Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pukeutuminen hautajaisiin?

Vierailija
10.09.2020 |

Ei olekaan näin aikuisiällä sattunut hautajaisia kohdalle, joten miten alle kolmekymppisen naisen tulee pukeutua? Mustaa tottakai, mutta onko pakko olla suorat housut tai hame, kauluspaita ja jakku? Vai voiko olla vaikka vaan jotkut mustat housut ja musta neule? Entäpä millainen takki vai tarviiko sitä näillä säillä edes? Entäpä kengät?

Ei kai taaperon tarvitse olla päästä varpaisiin mustassa? Eikö lapsella voi olla ihan hyvin muitakin hillittyjä ja siistejä värejä?

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet itse vainajan lähiomainen, keskustele pukeutumiskoodista muiden lähiomaisten kanssa. Joissakin suvuissa ollaan hyvinkin tarkkoja pukeutumiskoodin suhteen, toisissa suvuissa taas ei olla niin tarkkoja.

Jos et ole lähiomainen, sanoisin, että riittää, kun vaatteesi ovat siistit, tummat, ei kiiltävät, eikä liian paljastavat. Jos on uskonnollisin menoin suoritettava siunaus tms. tilaisuus, kuuluu kirkossa/kappelissa olla olkapäät peitettyinä.

Miten ratkaistaan jos esimerkiksi sisarukset on eri mieltä keskenään?

Ei kukaan voi määrätä että kaikilla pitää olla just se musta pukua tai musta jakkupuku.

Vierailija
62/87 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin että alle kouluikäisen lapsen voi pukea valkoisiin. Pikkulapsella voi olla esim. siistit tennarit, yhtä tarvetta varten ei tarvitse ostaa uusia kenkiä. Kouluikäisellä pitäisi olla jo yhdet siistimmät juhlakengät. Talvella normaalit talvikengät, Kuomatkin käy.

Aikuisille tummat vaatteet, jotka eivät ole kauhean tiukat, lyhyet tai antavalla kaula-aukolla varustettu. Kirkossa olkapäät tulee peittää esim. huivilla jos mekko on kesällä hihaton. Ei spagettiolkainvaatteita. Hameen/mekon kanssa aina sukkikset. Tummat kengät, ei kuitenkaan lenkkarit. Miehellä kauluspaita, kravatti ja tumma puku. Takki pidetään päällä myös kesällä, paitahihasillaan olo ei sovi hautajaisiin.

Ei kasvuikäiselle lapselle kannata ostaa juhlakenkiä vain hautajaisia varten jos niille ei ole muuta käyttöä. Harvoin joulu- tai kevätjuhlat ala-asteella niin suuria bileitä on että lapset tarvitsisi juhlakengät. Sitäpaitsi, joulujuhliin ostetut kengät ei ehkä mahdu enää sinne kevätjuhliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsilla, alle 2v., on ollut hautajaisissa ihan ns. tavalliset vaatteet, paita ja housut tai body ja housut. Väreinä sinistä, harmaata, vihreää, valkoista, beigeä.

Vierailija
64/87 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään tiettyä kriteeriä saako olla joku vaate.

Vierailija
65/87 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla mustissa. Kunhan et alasti mene, niin on ihan ok.

Onkohan Suomessa vielä järjestetty naturistihautajaisia?

Vierailija
66/87 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli lapsena, joskus 8-12v. yleensä sitä mitä kaapeista löytyi. Esimerkiksi tummansininen hame ja vaaleansininen paita, violetti paita, mustat housut tai hame ja valkoinen, vaalea tai violetti paita.

Vierailija
67/87 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli lapsena, joskus 8-12v. yleensä sitä mitä kaapeista löytyi. Esimerkiksi tummansininen hame ja vaaleansininen paita, violetti paita, mustat housut tai hame ja valkoinen, vaalea tai violetti paita.

Mullakin on valokuva jossa olen alle kouluikäisenä (oisinko ollu 4) pappani hautajaisissa ja ylläni on raidallinen mekko (sinisiä ja valkosia raitoja).

Vierailija
68/87 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehellä kauluspaita, kravatti ja tumma puku. Takki pidetään päällä myös kesällä, paitahihasillaan olo ei sovi hautajaisiin.

Millä tavalla ei sovi?

