Kuinka vaikea on rakentaa talo itse?
Siis ilman mitään apua paitsi että tavara tuodaan tontille?
Kommentit (356)
Vierailija kirjoitti:
Varoitukset rakennusprojektin vaikutuksesta parisuhteelle on syytä ottaa tosissaan.
Käytännössä aina toinen osapuoli ottaa vastuun rakentamisesta, ja toinen enemmän tai vähemmän jatkaa normaalia elämäänsä.Se rakentava osapuoli on väsynyt ja nälkäinen, etenkin jos kyseessä on maallikko joka rakentaa/rakennuttaa ensimmäistä taloaan.
Nykypäivänä kun menet uupuneena kotiin raksalta, ei ole lämmin ruoka pöydässä odottamassa ja sauna lämpiämässä. Ei suinkaan, vaan puoliso on omissa harrastuksissaan, tai sitten kädet puuskassa esittämässä vaatimuksia perhe-elämään tms. liittyen.
Siinä syöt käsi vapisten kylmää hernekeittoa lusikalla purkista ja mietit ehditkö suihkuun paremmin tänään vai huomenna. Puoliso katsoo että kuka tuo on, ja tajuaa että golfkerhon Miisa / joogasalin Petri on paljon freesimpää ja hauskempaa seuraa.
Perheessä jos mies rakentaa taloa niin kyllä ruoka pitää olla valmiina ja ei mitään muita nk kotihommia. Ei siinä jouda nainen enää harrastamaan.
Jos ei ole kokemusta eikä tietotaitoa niin en lähtisi rakentamaan alusta asti itse pitkästä tavarasta, budjetti paukkuu, kaikkea yllättävää tulee matkan varrella, joka maksaa, väsymys, masennus, perhe kärsii. Jos nyt rakentaisin niin haluan, että talomoduulit tulevat aamulla ja illalla lämmitän saunan -talo.
Lisäyksenä tähän: Nyt mummot taikka perikunnat yrittävät myydä juuri näitä rintamamiestaloja. Jos joku sen ostaa, niin kohta ollaan vailla kaupanpurkua - kun sieltä löytyy kaikenlaista viritystä. Siksi niitä kaikenlaisia tarkastajia riittää. Tosin niillä ei mitään vastuuta ole, eivätkä ne tutki muuta kuin papereita. Paperilla hyvin suunniteltu = Rakennettu hyvin ja suunnitelman mukaisesti. Jokainen ymmärtää, että eihän se niin ole…
Itselle jos tekee, niin mikä ettei. Asuu ne ihmiset jurtassakin.
Talo on niin kallis, että siihen yleensä tarvitaan pankin apua. Ihan mihin tahansa kokeiluun ei 200-300 tonnia pankista saa. Lisäksi sen mielellään muuttaa jossain vaiheessa rahaksi. Ikävä juttu myös taloudellisesti, jos rakennusvirheiden myötä mökistä ei ole kuin palokunnan harjoituskohteeksi.
Kyllä jotkut tekee. Olen vieraillut talolla, joka oli itse alusta alkaen tehty. Hieno, toimiva, ja kaikki pihaa myöden viimeistelty.
Itse en saisi edes pihaa rakennettua. Leikkimökin olen maalannut. Siihenkin tuli ehkä turhan paksu maalikerros. Ja räystäiden alta jäi epähuomiossa yksi osa kulmasta maalamatta.
t. kädetön
Työkaverilla (insinööri, mutta aivan täysin toiselta alalta) on meneillään taloprojekti, jossa lähes kaikki tehdään alusta alkaen ja itse.
Toivon, että parisuhteensa kestää sen. Ja että se toisi sitä tyydytystä, mitä käsillä tekemiseltään kai kaipaa. Ja että niin valmistuisi koti, josta on heille iloa pitkäksi aikaa.
Itse en ehkä sillä tavalla tehtyä taloa olisi valmis ostamaan. Ainakaan rahalla, jonka työkaveri nyt taloonsa käyttää. Mutta en ensinnäkään ole taloa nyt ostamassa. Työkaverin enkä muutakaan.
Ja työkaveri ei taloa ole myymässä. Mieluummin pitkäaikaista kotia varmasti itselleen haaveilee.
Lisäksi talo on erittäin hyvällä paikalla; tontin osalta talo varmasti säilyttää arvonsa. Jonkinlainen vara ja vakuutus siinäkin tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme rakentaneet 3 taloa. Ensimmäisellä kerralla kokemusta oli parin remontin tms verran eikä ollut edes googlea apuna.
Vuosi ja 3kk meni puiden kaadosta muuttopäivään. Kaikki mikä voitiin tehtiin itse, maatyöt ja luvanvaraiset LVIS työt teki ammattilaiset.
