Kuinka vaikea on rakentaa talo itse?
Kommentit (356)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pysty ja kaikkea ei edes kannata tehdä itse. Jos ei ole etukäteen tietoa ja taitoa tehdä itse, joutuu kaikken tutustumaan ja opettelemaan. Se vie aikaa ja työn jälki ei välttämättä ole samaa tasoa kuin ammattimiehen. Jos ajatuksena on, että itse tehden säästää kustannuksissa, säästöä voi tulla työmiesten kustannuksissa mutta venynyt rakennusaika maksaa esim asumiskustannuksissa jos asuu vuokralla rakennusajan. Me vähän kompastuttiin tähän. Näin jälkikäteen on helppo sanoa mitä ei olisi kannattanut tehdä itse.
Sekin tietysti on yksi kysymys, että kuinka keskeneräisessä kukin pystyy asumaan. Me huomattiin melko varhaisessa vaiheessa, että viihdyttiin siellä meidän omalla raksalla paremmin kuin vuokra-asunnossa.
Ennen muuttolupaa raksalle ei voi muuttaa asumaan ja sitä ei saa ennen kuin talossa on tietyt asiat valmiina viranomainen on ne tarkistanut.
Nooh, se muuttolupa nyt on vaan se, että voit muuttaa sinne virallisesti kirjoille. Kyllä omalla raksalla saa oleskella ihan niin paljon kuin haluaa, vastaavan mestarin luvalla, ja varsinkin jos toimii itse vastaavana mestarina. Meillä ei ollut kuin rakennusaikainen vesi, ei lämmintä vettä, mutta oli kesä, ja saunassa oli kiuas, jossa oli lämminvesisäiliö kyljessä. Hyvin pärjättiin.
Niin mekin muutettiin rakennusaikana. Muuttotarkastus pidettiin sitten kun saatiin portaikon kaiteet valmiiksi, koska ne vaaditaan, mutta silloin oltiin jo puoli vuotta asuttu.
Tarvitset ainakin jonkun rakennusmestarin tms. koulutuksen saaneen valvomaan rakennustöitä. Tämä lienee lakisääteinen juttu.
Ei ole vaikea. Se yksi jannu rakensi yksin oliko Ruotsissa ilman moderneja välineitä. Tietysti jos taloon pitää väenväkisin saada lattiasta kattoon lasit ja muuta terveyskeskusilmettä niin menee vaikeaksi.
Myös suihkuhuone pitää tehdä jonkun, jolla on vesieristyksen tekemisestä sertifikaatti. Vesieristys on massa, joka sivellään seinille, lattiaan ja kattoon. Kerroksen tulee olla kauttaaltaan yhtenäinen. Lisäksi tulee primeria eli toista tököttiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se vaikeaa ole. Suunnilleen seuraavasti:
>kaiva maahan vähän taloa isompi kuoppa ja täytä se soralla ja murskeella (saadaan savi ja multa pois)
>tee talon mittojen mukainen perustus (rakennat muotit laudoista ja kippaat betonia täyteen)
>vedä viemärit ja sähkötulot paikalleen
>lado harkkoja perustukseksi tai tee sekin muotilla ja betonilla
>laita alajuoksu kiinni perustukseen (muista joku bitumikaistale väliiin!)
>rakenna runko (pystytolpat n. 60 cm välein)
>pyydä nosturiauto nostelemaan kattotuolit paikalleen
>laita aluskatemuovi
Ja tässä vaiheessa voit onnitella itseäsi. Asiat ovat jo sateelta suojassa ja aikaa on mennyt ehkä se viikko
>vala lattialaatta
>laita seiniin eristeet ja tuulensuojalevyt
>lyö ulkovuoraus kiinni
>vedä tarvittavat sähköjohdot
>rakenna väliseinät
>pinnoita lattiat
>pinnoita sisäseinät
>rakenna keittiö
>maalaa
>sisusta
VALMIS!
"pystytolpat n. 60 cm välein"
Miten olisi jos tämän asettaisi niin, että pystytolppien väliin jää 55cm (palavillan leveys).Jätetään pois sana suunnilleen, ja kerrotaan miksi.
Muuten yllä oleva on aika tarkka.Ois hyvä olla aluskatemuovin lisäksi oikea kattokin?
Ulkovuorausta jäin kaipaamaan. Olettaisin myös että ovien ja ikkunoiden asentaminen jossain vaiheessa on olennainen osa projektin ns. vedenpitävyyttä.
Kysy xentulta, heillä on varmaan sadas talo teeseitse-systeemillä. Ja mieshän tekee, kun vaimo käskee. Palkka juoksee kun tekee itselleen taloa.
Nyt on huonoin mahdollinen aika rakentaa (liikaa kysyntää).
Ota avaimet käteen talo tai pelkät sisätyöt jos miehesi ei ole ammattitaitoinen lvi asentaja tai sähköasentaja.
Tee tulitikkuaskin muotoinen talo, terdet sitten erikseen. Harkitse hirsitaloa. Se on helpoin ylläpitää.
Mahdollisimman vähän ikkunoita ja ovia. Ehkä yhden suuremmat ikkunat yhdelle, maks kahdelle puolelle taloa.
Pohjatyöt kannattaa teettää hyvin hyvällä ammattilaisella. Jos kyseessä autotalli tai pikku mökki, niin sitten tekijäksi käy kuka tahansa.
Kannattaa varata 300 - 400 tuhatta tontin hinnan päälle. Kuluja on muitakin kuin vain se talopaketti.
Jos teet pikku mökin 50-100 tuhatta tontin hinnan päälle voi riittää.
Kannattaa käydä talonrakennuskoulutuksissa/kursseilla jos on tarjolla.
Rakentaminen on kivaa puuhaa mutta kaikki sen jälkeen tosi työlästä, jos ammattilainen ei ole miettinyt arjen toimintoja loppuun saakka.
Pohdi etukäteen kuka asuntoa tulee käyttämään sinun lisäksesi ja valitse materiaalit (lattiasta kattoon sekä kalusteissa) ja toiminnot sekä infra sen mukaan.
Anna laillistettujen ammattilaisten tehdä putki- ja sähkötyöt. Muut voit tehdä itse jos kädentaitoja on.
Zemppiä, varmasti pystytte jos voimat riittää!
Jos joudut sitä täällä kysymään, sinulla ei varmaan ole asiasta mitään käsitystä. Voi olla että tee-se-itse-miehen talo on hengenvaarallinen asua, eikä sillä ole myydessä mitään arvoa.
Helppo juttu. Olen kolme taloa itsele rakentanut. Sähkömiestä on välillä tarvinnut, sekin vain nimellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pysty ja kaikkea ei edes kannata tehdä itse. Jos ei ole etukäteen tietoa ja taitoa tehdä itse, joutuu kaikken tutustumaan ja opettelemaan. Se vie aikaa ja työn jälki ei välttämättä ole samaa tasoa kuin ammattimiehen. Jos ajatuksena on, että itse tehden säästää kustannuksissa, säästöä voi tulla työmiesten kustannuksissa mutta venynyt rakennusaika maksaa esim asumiskustannuksissa jos asuu vuokralla rakennusajan. Me vähän kompastuttiin tähän. Näin jälkikäteen on helppo sanoa mitä ei olisi kannattanut tehdä itse.
Sekin tietysti on yksi kysymys, että kuinka keskeneräisessä kukin pystyy asumaan. Me huomattiin melko varhaisessa vaiheessa, että viihdyttiin siellä meidän omalla raksalla paremmin kuin vuokra-asunnossa.
Ennen muuttolupaa raksalle ei voi muuttaa asumaan ja sitä ei saa ennen kuin talossa on tietyt asiat valmiina viranomainen on ne tarkistanut.
