Onko totta että töiden saaminen on kiven alla?
Mitä ootte rehellisesti mieltä: onko se oikeasti tosi vaikeaa vai onko vaatimustaso töitten suhteen liian korkea ihmisellä, joka ei vuosien hakemisen jälkeen saa työpaikkaa?
Uskotteko, että tekevälle töitä riittää?
Kommentit (104)
Olen huomannut että työt kasaantuvat tietyille ja tietyntyyppisille ihmisille. Omassa tuttavapiirissäni yksikin vaihtaa työpaikkojaan kuin melkein kuin sukkiaan ja etenee urallaan nopeasti. Todellisuudessa ei kuitenkaan osaa sitoutua oikein mihinkään pitkäjänteisesti ja tympääntyy töihinsä nopeasti. Ilmeisesti näyttävä cv tuo hänelle aina uuden pestin. Samoin toinen kaverini ihmettelee miten muut eivät löydä työtä, koska hän saa suunnilleen kaikki mihin vaan hakee. Tyyppi on sosiaalisesti taitava, osaa puhua, vakuuttaa ihmiset ja esiintyy työhaastatteluissa edukseen. Ihan keskinkertainen työntekijä loppupeleissä. Että kyllä ne jotkut vaan osaa...
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 13:21"]
Tarkottaako se ettei saa tyota sita ettei saa tyota omasta kaupungista ja lahi alueilta vai etta saisi toita jostain pidempaa mutta ei halua lahtea?
[/quote]
Ei tarkoita. Pääkaupunkiseudulla on oletettavasti eniten työpaikkoja tarjolla ja alue on suuri. Nimenomaan tämä koskee pk-seutua, että jokaista vapaata paikkaa hakee kymmenet tai sadat ihmiset. Vielä vähemmän työpaikkoja on muualla Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 12:07"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 11:41"]
Hain loppukeväästä töitä, sillä halusin vaihtaa työpaikkaa. Hain ehkä n. 15-20 avoimeen paikkaan, mistä 6 pääsin haastatteluun ja kolmeen minut valittiin. Lisäksi kahdesta paikasta, mitä en ollut edes hakenut, otettiin minuun yhteyttä ja tarjottiin töitä. Jostain haastattelusta jouduin jo kieltäytymäänkin, kun hyvä paikka oli jo löytynyt. Olen käynyt lukion ja opiskellut sen jälkeen, mutta minulla ei ole ylioppilastodistuksen lisäksi muuta tutkintoa, mutta kohtuullisen hyvä työkokemus on, lisäksi uskon töiden saamisen olevan paljon kiinni hakijasta: millainen hakemus on ja millaisen kuvan hakija antaa itsestään haastattelussa. Lopputulos tälle pohdinnalle siis: ne, jotka valittavat, että töitä ei löydä, voivat katsoa itse peiliin ja miettiä, miksi eivät tule valituiksi - töitä kyllä löytyy!
[/quote]
Noh.. se, että koulutustasosi on noin matala, kertoo siitä, että haet myös aivan erilaisia töitä kuin minä. Niillä aloilla, mihin minä pystyn ja mihin minulla on koulutus, on todella vaikea saada töitä. Esimerkiksi sairaanhoitajia tarvitaan, mutta en minä sellaiseen työhön voi hakea ilman koulutusta. Tarvitaan myös rekkakuskeja ja vaikka mitä, mutta en voi hakea niihin.
[/quote]
Aivan, eikä sairaanhoitajaa tai maisteria otetan jonkun puhelinmyyntifirman esimieheksi. Kyllä, olen käynyt kysymässä!
Se kertoo paljon, että ei ole koulutusta, eli työnantaja on ehkä käyttänyt aikaa, vaivaa ja jopa rahaa työntekijän kouluttamiseen. Mutta sitä ei todellakaan käytetän sellaiseen työntekijään, jolla on rautainen ammattitaito ja hyvä koulutus johonkin muuhun työhön.
Oletko esimiehenä isäsi tai äitisi firmassa?