Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon leikitte pienten lastenne kanssa päivittäin?

Vierailija
22.10.2013 |

Itse ehkä kerran päivässä 10 min. verran ja sitten päälle iltasadut ja laulut. Mutta enempää en jaksa istua lattialla ja pärryytellä pikkuautoja. Tulee välillä huono omatunto kun lapset (4 ja 2v.) pyytävät leikkimään ainakin 5 kertaa päivässä mutta kun se on niin tylsää. Mielummin vietän aikaa lasten kanssa tekemällä jotain yhdessä, vaikkapa leipomalla, ja pidän heitä sylissä ja keskustelen.

Entäs te?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin hassua, että naiset vaikuttavat olevan kyvyttömämpiä leikkimään lasten kanssa kuin miehet.

Olen tämän ennenkin todennut tuttavapiirissä ja nuo edelliset vastaukset tukevat sitä.

Mutta niinkai se vaan on, että naiset ovat suorittajia, joiden kuuppa ei taivu siihen leikkimiseen niin helposti kuin meidän huomattavasti lapsellisempien miesten :)

Leikkipuistossakin sen näkee. Äidit tuovat lapsensa sinne saadakseen jutella toisten äitien kanssa. Eivät osallistu lastensa leikkeihin, vaan ovat paikalla huutelemassa, että: "Nico, älä heitä hiekkaa tytön päälle", tai "nyt alas sieltä ja heti, tuo on vaarallista" ja niistämässä nenää.

Monet isät sen sijaan osallistuvat siihen leikkiin, uskaltavat heittäytyä ja tehdä itseään naurunalaiseksi, juosta ja möyriä lasten kanssa, peuhata lehtikasoissa tai lumessa.

Äideille se jotenkin tuntuu olevan hirmu vaikeaa, kun sinne puistoonkin pitää mennä esittämään aikuista kasvattajaa (tai sitten vaan pölisemään naisten kesken) ja kotona pitää vaan miettiä jotain viikon ruokalistaa tai pesemättömiä kaakeleita tai jouluverhojen kuosia.

Relatkaa vähän, hyvät naiset ja uskaltakaa heittäytyä leikkimään!

Vierailija
2/23 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkiminen ei ole aikuisten hommaa. Lapset hoitavat leikkinsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketaanko se leikiksi että piilotan pääni läppärin taakse ja kurkkaan noin 30min välein onko lapsi yhä samassa huoneessa? Sehän on teknisesti hidastettu versio siitä "kuk-kuu" leikistä..

Vierailija
4/23 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikin aika paljonkin. On vain yksi lapsi ja tuntuisi surkealta että hän olisi yksin päiväkoti päivien jälkeen huoneessaan.

Hoidetaan nukkeja, leikitään kotileikkijä,kauppaleikkejä, erilaisia sänkari/prinsessa/seikkailu leikkejä, tehdään lego maailmoita, järjestetään kutsuja pehmoleluille jne. Lisäksi pelataan, palapelejä tehdään, opetellaan kirjaimia,maalataan,askarrellaan, muovailaan jne.

Puistossa leikitään yhdessä ja ulkona muutenkin ihmetellään kaikkea, käydään lähimetsässä tutkimassa syksyn merkkejä. 

Toki lapsi saa yksikseenkin olla enkä ole mikään ohjelmatoimisto hänelle. Ei se mielikuvitus kasvaisi jos aina olisi aikuinen ideoimassa.

Vierailija
5/23 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikin jonkin verran päivittäin, mutta en  hampaat irvessä. Mielelläni leikin leikkipuistossa. Pelailen lasten kanssa, hippaa ja piilosta olemme aika usein.N42 

Vierailija
6/23 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikin jonkin verran päivittäin, mutta en  hampaat irvessä. Mielelläni leikin leikkipuistossa. Pelailen lasten kanssa, hippaa ja piilosta olemme aika usein.N42 

Vierailija
7/23 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sylittelen ja juttelen ja vaihdan vaipat. Isä hoitaa leikkimispuolen.

Vierailija
8/23 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 12:39"]

Lasketaanko se leikiksi että piilotan pääni läppärin taakse ja kurkkaan noin 30min välein onko lapsi yhä samassa huoneessa? Sehän on teknisesti hidastettu versio siitä "kuk-kuu" leikistä..

[/quote]

reps :D

Vierailija
9/23 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä leikin jonkun verran, koska lapsi 1v on ainokainen. Silloin kun sisarpuolet on käymässä joka toinen vkl, niin en leikitä oikeastaan yhtään. Viihtyvät keskenään. Mä en ole mikään leikittäjätyyppi... Tykkään enemmän esim. lukea kirjoja ja oikein odotan lapsen kasvavan, jotta voidaan vaikka leipoa yhdessä. Nyt ne meidän yhteiset leikit on jotain palapelin rakentamista (minä rakennan ja lapsi katsoo) tai leikkihevosen köpöttelyä. 

Uskoisin, että kun lapsi kasvaa niin voidaan leikkiä yhdessä monipuolisemmin. Sisaruksia ei näillä näkymin ole tulossa.

Vierailija
10/23 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 12:21"]

Jotenkin hassua, että naiset vaikuttavat olevan kyvyttömämpiä leikkimään lasten kanssa kuin miehet.

Olen tämän ennenkin todennut tuttavapiirissä ja nuo edelliset vastaukset tukevat sitä.

Mutta niinkai se vaan on, että naiset ovat suorittajia, joiden kuuppa ei taivu siihen leikkimiseen niin helposti kuin meidän huomattavasti lapsellisempien miesten :)

Leikkipuistossakin sen näkee. Äidit tuovat lapsensa sinne saadakseen jutella toisten äitien kanssa. Eivät osallistu lastensa leikkeihin, vaan ovat paikalla huutelemassa, että: "Nico, älä heitä hiekkaa tytön päälle", tai "nyt alas sieltä ja heti, tuo on vaarallista" ja niistämässä nenää.

Monet isät sen sijaan osallistuvat siihen leikkiin, uskaltavat heittäytyä ja tehdä itseään naurunalaiseksi, juosta ja möyriä lasten kanssa, peuhata lehtikasoissa tai lumessa.

Äideille se jotenkin tuntuu olevan hirmu vaikeaa, kun sinne puistoonkin pitää mennä esittämään aikuista kasvattajaa (tai sitten vaan pölisemään naisten kesken) ja kotona pitää vaan miettiä jotain viikon ruokalistaa tai pesemättömiä kaakeleita tai jouluverhojen kuosia.

Relatkaa vähän, hyvät naiset ja uskaltakaa heittäytyä leikkimään!

[/quote]

Samaa mieltä, mutta tuosta leikkipuistojutusta: Jos mulla on siellä aikuista seuraa, niin todellakin käytän sen hyödyksi ja lapsi saa leikkiä toisten lasten kanssa ihan keskenään. Tän 1v:n kanssa ei liiemmin keskusteluseuraa ole...

Vierailija
11/23 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkisin kyllä enemmän, mutta kun jossain välissä pitäisi tehdä kotihommat ja hoitaa vauvakin. Huono omatunto vaivaa. Sitä on niin ihana katsella, kun oma lapsi ihan säteilee, kun äitillä tai isällä on kunnolla aikaa pelailla tai leikkiä hänen kanssaan. En usko, että vanhempana enää niin hirveästi pyytelevät leikkimään.

Vierailija
12/23 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en pahemmin leiki, leikkivät yhdessä. En nauti leikkimisestä koska en ole lapsi. Kuten sinäkin vietän aikani heidän kanssaan toisin. Se on samaa pakkopullaa kun leikkipuistossa seisominen.

Vierailija
13/23 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena äitinä öeikin enemmän, juoksin ulkoleikeissä mukana. Iäkkäämpänä en ole niinkään jaksanut, mutta touhuan kyllä. Samoin mies. Juuri nytkin leikkii muksujen kanssa olohuoneessa.

Vierailija
14/23 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat sanat, kuin sinä ap.

Vierailija
15/23 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiska olen minäkin leikkimään. Touhutaan kyllä vaikka mitä päivän mittaan, mutta ei varsinaisesti leikitä. Piirretään, väritetään, luetaan jne. Tänään tehtiin ulkona lumiukko. Kai sekin jotain on, mutta en innostu mistään vauvanhoitoleikeistä.

Vierailija
16/23 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä leikin paljonkin. Aina ei jaksaisi innostua leikkimään pikkuautoilla tms, mutta jos se on lapselleni tärkeää, niin minä leikin. Ja hei, leikki on lapselle tärkeä tapa opetella ja käsitellä asioita, joten koittakaahan jaksaa leikkiä!

Meikä

Miettikää omalle kohdallanne, että pyytäisitte vaikka miestänne tekemään kansanne jotain teille tärkeää ja aina saisi kieltävän vastauksen... eipä tuntuisi kovin kivalta.

Vierailija
17/23 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä "meikä" tuohon tupsahti :o

Vierailija
18/23 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ole koskaan leikkinyt lasten kanssa. En nauti siitä. Olen ennemmin lukenut lapsille ja vaan ollut läsnä. Minusta leikkiminen on lasten työtä, ei aikuisten. Aikuiset voivat auttaa leikin järjestämisessä ja leikkikaverien löytämisessä. On kyllä kiva jos aikuinen pitää leikkimisestä, mutta hammasta purren minusta ei kannata väkisin leikkiä. 

Vierailija
19/23 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aikuisen tarvi leikkiä lapsen kanssa

Vierailija
20/23 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini ei koskaan leikkinyt kanssamme, emmekä siitä koskaan kärsineet. Tämä lapsille joka ikinen sekunti "läsnäoleminen" ja muu hössöttäminen on ihan uusi juttu. Ei tällaista ollut missään muussa sukupolvessa ja ihan kunnon kansalaisia meistäkin tuli.