Pukeutuminen hautajaisiin?
Ei olekaan näin aikuisiällä sattunut hautajaisia kohdalle, joten miten alle kolmekymppisen naisen tulee pukeutua? Mustaa tottakai, mutta onko pakko olla suorat housut tai hame, kauluspaita ja jakku? Vai voiko olla vaikka vaan jotkut mustat housut ja musta neule? Entäpä millainen takki vai tarviiko sitä näillä säillä edes? Entäpä kengät?
Ei kai taaperon tarvitse olla päästä varpaisiin mustassa? Eikö lapsella voi olla ihan hyvin muitakin hillittyjä ja siistejä värejä?
Kommentit (87)
Minä en vaadi itseltäni mustaa.Jotain tummaa kuitenkin.Tai vaikka valkoinen /harmaa pusero.
Laittaisin nyt tummansinisen pitkähihaisen alle polvien mekon.Toivottavasti ei kuitenkaan,Herra varjele!
Jotkut ovat vaan tyhmiä tai välinpitämättömiä tai tahallaan hakuavat pilkata tilaisuutta ja pukeutuvat salihousuihin tai huorahtaviin vaatteisiin. Nykyäänhän pitää olla niin sallivia ja suvaitsevaisia kaikkia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Ot, mutta olin jokin aika sitten itse hautajaisissa. Järkytyin serkkuni vaatteista, minä olen 29 ja hän 28. Kireä musta lyhyt off-shoulder mekko jossa oli vielä syvä v-aukko. Ei sukkahousuja. Ja mustat kiiltonahkaiset korkokengät. Kivat näkymät kun kumartui kukkia laskemaan.
Minulla myös vastaava kokemus. Tuntui, että bileasuihin pukeutuneet
nuoret naiset olivat juhlistamassa perintöä, ei kunnioittamassa ja suremassa vainajaa.
Jos olet itse vainajan lähiomainen, keskustele pukeutumiskoodista muiden lähiomaisten kanssa. Joissakin suvuissa ollaan hyvinkin tarkkoja pukeutumiskoodin suhteen, toisissa suvuissa taas ei olla niin tarkkoja.
Jos et ole lähiomainen, sanoisin, että riittää, kun vaatteesi ovat siistit, tummat, ei kiiltävät, eikä liian paljastavat. Jos on uskonnollisin menoin suoritettava siunaus tms. tilaisuus, kuuluu kirkossa/kappelissa olla olkapäät peitettyinä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en vaadi itseltäni mustaa.Jotain tummaa kuitenkin.Tai vaikka valkoinen /harmaa pusero.
Laittaisin nyt tummansinisen pitkähihaisen alle polvien mekon.Toivottavasti ei kuitenkaan,Herra varjele!
Meillä on sopivaa pukeutua näin hautajaisiin.
Tumma asu ja mikäli olet tilaisuuden järjestelyistä vastuussa, hanki mukaan pari vähemmistön edustajaa.
Papan hautajaisissa näin serkkuni avopuolison ensimmäistä kertaa ja luultavasti en ikinä osaa muuttaa suhtautumistani häneen.
Kusirajamekko ilman sukkahousuja kirkossa oli ikimuistoinen näky eikä se ollut positiivinen
Olin vastikään hautajaisissa. Monenlaista pukeutumista oli. Melko lyhyissäkin mekoissa osa oli. Lähisukulaisillakin saattoi olla hillittykuosillinen paita ja neule sekä hame. Joku oli sinisissä farkuissa ja keltaisissa tennareissa, kieltämättä huomiota herättävää. Mulla oli mustat suorat housut ja tummanharmaa paitapusero, mustat nilkkurit ja musta takki. Pojalla oli puku ja tytöllä harmaa mekko ja lila neule.
Sanoisin että alle kouluikäisen lapsen voi pukea valkoisiin. Pikkulapsella voi olla esim. siistit tennarit, yhtä tarvetta varten ei tarvitse ostaa uusia kenkiä. Kouluikäisellä pitäisi olla jo yhdet siistimmät juhlakengät. Talvella normaalit talvikengät, Kuomatkin käy.
Aikuisille tummat vaatteet, jotka eivät ole kauhean tiukat, lyhyet tai antavalla kaula-aukolla varustettu. Kirkossa olkapäät tulee peittää esim. huivilla jos mekko on kesällä hihaton. Ei spagettiolkainvaatteita. Hameen/mekon kanssa aina sukkikset. Tummat kengät, ei kuitenkaan lenkkarit. Miehellä kauluspaita, kravatti ja tumma puku. Takki pidetään päällä myös kesällä, paitahihasillaan olo ei sovi hautajaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Tumma asu ja mikäli olet tilaisuuden järjestelyistä vastuussa, hanki mukaan pari vähemmistön edustajaa.
mitä vähemmistöä?
Vierailija kirjoitti:
Vanhan tavan mukaan lapset ovat puettu valkoiseen, sillä he edustavat elämää, nykyään lapsella saa olla myös värikkäät vaatteet.
