Pukeutuminen hautajaisiin?
Ei olekaan näin aikuisiällä sattunut hautajaisia kohdalle, joten miten alle kolmekymppisen naisen tulee pukeutua? Mustaa tottakai, mutta onko pakko olla suorat housut tai hame, kauluspaita ja jakku? Vai voiko olla vaikka vaan jotkut mustat housut ja musta neule? Entäpä millainen takki vai tarviiko sitä näillä säillä edes? Entäpä kengät?
Ei kai taaperon tarvitse olla päästä varpaisiin mustassa? Eikö lapsella voi olla ihan hyvin muitakin hillittyjä ja siistejä värejä?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan ei ole bilevaatteet. Nykyään näkee sitä paljon. Mustaa on päällä mutta yhtä hyvin voisi olla siinä minihameessa ja mesh-paidassa discossa bailaamassa. Eli ei paljastavaa, ylitiukkaa, huomiota herättävää, läpinäkyvää. Ei räikeää meikkiä tai isoja koruja. Minusta vaikkapa mustat farkut ja musta t-paitakin olisivat kunnioittavammat valinnat.
Entä jos kuollut oli itse bilehile? Hänen muistoaan kunnioitetaan parhaiten mustilla ja ankeilla pönötysvaatteilla?
Vain jos tämä on ollut vainajan ilmaisema toive. Muuten hautajaiset ovat sureville, ennen kaikkea omaisille. Minä en ainakaan haluaisi ottaa riskiä, että loukkaan surevia läheisiä, joilla voi olla muutenkin todella vaikeaa.
Niin, oletkos tullut ajatelleeksi, että hautajaisissa ei ole kyse sinusta ja siitä, haluatko sinä olla tylsä pönöttäjä? Sinulla on kaikki muut päivät vuodessa pukeutua ihan mihin huvittaa.
Sitä minä juuri tarkoitinkin. Siellä ollaan juhlistamassa vainajan ainukertaista elämää, joten lienee sopivaa, että tilaisuus on vainajan näköinen.
Ei siellä mitään juhlisteta. Siellä surraan. Omaiset jättävät jäähyväiset rakkaalleen. Ei se ole mikään biletilaisuus, vaikka vainaja olisi ollut kuinka suuri bilehile. Jotain rajaa nyt näihin aivopieruihin.
Mulla oli mummon hautajaisissa musta mekko, sukkikset, bleiseri ym. Pojilla 3v valkoiset kauluspaidat, mustat farkut ja mustat tennarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan ei ole bilevaatteet. Nykyään näkee sitä paljon. Mustaa on päällä mutta yhtä hyvin voisi olla siinä minihameessa ja mesh-paidassa discossa bailaamassa. Eli ei paljastavaa, ylitiukkaa, huomiota herättävää, läpinäkyvää. Ei räikeää meikkiä tai isoja koruja. Minusta vaikkapa mustat farkut ja musta t-paitakin olisivat kunnioittavammat valinnat.
Entä jos kuollut oli itse bilehile? Hänen muistoaan kunnioitetaan parhaiten mustilla ja ankeilla pönötysvaatteilla?
Vain jos tämä on ollut vainajan ilmaisema toive. Muuten hautajaiset ovat sureville, ennen kaikkea omaisille. Minä en ainakaan haluaisi ottaa riskiä, että loukkaan surevia läheisiä, joilla voi olla muutenkin todella vaikeaa.
Niin, oletkos tullut ajatelleeksi, että hautajaisissa ei ole kyse sinusta ja siitä, haluatko sinä olla tylsä pönöttäjä? Sinulla on kaikki muut päivät vuodessa pukeutua ihan mihin huvittaa.
Sitä minä juuri tarkoitinkin. Siellä ollaan juhlistamassa vainajan ainukertaista elämää, joten lienee sopivaa, että tilaisuus on vainajan näköinen.
En ymmärrä, miksi se, että vainaja on ollut bilettäjä, tarkoittaisi sitä, että hän olisi halunnut surijoille bilevaatteet. Itse tykkään käydä salilla, mutta en silti pitäisi sopivana, että hautajaisiini tultaisiin salitrikoissa. Haluaako leipuri, että saattoväellä on essut? Onko sinulle ihan uusi konsepti tämä, että pukeutuminen on tilannesidonnaista?
Jotain tummaa ja hillittyä niin lapsille kuin aikuisillekin, farkut ja lenkkarit eivät kuulu hautajaisiin.
Hiukan myös päällystakit huomioitava kun aikoinaan oli eräällä aikakauden muotiväreissä olevaa päällä mikä muistetaan vielä tänäpäivänäkin.
Miten tennarit eroaa lenkkareista? Tuo yksikin sanoi että kaikilla hautajaisissa olleilla kakaroilla oli tennarit, miksi ei nahkaisia, siistejä kenkiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä nykyisin hautajaisissa ei millään haluta noudattaa pukukoodia eli toistuvasti kerrotaan, että ei vaatteilla väliä.
Vastaavasti minä olen päättänyt, että häihin voi ihan hyvin mennä pitkässä valkoisessa leningissä, koska eihän ne mitkään vanhanaikaiset pönötysjuhlat ole.Häissä juhlittava on elossa, joten häneltä voi kysyä pukeutumisesta. Itse olen ollut mm. häissä, joissa toivottiin vierailta sporttista pukeutumista.
Niin, ne vainajan omaisethan ei ole elossa, joten ei tarvitse mitenkään asuvalinnalla kunnioittaa suruaan. Ei se morsian sen tärkeämpi ole kuin leskikään.
Vierailija kirjoitti:
Miten tennarit eroaa lenkkareista? Tuo yksikin sanoi että kaikilla hautajaisissa olleilla kakaroilla oli tennarit, miksi ei nahkaisia, siistejä kenkiä?