Toinen talomme oli harkkotalo ja meillä oli muurari apuna, samoin nuo LVIS kytkennät teki ammattilaiset. Mies oli 6kk täyspäiväisenä raksalla 2 työn välissä, 12kk meni aloituspäivästä muuttoon. Hieman keskeneräinen, 3kk meni viimeistelyyn.
Nykyinen talomme on puolta pienempi kuin edellinen ja yksikerroksisena helppo rakentaa suurelementeistä. 9kk ja pihaan yksi kesä, kivetykset ja asfaltti jöi tälle kesälle.
Em lisäksi olen suunnitellut yhden talon vieraalle.
Näistä oppineena:
- tärkeintä on suunnittelu. Minkälaiseen taloon on varaa. Budjetointi + 10% (hinnat nousee raksan aikana paljon!). Talon sijoittelu tontille. Pohjan suunnittelu Miten rahat jakautuu eri vaiheisiin, mikä on varustelutaso. Minä on realistinen aikataulu
- sitoutuminen. Miten ajankäyttö raksan ja perheen välillä sovitaan, kotonaoleva ei saa kitistä toisen raksallaolosta. Kotona on kuitenkin lämmintä ja mukavaa raksaan verrattuna
- osallistuminen. Molemmilla on selkeät vastuualueet
- perheaika. Välillä pitää ottaa vapaata ja tehdä jotain muuta.
- sisustuksen valinta pitää miellyttää molempia
- raksalainalla EI ensimmäisenä osteta uutta autoa! Varmaan 80% tekee näin mutta kaikki menettävät tässä rahaa.Meille tämä on mukavaa vastapainoa normi toimistotyölle mutta tämä 3. on nyt viimeinen talomme.[/quote
Oliko niissä kahdessa ensimmäisessä jotain vikaa, kun piti kolmaskin tehdä?
Veikkaa, että ekan talon puutavara ei ehtinyt kuivaa käyttökelpoiseksi. Ei sitten millään, jos tuossa ajassa muutettiin taloon, joka oli tehty tuosta kaadetusta puusta. Talo oli sitten vekkuli, kun puu (runkorakenteet, ulkoverhous, panelointi jne) kutistui ja vääntyili kuivuessa tuossa valmiiksi rakennetussa talossa. Lopputuloksena rakennusvirheitä pullisteleva talo, josta piti päästä nopeasti eroon.
Itse puolestani veikkaan että puiden kaadolla tarkoitettiin tontin laittamista sileäksi jotta rakentaminen ylipäänsä onnistuu. Ei suinkaan sitä että talon runkomateriaalit olisi otettu samalta tontilta eikä se oikein onnistuisikaan kun noissa kantavissa rakenteissa pitää käyttää nykyään nk leimattua puutavaraa.
Tontilta kaadetut puut palvelivat sitten polttopuina, noin 1,5 vuoden päästä rakentamisen aloittamisesta.
Meidän tontilla oli hyvin haastavat maatyöt. Piti paaluttaa, räjäyttää, vaihtaa maita ja valaa anturoita. Eli kaikkea mahdollista. En tiedä millä vasaralla kansalainen ne 7 metrin teräspaalut sinne maahan saisi nakuteltua :)
Kiinteistönvälittäjä teki meille hinta-arvion talosta lainan vakuuksien vapauttamista varten. Ensimmäinen kysymys oli, oletteko itse tehneet jotakin vai onko kaikki teetetty ammattilaisilla. Sanoin että kaikki on teetetty ammattilaisilla, ainoastaan projektinjohto oli minulla, koska olen itse talonrakennusinsinööri. Huomioikaa, että talon arvoon on vaikutusta noilla omilla virityksillä, jo lähtökohtaisesti, vaikka ne olisi tehty oikeinkin.
No se on iha hitoksee vaikeeta.
Se on aivan yhtä vaikeaa tekijästä riippumatta.
Rakensin 80-luvulla niin että elementit ja kattoristikot oli tehtaasta. Kaiken betonin tein paikan päällä, se nyt ei ole mikään ihme suoritus. Sähköt teki alan liike ja putkityöt lankomies. Kattotiiletkin saatiin paikalleen ihan omin käsin. Kaivuri oli tontilla 2 tuntia kun kuori pintamaat pois.
Vierailija kirjoitti:
Oli mahdollista joskus ennen 80-lukua.
valitettavasti ne on todella "tein ite ja säästin" -tasoa....
Meillä kattoriskot pantiin paikalleen 3 miehen voimin ilman koneapua. Sen voi tehdä yksikerroksisessa talossa jos osaa ja viitsii.
Melko vaikeaa mutta ei mahdotonta.
t. Kolmas Possu
Oletpa oikein varsinainen vitsiniekka. Kaikkihan nyt yhden talon osaa omin käsin rakentaa.
Ei se ole ollenkaan vaikeaa, mutta älä kuvittele että se menisi läpi rakennustarkastuksesta.
Vierailija kirjoitti:
On se vaikeaa. Osa työvaiheista väkisin vaatii kaksi, että mitenkään onnistuu. Isot kipsilevyt paikalleen jne.
Murheista pienimpiä nuo levyt. Seiniin helppo ja kattoon nostin ei montaa kymppiä maksa.
Nykyään pitää käyttää tehdasvalmisteisia kattoristikoita koska itse tehdyt ovat niin ylijäreät että säästö hupenee puutavan paljouteen.
Vierailija kirjoitti:
Meidän tontilla oli hyvin haastavat maatyöt. Piti paaluttaa, räjäyttää, vaihtaa maita ja valaa anturoita. Eli kaikkea mahdollista. En tiedä millä vasaralla kansalainen ne 7 metrin teräspaalut sinne maahan saisi nakuteltua :)
Kiinteistönvälittäjä teki meille hinta-arvion talosta lainan vakuuksien vapauttamista varten. Ensimmäinen kysymys oli, oletteko itse tehneet jotakin vai onko kaikki teetetty ammattilaisilla. Sanoin että kaikki on teetetty ammattilaisilla, ainoastaan projektinjohto oli minulla, koska olen itse talonrakennusinsinööri. Huomioikaa, että talon arvoon on vaikutusta noilla omilla virityksillä, jo lähtökohtaisesti, vaikka ne olisi tehty oikeinkin.
Meinasinkin jo kirjoittaa että ei vaikeaa jos ei ole insinööri. Mut olipas inssi huomannut itsekkin.
Jotenkuten realistista olisi, että otat talon runkovalmiina - ja teet itse sisätyöt. Siis levytykset kaakeloinnit, paneloinnit, maalaukset jne. Näissäkin riittää työtä!
Vierailija kirjoitti:
Lisäyksenä tähän: Nyt mummot taikka perikunnat yrittävät myydä juuri näitä rintamamiestaloja. Jos joku sen ostaa, niin kohta ollaan vailla kaupanpurkua - kun sieltä löytyy kaikenlaista viritystä. Siksi niitä kaikenlaisia tarkastajia riittää. Tosin niillä ei mitään vastuuta ole, eivätkä ne tutki muuta kuin papereita. Paperilla hyvin suunniteltu = Rakennettu hyvin ja suunnitelman mukaisesti. Jokainen ymmärtää, että eihän se niin ole…
Itselle jos tekee, niin mikä ettei. Asuu ne ihmiset jurtassakin.
Talo on niin kallis, että siihen yleensä tarvitaan pankin apua. Ihan mihin tahansa kokeiluun ei 200-300 tonnia pankista saa. Lisäksi sen mielellään muuttaa jossain vaiheessa rahaksi. Ikävä juttu myös taloudellisesti, jos rakennusvirheiden myötä mökistä ei ole kuin palokunnan harjoituskohteeksi.
Valtaosa ns. rakennusvirheistä ei merkitse mitään. Vanhaa taloa ostaessa kannattaakin muistaa ettei remontoi ellei ole pakko. Jos rakenteissa ole ulospäin vikaa tai pehmeitä kohtia, ei niitä kannata purkaakaan. Esim. sädesienestä ei ole välttämättä harmia ennen kuin se kaivetaan rakenteista esiin. On aivan turha ostaa taloa joka on 70- vuotta vanha, orgaanisista materiaaleista rakennettu luonnon ympäröivänä ja olettaa, ettei mitään ole rakenteisiin tullut. Myöskin on aivan turha ostaa vanhaa taloa ja elätellä toiveita toimivasta koneellisesta ilmanvaihdosta ja nollaenergiatalosta...
Itsellä rintamamiestalo, joka rempattu 30 000 eurolla. Pieni kosteusvaurio kantavassa parrussa, sahattiin metrin pätkä pois ja vaihdettiin uuteen. Lattioiden alla eristeenä lyhdettä, kauraa, olkea ja vaikka mitä, ei vaihdettu, vain villaa ulkoseinien ympärille. Muuten kaikki sisäpinnat purettu ja laitettu uusiksi. Hyvin tarkkaan saa varoa, jottei ei eristä liikaa.
Vanha talo
Ei varmaan ongelmaa jos oot kirvesmies putkimies sähköasentaja rakennusmestari muurarilaatoittaja.