Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pukeutuminen hautajaisiin?

Vierailija
10.09.2020 |

Ei olekaan näin aikuisiällä sattunut hautajaisia kohdalle, joten miten alle kolmekymppisen naisen tulee pukeutua? Mustaa tottakai, mutta onko pakko olla suorat housut tai hame, kauluspaita ja jakku? Vai voiko olla vaikka vaan jotkut mustat housut ja musta neule? Entäpä millainen takki vai tarviiko sitä näillä säillä edes? Entäpä kengät?

Ei kai taaperon tarvitse olla päästä varpaisiin mustassa? Eikö lapsella voi olla ihan hyvin muitakin hillittyjä ja siistejä värejä?

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli jakkupuku päällä siis hame ja takki. Tyttö 6v valkoinen pitsimekko jonka edusta mustaa samettia.

Pojallani ruskea pellavapuku.

Vierailija
2/87 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhan tavan mukaan lapset ovat puettu valkoiseen, sillä he edustavat elämää, nykyään lapsella saa olla myös värikkäät vaatteet.

Aikuisille mustaa, neule ja farkut ovat hyvä asuste, ei tarvitse olla mitään virallista jakkua, korkokengät, kävelykengät käy tai jos ei muuta ole niin lenkkarit, mutta ei mitään räikeää väritystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan vainajasta

Vierailija
4/87 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siistimmät tummat vaatteet. Kengät mitkä vain, mutta ei lenkkareita tai bilekorkkareita. Lapselle myös siistit tummat vaatteet, ei myöskään lenkkareita.

Vierailija
5/87 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhan tavan mukaan lapset ovat puettu valkoiseen, sillä he edustavat elämää, nykyään lapsella saa olla myös värikkäät vaatteet.

Aikuisille mustaa, neule ja farkut ovat hyvä asuste, ei tarvitse olla mitään virallista jakkua, korkokengät, kävelykengät käy tai jos ei muuta ole niin lenkkarit, mutta ei mitään räikeää väritystä.

Ei farkkuja eikä lenkkareita hautajaisiin! Lapselle ok, aikuiselle ei missään nimessä. Aikuiselle tosiaan mustaa, ei paljasta pintaa tyyliin tissivako. Valkoinen paita ok. Lapsilla valkoinen ja tummansininen aika yleisiä. Ei mitään riemunkirjavaa tietenkään.

Vierailija
6/87 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu missä hautajaiset ovat, minkälaiset ovat ja miten läheinen olet vainajan kanssa.

Vierailija
7/87 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla mustissa. Kunhan et alasti mene, niin on ihan ok.

Vierailija
8/87 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteet riittää.

Vierailija
9/87 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Smart casual. Ei farkkuja ja lenkkareita, vaan siistit tummat vaatteet. Lapsella voi olla värejä, mutta hillittyjä sellaisia. 

Vierailija
10/87 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan ei ole bilevaatteet. Nykyään näkee sitä paljon. Mustaa on päällä mutta yhtä hyvin voisi olla siinä minihameessa ja mesh-paidassa discossa bailaamassa. Eli ei paljastavaa, ylitiukkaa, huomiota herättävää, läpinäkyvää. Ei räikeää meikkiä tai isoja koruja. Minusta vaikkapa mustat farkut ja musta t-paitakin olisivat kunnioittavammat valinnat.

Vierailija
11/87 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takkikin tumma/musta.

Vierailija
12/87 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan ei ole bilevaatteet. Nykyään näkee sitä paljon. Mustaa on päällä mutta yhtä hyvin voisi olla siinä minihameessa ja mesh-paidassa discossa bailaamassa. Eli ei paljastavaa, ylitiukkaa, huomiota herättävää, läpinäkyvää. Ei räikeää meikkiä tai isoja koruja. Minusta vaikkapa mustat farkut ja musta t-paitakin olisivat kunnioittavammat valinnat.

Entä jos kuollut oli itse bilehile? Hänen muistoaan kunnioitetaan parhaiten mustilla ja ankeilla pönötysvaatteilla?

Vierailija
13/87 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle siistit mustat/tummansiniset vaatteet ja kengät. Takki mieluiten myös siisti (ei esim. tuulitakki). Ei meikkiä lainkaan tai todella hillitty meikki. Lapselle mustaa, tummansinistä, valkoista, harmaata tai muuta hyvin hillittyä. 

Vierailija
14/87 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos kuollut oli itse bilehile? Hänen muistoaan kunnioitetaan parhaiten mustilla ja ankeilla pönötysvaatteilla?

Kyllä vain. Suomessa on tapana pukeutua hautajaisiin siisteihin tummiin vaatteisiin. Jos vainaja on erikseen toivonut bilehautajaisia, sen on sitten luku sinällään. Sellaisia tuskin Suomessa juurikaan on. 

Vierailija
15/87 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä nykyisin hautajaisissa ei millään haluta noudattaa pukukoodia eli toistuvasti kerrotaan, että ei vaatteilla väliä.

Vastaavasti minä olen päättänyt, että häihin voi ihan hyvin mennä pitkässä valkoisessa leningissä, koska eihän ne mitkään vanhanaikaiset pönötysjuhlat ole.

Vierailija
16/87 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä nykyisin hautajaisissa ei millään haluta noudattaa pukukoodia eli toistuvasti kerrotaan, että ei vaatteilla väliä.

Vastaavasti minä olen päättänyt, että häihin voi ihan hyvin mennä pitkässä valkoisessa leningissä, koska eihän ne mitkään vanhanaikaiset pönötysjuhlat ole.

Häissä juhlittava on elossa, joten häneltä voi kysyä pukeutumisesta. Itse olen ollut mm. häissä, joissa toivottiin vierailta sporttista pukeutumista.

Vierailija
17/87 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä sitten mitään kultakoruja... ainakaan näyttäviä sellaisia ylle.

Vierailija
18/87 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä huomaamattomampi olet, ja miten paremmin sulaudut porukkaan, sitä parempi.

Vierailija
19/87 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain jos tämä on ollut vainajan ilmaisema toive. Muuten hautajaiset ovat sureville, ennen kaikkea omaisille. Minä en ainakaan haluaisi ottaa riskiä, että loukkaan surevia läheisiä, joilla voi olla muutenkin todella vaikeaa.

Niin, oletkos tullut ajatelleeksi, että hautajaisissa ei ole kyse sinusta ja siitä, haluatko sinä olla tylsä pönöttäjä? Sinulla on kaikki muut päivät vuodessa pukeutua ihan mihin huvittaa.

Vierailija
20/87 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat on molemmat haudattu alle 15 vuotta sitten ja en muista yhtään mitä vaatteita kenelläkin oli päällä. Lähisuku tuskin kiinnittää sellaiseen edes huomiota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän