, jotka puhuvat tuota kieltä äidinkielenään ja varmasti löytäisin jonkun, jonka kanssa harjoitella, kunhan opin ainakin perusteet ja tarpeeksi sanastoa. En ihan alussa kehtaa ruveta vaatimaan mitään erityistä opetusta keneltäkään.
Netistä tuntuu löytyvän reilusti videoita ja sanastoa. Ainoa huoli on kielioppi.
Oppikirjoja saa kirjastosta äänitteineen.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku teistä ystävällisesti vinkata hyvästä nettimateriaalista tämmöiselle kohta eläkkeelle jäävälle naiselle, joka haluaisi oppia englantia. Kiitos!
Osaatko englantia yhtään "valmiiksi"? Millä tasolla suurinpiirtein olet? Veikkaisin, että koululaisille tarkoitettua materiaalia löytyy netistä paljon. En osaa linkata mitään, mutta koululaisille tarkoitettuja sivuja kannattaa etsiä ja selailla.
Hieno juttu, että haluat oppia. :) Englannin taito nimittäin avartaa maailmaa todella paljon. Jos osaa englantia, niin esim. netistä voi löytää mitä vain. Kielitaito pysyy yllä melkein itsestään, jos onnistuu jäämään koukkuun englanninkieliseen youtubeen, nettikeskusteluihin yms.
Voisiko joku täsmentää mikä on kielen oppimista? Mikä on kielen osaamista? Minun on vaikea käsittää miten joku voi oppia kielen vain kuuntelemalla sitä. Miten kielioppi ja lauserakenteet sitten? Olen itse kiinnostunut kielistä, mutta ilmeisesti minulla on huono kielipää, koska en opi vuodessa tai kahdessa uutta kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku täsmentää mikä on kielen oppimista? Mikä on kielen osaamista? Minun on vaikea käsittää miten joku voi oppia kielen vain kuuntelemalla sitä. Miten kielioppi ja lauserakenteet sitten? Olen itse kiinnostunut kielistä, mutta ilmeisesti minulla on huono kielipää, koska en opi vuodessa tai kahdessa uutta kieltä.
Parhaiten kielen oppii kuuntelemalla ja puhumalla eikä kielioppia lukemalla.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ei kieltä opikaan vain kuuntelemalla sitä. Äidinkieli/äidinkielet omaksutaan vain kuuntelemalla. Tämä ei sitten vanhemmiten onnistu, vaikka tässäkin ketjussa asiasta valehdellaan. Aina on tarvittu jotain lisätietoa kielen rakenteesta. Kieltä ei myöskään opita koskaan kokonaan (äidinkieli kyllä omaksutaan kokonaan), tämä harha on parempi unohtaa jo kättelyssä.
Mikä kieli sulla on mielessä? Esim. enkusta ja ruotsista lötytyy paljon sivustoja joilla opetetaan maahan muuttajille * kyseistä kieltä, kannattaa googlailla!
* pakko kirjoittaa erikseen kun arvasin sanan joutuvan sensuurin hampaisiin...