Kuinka vaikea on rakentaa talo itse?
Kommentit (356)
Sun olisi pitänyt syntyä 1800-luvulla, olisit muuttanut Amerikkan ja hankkinut sieltä uudisraivausalan metsäseudulta, niin olisit saanut rakentaa itse talosi eikä olisi vaadittu auktorisoituja valvojia eikä lvi- eikä putki- eikä muiden sellaisten töiden tekijöitä (no joo, olisi tuo tuolloin noin ilman liikoja tarkastajia onnistunut Suomessakin...)...
Vierailija kirjoitti:
Täysin mahdotonta, ellet ole timpuri. Ei tule onnistumaan. Paitsi, jos vanhanaikainen rintamamiestalo senaikIsine lupineen kyseessä.
En ole timpuri mutta en myöskään pölvästi. Hyvin onnistui. Rakentaminen on helppoa, kunhan ottaa asioista selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se vesieristys mitään rakettitiedettä ole, eikä primerin veto. Terv. isoäiti.
Meilläkin kävi mummo tekemässä vesieristyksen, kun vaimon kanssa rakennettiin talo. Kaikki muut työt tehtiin itse.
Ja sitten heräsit.
Täällä haja-asutusalueella ei omakotitaloomme tarvittu suunnittelijoita. Rakennusmestari joka oli jelppimässä laittoi nimet papereihin. Sähkäri asensi sähköt, muutoin tein itse. Laskin -70% säästön vastaavaan talopakettiin nähden, vaikka katto tuli arvokkaammasta tiilestä ja julkisivulauta paksummasta materiaalista. Mukavaa puuhaa oli oman talon teko.
Tee sähkötön ja vedetön leikkimökki tai puutarhavaja. Onnistuu ilman pätevyyksiä tai kaksisia timpurintaitoja. Varsinaisen talon rakentamisessa kannattaa nykyisin jättää ammattilaisille. Vaikka ulkoistaisit kaiken rakennustyön, pysyt kyllä kiireisenä koko projektin ajan.
Rakennusmestati kirjoitti:
Vaikeaa, ellei ole kokemusta.
Riippuu ihan ihmisestä - kokematon saatta olla innokas ottamaan asioista selvää.
Tekemällä ohjeiden mukaan, tekee oikein, joten asiat menee hyvin.
Näitä tämän tyyppisiä ihmisiä olen tavannut elämässäni muutaman.
Työkseen tekevät aika vaikeaa hommaa ilman koulutusta, mutta kaikilta ei kyllä onnistu.
Sähkö -, talotekniikka-ala tai muu vastaava auttaa huomattavasti talonrakentamisessa.
Isäni teki 4 saunaa, 2taloan, 2 ulkorakennusta, navetan, latoja, 2valmishirsimökkiä lisukkeineen. Maa ja metsätöiden lisäksi, osan huvikseen, eläkkeellä. Kaikkein mukavinta oli hänelle se ja metsästys. On sitä etäillä energiaa,vaikka ei koulut kiinnostaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vauva.fi ei anna sinulle rakennusalan ammattitutkintoa.
Ei siinä mitään tutkintoa tarvita, mutta jos asiaa pitää kysyä täältä, niin ei kannata lähteä tekemään itse.
Vierailija kirjoitti:
Täysin mahdotonta, ellet ole timpuri. Ei tule onnistumaan. Paitsi, jos vanhanaikainen rintamamiestalo senaikIsine lupineen kyseessä.
Miksi? Meille tuli talopaketti, jossa tehtiin ns. ammattilaisten toimesta talo ns. säältä suojaan asti. Ja ainoa kierossa oleva väliseinä on heidän tekemä.
Jos vielä tulee tilanne vastaan, että rakentaa talo, niin tekisin paljon enemmän itse. Tai sitten pitää olla seläntakana vahtimassa, jos palkkaa vaikka timpurin työmaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeaa jos ei tiedä mitä tekee ja miten. Millin tarkkaa hommaa perustuksista alkaen.
Salli minun nauraa. Raksapuolen toleranssit ovat ihan käsittämättömän isot. Siellä ei milli tai pari vaikuta mihinkään. Ainakaan ammattilaisille. Itse kun tekee, niin toki tulee tarkempaa jälkeä.
Vierailija kirjoitti:
Rakennusinsinööri- ja -mestarikoulutus kestää neljä vuotta. Sitä ei käydä turhaan. Elektroniikkainsinöörin koulutus kestää saman verran. Onko matkapuhelimen teko vaikeaa tai tekisitkö itse jos joku tuo tarvikkeet?
Tuntuu, että rakennusinssit eivät teidä rakentamisesta yhtään mitään. Kaiken maailman kuvia tehdään kyllä, mutta niiden mukaan ei pysty taloa tekemään.
Talon rakenukseen ei taida saada samanlaisia ohjeita kuin ikean huonekaluihin
Vierailija kirjoitti:
On se vaikeaa. Osa työvaiheista väkisin vaatii kaksi, että mitenkään onnistuu. Isot kipsilevyt paikalleen jne.
Tarkoitatko kattoon vain seinään? Seinäasennukseen ei tarvitse kahta. Toki helpottaa, mutta ei nyt mikään kovin vaikea temppu ole. Levyhissillä onnisttuu katonkin levytys yksin.
Yksin pystyy tekemään paljon, mutta homma on huomattavasti hitaampaa.
Me kiroiltiin yksi kesä kasvihuoneenkin kasaamisen kanssa, että siitä meinasi nousta isompikin tragedia. Naapureilla oli varmaan hauskaa. Kyllä se kasaan saatiin ja parisuhdekin säilyi, vaikka muutama v---ttu tuli sanottua. Omakotitalossa on hiukkasen enemmän osia, että en lähtisi ihan itsekseni tekemään.
Onko sinulla sähköalan luvat vai miten ajattelit sähkötyöt toteuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Hirsistä voi talkoo porukalla rakentaa talon aika helposti. Katon pystyy vielä tekemään jos jaksaa perehtyä ja ikkunat + ovet asentaa. Sähköihin ei kannata koskea jos ei ymmärrä mitä tekee, mutta toki voit vetää kaapelit valmiiksi vaikka pintavetona ja sähkäri kytkemään, vesille voi tehdä samoin jos osaat juottaa tai käyttää puristinkonetta.
Takkaa en myöskään lähtisi muuraamaan jollei tiedä asiasta.
Osa talonrakennuksen työvaiheista on luvanvaraista tai ainakin vakuutusyhtiöiden mielestä tehtävä ammattihenkilön toimesta.
Myös rakennustarkastaja haluaa nähdä talon eri vaiheissa ja joka kerta se maksaa.
Joo hirsi on oikeastaan ainoa materiaali mistä pystyy pienillä kuluilla itse rakentamaan. Kaikki rakennustarkastajaa kiinnostavat työvaiheet pystyy hirsirakennuksessa jättää näkyviin ja tarkastajaa ei tarvita montaa kertaa tämän takia.