Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka vaikea on rakentaa talo itse?

Vierailija
09.09.2020 |

Siis ilman mitään apua paitsi että tavara tuodaan tontille?

Kommentit (356)

Vierailija
261/356 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirsistä voi talkoo porukalla rakentaa talon aika helposti. Katon pystyy vielä tekemään jos jaksaa perehtyä ja ikkunat + ovet asentaa. Sähköihin ei kannata koskea jos ei ymmärrä mitä tekee, mutta toki voit vetää kaapelit valmiiksi vaikka pintavetona ja sähkäri kytkemään, vesille voi tehdä samoin jos osaat juottaa tai käyttää puristinkonetta.

Takkaa en myöskään lähtisi muuraamaan jollei tiedä asiasta.

Osa talonrakennuksen työvaiheista on luvanvaraista tai ainakin vakuutusyhtiöiden mielestä tehtävä ammattihenkilön toimesta.

Myös rakennustarkastaja haluaa nähdä talon eri vaiheissa ja joka kerta se maksaa.

Vierailija
262/356 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon siitä minkälaista taloa on rakentamassa, putki- ja varsinkin sähkötyöt kannattaa jättää ammattilaiselle, mutta periaatteessa kaikki muut jutut on itsekseenkin rakennettavissa.

Itseä kiinnostaisi eniten nykyään kokeilla vaahtobetonilla rakentamista, tekis vaan itse muotit, lopputuotehan on niin kevyttä, että yksikin nostaa semmoisen seinän kokoisenkin palan ihan yksinään jos tekee paloina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/356 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroppa mistä ajattelit aloittaa ja missä järjestyksessä teet mitäkin?

No tätä en vielä tiedä. Olen ajatteluasteella. Netistä kyllä varmasti löytyy ohjeet kaikkeen, jos jaksaa etsiä? AP

Tottakai, YouTube on pullollaan esim.. rakennusaiheisia, maanrakennus-, sähkötyö- ja  LVI-aiheisia asennusvideoita ja ohjeita, tosin suurin osa niistä on merkittävän virheellisiä, Suomen sääoloihin ja rakentamista koskeviin ohjeisiin ja säädöksiin nähden aivan vääriä mutta kaltaisesi ammattilainen varmasti erottaa oikean tiedon väärästä ja tarpeellisen turhasta.

Vierailija
264/356 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista laittaa kylpyhuoneeseen, vaatehuoneeseen ja vessoihin myös ikkunat. Muurinpohjapata on hyödyllinen veden lämmittämiseen, silloin kun sähköt katkeaa. Se voi kylläolla vaikka ulkonakin.

Vierailija
265/356 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee mielenterveys, avioliitto ja rahat. En suosittele.

Vierailija
266/356 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalon rakentaminen on aika monimutkainen prosessi. Pelkästään lupaviidakosta selviytyminen on vaativaa. Rakentaminen vaatii rakennusmääräyksien tuntemusta ja paljon opiskelua. Joka tapauksessa rakennusvalvonta edellyttää useiden ammattilaisten käyttämistä, jotta saat tarvittavat dokumentit kasaan.

Oman työn merkitys ei parhaimmillaankaan ole kokonaiskustannuksista kovin merkittävä. 

Vierailija
267/356 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikeaa, jos sinulla on riittävä ammattitaito, koulutus ja tutkinto ja voimassa olevat luvat ja serifikaatit.

Viranomaiset valvovat työtä ja sinun pitää antaa selvitys työvoimasta, jotta saat lopputarkastuksen läpi ja voimaan vakuutukset.

En tiedä yhtään okt rakentajaa, joka olisi ihan yksin rakentanut talon, harvoilla on kuitenkaan niin monta tutkintoa alalta ja lupija.

Vierailija
268/356 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Youtube on keksitty. Siellä on kaikki.

Vierailija
269/356 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, että yksin pystyisi tekemään rakennuksen perustankin, tekisi itse betonivelliä samaan aikaan kun valaisi perustaa.

Täytyisi olla melkoinen ihmemies kyseessä.

Vois tehdä harkkoperustuksen soratäytöllä. Ollaan tehty itse. 

Riippuu tietysti maapohjasta ja rakennuksen massasta. Rakennuslupa vaatii yleensä pohjatutkimuksen, jonka mukaan valitaan perustustapa. 

Vierailija
270/356 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota vuosi-pari ja säästä rahaa. Odottaminen kannattaa, kun kohta tulee paljon uudehkoja omakotitaloja myyntiin pakon edessä. Uuden omakotitalon rakennuskustannukset nousee jyrkällä kulmakertoimella tällä hetkellä. En ottaisi sitä riskiä, että rahat loppuu kesken nousevien kustannusten johdosta. 

Lainanhoitokulut on toinen.

Oletan, että AP:lla on tiukka budjetti kun harkitsee itse rakentamista.

Vierailija
271/356 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaikeaa, jos sinulla on riittävä ammattitaito, koulutus ja tutkinto ja voimassa olevat luvat ja serifikaatit.

Viranomaiset valvovat työtä ja sinun pitää antaa selvitys työvoimasta, jotta saat lopputarkastuksen läpi ja voimaan vakuutukset.

En tiedä yhtään okt rakentajaa, joka olisi ihan yksin rakentanut talon, harvoilla on kuitenkaan niin monta tutkintoa alalta ja lupija.

Vaatii sähkärin, putkarin ja rakennusmestarin tai -insinöörin tutkinnot ja riittävän osaamisen. Ei vastavalmistunut ilman työkokemusta välttämättä kelpaa vastaavaksi. Jos kahdestaan rakentaa, niin kuin ap totesi, niin ei yhdellä ihmisellä noita kaikkia tutkintoja ja sertifikaatteja tarvii olla. Riittää, kun toisella on. 

Me tehtiin talo itse, kahdestaan. 

Vierailija
272/356 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista laittaa kylpyhuoneeseen, vaatehuoneeseen ja vessoihin myös ikkunat. Muurinpohjapata on hyödyllinen veden lämmittämiseen, silloin kun sähköt katkeaa. Se voi kylläolla vaikka ulkonakin.

Puulämmitteinen kiuas, jossa on vesisäiliö, on hyvä. 

Vierailija
273/356 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että mahdotonta ellet ole jonkin läheltä liippaavan, fyysisen työn tekijä. Yksin on mahdotonta selvitä koska 1. maanrakennustyöt 2. pystytys 3. Lvi-työt 4. sähkötyöt .

Olen akateemisen työn tekijä ja olen varma, että jos ryhtyisin ITSE rakentamaan taloa, se tulisi 2-3 kertaa kalliimmaksi kuin ammattilaisella teettäminen.

Vierailija
274/356 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me rakennettiin vuonna 2002 talo miehen kanssa. Aikalailla vuosi meni. Aloitettiin siitä että mentiin metsään moottorisahojen kanssa ja kaadettiin tarvittava puutavara. Sitten kenttäsirkkelille puiden kanssa jne.

Meillä oli kokemusta lähinnä sisarusten rakennustalkoista. Onneksi kummallakin oli veli jonka ammattina kirvesmies. Käytännössä meillä oli vierasta työvoimaa

- rakennuspiirtäjä joka piirsi puhtaaksi miehen tekemät alustavat kuvat

- kaivinkonekuski

- räjäyttäjä

- kirvesmiehiä palkattuna yhteensä noin 2kk työn ajan esim perustuksien teossa, piiroituksessa, kattotuolien asennuksessa, katon teossa, ja monissa muissa vaiheissa veljet kävivät aina muutaman tunnin tai päivän töissä ja opettivat meidät tekemään seuraavan rakennusvaiheen.

- liippari liippasi lattian valussa

- sähkömies asensi sähköt (mies suunnitteli sähköt, on siihen oikeudet)

- LVI suunnittelun teki ammattilainen mutta me asennettiin ja putkimies kävi noin 6 tuntia raksalla neuvomassa ja tarkistamassa että tehdään oikein ja kytki lattialämmityspiirit.

- takan muurasi ammattilainen (itse muurattiin harkkopiippu)

- keittiökalusteet asensi ammattilaiset

Kokemus oli todella rankka mutta myös antoisa. Myöhemmin on rakennettu kaksi isoa autotallia ym pienempää. Kannattaa miettiä onko itse riittävän ahkera, sinnikäs ja jaksaako viedä pitkiä projekteja loppuun. Jos yhtään epäilyttää niin kannattaa ainakin hommata varasuunnitelma mitä tehdä sitten kun raksu kesken eikä jaksa jatkaa ja rahatkin loppu...

Meillä oli etuna että sukulaiset lainasivat ilmaiseksi työkaluja tai pientä korvausta vastaan. Kannattaa kysyä hieman työkalujen vuokrahintoja niin tajuaa budjetoida kunnolla työkalujen ostoon ja isompien vuokraukseen (esim täry peruutusvaiheessa).

Meillä parisuhde ei kärsinyt koska odotimme vasta esikoista ja raskaus oli helppo. Eli tehtiin yhdessä rakennusta siihen asti että vauva syntyi. Vauva oli 3kk ikäinen kun muutettiin uuteen kotiin.

Meillä projekti lähti klassisesti siitä, että ostettiin lapio ja alettiin kaivaa. Palkattiin sitten myös kaivinkonekuski ja myöhemmin myös sähkömies, joka teki pääkytkennät. Kattotuolit tilattiin paikalleen nostettuina sitten kun runko oli valmis. Muuta vierasta työvoimaa ei käytetty.

Piirrettiin itse kuvat, valettiin itse lattia, jopa lattian betoni myllättiin pihassa itse, ja liipattiin itse, oli hauskat talkoot, mutta ei ihan tasainen tullut, pakko myöntää, seuraavaan taloon tilaisin valmiin betonin autosta. Harkkopiippu oli meilläkin ja myös takka muurattiin itse Tiilerin paketista, tuli hyvä. 

Ehdottomasti pitää tietää, mitä tekee, jos alkaa itse rakentamaan. Ei mennyt parisuhde, päin vastoin lähensi, kun oli yhteinen projekti. 

Vierailija
275/356 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pysty ja kaikkea ei edes kannata tehdä itse. Jos ei ole etukäteen tietoa ja taitoa tehdä itse, joutuu kaikken tutustumaan ja opettelemaan. Se vie aikaa ja työn jälki ei välttämättä ole samaa tasoa kuin ammattimiehen. Jos ajatuksena on, että itse tehden säästää kustannuksissa, säästöä voi tulla työmiesten kustannuksissa mutta venynyt rakennusaika maksaa esim asumiskustannuksissa jos asuu vuokralla rakennusajan. Me vähän kompastuttiin tähän. Näin jälkikäteen on helppo sanoa mitä ei olisi kannattanut tehdä itse.

Vierailija
276/356 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista kuvata ja dokumentoida jokainen rakennusvaihe huolella niin joskus tulevaisuudessa talon potentiaalinen ostaja saa tarvittavat tiedot kaikista mahdollisista rakennusvirheistä ja -vahingoista jo ennen kauppojen tekoa niin säästytte kaikki paljolta harmilta ja kaupan purkamiselta jälkikäteen.

Vierailija
277/356 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että mahdotonta ellet ole jonkin läheltä liippaavan, fyysisen työn tekijä. Yksin on mahdotonta selvitä koska 1. maanrakennustyöt 2. pystytys 3. Lvi-työt 4. sähkötyöt .

Olen akateemisen työn tekijä ja olen varma, että jos ryhtyisin ITSE rakentamaan taloa, se tulisi 2-3 kertaa kalliimmaksi kuin ammattilaisella teettäminen.

Ap sanoi, että kaksin rakentaisivat.

Tuo hinta riippuu varmaan minkälaisen hinnan laskee omalle työlle? Meillä vaimo kilpailutti kaikki hankinnat. Akateeminen pariskunta. 

Vierailija
278/356 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

maakuopan varmaan saisit aikaan tolla järjenjuoksulla

Vierailija
279/356 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pysty ja kaikkea ei edes kannata tehdä itse. Jos ei ole etukäteen tietoa ja taitoa tehdä itse, joutuu kaikken tutustumaan ja opettelemaan. Se vie aikaa ja työn jälki ei välttämättä ole samaa tasoa kuin ammattimiehen. Jos ajatuksena on, että itse tehden säästää kustannuksissa, säästöä voi tulla työmiesten kustannuksissa mutta venynyt rakennusaika maksaa esim asumiskustannuksissa jos asuu vuokralla rakennusajan. Me vähän kompastuttiin tähän. Näin jälkikäteen on helppo sanoa mitä ei olisi kannattanut tehdä itse.

Sekin tietysti on yksi kysymys, että kuinka keskeneräisessä kukin pystyy asumaan. Me huomattiin melko varhaisessa vaiheessa, että viihdyttiin siellä meidän omalla raksalla paremmin kuin vuokra-asunnossa. 

Vierailija
280/356 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekin tietysti on yksi kysymys, että kuinka keskeneräisessä kukin pystyy asumaan. Me huomattiin melko varhaisessa vaiheessa, että viihdyttiin siellä meidän omalla raksalla paremmin kuin vuokra-asunnossa. 

Ennen muuttolupaa raksalle ei voi muuttaa asumaan ja sitä ei saa ennen kuin talossa on tietyt asiat valmiina viranomainen on ne tarkistanut.