Omaa harkintaakin kannattaa käyttää. Läheiseni hautajaiset oli kesällä, sinä päivänä oli lämmintä yli 30 astetta. En usko että ketään haittasi se että suuri osa oli suosiolla ilman takkia tai jopa jättänyt takin kotiin. Eipä se että kaikilla olisi ollut takit ja osa olisi pyörtynyt tai saanut jonkun kohtauksen kuumuuden takia olisi tehnyt tilaisuudesta yhtään sen parempaa.

Vierailija
69/87 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on valokuva jossa olen alle kouluikäisenä (oisinko ollu 4) pappani hautajaisissa ja ylläni on raidallinen mekko (sinisiä ja valkosia raitoja).

Minulla on ollut myös punainen mekko, kaksissakin eri hautajaisissa ja eri ikäisinä. Tosin toinen mekko oli vain alaosasta punainen, yläosa oli joku beige. Punainen, ja vaaleanpunainen takki on ollut myös.

Vierailija
70/87 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisten tarkoitus on saattaa kuollut läheinen taivasmatkalleen. Se ei ole mikään pukujuhla. Jos ei ole varaa pukuun niin osallistuu niissä siisteimmissä kamppeissa mitä on. Voihan ne pestä ennen hautajaisia.

Vierailija
71/87 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisen naisen hautajaispukeutumiseen kuuluu musta leninki ja bleiseri tai jakkupuku ja mustat avokkaat. Musta pitää olla mattamustaa, ei kiiltävää, ei harmaata eikä muita värejä.

Missään ei sanota että nämä olisi ainoat vaihtoehdot.

Vierailija
72/87 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 vuotta samaa vääntöä. Hyvin te vedätte! :D

Vierailija
73/87 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään tiettyä kriteeriä saako olla joku vaate.

Kyllä joku vaate pitää olla. Ei ole soveliasta menne alasti. 

Vierailija
74/87 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautajaisten tarkoitus on saattaa kuollut läheinen taivasmatkalleen. Se ei ole mikään pukujuhla. Jos ei ole varaa pukuun niin osallistuu niissä siisteimmissä kamppeissa mitä on. Voihan ne pestä ennen hautajaisia.

Etikettihullut menevät hautajaisiin vain ja ainoastaan vahtimaan muiden vaatteita. Heille sellainen käsite kuin empatia ja suru ovat täysin vieraita. 

Vierailija
75/87 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etikettihullut menevät hautajaisiin vain ja ainoastaan vahtimaan muiden vaatteita. Heille sellainen käsite kuin empatia ja suru ovat täysin vieraita. 

Mietin joskus onko näillä oikein joku pistesysteemi, kuinka monta pistettä saa vainajan puolison tai lasten vaatteiden mollaamisesta?

Vierailija
76/87 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karnean näköisiä nämä lehdissä olleet julkkikset hautajaisissa kun on musta puku ja tennarit. Mautonta.

Mautonta on vain se, että repostelee surevien ihmisten vaatetusta nettipalstalla. 

Vierailija
77/87 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan, että 60-luvun lopulla olin hautajaisissa ja minulla oli tummanruskea puolihame ja pusero, jota silloin ajattelin mokkajäätelön väriseksi (oli mun ehdoton lempijäätelömakuni) eli hieman beigeä tummempi. Vainajan lastenlapsilla oli yksillä siskoksilla vaaleanharmaat mekot, toisella sisarusparvella vaaleansiniset, pojilla suorat housut ja vaaleat paidat. Jos sellaiset kelpasivat silloin, kaipa nytkin.

Vierailija
78/87 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisen naisen hautajaispukeutumiseen kuuluu musta leninki ja bleiseri tai jakkupuku ja mustat avokkaat. Musta pitää olla mattamustaa, ei kiiltävää, ei harmaata eikä muita värejä.

Toistakymmentä vuotta olen käynyt hautajaissa mustassa housupuvussa, ei ole kukaan mulkoillut eikä valittanut. Aion jatkaa samaan tapaan.

Vierailija
79/87 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan, että 60-luvun lopulla olin hautajaisissa ja minulla oli tummanruskea puolihame ja pusero, jota silloin ajattelin mokkajäätelön väriseksi (oli mun ehdoton lempijäätelömakuni) eli hieman beigeä tummempi. Vainajan lastenlapsilla oli yksillä siskoksilla vaaleanharmaat mekot, toisella sisarusparvella vaaleansiniset, pojilla suorat housut ja vaaleat paidat. Jos sellaiset kelpasivat silloin, kaipa nytkin.

Miksei mustia vaatteita?

Vierailija
80/87 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei mustia vaatteita?

Koska ne eivät ole pakolliset. Edes hautajaisissa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän