Kuinka vaikea on rakentaa talo itse?
Siis ilman mitään apua paitsi että tavara tuodaan tontille?
Kommentit (356)
Ei se niinkään vaikeaa ole, mutta työlästä. Paljon pitää asioita selvittää ja järkätä mutta sitten saa ihan oikeasti kantaa kamaa ja näpertää kaikenlaista. Mutta kyllä siihen normaali ihminen pystyy.
Pieni tupa vain. Ei luulisi olevan paha.
Vierailija kirjoitti:
Avioero todennäköisesti hintana.
Onko tuo lupaus?
Vierailija kirjoitti:
Pieni tupa vain. Ei luulisi olevan paha.
Ne pahimmat ongelmat ja kohdat, jotka tulee ottaa huomioon rakentaessa, koskevat niin pientä tupaa kuin isoa ranchia. Työn määrä vaihtelee.
Eli siis tällaiset rakenneratkaisut, ettei talo lahoa/homehdu ensimmäisen 10 vuoden sisään.
Vierailija kirjoitti:
Ei pysty.
Sähköasennukset saa tehdä lain mukaan vain sähköaseneja.
Samoin lvi-työt.
Ei sähköaseneja saa tehdä LVI-töitä. Mikä lie tuo tutkinto onkaan. Ja sähkötyöt SAA tehdä muukin kuin sähköaseneja. Vaikka Sähköasentaja. Myös monella sähköinsinöörillä on sähkötyöluvat, vaikka sähköasentaja ei olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on alan ammattilainen ja minä olen tehnyt työkseni rakennusalan kirjanpitoja. Lisäksi olemme tai siis mies on rakentanut meille talon ja mökin.
Edullisimmin saatte talon ostamalla valmiin vähän vanhemman talon tai tilaamalla avaimet käteen ratkaisun Kastellilta tai Älvsbytalolta. Niidenkin kanssa saatte myös itse säätää ihan huolella.
Tällä hetkellä rakennustarvikkeiden hinnat ovat nousseet ihan järjettömän paljon ja eli ei ole siksikään järkeä nyt rakentaa.
Työ on vaikeaa ja sitä säätelevät lait ja säännökset. Niiden lisäksi yksikin pieni virhe voi tuhota koko talon. Vääränlainen täyttösora, liian matalat koolaukset, yleensäkin ymmärtämättömyys rakentamisesta. Olen lukenut rakentamisesta paljon, ja yllätyn silti usein kun puhumme miehen kanssa rakennusvirheistä.
Ammattilaisella menee noin 1500 tuntia rakentaa talo. Siihen vielä suunnittelu, luvat, tavaran ostot jne. Amatööri joutuu vielä ottamaan selvää asioista, joten aika varmaan tuplaantuu. Oletteko valmiita jäämään pois töistä vuodeksi? Työn ohessa sitä ei kukaan jaksa tai tulee burnout.
Suurin osa ihmisistä arvioi rakentamisen kustannukset alakanttiin. Budjetit paukkuu aina.
Suosittelen että kokeilette ensin jotain pientä projektia ja huomaatte kuinka paljon säätöä se vaatii. Lisäksi näette miten yhdessä työskentely sujuu. Meillä ei suju. Riita on päällä alle minuutissa jo pihaa hoitaessa, joten olemme päättäneet että meidän rakentamiset on rakennettu jos aiomme jatkaa yhdessä elämistä. Jo mökkipihan viimeistely sai meidät eron partaalle.
Suomessa on loistava tilastointi rakentamisen kustannuksista, etsi tilastot ja luota niihin.
Huomioi lisäksi se, että itse huonosti tehdyn talon jälleenmyyntiarvo ja vastuut ovat jotain ihan muuta kuin ammattilaisten rakentaman talon. Jos aiotte joskus myydä talon, niin jättäkää rakentaminen muille. Monille tulee myös ero projektin aikana. Rahat, aika ja jaksaminen loppuu ja sitten rakkauskin.Vaikea sanoa, onko tämän kirjoittanut ainoastaan hieman yksinkertainen pessimisti vaiko myös omaa lehmää ojassa taluttava. Eiku hups, rakennusalan ammattilaispariskunta.... YLLÄTYS!
Joo, kaikenlaista pitää paljon huomioida ja sillee. Kuitenkin aika läpinäkyvää mielipidevaikuttamista, että älkää nyt vaan herran tähden itse rakentako, kun se on lähes mahdoton katastrofin paikka, mutta MEIRÄN ÄIJÄ rakentaa kyllä halvalla ja hyvää ja takuukin on ikuinen. Juupati juu. Samanlaista roskaa ne rakennusalan ammattilaiset osaavat pahimmillaan tehdä ja takuu kattaa perävalojen näkymisen ajan. Sen jälkeen se on ihan rakennuttajan/omistajan omalla vastuulla, mitä kaikkea kivaa ajan saatossa tai talon myynnin jälkeen paljastuu. Ns. ammattilaiset puristavat sen 1500 tuntiaan puoleen vuoteen (aloitus juhannusviikolla ja jouluksi uuteen kotiin), mikä on matemaattinen mahdottomuus, kun pyhät ja viikonloput laskienkaan ei välille mahdu riittävästi normityöpäiviä. Se tarkoittaa, että kaikessa oiotaan ja viilataan linssiin. Käytetään nopeimpia pikalaasteja ja naulojen sijaan liimaa. Halvimpia ruuveja ja kieroksi vetäviä tolppia. Lattiavalua kuivatetaan 3 viikkoa riippumatta siitä, kuivaako se, kunnes se peitetään. Villat pyörii kuralätäkössä ja sateessa ja ne laitetaan paikalleen märkänä, koska ei ole aikaa odottaa. Parhaassa tapauksessa kun tiukille laskettu menekki pettää, jätetään jostain kotelosta puuttuvat villapalat yksinkertaisesti vaan pois. Ei ole aikaa hakea uutta pakettia, kun pitää jo päästä levyttämään. Kiireessä sähkäri ja putkari puhkovat höyrynsulkuja ja tekevät kylmäsiltoja, eikä timpuri jouda niitä paikkailemaan, eikä kyllä kiinnostakaan.
Pitää tuntea toki itsensä ja kapasiteettinsa. Jos on riitaisa pariskunta, ei pidä yhdessä rakentaa. Sen sijaan raksa on oikein oiva parisuhdetyökalu silloin, kun vain toinen rakentaa, eli pysyy siellä ja toinen pysyy poissa.
Rakennustarvikkeiden hinnat ja ylipäänsä rakennuskustannukset ovat nousseet maailmankaikkeuden alusta alkaen ja tulevat nousemaan vastakin. Sillä ei ole tuon taivaallisen merkitystä, jos rakentaa itselleen kotia tuleviksi vuosikymmeniksi. Odottamalla ei voita mitään, baikka tuurilla voi tulla vuoden päästä joku lama ja tarjota hetkellisen notkahduksen. Sellaista vaan ei kannata odottaa, koska yleensä kuitenkin vaihtoehtoiskustannukset nousevat odottaessa hyötyä suuremmaksi. Ihminen kun yleensä joutuu asumaan sen odotusajankin jossain.
Jälleenmyyntiarvoon ja vastuisiin myyntitilanteessa sillä ei ole tuon taivaallisen vaikutusta, onko talo tehty itse vai teetetty. Pikemminkin jonkun valmistalopaketin jälleenmyyntiarvo kärsii siitä Älvärileimasta, jota ei pysty naamioimaan piiloon.
Työ ei ole ollenkaan vaikeaa, mutta lait ja säädökset on tietenkin tunnettava siinä missä kaikessa muussakin toiminnassa. Onhan niitä koskien yksityisautoilua tai useimmilla omassa ammatissaankin aina. Hyvin harva elää missään lainsuojattomassa villin lännen eräkorvessa.
