Kuinka vaikea on rakentaa talo itse?
Siis ilman mitään apua paitsi että tavara tuodaan tontille?
Kommentit (356)
tässä hieno esimerkki huonosta pohjasta, ja vieläpä aika uus erillistalo.
Todellaki kiinnostas tietää kuka tuon piirsi ja kysyä että mikä järki tuossa oikeen on.
Mihin se 75 tuumanen telkku ja sohva? kuka tuossa vessassa voi käydä jos joku muu kotona?
Niin vaikeaa että se on laitonta, ellei sinulla ole monia ralennusalan, sähkö- ja LVI-tekniikan tutkintoja. Puutarhavajan saat koota itse jos sinne ei tule sähköjä.
Pesutilojen vesieristykset saa omaan taloon tehdä itse. Osakehuoneistoon ei. Oikeusopillisista syistä ei kannata. On mentävä täsmälleen oikein, ettei joudu käräjille, jos talon joskus myy.
Mahdotonta jos et omaa tiettyjä lupia, sähkö,lvi ym. Tiedätkö mikä on suorakulma? Taitaa olla yhtä fiksu kysymys……kun kuinka vaikea on rakentaa talo…..
Ruotsissa ei vissiin saa enää rakentaa itse? Niin paljon huonoja kokemuksia.
Ilman papereita et saa tehdä sähkötöitä,et tehdä vesieristyksiä, et putkitöitä jne. Osaatko ajaa isoja maansiirtokoneita, ymmärrättekö byrokratian todellisen määrän? Onko teillä paljonkin säästössä ja erittäintodennäköisiä lisäkuluja varten riittävästi pääomaa? Täysn ilman kokemusta ja kahdestaan pelkkien tube-videoiden varassa ei kannata hommaan ryhtyä. Vähintään yksi oikea ammattilainen,todennäköisesti useita ja se tulee hintoihinsa se. Ostakaa mieluummin valmis talo,vaikka pakettiratkaisu,tullee lopulta halvemmaksikin.
Vierailija kirjoitti:
Todellaki kiinnostas tietää kuka tuon piirsi ja kysyä että mikä järki tuossa oikeen on.
Mihin se 75 tuumanen telkku ja sohva? kuka tuossa vessassa voi käydä jos joku muu kotona?
Mikä tuossa pohjassa on vikana? Voisin kyllä muuttaa. Sopiva nuorelle perheelle tai pariskunnalle, jolla lapset lentäneet pesästä. Löytyy varasto ja toinen wc pesuhuoneesta. Lasitettu Terassi. Itselleni esim. televisio ei ole lainkaan tärkeä, vaan pieni kaappiin piilotettava perustöllö riittää satunnaista katsomista varten
Suunnitelmissa vapaa-ajan asunto, johon on suunniteltu saman tyylistä pohjaratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Aika taitava ja monta pätevyyttä omaava henkilö pitää olla, jos meinaa suunnitella, valvoa, vetää sähköt, tehdä kosteuseristeet ja kaikki muut rakennustyöt itse, puhumattakaan pohjista ja maankaivutöistä.
Sukulaiset on tee itse miehii kaikki hoituu poislukien hyväksymiset.halpaa on talkoilla
Kannattaa aina aloittaa katosta ja tehdä sitten vasta runko ja seinät niin ne ei kastu...
Vierailija kirjoitti:
Siis tarkoitan joo kahdestaan, en yksin. AP
pitäis olla vastapäisen seinän nauloja, missä on kanta toisessa päässä ?
Tarvitaan vasara ja nauloja ja lautoja ja villaa, ovia ja ikkunoita yms. rakennustarvikkeita, nämä sitten kootaan siten, että sen sisällä on esim. 3h, k, khh, ph, s, 2wc.
Kasa lautoja, lankkuja, levyjä, nauloja, saha ja vasara, niin kohta on talo pystyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroppa mistä ajattelit aloittaa ja missä järjestyksessä teet mitäkin?
No tätä en vielä tiedä. Olen ajatteluasteella. Netistä kyllä varmasti löytyy ohjeet kaikkeen, jos jaksaa etsiä? AP
Josko aloittaisit paskahuussista tai leikkimökistä. Iltaisin töiden jälkeen tietysti, olettaen että käyt töissä? Ammattilaisiltakin talon rakentamiseen menee muutama tuhat tuntia. Jätä ajatteluasteelle. Epäonnistuneita virityksiä setvitään nytkin oikeudessa.
Onnistunein ratkaisu lienee,ostaa talopaketti ja mennä tontin risteykseen odottamaan olut-korin ja sauna-
vihdan kanssa.Migreeni ihankuin leijailee pois mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on erilaisia tarpeita. Sinä jankutat telkkarista ja sohvasta jotka epäilemättä täyttävät maailmasi. Useimmille normaaleille inehmoille koti on enimmäkseen muuta kuin kakkostyypin diabeteksen ja sydäninfarktin odottelua perunasäkkinä sohvalla lojuen. Etsi itsellesi sopiva kämppä ja anna muiden etsiä omanlaisensa.