Aikuisille mustaa, neule ja farkut ovat hyvä asuste, ei tarvitse olla mitään virallista jakkua, korkokengät, kävelykengät käy tai jos ei muuta ole niin lenkkarit, mutta ei mitään räikeää väritystä.
Lasten värikkään en toivoisi olevan räikeän väristä vaan jotain hillittyä. Aloittaja oli enemmän kartalla hautajaisiin pukeutumisesta kuin sinä farkkuinesi ja lenkkareinesi. Mutta kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan ei ole bilevaatteet. Nykyään näkee sitä paljon. Mustaa on päällä mutta yhtä hyvin voisi olla siinä minihameessa ja mesh-paidassa discossa bailaamassa. Eli ei paljastavaa, ylitiukkaa, huomiota herättävää, läpinäkyvää. Ei räikeää meikkiä tai isoja koruja. Minusta vaikkapa mustat farkut ja musta t-paitakin olisivat kunnioittavammat valinnat.
Entä jos kuollut oli itse bilehile? Hänen muistoaan kunnioitetaan parhaiten mustilla ja ankeilla pönötysvaatteilla?
Tässä tapauksessa vaatetus sovitaan kutsun yhteydessä. Eli on sovittu ja toivottu ne bilevermeet eikä perinteisiä hautajaisvaatteita. Ei ole vieraan asia sooloilla.
Karnean näköisiä nämä lehdissä olleet julkkikset hautajaisissa kun on musta puku ja tennarit. Mautonta.
Isäni hautajaiset olivat muutama kuukausi sitten. En todellakaan muista muiden vieraiden vaatetusta. Sisarusteni kyllä ja jokainen oli tyylilleen uskollisesti pukeutunut, toki tummiin vaatteisiin. Oli 10cm korkoa ja toisella villasukkaa...mutta enpä usko, että vainaja tästä olisi pahastunut. Enemminnin siitä, jos olisi yritetty olla jotain muuta, kuin todellisuudessa.
Miksi nykyaikana on niin vaikea ihmisten pukeutua juhlavasti juhliin? Olemme varakkaampia kuin koskaan ennen. Vaatevalikoimaa on mistä hakea, marketista kivijalkaan ja nettikauppoihin.
Mutta ei. Suuri osa kansasta on niin tyhmiä ja laiskoja, että eivät viitsi hankkia edes yhtä juhla-asua. Aikuiset, hyvin koulutetutut mutta eettisesti, sosiaalisesti ja sydämeltään sivistymättömät ihmiset.
Tällä henkisesti vieläkin metsäläiskansallamme on ikävä kyllä käytöstavat suurelta osin yhä luin Kiven Jukolassa. Tapakasvatus kun on jäänyt saamatta niin yhtä varmasti se jää myös itse vanhempana antamatta.
Tämä on äärimmäisen yksinkertaista: Arki on arki, juhla on juhla.
Siinä se.
Ja kun ensin ymmärtää ja hyväksyy tämän elämän kahtiajaon, oikea pukeutuminen on ko. valinnan sisällä aina ikä- ja tilannesidonnaista.
Vaatteet saavat tietysti olla mukavat päällä, mutta esimerkiksi mukavia ohuita sukkahousuja naisille ri ole olemassakaan. Silti ne vain on laitettava juhlaan, jos käyttää hametta tai mekkoa.
(Vaikka olisi +30C varjossa. Kyllä. Elämä ei ole koko ajan vain kivaa. Eikä muita kiinnosta pätkääkään miltä juuri sinusta tuntuu. Kaikki olemme samassa veneessä täällä. Sinä et ole mitenkään erityinen )
Se juhla ei muutu arjeksi vain siksi, että jotakin henkilöä ei nappaa. Se on silti juhla, joten arkivaatteet ne eicät voi olla. Muuten voit valita itse.
Juhliin ilmaantuminen epäsiistinä ja/tai asiattomasti pukeutuneena kertoo, että ko. ihminen on itsekäs ja epäsensitiivinen moukka joka ei kunnioita toisia ihmisiä.
Aivan kuten antamanne alapeukut eivät kumoa kertomiani faktoja. Eihän teille voida jokaista juhlaa ennen kädestä pitäen näyttämään ja suomentamaan, miksi nämä eivät käy.
Kyllä nämä asiat tulee normaalijärkisen aikuisen ymmärtää itse.
Ostakaa se yksi juhla-asu. Lähdetään siitä. Ne "siistit, mustat farkut" ja "melkein nahkakengiltä näyttävät tennarit" eivät vain ole ok juhliin. Tai hautajaisiin, kuten tässä esitettiin. Uskokaa jo. Tätä aihetta on täällä käsitelty monesti.
Enkä nyt edes aloita vaatehuollosta...
Perinteinen sääntö on, että pieniä lapsia nimenomaan ei sovi pukea mustiin hautajaisvaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Papan hautajaisissa näin serkkuni avopuolison ensimmäistä kertaa ja luultavasti en ikinä osaa muuttaa suhtautumistani häneen.
Kusirajamekko ilman sukkahousuja kirkossa oli ikimuistoinen näky eikä se ollut positiivinen
Oliko kuitenkin alushousut jalassa?
Nice, miesväelle silmäniloa 🙄