Peukutin aiemmin sen rakentajapariskunnan neuvoa mutta ikävä kyllä tämäkin on paljon totta: Etenkin silloin kun rakennus tehdään myyntiin (ei siis itselle) asioissa oiotaan vaikka mitä ja todella härskisti. Tuo märät villat seiniin yms on ollut totta jo 1970-luvulla (olen itse nähnyt) ja taitaapa olla totta vielä 2020 luvullakin. Nimittäin kuka ne villat laittaisi säänsuojaa kun ne puretaan kuorma-autosta ja minne säänsuojaan (sellaisia ei raksoilla aina ole)? Ja jos/KUN villa kastuu, kuka sen toteaisi, kuka käskisi hakemaan uudet, kuka kuittaisi veloituksen työajalta kun haetaan uuuta villa ja kuka sen uuden villan maksaisi? Jos olet liian säntillinen tuota hoitavan aliurakoitsijan hommissa, saat havaita ettet ole enää mukana seuraavalla työmaalla (yllätys yllätys) kun taas se märät villat seinään lätkinyt Ramipa on.
Me rakensimme itse, toki käytimme apuna urakoitsijoita ja ammattimiehiäkin. Nyt en enää uskaltaisi ostaa valmistaloa kun tajuan edes pienen osan että miten monessa asiassa voi fuskata tai mokata (joko tahallaan tai vahingossa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroppa mistä ajattelit aloittaa ja missä järjestyksessä teet mitäkin?
No tätä en vielä tiedä. Olen ajatteluasteella. Netistä kyllä varmasti löytyy ohjeet kaikkeen, jos jaksaa etsiä? AP
Ehkä kannattaa unohtaa rakentaminen? Ja pelkät ohjeet ei riitä, kun joissakin asioissa tarvitset Ammattilaista.
Vierailija kirjoitti:
On se vaikeaa. Osa työvaiheista väkisin vaatii kaksi, että mitenkään onnistuu. Isot kipsilevyt paikalleen jne.
Hassu esimerkki. Kyllä levytyksen pystyy tekemään yksin. Toki helpompaa kaksin.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeaa jos ei tiedä mitä tekee ja miten. Millin tarkkaa hommaa perustuksista alkaen.
Salli minun nauraa. Rarsalla toleranssit ovat senteissä. Ja sen kyllä huomaa.
Varoitukset rakennusprojektin vaikutuksesta parisuhteelle on syytä ottaa tosissaan.
Käytännössä aina toinen osapuoli ottaa vastuun rakentamisesta, ja toinen enemmän tai vähemmän jatkaa normaalia elämäänsä.
Se rakentava osapuoli on väsynyt ja nälkäinen, etenkin jos kyseessä on maallikko joka rakentaa/rakennuttaa ensimmäistä taloaan.
Nykypäivänä kun menet uupuneena kotiin raksalta, ei ole lämmin ruoka pöydässä odottamassa ja sauna lämpiämässä. Ei suinkaan, vaan puoliso on omissa harrastuksissaan, tai sitten kädet puuskassa esittämässä vaatimuksia perhe-elämään tms. liittyen.
Siinä syöt käsi vapisten kylmää hernekeittoa lusikalla purkista ja mietit ehditkö suihkuun paremmin tänään vai huomenna. Puoliso katsoo että kuka tuo on, ja tajuaa että golfkerhon Miisa / joogasalin Petri on paljon freesimpää ja hauskempaa seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Nyrkkisääntö on että kolmas itse tehty talo onnistuu.
Itse olen kuullut: "kolmas on hyvä ja neljäs velaton".
Ei se vaikeaa ole.
Tilaat Talopaketin pihalle ja alat pistämään paketin paloja yksi kerralla paikalleen.
Pyydä toki joku naapurin mies vähän avuksi.
Vierailija kirjoitti:
Varoitukset rakennusprojektin vaikutuksesta parisuhteelle on syytä ottaa tosissaan.
Käytännössä aina toinen osapuoli ottaa vastuun rakentamisesta, ja toinen enemmän tai vähemmän jatkaa normaalia elämäänsä.Se rakentava osapuoli on väsynyt ja nälkäinen, etenkin jos kyseessä on maallikko joka rakentaa/rakennuttaa ensimmäistä taloaan.
