Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka vaikea on rakentaa talo itse?

Vierailija
09.09.2020 |

Siis ilman mitään apua paitsi että tavara tuodaan tontille?

Kommentit (356)

Vierailija
301/356 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain ihan pienestä kosteussulusta voi lähteä valtava homeongelma. Kaverilla oli välikattoon levitetty tiivis muovi (ihan oikealle paikalleen) mutta se oli asennettu jotenkin väärin, vissiin liian löysälle ja jossain vaiheessa oli sitten revennyt. Koko katto meni uusiksi. JOllakulla oli haluttu lattia lämpimäksi niin puolituulettuva sokkeli oli laitettu umpeen - talo purkuun muutaman vuoden päästä. Joku oli vähän lintsannut perusteuksissa - talon kellari oli ensin rakoillut ja tullut kosteutta, sitten runko oli mennyt kokonaan poikki- tontti meni kaupaksi mutta purkukuntoinen talo alensi hintaa. Tuttujen talossa on katto jotenkin rakennettu vähän luovasti, oliko jokin pitkittäin kun piti olla poikittain: katto kerää kosteutta. Tulee kostetutta ja hajuhaittaa. Pariin kertaan korjailtu lahoja ja fyllejä, säästävät rahaa katon uudelleenrakentamiseen. Tällaiseen voi törmätä. 

Tosin rakennusliikeet ovat samaa tasoa. Elementit eivät kohtaa, puutavara ja levyt suoraan sateesta. Kiireellä kasaan ja konkkaan, kukaan ei korvaa.

Vierailija
302/356 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se vesieristys mitään  rakettitiedettä ole, eikä primerin veto. Terv. isoäiti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/356 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös suihkuhuone pitää tehdä jonkun, jolla on vesieristyksen tekemisestä sertifikaatti. Vesieristys on massa, joka sivellään seinille, lattiaan ja kattoon. Kerroksen tulee olla kauttaaltaan yhtenäinen. Lisäksi tulee primeria eli toista tököttiä.

Höpö höpö, omaan taloon saat vaikka ihan itse sivellä ne vesieristeet. Ei kukaan tule kyselemään mitään sertifikaatteja. Taloyhtiöissä sitten eri juttu.

Kyllä vakuutusyhtiötä kiinnostaa sitten kun kylppärin ulkoseinä läpeensä homeessa. 

Oli omakoti- tai kerrostalo, teetä vesieristykset, putkityöt ja sähkötyöt aina valmiiksi kaverilla jolla on sertifikaatit kunnossa ja säästä kuitti.  Vakuutusyhtiö ei heittäydy hankalaksi jos apK.n alta löytyy lätäkkö ja keittiön lattia menee uusiksi. Voit säästää tekemällä homman viittä vaille valmiiksi, mutta annan ammattilaisen kattella homma loppuun. 

304/356 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka opettelisit Devaamaan 5-6vuotta ja sitten palkallasi ostaisit valmiin talon... pääsee helpommalla ja halvemmalla

Vierailija
305/356 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä miehen täytyy ainakin yksi talo rakentaa elämänsä aikana. Ja myös naisen

306/356 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu yhtä helposti kuin F1 voitto mopokortilla.

Toisaalta jos on kokemusta, innostusta, rahaa ja on moniosaaja_lahjakkuus niin mikä ettei.

Itse olen ollut 40v. alalla enkä kyllä lähtisi yksin taloa rakntamaan.

Vierailija
307/356 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös suihkuhuone pitää tehdä jonkun, jolla on vesieristyksen tekemisestä sertifikaatti. Vesieristys on massa, joka sivellään seinille, lattiaan ja kattoon. Kerroksen tulee olla kauttaaltaan yhtenäinen. Lisäksi tulee primeria eli toista tököttiä.

Höpö höpö, omaan taloon saat vaikka ihan itse sivellä ne vesieristeet. Ei kukaan tule kyselemään mitään sertifikaatteja. Taloyhtiöissä sitten eri juttu.

Jep jep kuka tahansa osaa, helppo homma mutta jos tulee vesivahinko tai homevaurio niin vakuutus ei korvaa itsetehtyä vedeneristystä. Sertin saa kyllä hankittua helposti.

Vierailija
308/356 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatko rakentaa jonkun huonekalun: pöydän tai tuolin. Jos tuntuu vaikealta jättäisin myöskin talonrakentamisen asiantuntijalle.

Vierailija
309/356 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkääm vaikeaa, mutya äärettömän kallista.

Vierailija
310/356 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mahdollista mutta vaatii motivaatiota ja taitoa ja luontaista lahjakkuutta.

Tein hyvin pitkälle itse ison puutalon poislukien sähköasennusten kytkennät ja lvi-liitokset. Kosteuseristykset kävi valvoja tarkastamassa. Itse muurasin piiput ja tulisijat. Itse kaadoin puut ja peräsahurina toimin sirkkelihommassa.

Eristeet kävi firma puhaltamassa. Punamultaa suti seiniin talkooporukka ja kattotiilet nousi talkoilla.

Aikaa kului 5 vuotta vuosittain toukokuusta elokuun alkuun ja rahaa meni n 200 000e.

Kannattiko? En osaa sanoa. Tekisinkö uudelleen. En. Miksi? Kesti liian kauan säästöön nähden.

Jos saman olisi teetättänyt, lasku olis ollut 350 000-400 000e riippuen toteutuksesta ja nopeudesta.

Vierailija
311/356 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysymyksen asettelu on "Kuinka vaikeaa on rakentaa", niin vastaus on, että todella vaikeaa.

Tee jotain muuta ja ansaitse rahat, joilla sitten ostat asunnon jostakin, jota ei tarvitse rakentaa eikä korjata.

Vierailija
312/356 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se vesieristys mitään  rakettitiedettä ole, eikä primerin veto. Terv. isoäiti.

Meilläkin kävi mummo tekemässä vesieristyksen, kun vaimon kanssa rakennettiin talo. Kaikki muut työt tehtiin itse.

Vierailija
313/356 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joutuu esittämään kysymyksen, kuinka vaikeaa on rakentaa talo itse, kannattaa unohtaa koko juttu. Kysymys osoittaa, ettei tiedä rakentamisesta mitään.

Vierailija
314/356 |
27.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, minä rakensin talon vaikkei minulla ole penistä. Ei tuo kovin vaikeaa ollut kun otti selvää ja perehtyi ohjeisiin ja määräyksiin. Mutta en väitä, että ap:ltä onnistuu.

Mulla meni projektiin  3 ja puoli kuukautta. Syyskuun alussa tehtiin maansiirrot, joulukuun puoliväissä muutettiin sisään. Suurelementtitalo, johon itse teetin kaikki liittymät, pohjatyöt, paalutukset, LVI-hommat.

Olin nostamassa paikoilleen kattotuoleja (lihasvoimalla), kattoruoteita ja siivosin sekä tilasin tavaraa sitä mukaa kuin tarvittiin.

Ei mitään nykyään pitkästä puusta kannata alkaa nysväämään, kastuu vain ja menee pilalle jo rakennusaikana ja voro vie tavarat ja koneet työmaalta.

Vierailija
315/356 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni juuri niiden joiden mielestä talonrakennus on helppoa ei kannattaisi rakentaa mitään linnunpönttöä kummempaa. Tuollainen asenne kertoo poikkeuksetta sen että henkilö ei ymmärrä omia rajoitteitaan ja juuri noiden tyyppien takaa löytyvät erilaiset rakennusvirheet.

Sen sijaan omiin taitoihin realistisemmin suhtautuvat henkilöt ovat parempia rakentajia kuin he itse uskovat olevansa. Hyvällä suunnittelulla ja huolellisella tekemisellä näiden henkilöiden työnjälki kestää aikaa aivan toisella tavalla kuin kaikenmaailman hosuhemmojen.

Vierailija
316/356 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se vaikeaa. Osa työvaiheista väkisin vaatii kaksi, että mitenkään onnistuu. Isot kipsilevyt paikalleen jne.

Taitaa kipsilevyjen asennus olla pienin murhe.

Vierailija
317/356 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opastaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se vaikeaa. Osa työvaiheista väkisin vaatii kaksi, että mitenkään onnistuu. Isot kipsilevyt paikalleen jne.

Taitaa kipsilevyjen asennus olla pienin murhe.