Vierailija kirjoitti:
Mahdotonta jos et omaa tiettyjä lupia, sähkö,lvi ym. Tiedätkö mikä on suorakulma? Taitaa olla yhtä fiksu kysymys……kun kuinka vaikea on rakentaa talo…..
Suorakulma muuten on talonrakentajalle lähes turha työkalu. Voi sillä apuviivoja katkaisuun piirtää, mutta siihenkin on kätevämpiä ratkaisuita.
Vierailija kirjoitti:
Jos kysyt asiaa täällä, sanoisin että keskity hankkimaan oikeat ammattilaiset paikalle, avustat ja maksat. Haet luvat ja niin eteenpäin. Muuten sulla saattaa olla käsissä homepesä ja asumiskelvoton tönö jota et saa kellekään edes kaupaksi. Kaikkia töitä et saa tietenkään tehdä, sähkö - ja putkityöt, vesieristykset vaatii ammattilaisen tai et saa vakuutuksesta edes mitään takaisin jos jotain sattuu.
Ainut vaan että oikeiden ammattilaisten käyttäminen ei mitenkään takaa sitä, etteikö silti käsiin jäisi asumiskelvoton homepesä. Maksaa vaan enemmän. Itse pitää kuitenkin huolehtia että kaikki menee oikein. Helpompaa tavallaan on tehdä kaikki oikein alusta alkaen itse. Työlästä toki.
Vierailija kirjoitti:
Me rakennettiin vuonna 2002 talo miehen kanssa. Aikalailla vuosi meni. Aloitettiin siitä että mentiin metsään moottorisahojen kanssa ja kaadettiin tarvittava puutavara. Sitten kenttäsirkkelille puiden kanssa jne.
Meillä oli kokemusta lähinnä sisarusten rakennustalkoista. Onneksi kummallakin oli veli jonka ammattina kirvesmies. Käytännössä meillä oli vierasta työvoimaa
- rakennuspiirtäjä joka piirsi puhtaaksi miehen tekemät alustavat kuvat
- kaivinkonekuski
- räjäyttäjä
- kirvesmiehiä palkattuna yhteensä noin 2kk työn ajan esim perustuksien teossa, piiroituksessa, kattotuolien asennuksessa, katon teossa, ja monissa muissa vaiheissa veljet kävivät aina muutaman tunnin tai päivän töissä ja opettivat meidät tekemään seuraavan rakennusvaiheen.
- liippari liippasi lattian valussa
- sähkömies asensi sähköt (mies suunnitteli sähköt, on siihen oikeudet)
- LVI suunnittelun teki ammattilainen mutta me asennettiin ja putkimies kävi noin 6 tuntia raksalla neuvomassa ja tarkistamassa että tehdään oikein ja kytki lattialämmityspiirit.
- takan muurasi ammattilainen (itse muurattiin harkkopiippu)
- keittiökalusteet asensi ammattilaisetKokemus oli todella rankka mutta myös antoisa. Myöhemmin on rakennettu kaksi isoa autotallia ym pienempää. Kannattaa miettiä onko itse riittävän ahkera, sinnikäs ja jaksaako viedä pitkiä projekteja loppuun. Jos yhtään epäilyttää niin kannattaa ainakin hommata varasuunnitelma mitä tehdä sitten kun raksu kesken eikä jaksa jatkaa ja rahatkin loppu...
Meillä oli etuna että sukulaiset lainasivat ilmaiseksi työkaluja tai pientä korvausta vastaan. Kannattaa kysyä hieman työkalujen vuokrahintoja niin tajuaa budjetoida kunnolla työkalujen ostoon ja isompien vuokraukseen (esim täry peruutusvaiheessa).
Meillä parisuhde ei kärsinyt koska odotimme vasta esikoista ja raskaus oli helppo. Eli tehtiin yhdessä rakennusta siihen asti että vauva syntyi. Vauva oli 3kk ikäinen kun muutettiin uuteen kotiin.
Me tehtiin talo viime vuosisadalla 95-97 ns. Pitkästä tavarasta. Alakerta on valubetonia, yläkerta hirttä. Puut kaadettiin itse vanhempien avustuksella, ne vietiin hirsiveistämölle työstettäväksi, sillä aikaa rakennettiin betonivalun muottikehikko tontilla. Sen rakentamisessa oli yksi kirvesmies hommissa yhden kesän, oltiin myös itse kummatkin samalla työmaalla.
Valutalkoissa oli sukulaiset apuna yhden päivän. Hirsikehikko kasattiin itse nosturin avulla viikossa. LVI-asentaja laittoi vesiputket, lämmitysputket ja viemärit. Mies teki itse appiukon kanssa sähkövedot, jotka laillistettu asentaja kävi kytkemässä ja tarkastamassa. Sekä miehellä että appiukolla on kokemusta sähköpiirrustusten lukemisesta, kun kummallakin on sähköalaa liippaava asennuskoulutus, vaikkei juuri sähköasentajan papereita olekaan. Kaikki piirrustukset ja suunnitelmat piti tietysti senkin ajan vaatimusten mukaan viimeistellä ammattilaisten pöydällä.