Nooh, se muuttolupa nyt on vaan se, että voit muuttaa sinne virallisesti kirjoille. Kyllä omalla raksalla saa oleskella ihan niin paljon kuin haluaa, vastaavan mestarin luvalla, ja varsinkin jos toimii itse vastaavana mestarina. Meillä ei ollut kuin rakennusaikainen vesi, ei lämmintä vettä, mutta oli kesä, ja saunassa oli kiuas, jossa oli lämminvesisäiliö kyljessä. Hyvin pärjättiin.
Niin mekin muutettiin rakennusaikana. Muuttotarkastus pidettiin sitten kun saatiin portaikon kaiteet valmiiksi, koska ne vaaditaan, mutta silloin oltiin jo puoli vuotta asuttu.
Me päästiin muuttamaan aika pitkälti keskeneräiseen taloon sillä edellytyksellä että portaikossa ja parvekkeilla oli edes jonkinlaiset kaiteet. Lopulliset kaiteet tehtiin vasta ennen lopputarkastusta.
Ap: n kannattaa unohtaa koko juttu, jos ei raksalta kokemusta. "Ammattilaisetkin" rakentaa taloja päin perhettä niin jos ei yhtään kokemusta niin kannattaa unohtaa koko juttu. Tarkkaa puuhaa. Sit kun joskus sen myyt tai saisit edes myydyksi niin voisi käydä huonosti kun ostaja reklamoisi rakennusvirheet. Pahimmassa tapauksessa teet homekämpän joka on homeessa jo ekan vuoden jälkeen tai romahtaa ekojen lumikuormien alle.
Täytyy muistaa kysyä kun ostamassa okt kuka sen on rakentanut.
Vierailija kirjoitti:
Myös suihkuhuone pitää tehdä jonkun, jolla on vesieristyksen tekemisestä sertifikaatti. Vesieristys on massa, joka sivellään seinille, lattiaan ja kattoon. Kerroksen tulee olla kauttaaltaan yhtenäinen. Lisäksi tulee primeria eli toista tököttiä.
Höpö höpö, omaan taloon saat vaikka ihan itse sivellä ne vesieristeet. Ei kukaan tule kyselemään mitään sertifikaatteja. Taloyhtiöissä sitten eri juttu.
Helppoa kuin heinänteko.
Lainaa 309 000 . Panttaa kaikki. Irtisanoudu.
Hae kamat naapurin tontilta . Kenkää mestarille. 100 000 lisää lainaa. Suorita lopputarkastus 1v myöhemmin kuin ajattelit.
Kun muutat niin hanki juristi avioeroa varten.
Vaikeaa taitaa olla saada pankista rahoitusta, kun kerrot aikovasi rakentaa talon itse ilman osaamista. Ei taida tupa kelvata lainan takuuksi.
Talon rakentaminen on helppoa. Hyvän - tai edes asumiskelpoisen - talon rakentaminen on paljon vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on huonoin mahdollinen aika rakentaa (liikaa kysyntää)..
Ja materiaalien hinnat ovat korkealla muistakin syistä.
Olen rakentanut pari kesämökkiä ja aika monta vajaa ja varasto rakennuksia. Lapsena olen ollut tekmässä serkun serkkujen kanssa pariin leikkmökkiä. Pärekattoa olen tehnyt Iisalmella pikkuserkkujen luona, tiilikattoa 7-vuotiaana. Apulaisena rakennuksella lapsena Hämeessä. Remontoinut aikuisena useamman huoneiston vuokrattavaksi ja pari rivitaloa kokopäivätyön lisäksi. Olen kaakeloinu 3 kylppäri ä , pari keittiötä koonnut. Laminaatit asennan itse, kotiin ja mökille. Ikkunpoat hion ja kunnostan.ym. Yksi lapsista tekee jo taloja, vaikka hänellä on aivan eri ammatti. Isoäiti.