Nykypäivänä kun menet uupuneena kotiin raksalta, ei ole lämmin ruoka pöydässä odottamassa ja sauna lämpiämässä. Ei suinkaan, vaan puoliso on omissa harrastuksissaan, tai sitten kädet puuskassa esittämässä vaatimuksia perhe-elämään tms. liittyen.
Siinä syöt käsi vapisten kylmää hernekeittoa lusikalla purkista ja mietit ehditkö suihkuun paremmin tänään vai huomenna. Puoliso katsoo että kuka tuo on, ja tajuaa että golfkerhon Miisa / joogasalin Petri on paljon freesimpää ja hauskempaa seuraa.
Hyvä kuvaus.
Me kun alettiin rakennusprojekti kesäkuun alussa, touhu oli niin intensiivistä että elokuun lopussa tajusin, etten ollut syönyt yhtään jäätelöä koko kesänä. Vain lihapiirakoita yms raksaruokaa. Työpäivät oli pahimmillaan klo 06-20. Ei mitään järkeä. 10h on ihan max.
Syyskuuksi oli silloin varattu viikon loma. Suosittelen. Ei se työmaa mihinkään häviä tai hommat kaadu, jos viikon on poissa.
Kyllä tavikset pystyvät rakentaan ns. pitkästäkin tavarasta.
Ensimmäisen oli pakettitalo (itse maalasimme ja siivosimme) ja kymmenen vuoden päästä rakensimme itse. Suuri ero työmäärässä, hinnassa ja rakentamisen laadussa.
En enää pakettitaloa ostaisi, koska halusimme rakentaa turvallisista, terveellisistä materiaaleista. Ei kipsiä, betonia, tms. voc-päästöjä huoneilmaan päästäviä materiaaleja.
Kaksi vuotta rakensimme (110 m2), töitä oli paljon, mutta ns peruna kerrallaan. Muun elämän voi unohtaa :) mutta aika oli myös mielenkiintoista ja opettavaista. Nyt tiedämme miten talo on tehty. Päättämistä ja valitsemista on paljon. Ammattilaiset olivat apuna runkovaiheessa, laatoituksessa, LVI- ja sähkötöissä.
Rakennappa ap. nukkekoti ensin.
Jos kysyt asiaa täällä, sanoisin että keskity hankkimaan oikeat ammattilaiset paikalle, avustat ja maksat. Haet luvat ja niin eteenpäin. Muuten sulla saattaa olla käsissä homepesä ja asumiskelvoton tönö jota et saa kellekään edes kaupaksi. Kaikkia töitä et saa tietenkään tehdä, sähkö - ja putkityöt, vesieristykset vaatii ammattilaisen tai et saa vakuutuksesta edes mitään takaisin jos jotain sattuu.
No se riippuu vähän siitä, millaisen talon haluat. Ilman sähköjä, juoksevaa vettä ja ilmanvaihtoa varmaan onnistuukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avioero todennäköisesti hintana.
Onko tuo lupaus?
Koko ajanhan noita keskeneräisiä taloja on myynnissä. Loppui joko rahat tai rakkaus tai molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ilman mitään apua se Ei ole ainoastaan vaikeaa, se on laitonta. Tai vaihtoehtoisesti sun pitää hankkia kaksi eri ammattikoulutasoista tutkintoa ja yksi AMK-tasoinen. Sähkötöitä ja LVIS-kytkentöjä ei nimittäin saa tehdä ilman lupaa ja joka työmaalla pitää lisäksi olla Rakennusmestarikoulutuksen saanut vastaava mestari.
Itse suosittelisin että myös vesieristykset ja kaivuutyöt tekisi joku joka osaa. Muuten voi tulla kalliita vahinkoja. Kaivinkone ja nosturit saa pahaa jälkeä osaamattomissa käsissä.
Työmalla pitää olla nimetty rakennusvalvonnan hyväksymä KVV-työnjohtaja LVI-töitä varten. Mutta missä lukee niin, että esim iv-kanavien asennusta varten pitäisi olla samanlaiset auktorisoinnit kuin esim sähkötöitä varten?
Aloita kulmista, kyllä se siitä.