Loput tehtiin itse, kattotuolien asennus, peltikatto, yläpohjan eristeet, ikkunoiden ja ovien asennukset, ponttilautalattia yläkertaan, kosteiden tilojen vesieristykset, vaikka niitä ei silloin vielä vaadittukaan(!), laatoitukset ja keittiön asennus. Hirsikerroksessa ei paljon sisäpintoja tarvinnut tehdä, alakerrassa ne valmistuvat muutaman vuoden sisällä muutosta.
Kertaakaan ei riidelty, hyvässä yhteistyössä sujui tämä projekti. Lapsia ei silloin vielä ollut, joten se helpotti kummankin pääsyä työmaalle yhtäaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroppa mistä ajattelit aloittaa ja missä järjestyksessä teet mitäkin?
No tätä en vielä tiedä. Olen ajatteluasteella. Netistä kyllä varmasti löytyy ohjeet kaikkeen, jos jaksaa etsiä? AP
Helppoa, jos sinulla on viralliset pätevyydet kaikkiin lupia vaativiin töihin, niin sähkö- kuin LVI-alan asennusten tekoon, osaat hoitaa myös rakenne- ja arkkitehtisuunnittelun. Kykenet nostamaan vaikkapa kattotuolit paikoilleen ihan vaan hartiavoimin. Haja-asutusalueella tarvittavan porakaivon surautat maahan ihan käsivoimin. Vessojen jätteet keräävän pullokaivon teko ei ole ongelma eikä mikään, kuten ei harmaavesien tarvitsema imeytysalue. Sinä osaat hakea kaikki tarvittavat luvat kunnasta ja noudattaa kaikkia voimassaolevia lakeja, ohjeita ja säädöksiä. Tiedät mitkä viralliset tarkastukset on milloinkin tehtävä. Kohta sinulla on turvallinen ja terveellinen talo valmiina. Ihan itse rakennettu. Netistä löytyi ohjeet.
Maallikon on suunnilleen yhtä helppoa hoitaa tuon laajuinen homma alusta loppuun ihan vain omin käsin, kuin vaikkapa kirurginen operaatio. Äkkiäkös sinä leikaat itseltäsi vaikka tulehtuneen umpisuolen, eikös niin? Sinulla on varmasti myös siihen tarvittava tieto, pätevyydet ja asiaankuuluvat työkalut hallussa.
Me rakennettiin vuonna 2002 talo miehen kanssa. Aikalailla vuosi meni. Aloitettiin siitä että mentiin metsään moottorisahojen kanssa ja kaadettiin tarvittava puutavara. Sitten kenttäsirkkelille puiden kanssa jne.
Meillä oli kokemusta lähinnä sisarusten rakennustalkoista. Onneksi kummallakin oli veli jonka ammattina kirvesmies. Käytännössä meillä oli vierasta työvoimaa
- rakennuspiirtäjä joka piirsi puhtaaksi miehen tekemät alustavat kuvat
- kaivinkonekuski
- räjäyttäjä
- kirvesmiehiä palkattuna yhteensä noin 2kk työn ajan esim perustuksien teossa, piiroituksessa, kattotuolien asennuksessa, katon teossa, ja monissa muissa vaiheissa veljet kävivät aina muutaman tunnin tai päivän töissä ja opettivat meidät tekemään seuraavan rakennusvaiheen.
- liippari liippasi lattian valussa
- sähkömies asensi sähköt (mies suunnitteli sähköt, on siihen oikeudet)
- LVI suunnittelun teki ammattilainen mutta me asennettiin ja putkimies kävi noin 6 tuntia raksalla neuvomassa ja tarkistamassa että tehdään oikein ja kytki lattialämmityspiirit.
- takan muurasi ammattilainen (itse muurattiin harkkopiippu)
- keittiökalusteet asensi ammattilaiset
Kokemus oli todella rankka mutta myös antoisa. Myöhemmin on rakennettu kaksi isoa autotallia ym pienempää. Kannattaa miettiä onko itse riittävän ahkera, sinnikäs ja jaksaako viedä pitkiä projekteja loppuun. Jos yhtään epäilyttää niin kannattaa ainakin hommata varasuunnitelma mitä tehdä sitten kun raksu kesken eikä jaksa jatkaa ja rahatkin loppu...
Meillä oli etuna että sukulaiset lainasivat ilmaiseksi työkaluja tai pientä korvausta vastaan. Kannattaa kysyä hieman työkalujen vuokrahintoja niin tajuaa budjetoida kunnolla työkalujen ostoon ja isompien vuokraukseen (esim täry peruutusvaiheessa).
Meillä parisuhde ei kärsinyt koska odotimme vasta esikoista ja raskaus oli helppo. Eli tehtiin yhdessä rakennusta siihen asti että vauva syntyi. Vauva oli 3kk ikäinen kun muutettiin uuteen kotiin.