Koita vaikka googlettaa niin huomaat eron. Tennareita on sellaisiakin, jotka näyttävät hyvin paljon mustilta nahkaisilta kävelykengiltä. Ainut tennarimuoto ei ole converset.
Tummat vaatteet. Luinkohan joskus että leski täysmustissa, muiden ei tarvitse.
Itsellä ollut mustat suorat housut, mustat avokkaat, musta pusero ja siinä päällä tummemman harmaa neulejakku.
Voisin ajatella että väreinä sopivia olisi se musta, harmaan sävyt (ei ehkä ihan vaalean harmaa?), tumma luumu, tosi tumma sininen ja hyvin tumma vihreä. Yhdistäisin nuo värit kyllä silti jollain tapaa mustaan. Esim mustat housut, luumunvärinen pusero ja siinä päällä musta jakku esim.
Lapsella ollut aina musta puku. Lapselle laittaisin noita samoja tummia sävyjä kuin aikuisille.
Jos normaalistikin meikkaat niin mielestäni meikki on ok. Ehkä ne siniset luomivörit jättäisin pois mutta hillitty perusmeikki ok. Hiukset siististi, pitkät hiukset kiinni. Korut ok mutta pienet. Vaikka kultaiset nappikorvikset ja pieni riipus kaulassa.
Mulla oli maaliskuussa hautajaiset, päällä oli musta vähän kellohelmainen hame, jakku musta-tummanharmaata kukonaskel kuviota, jakun alla tavallinen musta v-aukkoinen t-paita, mustat sukkahousut ja mustat nahkasaappat. Takkina musta toppatakki.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli mummon hautajaisissa musta mekko, sukkikset, bleiseri ym. Pojilla 3v valkoiset kauluspaidat, mustat farkut ja mustat tennarit.
Alapeukuttajat, missä meni vikaan? Ja yhdelle tiedoksi, ei kaikki hautajaisten kakarat, vaan omani kolme vuotiaat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajat, missä meni vikaan? Ja yhdelle tiedoksi, ei kaikki hautajaisten kakarat, vaan omani kolme vuotiaat!
En tiedä en ole alapeukuttanut, mutta veikkaisin ehkä että tennarit, valkoiset paidat, sukkikset, ehkä jossain näissä se ollut.
Saatan olla tässä asiassa vanhanaikainen, mutta mielestäni jokaisella täysikasvuisella pitäisi lähtökohtaisesti olla vaatekaapissaan hautajaiskelpoinen asu. Naisilla se tarkoittaa mustaa jakku- tai housupukua, siistiä mekkoa tms. Ohjenuorana hillitty, peittävä, mieluummin körttitantta kuin bilehile. Silloin ei mene koskaan vikaan eikä tarvitse erikseen miettiä, mitä päälle. N35
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli maaliskuussa hautajaiset, päällä oli musta vähän kellohelmainen hame, jakku musta-tummanharmaata kukonaskel kuviota, jakun alla tavallinen musta v-aukkoinen t-paita, mustat sukkahousut ja mustat nahkasaappat. Takkina musta toppatakki.
Onpa mua alapeukutettu, ihan mielenkiinnosta, mikä tässä asussa on pielessä? Ap
Ot, mutta olin jokin aika sitten itse hautajaisissa. Järkytyin serkkuni vaatteista, minä olen 29 ja hän 28. Kireä musta lyhyt off-shoulder mekko jossa oli vielä syvä v-aukko. Ei sukkahousuja. Ja mustat kiiltonahkaiset korkokengät. Kivat näkymät kun kumartui kukkia laskemaan.
Vierailija kirjoitti:
Tummat vaatteet. Luinkohan joskus että leski täysmustissa, muiden ei tarvitse.
Itsellä ollut mustat suorat housut, mustat avokkaat, musta pusero ja siinä päällä tummemman harmaa neulejakku.
Voisin ajatella että väreinä sopivia olisi se musta, harmaan sävyt (ei ehkä ihan vaalean harmaa?), tumma luumu, tosi tumma sininen ja hyvin tumma vihreä. Yhdistäisin nuo värit kyllä silti jollain tapaa mustaan. Esim mustat housut, luumunvärinen pusero ja siinä päällä musta jakku esim.Lapsella ollut aina musta puku. Lapselle laittaisin noita samoja tummia sävyjä kuin aikuisille.
Jos normaalistikin meikkaat niin mielestäni meikki on ok. Ehkä ne siniset luomivörit jättäisin pois mutta hillitty perusmeikki ok. Hiukset siististi, pitkät hiukset kiinni. Korut ok mutta pienet. Vaikka kultaiset nappikorvikset ja pieni riipus kaulassa.
Mitä alapeukutatte?
Tätä kun lukee, niin joidenkin kannattaa ennen kuolemaansa kirjoittaa ylös mitä toivoo hautajaisvieraiden pukevan päälleen.
Hautajaisiin sopivia värejä: musta, tummansininen ja harmaa. Lapsella myös saa olla valkoista, mutta ei mitään värikkäitä vaatteita. On äärimmäisen töykeää omaisia ja muuta saattovökeä kohtaan, jos ei vaivaudu yhtään pukeutumaan asianmukaisesti!!
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla mustissa. Kunhan et alasti mene, niin on ihan ok.
Olen nähnyt lyhyen hameen, jossa halkio paljasti reiden ihan yläosiinsa saakka.
Oli kyllä musta asu paitsi sukkahousut ihonväriset, mutta säädyllinen pitäisi olla. Nämäkin olivat iäkkään ihmisen hautajaiset, joten olisin ajatellut edes kautta vaikkei olisi lähiomaisten tunteista piitannutkaan.