Yksi kenkuimmista työvaiheista. Isot ylös laitettavat kappaleet jos sellaisia on, ovat vain ikävämpiä, paitsi kun käytetään nosturia.

Vierailija
318/356 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestäni juuri niiden joiden mielestä talonrakennus on helppoa ei kannattaisi rakentaa mitään linnunpönttöä kummempaa. Tuollainen asenne kertoo poikkeuksetta sen että henkilö ei ymmärrä omia rajoitteitaan ja juuri noiden tyyppien takaa löytyvät erilaiset rakennusvirheet.

Sen sijaan omiin taitoihin realistisemmin suhtautuvat henkilöt ovat parempia rakentajia kuin he itse uskovat olevansa. Hyvällä suunnittelulla ja huolellisella tekemisellä näiden henkilöiden työnjälki kestää aikaa aivan toisella tavalla kuin kaikenmaailman hosuhemmojen.

Höpö höpö mitä pseudopsykologisointia. Tietenkin omiin taitoihin pitää suhtautua realistisesti jotta voi onnistua mutta se on täysin eri asia kuin rakentamisen helppous. Jos osaa hyvin, on realistista myös tietää se ja pitää rakentamista helppona. Eiväthän alan ammattilaisetkaan voivottele työmaalta toiseen kuinka vaikeaa heidän hommansa on. Ei se ole, kun osaa. Kuka edes palkkaisi sellaisen joka sanoo että homma on hänelle aika haastava mutta voi tehdä halvalla nyt kokeeksi.

Suurin osa rakennusvirheitä kyllä tehdään ns. ammattilaisen toimesta ja heillä se kauhea hoppu yleensä on, kaikessa oiotaan, eikä kiinnostusta laatuun kun ei tehdä itselle.

Vierailija
319/356 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jaa, minä rakensin talon vaikkei minulla ole penistä. Ei tuo kovin vaikeaa ollut kun otti selvää ja perehtyi ohjeisiin ja määräyksiin. Mutta en väitä, että ap:ltä onnistuu.

Mulla meni projektiin  3 ja puoli kuukautta. Syyskuun alussa tehtiin maansiirrot, joulukuun puoliväissä muutettiin sisään. Suurelementtitalo, johon itse teetin kaikki liittymät, pohjatyöt, paalutukset, LVI-hommat.

Olin nostamassa paikoilleen kattotuoleja (lihasvoimalla), kattoruoteita ja siivosin sekä tilasin tavaraa sitä mukaa kuin tarvittiin.

Ei mitään nykyään pitkästä puusta kannata alkaa nysväämään, kastuu vain ja menee pilalle jo rakennusaikana ja voro vie tavarat ja koneet työmaalta.

Siis rakennutit - et rakentanut. Osaamisensa sekin kyllä vaatii.

Vierailija
320/356 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että mahdotonta ellet ole jonkin läheltä liippaavan, fyysisen työn tekijä. Yksin on mahdotonta selvitä koska 1. maanrakennustyöt 2. pystytys 3. Lvi-työt 4. sähkötyöt .

Olen akateemisen työn tekijä ja olen varma, että jos ryhtyisin ITSE rakentamaan taloa, se tulisi 2-3 kertaa kalliimmaksi kuin ammattilaisella teettäminen.

Nää nyt on taas näitä että yhden mahdoton on toisen arkipäivää. Esim maanrakennus: koneiden kanssa tulen toimeen. Olen rakentanut omakotitalon ja isohkon hallin. Näiden maatöiden konetyön laskuihin meni sen verran että olisin voinut ostaa oman kaivurin ja tehdä itse. Sama hinta mutta nyt olisi se kone tuleviin tarpeisiin olemassa. Pystytys on kiinni rakenneratkaisuista ja työtavoista. Mitään isoja elementtejä ei yksin ilman nosturin ja apukäsiä asennetta mutta perinteisen lankkurankapuurungon kyllä tekee yksinkin vaikka toki parityönä usein paljon helpompaa. Myös harkkomuuraus on yksin OK työtapa. LVI ja sähköt no siinä on viranomaisvaatimuksena pätevän hlön nimikirjoitus. Se on hankittava muualta ellei ole itse pätevä. Siihen ei kuitenkaan liity kyseisten töiden tekeminen.